Bygga om en gammal Kronan till elcykel

__jp

Aktiv medlem
Hej!

Jag är sugen på att bygga om min gamla Kronan damhoj till att ha en elmotor. Cykeln liknar den på bifoagade bilden.

Någon som har gjort ett liknande projekt och har några tips på en motor eller kit som är lämplig?

Jag tänkte att framhjulsdrift är enklast och billigast?

Jag är inte ute efter något som är särskilt kraftfullt eller snabbt. Tänker att 250W säkert räcker gott.

cykel-stockholm-haninge-7957885.jpg

Ja, framhjulskit finns det väl att få tag på enkelt? Pakethållaren ser ut att ha plats för några hundra kilowattimmar... ;)

Ska du lägga ner pengar så gör det på ett utgångsmaterial med någorlunda kvalitet, typ en damcykel från 70-talet.

Den här cykeln är från 90-talet. Den har stått sig otroligt bra. Stått ute i snö och regn sen dess och använts ofta. Bara bytt några komponenter som har gett upp under tiden.

Håller med, Kronan är inte ett bra utgångsmaterial att bygga elcykel på. Ytterst tveksam byggkvalitet generellt (även om TS kan ha fått ett unikt praktexemplar).

Kronan blev underkänd (sämst) i konsumentverkets test för ett antal år sedan, Bland felen var att framgaffeln sprack.Ett inte ovanligt fel på billiga cyklar med dålig kvalitetskontroll. Det är allvarligt fel på en vanlig trampcykel, på en el-cykelmånga gånger värre. Men vill du ha ett nytt ansikte,varsågod

Har sett en kompis skrapa ansiktet i asfalten efter att gaffeln gick av på en likadan kronacylel från 90-talet. Inget jag skulle vilja montera 250w elmotor på.

Fick samma idé som dig! Bmsbattery har bra kit. Detta är bafang 48v 201rpm på ett 28" 622 hjul. Gör typ 27kmh.
Men jag rekommenderar att skaffa torque arms som förstärker dropoutsen på din gaffel. Som du ser på ena bilden lossnade min motor på 500 watt idag på väg till jobbet ?
Det som händer är att axeln rör sig i dropoutsen tills den har tvingats isär.

Bilagor

• IMG_20181016_071735.jpg
    IMG_20181016_071735.jpg
    598.6 KB · Besök: 567
  • IMG_20181014_133224.jpg
    IMG_20181014_133224.jpg
    459.9 KB · Besök: 847
Självklart är det en el-moped ? det sitter tumgas på den. 250 watt, max 25kmh och bara kraft vid trampning är kravet för att vara en laglig el-cykel

Haha, ser ball ut. Tänkte mest använda den för att dra en dubbel-Thule-vagn med ungar i. Kanske värt att köra på ett säkrare kort då när man spelar på en högre risknivå..

Gör det! Det blir mycket moment i gaffeln som den inte är byggd för. Det märks även att min fotbroms inte riktigt är dimensionerad för en så pass tung cykel

Gängstången på batterihållarna skrämmer mig mest. tänk att få dom där i bakhuvudet när man OTB'ar PGA framhjulet lossnat
//ulf

sikkel sa:
Gängstången på batterihållarna skrämmer mig mest. tänk att få dom där i bakhuvudet när man OTB'ar PGA framhjulet lossnat
//ulf
Man får väl vara glad så länge ingen oskyldig utomstående drabbas av kriminalitetens härjningar. Men det är väl bara en tidsfråga...

Gängstängerna gängades ner inför avfärd. Jag tyckte också att dom kändes lite obehagliga. Däremot att ha matlåda i glas i ryggsäcken kunde blivit rätt tråkigt, slutade med ett blåmärke och ett trasigt lock bara ?

Finns ingenting olagligt här. Trafikförsäkring och uppfyller alla krav för moped.

Tillbaka
Topp