Bygga om Genius till singelklinga? Hjälp!

Palm144

Aktiv medlem
Hej! Har precis köpt mig en 2016 Scott Genius 720 Plus..

Är jättenöjd med cykeln i övrigt men vill rensa upp lite på styret och bli av med framväxeln.

Finns det hela kit att köpa för att byyga om till singelklinga?

Bak sitter en "Shimano rd-m786 via" länk med spec här:
https://m.bikester.se/shimano-rd-m786-mtb-vaexel-svart-330237.html

Eller räcker det med 10växlar bak, så jag slipper byta bakväxeln som är relativt nybytt?

Vilken utväxling bör man välja för allround-stigcyklng?

Tack på förhand/ Björn

Bilagor

• 20191222_110738.jpg
    20191222_110738.jpg
    767.4 KB · Besök: 68
Hej,

köpte en Scott Scale Contessa 710 plus förra året som jag tror har ungefär samma växlar/vevparti/kassett som din.

Ville också göra om till singelklinga så det enda jag gjorde var att köpa en AbsoluteBlack oval 30T framklinga. 30T kändes/känns som en bra kompromiss mellan det jag hade innan 36-22.

Jag kör nästan enbart stig så för mig funkar 10 växlar ok. Skulle jag köra mer grusväg så skulle jag nog behöva större framklinga för jag trampar ur lite på platten. 11-36 kassetten räcker för det mesta förutom i de allra brantaste uppförsbackarna, där skulle jag behöva "större" kassett.

Är i valet och kvalet om jag ska köpa en 11-42 och testa om det går med bakväxeln, en del säger att det går men lika många säger att det inte går, att man behöver en goat link etc. Om det inte går och jag även måste köpa ny bakväxel så kommer jag nog köpa nytt 12S "paket".

De paket jag sett inkluderar kassett och Shimano (om man nu vill köra Shimano) har väl börjat med en ny standard, Microspline, så den kommer (väl) inte funka. Så lättast är då väl att köpa bakväxel/reglage/kedja separat och sen en Sunrace kassett.

Så mitt förslag är att börja med ett ny NW framklinga och se om det räcker för dig.

Senast ändrad:
Ja som ovan: köp endast en klinga, 30-klinga borde väl bli ungefär lagom om du håller dig i skogen. Om du saknar växlar när du testat så köper du det du behöver då - I ett sånt fall vet ju dessutom lite bättre vad du önskar för utväxling.

Ok! Tack för info'n, nu har jag lite att testa. Ja en lättare växel är nog att föredra för min del, då vi har branta uppförsbackar där vi kör. Men tänkte först plocka bort framväxeln och lilla drevet fram, och se hur det blir! Tack för bra tips! ??

Om man ändå ska gå fullt ut och byta hela drivpaketet, är det då SRAM man ska välja före Shimano? Har väl en budget på max 5k, så ett GX eagle paket är ju intressant.. Eller har shimano nåt liknande för samma pengar? Hur vet jag om det passar min cykel? Vevlager, boost-nav, vad måste man kolla upp innan beställning?

Bilagor

• SRAM_GX_Eagle_Gruppe_1x12s_schwarz[1920x1920].jpg
    SRAM_GX_Eagle_Gruppe_1x12s_schwarz[1920x1920].jpg
    185.4 KB · Besök: 105
Vet att jag vill ha 175mm vevar, utväxling 32-10/50 eller kanske 34-10/50 eller liknande..
Har boost-nav..

Är det värt att lägga de pengarna på en fyra år gammal cykel? 10-delat och 30t fram med 11-36 kassett duger långt så länge du inte behöver cykla fort på hårt underlag. Billigt, enkelt och pålitligt med billiga slitdelar.

Klart du kan byta till 11 eller 12 växlat.
Det viktiga är att du har inte xd body bak, alltså fungerar inte srams 11 eller 12 delade kassetter med vissa undantag för de enklaste. Då pratar vi 11-50. Aldrig 10t.

Palm144 sa:
Om man ändå ska gå fullt ut och byta hela drivpaketet, är det då SRAM man ska välja före Shimano? Har väl en budget på max 5k, så ett GX eagle paket är ju intressant.. Eller har shimano nåt liknande för samma pengar? Hur vet jag om det passar min cykel? Vevlager, boost-nav, vad måste man kolla upp innan beställning?

Gx eagle kassetten funkar inte på ditt hjul. Men det finns en NX eagle kassett på 11-50 tänder.

Dock hade jag nog behållt 10 delat och köpt en sunrace mx3 10d kassett med spannet 11-46, och så en 32 eller 34 narrow wide klinga fram. Mest pang för dina pengar.

Ett frågetecken är dock ditt 2-delade vevparti och hur kedjelinjen blir. Ev kan det hända att klingan sitter för långt till höger, men i det fallet bör långa klingbultar och spacerbrickor lösa problemet (om det nu är ett problem). Som referens brukar normala 1x vevpartier ha klingan positionerad så att kedjan hamnar ca 2/3 åt höger sett till kassetten.

En sak till också, eventuellt kan en så kallad "goat link" behövas för att bakväxeln ska fixa en 46 kasset.

Senast ändrad:
Valhalla_ sa:
Palm144 sa:

Gx eagle kassetten funkar inte på ditt hjul. Men det finns en NX eagle kassett på 11-50 tänder.

Dock hade jag nog behållt 10 delat och köpt en sunrace mx3 10d kassett med spannet 11-46, och så en 32 eller 34 narrow wide klinga fram. Mest pang för dina pengar.

Ett frågetecken är dock ditt 2-delade vevparti och hur kedjelinjen blir. Ev kan det hända att klingan sitter för långt till höger, men i det fallet bör långa klingbultar och spacerbrickor lösa problemet (om det nu är ett problem). Som referens brukar normala 1x vevpartier ha klingan positionerad så att kedjan hamnar ca 2/3 åt höger sett till kassetten.

De vanliga 10spd bakväxlarna är inte jättebra på att hantera 46t bak tyvärr.

Jag hade nog köpt 11spd shimano. Kasett, växel och reglage. Sen monterat nw drev på befintligt vevparti.

Går bra att bara byta framklinga, men köp helst nya klingbultar också. Shimanos (och BBB) behöver du helst specialverktyg till, så välj några som funkar med insexnyckel eller torx från båda håll istället. För lite bättre växelratio kan det vara bra att även byta kassetten. Jag körde först med Race Face 32 NW och en Sunrace 11-42 kassett på min Genius 720 LT. Köpte även kedjestyrare från 700 modellen. Nu har jag bytt till en Absolute Black 34 klinga, GX reglage, växel och kedja samt en NX 11-50 kassett. Efter bilderna togs har jag även monterat en Bashguard från Absolute Black.

Bilagor

• IMG_20190605_184444009.jpg
    IMG_20190605_184444009.jpg
    369.3 KB · Besök: 91
  • IMG_20190605_184503717.jpg
    IMG_20190605_184503717.jpg
    422.5 KB · Besök: 211
Jag uppgraderade oxå till NW oval och valde 34T med vad jag tror var 11-32 bak. Är nöjd med valet av storlek på framklingan och tar mig uppför nästan alla backar trots högre utväxling tack vare oval-klingan. Jag trampar dock ur vid ca 45 km/h eller vid förhöjd upphetsning - dryga 50.

PS. Har "bara" 9 växlar bak och det funkar helt ok. Kan dock tänka mig att uppgradera till lite fler växlar när allt är utslitet men det känns inte som en nödvändighet för att ta sig fram bekvämt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp