Bygga om hybrid till räser

nikon

Medlem
Hej!

Har problem med att mina händer domnar när jag cyklar längre sträckor med min hybrid...så jag funderar på att byta mitt raka styre till bockstyre.

Är detta smärtfritt att göra? Går det att göra?

Jag funderar på att eventuellt behålla växelreglagen efersom STI reglage/broms tycks vara väldigt dyrt...

Funkar Racerbromsreglage med V-bromsar eller måste jag även byta bromsar?

Har en Nishiki ultra pro -06 med v-bromsar.

Mycke frågor.. hoppas ni kan hjälpa mig med mina funderingar.

/Nikon

Jag har byggt om en liknande Nishiki till fulcross för vinterpendling. Det är inte helt enkelt. V-bromsar kräver annan utväxling på bromshantaget än STI/Ergopower. Löses med det lilla tillbehöret Travel agent, eller så gör man som jag och byter till cantileverbromsar. Framväxelproblemet har jag fortfarande inte någon riktig ordning på, det är annan utväxling även där mellan växelreglage för bockstyre resp flatbar.
Jag är ändå nöjd att jag gjorde det, tycker att handställningarna blir fler och skönare. Jag hade också gamla STI-reglage över. Har man inte det kanske man skall fundera på att sälja hojen och köpa cross istället. Mellanskillnaden blir nog inte så mycket större än om du skall skaffa en massa mojänger till din konvertering!
Lycka till
Mattias

Hej Ultrabroder! Anledningen att dina händer domnar (eller att man upplever "myrkryp") beror på att man trycker på lupnarnerven som ligger i handflatan. Enklaste lösningen är att byta ut handtagen till ett par ergonomiskt utformade handtag, detta är en mycket blygsam kostnad ca 100-200 kronor. Komplettera gärna med ett par gelhandskar. Lycka till!

...sorry skall vara ulnarnerven, se "varför domnar min händer" många verkar ha detta problem, så hade jag oxå tidigare, dock löstes detta med handtag o gelhandske..mvh Peter

Enda fördelen med racerstyre är väl att man kan flytta runt lite i olika ställningar så det inte blir lika statiskt .Det skulle man ju kunna åstadkomma med ett trekingstyre eller bar ends typ dessa eller nåt liknande.

Bilagor

• 3783itm_l.jpg
    3783itm_l.jpg
    5.2 KB · Besök: 18
  • 11062cane_xl.jpg
    11062cane_xl.jpg
    7.3 KB · Besök: 19
Tack för alla svar!

Har köpt ett par handskar med gelinlägg som har underlättat lite.

Skall kolla detta med att byta ut handtagen. Specialized tycks ha ett gäng olika ergonomiska handtag, nån som har provat?

Vart kan man få tag på treckingstyren? Det kan vara ett bra alternativ!

Tillbaka
Topp