bygga om MTB till pendelcykel

• Trådstartare Trådstartare gny
  • Start datum Start datum

gny

Medlem
Hej,

Detta kanske redan har diskuterats till döds, jag har letat med inte hittat något. Men mina google krafter kanske är veka. Jag har tidigare bara rullat runt på cyklar och kan inte så mycket om vilka delar som fungerar med vad.

Jag har en gammal MTB som jag cyklade in i en snövall för en massa år sedan med som har stått sedan dess.

Jag tänkte nu bygga om den till något som jag kan pendla till jobbet med.

Just nu är det stora drevet fram 42T, på en 68mm ram och 110mm fyrkantsaxel med glapp i vevlagret.
Bak är ett 7 delad kassett där minsta är 13T om jag inte räknar fel.

42T känns lite lite när jag cyklar och då det ändå är glapp och skit tänkte jag att jag kan passa på att köpa nytt vevparti också.

Har sett att det finns 48/36/26 passar detta bättre på en pendlare? Hur mycket större diameter är det på ett sånt? Det måste ju få plats på ramen också. Ett sånt vevparti, typ VEVARMSET ACERA 170MM 48/36/26 använder ju ett 122mm vevlager. Är det ett problem att byta ifrån ett 110mm till ett 122mm?

Borde jag byta kassetten bak också, vill ju helst slippa leva på nudlar resten av månaden.
Eftersom jag ändå ska byta vevlager och vevparti borde jag byta till Octalink eller något?

Sett andra diskussioner om detta tidigare, men då brukar folk bara prata om att slänga på ett par slicks, vilket jag iofs också tänkte göra.

Vad är det värt att slänga på den?

Senast redigerad av en moderator:
det borde passa, kassetten bak klarar du nog med större klingor fram, men är det gammalt o slitet så köp nått billigt o släng dit, o en ny kedja. det där med bredder har jag ingen koll på

skit i framväxel. jag pendlar på en mtb, med 42t fram och 11-32 bak, klarar av Tranebergsbron (den är en seg fan för er som inte bor i sthlm) både upp och ned utan större ansträngning. Skruva dit stora klingan där mellanklingan satt om det får plats utan att ta i kedjestaget så får du bättre kedjelinje.. ska du bara pendla och inte är jättebenstark eller trampar dig !svettig! varje dag så klarar du dig på ett Acera med 4kant. Håll rent bara.

hmm har du som minsta 13t bak så vill du nog ha större än 42t fram. Men jag tycker fortfarande du borde strunta i framväxel. Det blir enklare, billigare och lite mindre krimskrams på styre och sadelrör.

/G

Sett att det finns 44T som använder samma axellängd som det som redan sitter på, 110mm, då borde väll inte kedjelinjen ändras eller? Hittar inte hur mycket större diameter 44 har jämfört med 42, det måste ju få plats också.

Funderar på att skaffa 11-28 Kassett bak och 44-32-22 fram. Skulle detta bli bra på en pendlare som man ibland vill cykla sig lite svettig på på vägen hem?

gny skrev:
-------------------------------------------------------
> Funderar på att skaffa 11-28 Kassett bak och
> 44-32-22 fram. Skulle detta bli bra på en
> pendlare som man ibland vill cykla sig lite
> svettig på på vägen hem?

Det blir säkert bra. Men varför inte en 11-23 kassett när du ändå köper nytt? Tätare lägen är trevligt och du lär knappast behöva 22/28 såvida du inte ska besegra något riktigt elakt berg på din pendlingsväg.

11-23 låter ju najs, men jag har inte sett någon 7 delad sån. Vet du var det kan finnas. Jag vill ju gärna slippa byta växelarmar o grejer.

håller med föregående talare, framväxel i detta läget är onödigt. bara spänd kedja så hoppar den inte heller... har kört singeldrev på räsern i princip jämt o inte haft några problem.

Jo det låter ju lockande, jag använder i princip aldrig framväxeln. Funderar på om mina vevarmar är för slitna och om man bör köpa nya, men alla jag sett är sjukt dyra. Om jag nu bara ska ha ett framdrev, hur hittar jag vevarm + rätt vevaxellängd och ett drev utan att det skrapar i ramen och att jag får leva på nudlar?

Tillbaka
Topp