Bygga riktställ

• Trådstartare Trådstartare xrobban
  • Start datum Start datum
X

xrobban

Guest
Bygga riktställ
Hej!

Lurar på att mecka ihop ett riktställ, ja, det kostar ju inte så mycket att köpa ett, men tycket att det ör roligt att mecka..
Är det någon som har byggt ett som kan komma med tips/bilder på era ställ.. det skall passa både mtb och race..

/Robban

Bygga riktställ
Jag byggde mina gamla hjul i balkongräcket :)
passade perfekt att trycka in navet mellan spjälorna och börja rikta med klädnypa i ena spjälan som riktmärke.
Ett under att de blev raka och centrerade och RUNDA tom :)
Tyvärr finns inget fotomaterial. Det ångrar jag nu.

Bygga riktställ
Mitt riktställ.
rikstÃll.jpg

Passar nav 100-135 mm med 9/10 mm axel. 24-28" funkar, det borde nog kunna funka på mindre hjul också. Väger bly och är stabilt. Riktmedlet används både i sidled och höjdled. I sidled finns en grovjustering och en funkjustering med hjälp av skruvar. Dishen fixar man med hjälp av skjutmått och lite klurande. Lite yxigt men funkar.
rikstÃll2.jpg

Bygga riktställ
Det är inte så avancerat, mest prylar som låg och skräpade. De gula benen är skärmstag som var över och behövde därför inte svetsas ihop, det var bara att skära bort dem från skärmarna. Sen är det en vanlig U-balk i botten så att det står stadigt. Vänstra benet är fast, högra benet justerbart.

Bygga riktställ
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Mitt riktställ.
>
> Passar nav 100-135 mm med 9/10 mm axel. 24-28"
> funkar, det borde nog kunna funka på mindre hjul
> också. Väger bly och är stabilt. Riktmedlet
> används både i sidled och höjdled. I sidled
> finns en grovjustering och en funkjustering med
> hjälp av skruvar. Dishen fixar man med hjälp av
> skjutmått och lite klurande. Lite yxigt men
> funkar.
>

Funkar perfa! Har med Rikards hjälp riktat upp och dishat bakhjulet till min SS mer än en gång på det stället (riktstället alltså)

Bygga riktställ
Jag vill bara nämna att så fort jag hittar tillräkligt billiga givare på jobbet så kommer Oxr,s riktställ få ett ansiktslyft utöver det vanliga=D

Bygga riktställ
Hehe, ja, Och jag är rädd för att du kommer få vänta ett bra tag till. Men jag har displayen här och nätdel går simpelt att fixa.

Jag skulle iof kunna bygga med vakter och inte med givare. Men då skulle du bara få veta om fälgen ligger rätt eller inte. INte hur mycket rätt eller fel den ligger:)

INte alls lika roligt=)

Bygga riktställ
Om det sak va lönt med givare. jag förmodar att ni siktar på hundradelar 1/100mm så måste man väl ha stenhårda fälgar om man inte ska göra massa jobb i onödan ?

Fast det är ju kul å meka förstås.
Kommer att sluta som värsta hjulriktarroboten :)

Bygga riktställ
Ekfeldt. Det är mer en rolig grej än något som verkligen kommer vara bättre än allt på marknaden. Mest för att jag säljer prylar till bygget.

Så om någon slänger in lite stålar på mitt konto så kan vi bygga ett helautomatiskt rikställ med temperatur och luftfuktighet inräknat som du kan övervaka över nätet eller nått..hehe Tror faktsikt inte man kan klara sig utan det=)

Bygga riktställ
Jag har byggt en bunt hjul mha oxrs mekställ och jag har några få synpunkter på hur det fungerar. Skulle jag bygga ett nytt mekställ av skrot skulle jag bygga ett likadant med tre små skilnader:

1. det måste gå att justera för både bredare och smalare nav. oxr klarar av 100-140mm, men det går att pressa i ett 145mmnav.

2. Jag skulle ha slipat till Vformade slitsar för navfästet, som det är på park-tools ställ, så man kan lägga en 20mmaxel rätt i stället utan adapters.

3. Jag skulle ha satt på diagonala strävor på sidorna av stället så det blir mer sidostyvt. Eftersom det går att pressa i ett 145mmnav så kan man inte lita på att sidorna är helt raka när man centrerar hjulet.

I övrigt är det ett mycket bra ställ som funkar för 98% av allt jag vill använda det till.

Bygga riktställ
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> 3. Jag skulle ha satt på diagonala strävor på
> sidorna av stället så det blir mer sidostyvt.
> Eftersom det går att pressa i ett 145mmnav så
> kan man inte lita på att sidorna är helt raka
> när man centrerar hjulet.

Eftersom någon envisas med att pressa i för breda nav går det inte längre att lita på att sidorna är helt raka...

Tillbaka
Topp