Bygga shigura, vilka komponenter??

Är vandrande bitpunkten inte alltid en följd av expanderande olja pga värme? Det måste börja vid oken.
Det tror jag inte, eftersom det mest verkar hända när det är kallt snarare än varmt. Har det på mina Deore-bromsar, så det har inte med materialet i kolvarna att göra heller.

---

Funderar förresten på Shimanola. Alltså Shimano-reglage med Formula-ok. Formulas reglage har eländig känsla tyvärr.

Det tror jag inte, eftersom det mest verkar hända när det är kallt snarare än varmt. Har det på mina Deore-bromsar, så det har inte med materialet i kolvarna att göra heller.

---

Funderar förresten på Shimanola. Alltså Shimano-reglage med Formula-ok. Formulas reglage har eländig känsla tyvärr.
Min och grabbens Shimano blir också mkt värre med lägre temperaturer…

Jag har aldrig haft problem med mina Magura bromsar när det är kallt. Minns också ingen problem med Sram.

---

Jag tycker att Shimanula (med betoningen på första a) låter mycket bättre!

Det finns nu också ett Formula handtag i två delar med FCS (Feel Control System, med italienerens förkärlek frör dåliga tekniska engelska förkortningar). Antar att du inte har sån.

Senast ändrad:
Enligt mig det bästa sättet att lufta shimanobromsar (y)
Ja det var smidigt. Men hjälpte tyvärr inte.

Jag har felsökt mina bromsar till att kolvarna inte går tillbaka tillräckligt snabbt. Vilket gör första trycket ”mjukt”/normalt men sen blir det stummare gör oftare jag pumpar.

Väntar man en-två sekunder mellan bromsningarna så funkar det som vanligt igen. Men IRL så fipplar man ju konstant vilket gör det väldigt okonsekvent.

Ska se om jag hittar nån lösning med bakbromsen så att den ”resettar ” snabbare

Tillbaka
Topp