Bygga singelspeed?

memike

Ny medlem
Bygga singelspeed?
Hejsan.

Behöver en ny cykel för att transportera mig i stan med. Och då har jag börjat kolla lite med att ta en gammal racer cykel ram och bygga om till singelspeed.

Har nog fixat en gammal ram ifrån en italiensk 80-tals racer så det problemet är löst.
Samt ett par nyare fälgar från en hybridcykel.

Nu kommer frågorna.

Vart kan man köpa ett singelspeed kit i Sverige?
Vilken utväxling på drev rekomenderar ni till stads körning?
Passar alla singelspeed kit till alla sorts fälgar?

Tänkte göra den riktigt 80 tals retro med neon färger osv. Så tips på snygga combos är intressant.
Kommer att slippa ner hela ramen ta bort precis alla fästen osv till vajrar osv med vinkelslipen.. Lacka fälgbanor, ram ja rubbet...

Tänkte slänga upp bilder här så ni kan kolla hur den blir tillslut.

/micke

Bygga singelspeed?
Fälgen har inget med singlespeed att göra eller inte. Däremot har navet det, men det kanske var det du menade. Är det en shimanobody på navet så kan du få tag i ett singlespeedkit på de flesta välsorterade cykelbutiker sportson/cykloteket/cykelcity osv.

När jag hade en ss för stadskörning hade jag 46/16, men det är nog lite tungt egentligen så runt 42 eller nåt sånt kanske, i kombination med 16 bak då.

Bygga singelspeed?
Jag cyklar en ss med 42/16 och plattisar, fötterna sitter inte fast, inga clips heller. Riktigt branta backar som inte är korta får du ta i så du går sönder. Så är det tokbackigt där du cyklar kanske du får gå ännu lättare. Sitter fossingarna fast är det nog lite lättare även om det är backigt.

Bygga singelspeed?
Tror jag har 42/17 pa min pendelcykel. Ett par gamla eggbeaters som pedaler.
Funderar just nu pa om inte ett 16 bak hade varit battre. 42/16 funkar helt ok i alla uppfor, men spinner ut pa platten.
28" hjul.

Tillbaka
Topp