Bygga singlespeed med fotbroms?

Hej.

Kolla in Nishikis singlespeed cykel Road Master. Riktigt snygg tycker jag.
Finns att köpa på http://www.cykelstaden.se/html/nishiki.html

Att bygga kan vara kul också. Då får man en egen stil på cykeln som ingen annan har

Hare bra

Bilagor

• 88.jpg
    88.jpg
    54.2 KB · Besök: 88
oj tråd-arkeolog, den har inte ens fotbroms! och du är reggad idag, 1 inlägg. reklam för cykelstaden månne? :)

För att fortsätta tråd-arkeologin kan jag kombinera urinläggsundran med recension på Nishiki SL One efter något år i regn o snö:

Nipplarna är i aluminium och dör. De verkar vara gjorda av sunkigaste pressade aluminiumfolien eller gjutpulveranodzink.

Har bytt en nippel fram men nu gick en i bakhjulet också. Då jag tycker att cykeln är OK i övrigt vill jag nog byta hjul efterhand.

Så, var köper man ett standardhjulsnav (fotbroms) med hyfsad kvalitet att bygga på ? Sett på Sheldon browns sida att Shimano har, men hittar det inte nånstans.

Hej,

Går också i lite byggarfunderingar.

Är det någon som har en uppfattning om hur rullmotståndet är i ett baknav med fotbroms jämfört med ett vanligt/obromsat? Är det någon märkbar/mätbar skillnad?

Mvh Marcus

Jag har ett 28" singlespeed hjul från biltema som jag pendlar på varje dag. Har inte haft något problem och effektförlusten lär vara ~8% på ett växlat nav typ nexus har jag läst. Effektförlusten är inte något som jag stör mig på.
Perfekt att pendla på när man låter cykeln stå ute i ur och skur och slipper oroa sig för att bromsarna fryser eller nöts upp.

Lysande, det är ett sådant jag också funderat på.
Är det en racer du har satt det på? Var det mycket pill med att få kedjespänning, kedjelinje mm att funka? (Jag är total newbie på cykelmek och försöker därför hitta enkla lösningar)

Mvh Marcus

Marcus_A skrev:
-------------------------------------------------------
> Lysande, det är ett sådant jag också funderat
> på.
> Är det en racer du har satt det på? Var det
> mycket pill med att få kedjespänning, kedjelinje
> mm att funka? (Jag är total newbie på cykelmek
> och försöker därför hitta enkla lösningar)
>
> Mvh Marcus

Gammal stålhäst som är gjord för singlespeed så jag slapp pilla med kedjespännare. Dock fick jag lägga in lite brickor mellan hubben och ramen eftersom hubben var smalare än ramen är gjord för. Jag struntade i att tänka på kedjelinje men har hittils rullat 700km utan problem.

whirren skrev:
-------------------------------------------------------
> För att fortsätta tråd-arkeologin kan jag
> kombinera urinläggsundran med recension på
> Nishiki SL One efter något år i regn o snö:
>
> Nipplarna är i aluminium och dör. De verkar vara
> gjorda av sunkigaste pressade aluminiumfolien
> eller gjutpulveranodzink.
>
>
> Har bytt en nippel fram men nu gick en i bakhjulet
> också. Då jag tycker att cykeln är OK i övrigt
> vill jag nog byta hjul efterhand.
>
> Så, var köper man ett standardhjulsnav
> (fotbroms) med hyfsad kvalitet att bygga på ?
> Sett på Sheldon browns sida att Shimano har, men
> hittar det inte nånstans.

Tjena!

Skitsent svar.. Nipplarna är en garantisak och man får nya hjul av Nishiki.. Har bytt på en tre fyra SL Ones..

Tillbaka
Topp