Bygga SS -Lite frågor...

Buddha

Aktiv medlem
Bygga SS -Lite frågor...
Jag sitter med en del prylar över efter ett cykelbyte och är lite SS-sugen. Tänkte ta dessa delar och montera på min 10 år gamla Research Dynamics och konvertera denna till SS. Så, vad ska jag tänka på?

Hade tänkt att beställa ett spacer kit till bakdrevet, en Surly Singleator och bakdrev samt låsring från Cyclecomponents. Måste man köra med BMX kedja åxå?

Hur får jag en snygg lösning på vevpartiet? Jag har ett XT Hollowtech II. Går det att bygga om?
Kanske sitter någon med ett schysst svart SS-vevparti som vill byta mot mitt XT?

Bygga SS -Lite frågor...
Låsring och distanser går inte riktigt ihop, så du har nog en liten tankevurpa på gång...

Om du hade tänkt att köra med ditt gamla baknav behöver du ett sånt här av valfritt fabrikat:

BX0344.jpg

(Shimano gör sådana och du får således tag på ett genom valfri LBS. De är så billiga att inte ens den mest inbitne happyit skulle få för sig att beställa från tyskland.)

Utöver det behöver du lite distander och låsringen från din gamla kassett. Resultatet bör se ut ungefär så här:

sunn.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Bygga SS -Lite frågor...
Vad du än gör så köp inte färdiga distanser i något form av ss-kit för några hundringar. riv isär några gammla kasetter och ta ringarna därifrån istället. det är mycket billigare och mer funktionellt när du får fler alternativ på att justera kedjelinjen.

Har du inte gammla kassetter så säljer jarla cykel och sport dessa ringar för en billig slant då de tar in alla kassetter från en massa cykelbud. helsmart!!

Även andra butiker kan ju tänkas ha gammla kasetter liggandes.

Glömde!, du behöver ingen bmx-kedja. du kan köra i principo alla kedjor och desutom sliter du dem mindre....fint va:)!

Senast redigerad av en moderator:
Bygga SS -Lite frågor...
danne Skrev:
-------------------------------------------------------
> Låsring och distanser går inte riktigt ihop, så du
> har nog en liten tankevurpa på gång...

Jag har inte tänkt alls =) Så på CC's hemsida att dom hade gjort en notering i texten på Sapcer Kitet att låsring och drev inte ingår. Därav utgick jag ifrån att låsringen behövdes.

> Utöver det behöver du lite distander och låsringen
> från din gamla kassett.

Där kommer låsringen ja.

Som Ville skriver kan jag ju slakta min gamla kasett och använda de distanserna. Man lär väl behöva distanser från typ två kasetter gissar jag? Får lyssna med LBS om dom har något liggandes.

Har läst någonstans att kedjan inte hoppar lika lätt om man kör en BMX variant? Kanske inte är nå't problem om man använder kedjespännare?

Så, mitt vevparti då? Stora- och mellanklingan sitter ju med samma bultar. Finns det kortare varianter av dessa man kan använda om man skrotar stora klingan, och bara tar bort lillklingan? Tänkte inte köra med bash då det blir en kioskräser.

Tack för tipsen!

Bygga SS -Lite frågor...
Använd ditt stiliga XT-vevparti och plocka av stora och lilla klingan för att göra det rent och snyggt - du behöver bara mellanklingan. När du tar bort stora klingan så måste du antingen skaffa kortare klingbultar eller fixa brickor av samma tjocklek som stora klingan. Bultarna är ju gjorda för att hålla ihop både stora och mellanklingan så de blir för långa. Jag gjorde egna brickor genom att såga bort bitarna med bulthål från en gammal mosad storklinga och slipa till dem lite snyggt.

Kör en vanlig kedja, men kosta på dig en ny. På en SS bryter man med enormt mycket kraft på pedalerna ibland så det är klokt att minimera risken för kedjebrott genom att köra med fräscha kedjor.

Om man blir riktigt seriös med det hela så kan det vara bra att köra med klinga och drev som inte är gjorda för växlade drivpaket, då alla sådana delar har "ramper" för att kedjan ska flytta sig lättare. Men det är det absolut ingen brådska med att göra. De allra flesta kör nog delar från vanliga växelsystem.

Bygga SS -Lite frågor...
Åh! Läskigt! Nästan som tankeläsning... =)
Men då var jag inte på helt fel spår gällande vevpartiet.

Borde jag inte kunna använda en klinga från gamla kasetten till bakdrevet åxå? Iofs är det 10 år gammalt och vevpartiet nytt, så det kanske är lika bra att satsa på nytt bakdrev och kedja?

Bygga SS -Lite frågor...
Buddha Skrev:
> Åh! Läskigt! Nästan som tankeläsning... =)
> Men då var jag inte på helt fel spår gällande
> vevpartiet.
>
> Borde jag inte kunna använda en klinga från gamla
> kasetten till bakdrevet åxå? Iofs är det 10 år
> gammalt och vevpartiet nytt, så det kanske är lika
> bra att satsa på nytt bakdrev och kedja?
>

Om du gör det så rekomenderar jag att använda den gammla kedjan som är inslten med den, annars ät risken stor att det inte fungerar.

Bygga SS -Lite frågor...
erik h Skrev:
Jag gjorde egna brickor genom
> att såga bort bitarna med bulthål från en gammal
> mosad storklinga och slipa till dem lite snyggt.

Eller så kan man såga eller fila mutterdelen på klingbulten kortare. Jag gjorde det igår på Eddy Merckxen när den förädlades till SS. Då slipper man "onödiga" distanser, om nu inte distanserna krävs för att få kedjelinjen bra vill säga.

Tillbaka
Topp