Byggde en pendlarcykel med titanram

per å

Ny medlem
Under vintern och våren har jag funderat och letat efter den (i mina ögon) optimala pendlarhojen. Det slutade med att jag ritade en egen ram som en fabrik i Kina svetsade ihop. Sen byggde jag ihop den själv.

Nu kör jag den sedan några veckor tillbaka och är mycket nöjd. Skrev ihop hur det gick till och tänkte att någon här kanske är nyfiken. Forumet har varit till stor hjälp när jag letat info och läst på, tack för det!

http://www.strm.se/2015/06/26/rita-och-bygg-en-egen-cykel/

Snyggt och mycket intressant! Har funderat på att göra samma sak då jag inte heller kan hitta den perfekta pendlarramen men ännu inte kommit till skott.

Mycket vackert och gediget bygge! Må den leva länge.

Sådär ska en pendlare se ut, och inte ha bockstyre, vajerbromsar och annat trams... ;)

Grym pendelcykel! Skärmarna du tänkt såg ut att ha lite kort framskärm. Mina fötter och mina framdrev trivs mycket bättre sen jag satte på SKS Longboards.

Tackar, verkar som den fick godkänt :).

Håller med om att Curana-skärmarna ser lite korta ut men gillar inte fästena där stålpinnarna sticker ut utåt. Ser spretigt ut.

En nackdel med ny cykel är att vardagen blir mer komplicerad när jag inte vill lämna den fastlåst utomhus. Nu står den inlåst hemma i förråd och i kameraövervakat garage på jobbet när jag inte använder den.

Det är verkligen ett dilemma. Har resonerat som så att lite slumpmässig parkering korta stunder är OK med bra lås. Tror de flesta stölder är rekade och lite planerade, typ fincykel utanför jobbet varje dag. Har klarat mig hittills.

per å skrev:
-------------------------------------------------------
> Tackar, verkar som den fick godkänt :).

Absolut!

> Håller med om att Curana-skärmarna ser lite
> korta ut men gillar inte fästena där
> stålpinnarna sticker ut utåt. Ser spretigt ut.

Det håller jag med om. I det här fallet prioriterade jag funktion före form. Man kan kanske få till nån snygg förlängning av Curana-skärmen?

15:13 "Under vintern och våren har jag funderat och letat efter den (i mina ögon) optimala pendlarhojen."

22:15 "En nackdel med ny cykel är att vardagen blir mer komplicerad när jag inte vill lämna den fastlåst utomhus. Nu står den inlåst hemma i förråd och i kameraövervakat garage på jobbet när jag inte använder den."

Detta är så bra!

Seriöst och fint projekt. Bra slutresultat. Tjuvproblematiken är ju ett jädra dilemma när man behöver sitt transportmedel dagligen för att det skall funka. Det är ju inget under att de hängde hästtjuvar, back in the old days, därmed inte sagt att jag förespråkar samma straff nu. Men det borde finnas ett straff för tillgrepp av transportfordon som inte gör skillnad på bil och cykel tex och straffet behöver inte vara särskilt snällt om det inte är nån annan förmildrande omständighet.

Kung Ankan skrev:
> Mycket inspirerande läsning! Du vet att cykeln
> kommer bli (ännu) snyggare med bockstyre? ?☺

+1 på ovanstående.
Kul att du lyckades hitta den där gaffeln. Kring 9kg är väl vad de flesta metallcrossar landar på, så det är ju absolut inget att "skämmas över".
Säg till när den är till salu ;-)

Otroligt snyggt. Specen stämmer med min egen drömpendlare sånär som på styret.

Låsvajern såg lite klen ut, hoppas du har ett biffigare för shopping på hemvägen.

Apropå rakt styre: jag gillar att alltid veta att jag har nära till bromsar och växlar. Nästan dagligen krävs någon form av panik-bromsning på grund av trafiken runt omkring. Därför tycker jag det är skönt att ha nära till reglagen och bra uppsikt (det är trots allt pendling, inte racing). Men någon gång kommer jag säkert testa att köra bockstyre på den. Det var också därför jag valde att lägga broms- och växel-wire utanpå: det gör skiftet enklare och lättare att meka. Och X9 bak funkar med racingreglage fram (men priserna för hydrauliska bromsgrepp får gärna gå ner lite..).

Jag letar fortfarande efter ett bra lås-fäste (och lås) där låset verkligen sitter fast. Stenhårt. Abus-låset jag har nu skramlar så mycket i fästet att jag istället har det i väskan.

per å skrev:
> Abus-låset jag har nu skramlar så
> mycket i fästet att jag istället har det i
> väskan.
>
Behåll det där. Skruva på massa jox på hojen förfular utseendet. Fästena repar, skitigt på vintern, osv.

Om att sälja den: jag tänker långsiktigt - min förhoppning är att den kommer gå i arv till mina barn! :). Titan ska inte mattas av och det är livstids garanti på ramens material och arbete. Så jag får försöka undvika olyckor och stölder.

Inspirerande! (förutom det raka styret) Skulle dock oroa mig för tjyvar med ett sånt bygge, men plus för att den inte lär gå att avyttra på blocket isf.

Här har man själv spanat på diverse titan ramar. Snäcka om att du höjde ribban nu :p

Dock ska min inte bli pendlare. Snarare en lvg-cross med skivor. Täcka in min allt mindre lvg cykling, cross och semi touring tänkte jag.
Drömmar drömmar drömmar

Kan bara stämma in i hyllningskören, vanvettigt snygg!

Rå titanram är mumma, kommer ihåg hur jag dreglade över Marins titanhoj. Gillade skarpt att den inte var lackad och rostfri, det här var ju före karbånramarnas tid.
Och så gör du en sån här!

Bra gjort.

Bra idé med klibborna ostrand!

Hackson: nej, jag gjorde ingen CAD-ritning. Jag skrev ihop mått, profiler, dimensioner osv och gjorde ett dokument med detaljbilder (foton på styrstam, fäste, wishbone osv så som jag skulle vilja ha de). Baserat på det fick jag en CAD-ritning tillbaka. Den skrev jag ut, ritade in ändringar på och fotograferade av och mailade tillbaka. Fick uppdaterad CAD-ritning tillbaka osv. Väldigt lättjobbat och enkelt. Hela processen tog 3-4 veckor utan stress och press. Baserat på deras råd gick jag också upp ett hack i diametern på sadelröret (som också är förstärkt upptill 10 cm).

Tillbaka
Topp