Byggde mig en liten ram
För nån vecka sedan tog jag mig i kragen och avslutade ett projekt som legat i dvala i över tre år. Jag hade börjat bygga en ram för dryga fem år sedan, då var målet att vara klar till SSWC som gick i Stockholm det året. Missade grovt. Två ganska små barn gjorde det svårt att hitta byggtid. När ett tredje dök upp blev det inget byggande alls på flera år. Hursom, nu är den i alla fall klar.
Har inte gått nån kurs så det blev till att leta info på nätet å prova sig fram. Så här gjorde jag.
Började med att bygga en fixtur. Den har funkat OK men är rätt jobbig att ställa in.
Sen kapade jag rören prydligt. Köpte 4130 rör med 0.9mm gods hos Arigo. De är oreducerade men hyggligt billiga. Så här i efterhand hade det nog varit bättre att köpa något av de billigare rörkiten från nån nätbutik. Hade inte kostat mycket mer och hade blivit några 100g lättare.
Då ett av målen med det här bygget var att lära sig så passade jag på att prova så många olika moment som möjligt. Här det invändiga röret för kabeldragning i toppröret
Rören till framtriangeln monterade i fixturen
Första lödningen, flussmedel kvar
Området kring vevlagret efter lödning, utan flussmedel
Emellanåt får man kolla att det blir rakt och ev rikta
Framtriangeln ihoplödd
Efter en massa slipande
Har inte gått nån kurs så det blev till att leta info på nätet å prova sig fram. Så här gjorde jag.
Började med att bygga en fixtur. Den har funkat OK men är rätt jobbig att ställa in.
Sen kapade jag rören prydligt. Köpte 4130 rör med 0.9mm gods hos Arigo. De är oreducerade men hyggligt billiga. Så här i efterhand hade det nog varit bättre att köpa något av de billigare rörkiten från nån nätbutik. Hade inte kostat mycket mer och hade blivit några 100g lättare.
Då ett av målen med det här bygget var att lära sig så passade jag på att prova så många olika moment som möjligt. Här det invändiga röret för kabeldragning i toppröret
Rören till framtriangeln monterade i fixturen
Första lödningen, flussmedel kvar
Området kring vevlagret efter lödning, utan flussmedel
Emellanåt får man kolla att det blir rakt och ev rikta
Framtriangeln ihoplödd
Efter en massa slipande
Senast ändrad: