Byggde mig en liten ram

Peter E

Aktiv medlem
Byggde mig en liten ram
För nån vecka sedan tog jag mig i kragen och avslutade ett projekt som legat i dvala i över tre år. Jag hade börjat bygga en ram för dryga fem år sedan, då var målet att vara klar till SSWC som gick i Stockholm det året. Missade grovt. Två ganska små barn gjorde det svårt att hitta byggtid. När ett tredje dök upp blev det inget byggande alls på flera år. Hursom, nu är den i alla fall klar. 

Har inte gått nån kurs så det blev till att leta info på nätet å prova sig fram. Så här gjorde jag.

fixtur-hel.jpg

Började med att bygga en fixtur. Den har funkat OK men är rätt jobbig att ställa in.

dt-under.JPG

Sen kapade jag rören prydligt. Köpte 4130 rör med 0.9mm gods hos Arigo. De är oreducerade men hyggligt billiga. Så här i efterhand hade det nog varit bättre att köpa något av de billigare rörkiten från nån nätbutik. Hade inte kostat mycket mer och hade blivit några 100g lättare.

80c7e214.JPG

Då ett av målen med det här bygget var att lära sig så passade jag på att prova så många olika moment som möjligt. Här det invändiga röret för kabeldragning i toppröret

ram-f.JPG

Rören till framtriangeln monterade i fixturen

a1e4a19b.JPG

Första lödningen, flussmedel kvar

6eb9ba77.JPG

Området kring vevlagret efter lödning, utan flussmedel 

81263abe.JPG

Emellanåt får man kolla att det blir rakt och ev rikta

654fe094.JPG

Framtriangeln ihoplödd

IMG_3016.JPG

Efter en massa slipande

IMG_3010.JPG

IMG_2989.JPG

IMG_2990.JPG

IMG_2996.JPG

IMG_2995.JPG

IMG_2993.JPG

Senast ändrad:
Byggde mig en liten ram
Du är helt makalöst duktig Peter, det är så väldigt många genomtänkta lösningar på det där bygget, och jag slutar inte imponeras av hur du kunnat hålla precisionen och tålamodet i schack under så lång tid!

Onekligen ett minutiöst bygge, grattis!

Vad blir det nu, pulverlack?

Byggde mig en liten ram
Redan passningen mellan rören på andra bilden måste vara sjukt svår att få till om man inte vet hur man gör och har rätt grejer. På bilden underifrån vid vevpartiet ser det ut som du valt att göra första delen i kedjestaget av solitt material för att få plats med drev osv. Stämmer det?
Otroligt fint bygge som kombinerar hantverk, materialkunskap och ritningar/planering på ett fantastiskt sätt! Man blir lite ledsen i ögat att allt nu för tiden måste tillverkas utomlands när det finns sån fin lokal förmåga. Ser fram emot fortsättningen!

Byggde mig en liten ram
Så jäkla snyggt utfört!
Stort Plus för bilderna som gör bygget rättvisa, tänk så ofta man ser halvkassa bilder som förstör helhetsintrycket.

Två tummar upp!

Byggde mig en liten ram
+1 på allt :)
Grymt imponerande. Hur ser geometrin ut? Är det eget tänk där eller har du gått efter någon ram du gillar?

Hoppas på en fortsättning :)

/Johan

Byggde mig en liten ram
Otroligt fint, nu även polerad! Branschen har ju facit på hur man gör BB/kedjestagövergången där.

Vilka inner- och yttermått blev det för kedjestagen första biten (från däcket)? Att få plats för breda däck, runda rör, normala vevpartier och hälar på fötterna har jag insett är en balansgång.

Även om färg är fint så skulle jag ha svårt att måla över det där, och bara lägga lite klarlack som rostskydd.

Grymt fina dropouter också. Trodde slidersarna var frästa i alu men nu ser jag att de nog också var stål.

Byggde mig en liten ram
Men för i helvete. Patetiskt att skapa en byggartråd med lite bilder stulna från Rouleur och med lite sweet talk;)

Ärligt, sjukt snyggt arbete.

Byggde mig en liten ram
Snyggt jobbat där!!
Synd att måla över ett så vackert arbete.

Justerbar längd på kedjestagen/dropouts, eller?

Senast ändrad:
Byggde mig en liten ram
Tack, tack, tack….
Det var ganska kul att titta igenom alla byggbilder. När den väl var klar kändes det inte som det var så svårt eller jobbigt. Det VAR ganska pyssligt faktiskt. Bara att tillverka alla olika fixturer och andra specialverktyg som behövdes tog sin tid. Känns som att nästa ram kommer blir sjukt mycket lättare att bygga

Lack, hade det funnits nån motsvarighet till spectum i Sverige så hade pulverlack varit givet. Våtlacka kan jag göra själv. Hade tänkt mig någon ljus lack så att jag upptäcker om det börjar spricka någonstans men nu överväger jag klarlack åxå. Kanske transparent pulverlack… Måste spika namn å logga först

När det gäller passning mellan rören så var det ett av de lättare momenten. Finns ett litet gratisprogram där man knappar in rördimensioner och vinkel så får man en mall man kan skriva ut å fila efter.

Kedjestagen. Höger består av två plåtbitar som lötts ihop och sedan fast på röret. Vänstra staget är väl det enda som killarna på framebuilding forumet ojat sig över. Det består av två rör där jag lött i pluggar i ändarna. Pluggarna kar slipats till rätt vinkel och sedan lötts ihop. Det är ger en stor lödarea men de andra byggarna är tror inte det kommer hålla i längden. Vi får se…

Ramen har/ska plats för åtminstone 2.5:or i 395mm läget

Håller lödningarna. Ja om de är rätt gjorda, finns massa tester mellan fillet brazed, muffar å tig. Lika bra allihop. Ska bli spännande å se om jag gjort rätt, får ta det lite lugnt i början…

Varför inte svetsa? Det är assvårt, riktigt, riktigt svårt att tiga tunnväggigt. Vore sjukt tråkigt att blåsa hål på ett rör när man är nästan klar

Dropoutsen är egen design och vattenskurna i RF. Kedjestagslängd 395-415mm

Erik, du kan få en CAD-fil. Hoppas verkligen jag mätt rätt, ska bli spännande å se om det stämmer. Nu har jag i alla fall en referensram till mina CAD ritningar.

Byggde mig en liten ram
riktigt fint, återigen blir man påmind om stålets suveränitet och utseende, klart du bara ska klarlacka! hur som helst så är jag grymt imponerad

Byggde mig en liten ram
Peter E skrev:
-------------------------------------------------------

>
> När det gäller passning mellan rören så var
> det ett av de lättare momenten. Finns ett litet
> gratisprogram där man knappar in rördimensioner
> och vinkel så får man en mall man kan skriva ut
> å fila efter.
>

Åhh fan!!! Du har slipat till den passningen? Grymt tålamod! Jag stod vid något tillfälle och kollade när en störtbur byggdes till en dragster. De hade en kraftig jigg där man fixerade röret, ställde vinkeln och sedan använde fixerad borrmaskin med en lång hålsåg och sågade bort en del av rörets sida för att få perfekt passning mot nästa rör. Borrmaskinen gick alltså att föra framåt/bakåt men ingen annan riktning.

Byggde mig en liten ram
Första ramen var mest ett experiment för att prova om jag kunde. Därav de oreducerade rören. Passade på att testa så mycket som möjligt, egna dropouts, korta kedjestag, mycket däckutrymme, invändig kabeldragning mm. Spårade ur lite med nivån på detaljerna.

Geon är gjord för 5 år sedan och för mycket teknisk stigkörning, lite åt trialhållet. En cykel att leka på och inte köra fort. Hade jag startat bygget några månader senare hade det blivit en 29:a. En pytteliten 26:a känns lite sådär nu.

Visst borde första bygget föräras med deluxkomponenter men det mesta kommer nog komma från skrotlådan. Låter kanske konstigt. Tror den var roligare att bygga än vad den kommer att bli att köra. Fast det kommer förstås vara magiskt att hoja på en egenbyggd ram…

Nästa ram finns sedan länge på ritningsbordet å den får större hjul

Peter, jag kommer givetvis inte bygga en ny fixtur till nästa ram, nån måtta får det vara. Däremot modifiera den lite

Niko/Frost, mitt jobb skiljer sig inte jättemycket från det här

Byggde mig en liten ram
Peter E skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Niko/Frost, mitt jobb skiljer sig inte
> jättemycket från det här

Nu vill alla på Happy ha ditt jobb.....

Har du någon åsikt om det jag skrev med maskinbearbetade rörvinklar/avslut? Funkar det eller blir det inte samma finish som du får för hand?

Byggde mig en liten ram
Grymt snyggt! Inte för att jag tror att vikten var central när du byggde men vad landade ramvikten på?

Klarlack! Klarlack! Klarlack! Klarlack!

Stalle

Byggde mig en liten ram
ror-fil.jpg

Hasse, det var så pass lätt att fila till rören efter pappersmallen så jag övervägde inte ens att bygga en jig för att borra med hålborrar. De är tunnväggiga och mycket hårda så man måste göra det med rätt matning å kylning åxå. Blir säkert bättre men jag var tillräckligt nöjd med mitt resultat.

Stalle, den landade på 2700g. med reducerade rör i topp och underrör hade jag sparat ca 300g. Dropoutsen med skruvar väger närmare 500g!!! De solida delarna på kedjestagen gör sitt åxå. Borde inte var så svårt att passera under 2kg gränsen med en mer normal ramdesign

Tillbaka
Topp