Byggde mig en liten ram

Byggde mig en liten ram
Peter E skrev:
-------------------------------------------------------
> Håller lödningarna. Ja om de är rätt gjorda,
> finns massa tester mellan fillet brazed, muffar å
> tig. Lika bra allihop. Ska bli spännande å se om
> jag gjort rätt, får ta det lite lugnt i
> början…

Vad finns det för potentiella svagheter som inte ögat ser på fileer? Kan de vara dåliga fast det är ordentligt med material och ser bra ut?

Läste ett högst vetenskapligt test där slutsatsen var att TIG håller 1 livstid, muffar 2, och filéer ungefär mitt emellan.

Byggde mig en liten ram
Peter E skrev:
> > Hasse, det var så pass lätt att fila till
> rören efter pappersmallen så jag övervägde
> inte ens att bygga en jig för att borra med
> hålborrar. De är tunnväggiga och mycket hårda
> så man måste göra det med rätt matning å
> kylning åxå. Blir säkert bättre men jag var
> tillräckligt nöjd med mitt resultat.
>
>
Jag tror inte att det går att göra bättre än det du gjort för hand. Jag var mer intresserad av om den andra tekniken också är tillämplig, tex om man gör ett större antal på en gång. Har du någon länk till det där rörsliparprogrammet? Inte för att jag tänker ställa mig och sabotera en massa fina rör men det kan ju vara kul ändå om man behöver foga ihop något. Redan ett räcke till en trapp skulle ju kunna bli bättre med programmets mallar.

Byggde mig en liten ram
Peter E skrev:
> Stalle, den landade på 2700g. med reducerade rör
> i topp och underrör hade jag sparat ca 300g.
> Dropoutsen med skruvar väger närmare 500g!!! De
> solida delarna på kedjestagen gör sitt åxå.
> Borde inte var så svårt att passera under 2kg
> gränsen med en mer normal ramdesign

Inte helt tokigt då! Lovar gott inför serieproduktionen då :-)

Stalle

Byggde mig en liten ram
måste instämma i hyllningskören ! så vackert! lacka med klarlack så du kan njuta av arbetet. Ska du göra egen gaffel också ?

Byggde mig en liten ram
Jag håller på med ett projektarbete i skolan där jag ska bygga en LVG-ram.

Vad heter programmet som du fick ut mallarna för rörändarna och vad kostade rören totalt?

Byggde mig en liten ram
Programmet heter tubemiter kommer inte ihåg var jag hittade det, du får googla

Vet inte vad rören gick loss på. Kolla med ceeway eller Nova, du bör klara dig under 2000:-

Hgrd, en perfekt filletfog har även en liten fillet på insidan av röret. Omöjligt att veta om man får till den utan att klyva ramen. Sen så är det precis om med all svetsning å lödning. Du måste ligga innom rätt temperturområde. För varmt eller kallt så blir fogen sämre. Jag vet att jag kört för varmt på några ställen och för kallt på andra. De festa blev nog helt OK. Syns ju inte nu när allt är slipat. Tror det håller, vi får se....

Byggde mig en liten ram
Jilster skrev:
> Var skickar jag beställningen på bus 29er ramen?

Säkert till samma ställe som jag skickar Fatbike-beställningen.

Byggde mig en liten ram
Nej, det blir ingen gaffel. Går kedjestaget av är det bara tråkigt, går gaffeln kan det göra jätteont.

Patrik, med den byggtakt jag har nu är det ingen ide att ta upp nån beställning. Du får vänta 25-30 år till jag jobba klart med mitt vanliga jobb

Byggde mig en liten ram
Peter E skrev:

>
> Patrik, med den byggtakt jag har nu är det ingen
> ide att ta upp nån beställning. Du får vänta
> 25-30 år till jag jobba klart med mitt vanliga
> jobb

25-30 år...Som en jäkligt fin single malt alltså! Känns som en hållbar jämförelse :)

Byggde mig en liten ram
Styggt snyggt bygge.

Angående klarlack på ren metall så skyddar inte "vanlig" klarlack särskilt bra mot rost. Klarlack skyddar främst lacken mot repor. Inte ens rostskyddsprimer funkar mot rost om det inte får jobba ihop med lack.

För att få det att funka ordentligt behöver man hitta en lösning som fäster bra på ren metall (primer) och håller tätt.

http://www.amazon.com/dp/B001NGB55Y/?tag=finishingcominc&link_code=ur2&creative=9325&camp=211189 skulle kunna funka. Finns säkert något liknande att få tag på i sverige om man letar på rätt ställe.

Eller snacka med någon som kan det på riktigt. Jag har lackat fordon hos Italia Billackers (STHLM) lackerare Ramon Quinteros och kan rekommendera honom. Han är inte billig, men gör ett bra jobb.

Byggde mig en liten ram
Best of Happy!

Borde införas något typ av pris för sådana här trådar. Jag menar inget trams, cykel, kvalitet, orginalitet. Kan inte nya redaktionen ragga upp lite skopåsar igen?

Byggde mig en liten ram
tanken har alltid varit att lacka ramen i nån täckande färg. det som skiljer fillet brazed från övriga är just de fina övergångarna å de syns inte lika bra med klarlack. Ny får jag ju hålla med er om att den faktiskt ser rätt bra ut olackad.

Här en av övningslödningarna från innan jag startade bygget.
fillet2.jpg

Tack för infon om klarlack Primavera. Hade ingen aning om att det var så. Gäller det även 2K lack? Har lackat åtminstone två ramar med lack från Italia, får prata med dem. Har inte bestämt mig men blir det klarlack så kanske det ändå är bättre att försöka hitta en pulverlackerare som kan göra det, då lär det inte börja rosta i alla fall

Byggde mig en liten ram
bjorne skrev:
> Köpte du dina grejer (föutom rören) på paragon
> machinworks eller cycle-frames.com? Funkade det
> bra? Vad blev fraktkostnaden?

Jag har köpt från Ceeway, Henry James, Paragon Nova (cycle frames). Inga problem med någon av dem. Henry James hemsida känns som att den är från 90-talet så den är lite svårhanterlig men de svarade snällt på mail. Kommer inte ihåg vad frakten blev, var ju 5 år sedan. Ceeway är väl enklast då du slipper tull å moms.

erik h handlade nyligen från Paragon, han kanske vet vad frakten gick på. Paragon har grymmaste finnishen men de kostar. Ett par justerbara dropouts kan gå på $250

Byggde mig en liten ram
Paragon tog 36 USD för frakt av ett paket dropouts och en extra alu-slider, helt OK eftersom dropouterna var så dyra...

Väldigt smidiga att köpa från och fantastiskt sortiment.

Byggde mig en liten ram
2k-lack är kalas, med en primer så det fäster ordentligt i metallen så är du hemma. Den ska väl ändå inte stå i något cykelställ utomhus, antar jag. Pulverlack är överskattat i min mening. Går det hål kan rosten krypa in under. Blir bara svårt att göra om...

Sen är det viktigt att man inte tvättar med något som lämnar oönskade fetter efter sig, men det vet de mer om på Italia.

Byggde mig en liten ram
Peter - Vad säger man. Mållös!

Förslag på nästa projekt - ett par puderlagg - fast den tråden kanske vi ska ha någon annanstans :)

Byggde mig en liten ram
fuchs skrev:
> vackert ram! finns det bilder av slutresultatet?
> alltså hela cykeln?

+1.

Byggde mig en liten ram
pinsamt nog har det inte hänt så mycket mer sedan den här tråden. Började bygga den för evigheter sedan med idéer jag inte längre är så intresserad av. Får göra ett ryck någon gång å se till att den blir helt klar...

Byggde mig en liten ram
Klar å klar, den ser fortfarande ut som på bilderna, kanske lite dammigare å mässingen har fått en lite mörkare färg. Varit klar i 7 år ju!

La bilderna på happy istället så nu ska det förhoppningsvis gå å se bilderna igen i första inlägget.

Byggde mig en liten ram
Men va f*n... Kan vi inte förbjuda såna här trådar? Sjukt störigt att se att det finns folk som tar tag i egna rambyggen, oavsett om det löds eller svetsas... Bahhh...
Tur att jag är för lat för att orka ta tag i fixtur-bygge ??

Snyggt bygge, och mycket villha-känsla! ??

Byggde mig en liten ram
Världsklass! ???

Hade tydligen missat den här tråden när det begav sig...

Fast det hade ju vart kul att se den komplett o rullande.... fast det är klart,
26" hjul... kan det verkligen fungera... ?

Tillbaka
Topp