Bygge på Genesis CdF eller ... alternativ?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag har långt gångna planer på att bygga en ny cykel baserad på en Genesis CdF-ram.

Användningsområde kommer vara touring och fincykling på landsväg, ibland med cykelkärra, ibland utomlands med branta backar.

Den kommer ersätta min Scott CX Team som jag kommer plocka Ultegragrupp och en del andra komponenter från, det enda som behöver köpas nytt är i stort sett skivbromsar och skivbromshjul.

Det jag gillar med CdF-ramen är att den har inte är en slopad ram (det är inte snyggt i stora storlekar!) och väldigt mångsidig, fästen för pakethållare (även på framgaffeln), skärmar. Priset är vettigt också, och det är standardkomponenter med gängat vevparti och vanliga dimensioner på det mesta vilket innebär att jag kan använda prylar från mina lådor hemma.

Men finns det något alternativ jag missat? Salsa Vaya har jag tittat på t.ex, men den faller bort främst pga den slopade geometrin.

Inte för att märka ord, men menar du verkligen CdF och inte Croix de Fer? Genesis har nämligen knasigt nog döpt en annan cykel till just CdF, samma geometri som Croix de Fer men billigare ramrör (Reynolds 520 mot 725) och säljs inte som lös ram. Själv tycker jag Croix de Fer 931 med rostfria rör ser riktigt trevlig ut, givetvis bra mycket dyrare och tyvärr fortfarande lika tung.

Kollat på Kinesis Tripster? Den kanske slopar för mycket dock, och inga fästen för pakethållare fram.

Mayhem skrev:
-------------------------------------------------------
> Inte för att märka ord, men menar du verkligen
> CdF och inte Croix de Fer? Genesis har nämligen
> knasigt nog döpt en annan cykel till just CdF,
> samma geometri som Croix de Fer men billigare
> ramrör (Reynolds 520 mot 725) och säljs inte som
> lös ram. Själv tycker jag Croix de Fer 931 med
> rostfria rör ser riktigt trevlig ut, givetvis bra
> mycket dyrare och tyvärr fortfarande lika tung.
>
> Kollat på Kinesis Tripster? Den kanske slopar
> för mycket dock, och inga fästen för
> pakethållare fram.

Vilket jävla meckigt namnval...

Jo, det är givetvis Croix de Fer-ramen jag menar. Den rostfria är väldigt fin, men för dyr. Sen är jag osäker på om den är uppgraderad till 2014 med den smartare placering av bromsoket.

Surly Straggler var länge med på priolistan, jag har ju haft en Cross Check i snart 10 år och den kommer jag behålla. Vore bara kul att pröva något annat. Sen är jag lite skeptisk till de konstiga dropoutsen.

Tripster är för ful och väcker inget habegär hos mig :-)

Peregrine verkar bara finnas i två olika storlekar och känns lite för grov för mitt tänkta användningsområde.

Bob Jackson off the beg ram? :D
Bara för att, typ..

110810a1-tn.jpg

inte skivbroms, men..

http://www.bobjacksoncycles.co.uk/product_info.php?cPath=28&products_id=43

Skivbroms är ett grundkrav, jag har både en Cross Check och en Scott-cross idag och tanken är att det ska bli lite nytt :-)

Sivert tipsade mig om spanska Finna Cycles, faller utanför ramen för mig de också som synes, men ändå väldigt snygga och jag har aldrig hört talas om dem förut:

landscape02.jpg

Jag får för mig att Surly Straggler är en del tyngre än Croix de Fer-ramen?

Har även haft lite funderingar på att skivbromsmodda min Cross Check och sätta på en Vaya-gaffel, men den cykeln kommer ha ett annat användningsområde framöver så den får leva kvar.

Det har inte hänt nått på den här fronten? Börjar bli dags att försöka ragga tag i en Croix de Fer- ram isåfall, 2015 års modell ser inte ut som något jag vill ha.

Ca 250 mil sedan jag fick mitt standardspecade järnkors. Har kört dagsturer på upp till 30 mil men inte touring m väskor.

Den är magnifikt bra på alla sätt utom två
1. Framgaffeln och även bakgaffeln är för trånga. Jag har slipat fram nr clearence i gaffeln. Skärmar går in men inte hur dom helst. Kan du hitta annan plåtgaffel kan det vara värt det

2. Den är lite väl tung. Jag kör lite klunga med min (12 kg) och då får jag bita i ibland

Trots allt en väldigt vacker och mångsidig ram/cykel. Jag är väldigt nöjd med min

Jag har det mesta (ultegragrupp bland annat) till bygget (saknar egentligen bara skivbromshjul och ram) så det är lös ram som är aktuellt. Wolverinen var lite för mycket monstercross.. men fin på sitt sätt helt klart.

^^Gissar att den på Sportson inte är Comp versionen. Comp versionen har Rocker dropout och delbar baktriangel, som gör den möjlig att köra som single speed, navväxel och remdrift.

Senast ändrad:
Men liksom över 12 kg?? Ska det behöva vara så?
Tror jag somnar om i frågan till sub 9 kg stålcrossar är aktuella.

glitch skrev:
> Men liksom över 12 kg?? Ska det behöva vara
> så?
> Tror jag somnar om i frågan till sub 9 kg
> stålcrossar är aktuella.

De går banta. Har fått ner min till 10,3 nu.

Jag tror inte ramen är största vikttjuven.
Hjul med deorenav och några fälgar från Alexrims som även säljs OEM på AM-cyklar i staterna. Jag har kvar kanttrådsdäcken på min.
Tiagragrupp
Styre, styrstam och stolpe känns rock solid men knappast lätta.
mm

Skulle tro att den går att bygga sub-10 för den som vill betala för det. Vi andra får starka ben:)

Chapter 2 skrev:
> ^^Gissar att den på Sportson inte är Comp
> versionen. Comp versionen har Rocker dropout och
> delbar baktriangel, som gör den möjlig att köra
> som single speed, navväxel och remdrift.

Det är rikrigt, men om jag har förstått det hela rätt så är de kriterierna inte aktuella. Men det skulle ju vara roligare med den lyxigare modellen just för rörkvalitetens skull.

Annars kanske Ritchey cross är ett allternativ. Dock dyr. Vet att både Binni på cykloteket och Kalle på Bicykling/Kadens har en.

Såg nu att Ritchey crossen inte hade skivbromsar så jag säger Fixt inc Pure Blood!

Bilagor

• fixie-inc-pure-blood-1.jpg
    fixie-inc-pure-blood-1.jpg
    51.8 KB · Besök: 243
leffo skrev:
> Vad är det för fel på genesis croix de fer
> 2015?

Slope:ad ram och ful gaffel.

Kul med lite ny fart i tråden! Ska nog ta och läsa igenom den från start, känner att jag glömt vad jag skrivit att jag vill ha.. :)

Genesiscrossarna blir rätt tunga va? Eller, alla stålramar...

Jag gav upp gravelbike-shoppandet och tog fram Inbred-26an istället. Får i uppåt 40 mm 700c, skivbromsar, helt OK bruks-geometri med 445 mm gaffel men tänkte prova sänka till 425 någon dag.

Det blir förstås en väldigt slopad ram, egentligen ville jag ju ha det såhär men tyckte inte någon ram riktigt gav alla rätt:

2636901135_32687944c4_o.jpg

jomper skrev:
> Vem säljer egentligen Pure Blood nu? Fixie Inc
> gick väl i konken för ett gäng år sen?

På cykelmässan så pratade jag med Lina på Bikster och de säljer Fixt inc.

Lingon skrev:
> leffo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad är det för fel på genesis croix de fer
> > 2015?
>
> Slope:ad ram och ful gaffel.

Men sååå slopad är den väl inte? Den gamla är också slopad i så fall:

http://singletrackworld.com/forum/topic/lets-see-your-croix-de-fers/page/3

vs

http://www.shop.18bikes.co.uk/products.php?plid=m1b0s585p2279

Tror bilderna på 2015 snett framifrån övderdriver det lite.

Håller med om att den nya stålgaffeln är ful som stryk men den i kolfiber är helt ok imo.
Blir ju lättare med den också.

Med "fasit" i handen, Genesis Croix de Fer (2014):

Ramen är rätt så kompakt, och utan extra grejer på så är den rätt så rapp, när jag först testade den till jobbet (20km) så tyckte jag inte det var någon större skiljnad på den, jämnförd med min styva(re) Poison Cross.
Dock så ska det säjas att jag märkte "stor" skiljnad när jag satte mig på Poison cykeln efter en vecka med Stål.

Så lite kort i punk form

Utan baggage
- Komfortabel
- Rapp
- Snygg som attans
- Käns rätt stabil både i och ut av sadeln, dock så kan man känna ett vist flex (nu ligger det till detta att jag är 120kg tung, samt att jag kan trycka på rejält med benen).
- Inte att du kanske bryr dig, men jag va orlig för att hjulen inte skulle palla, då jag redan kör sönder ett par andra hjul, men dom har inte varit nåt problem
- Lite toe overlapp vid hårda svängar

Med baggage
- Komfortabel
- Inte så trög som jag hadde trott
- Bra plats mellan häl och väskor bak(!)
- Stabil i sadel, lite mindre stabil ut av sadel, detta kan nog bli bättre om jag hadde packat lite mer jämnt, tror jag..

Annat som jag inte tycker om:
- Inte mycke plats mellan däck och stänkskärm fram, gaffelkronan måste filas ner om man utan problem ska få inn 35mm däck under ett par SKS chromoplastic p50 (50mm).
- Inte 100% nöjd med Hayes CX Comp bromsarna, tycker det är nåt i mellan bb5 och bb7, kommer troligen sätta dit TRP spyre senare, hadde problem att hitta bromsbelägg i Stockholm också.

så, lite kort, the best part, eh!

uJvys6i.jpg

UTan nåt extra lull lull, jag har bytt däcken till ett par Vittoria Voyager Hyper.

epwXzFM.jpg

Med alt på, förutom tältet, tycker nästan den blir snyggare med packning, ser lite mer ut som en cykel med ett syfte

rqNWLYK.jpg

Bara för att visa på hur bra plats det är baktil, väskorna hänger lågt på expeditionstyle pakethållaren, och ja massor med plats!

f5fNrjZ.jpg

Så mycke plats mellan däck och stänk fram, på våt grus blir det jäkligt smutsigt om man inte filar ner kronan, vilket jag inte har en...

ZD6IGLv.jpg

Mood picture, klart du ska ha en Genesis Croix de fer, hur annars ska du se så bra ut på långfärd?

Bonus bild
Cykeln funkar even till Triathlon!

b7VFWUo.jpg

En polares flickvän lånade min cykel och körde Vattenfall World Triathlon i Stockholm

Irons skrev:
> Inte mycke plats mellan däck och stänkskärm
> fram, gaffelkronan måste filas ner om man utan
> problem ska få inn 35mm däck under ett par SKS
> chromoplastic p50 (50mm).

Den nya gaffeln för 2015 skall ha större axle-to-crown-mått för att göra just detta enklare.

We’ve used a taller axle-to-crown fork for much improved tyre/mudguard clearance so fitting guards without pain is now much easier (it raises handlebar height a touch also).

http://www.genesisbikes.co.uk/blog/03/07/14/2015-bike-launch-croix-de-fer-20

Jo jag vet, men så blir fronten högre också, vilket kommer ser knas ut med min, då topröret kommer slopa lite udda, vad jag har fattat

Kommer nog till vintern att fila ner kronan lite, lacka och sen är det inget större problem till våren när jag ska ut med min Genesis igen :D

Mayhem skrev:
> leffo skrev:
> -----
> > Men inga pakethållarfästen på nya kolgaffeln
> va?
>
> Jodå det har den.
>
> Q: Can one use lowriders and fenders with this
> carbon fork?
> A: Yes to both
>
> https://www.facebook.com/GenesisBikesUK/photos/pb.
> 153321304732382.-2207520000.1409044877./7397929927
> 51874/?type=3&theater

Det va som tusan, dock tycker jag det är snyggare med stål gaffel, men kul endå på nåt sätt :D

Mayhem skrev:
> leffo skrev:
> -----
> > Men inga pakethållarfästen på nya kolgaffeln
> va?
>
> Jodå det har den.
>
> Q: Can one use lowriders and fenders with this
> carbon fork?
> A: Yes to both
>
> https://www.facebook.com/GenesisBikesUK/photos/pb.
> 153321304732382.-2207520000.1409044877./7397929927
> 51874/?type=3&theater

Gött!!

Jag är också intresserad av Croix de Fer och andra alternativ.
Stål med lite flackare gaffelvinkel, med rakt överrör ska det vara.
Skivbromsar och fästen för skärmar. Plats för minst 35 mm däck.
Intresserad både av ramset och kompletta cyklar.

Racing green vore fint.

if-caffeine-racer-12.jpg

Soma-Double_cross-disc.JPG

pelago_stavanger_730_490_2.jpg

Tillbaka
Topp