Bygger drömcykeln

Bygger drömcykeln
Har efter några månader lyckats ebay:a hem en Pinarello Montello ram i exakt mina mått. SLX stål och helt NOS från ca 1989. Nu börjar jakten på övriga komponenter o här hoppas jag på lite input härifrån (:

Drivlina tänker jag mig en grupp 10-speed campagnolo record. Verkar gå att få tag på för under 1000 dollar. Kul med italienskt, lätt och bra känsla och en topoftheline-grupp.

Hjul är himla klurigt då jag vill ha kolfiberhjul och inte är helt påläst här.

Dyker det upp ett par Lightweight Gripfelsturm verkar de vara förstahandsalternativet. Har en budget på max max 2000 dollar för hjul.

Vill inte att de låter för mycket när de frirullar, att de är allround, jättesnabba, hyfsat hållbara och snygga. Några bra rekommendationer att hålla utkik efter?

Sen ska massa annat skoj också handlas men börjar med stora bitarna (:

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    48.7 KB · Besök: 25
Bygger drömcykeln
bsandborgh skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är nog fler än jag som undrar varför du
> väljer en vintageram till din drömcykel när du
> inte vill ha en vintagecykel?

Gillar geometrin främst, gillar känslan i stål, gillar utseendet. Enda problemet med stål är väl att totalvikten blir ett kilo högre men jag cyklar inte på tid så bryr mig inte så mycket. Vill att den ska "kännas" snabb när jag cyklar och att jag ska vara glad ;).

Hur bra är ett par gamla campagnolo hyperon? Någon ville ha 10k sek för ett hjul-par från 2002 :0

Bygger drömcykeln
Jag gillar idén retro-look med modern teknik. Precis som jag gillar high tech-hot rods ny teknik i gammal kaross.

Men Record känns overkill. Onödigt att jaga gram när cykeln kommer ändå aldrig kännas speciellt rapp jämfört med en modern ram. Skulle prioritera Italienskt (campa), utseende (silver alu, ingen kolfiber) och 10-del. Samma sak hjul. Italienska alu låprofil.

Senast ändrad:
Bygger drömcykeln
Om du inte bryr dig om det estetiska, vad är själva vitsen med en cool snygg dyr ram som antagligen är mycket tyngre och inte lika styv som vilken modern budgetram som helst?

Senast ändrad:
Bygger drömcykeln
Som sagt innan, det kan bli riktigt bra med stålram och moderna komponenter. Hade definitivt köpt ny grupp för bästa funktion och utseende, Athena är perfekt på den ramen. Hjul hade jag tittat på nya Campagnolo Record-nav och bra fälgar. H plus son Archetype hade varit snyggt och bra, finns dessutom i blankpolerat silver eller svart.

tumblr_m81a3lL5Kz1qc6uhno1_1280.jpg

tumblr_m81k72IKah1qc6uhno1_1280.jpg

Senast ändrad:
Bygger drömcykeln
Edit: blandade helt ihop årtalen! (Fick för mig att ramen var från 98 (i stället för 89)

Bilagor

• 1997_ullrich_670.jpg
    1997_ullrich_670.jpg
    35.3 KB · Besök: 22
Senast ändrad:
Bygger drömcykeln
Bryr mig inte om tidstypiskheten på denna cykel. Har en colnago master med komplett dura-ace 7400 och tidstypiska hjul. Och ramen är tillräckligt "bra" för mina cykelturer.

Nu vill jag bygga en cykel för att cykla med nästa vår sommar och fler somrar. Pinarello-ramen är i jättebra stål, bra skick, har precis den storlek o geometri jag letat efter. Känner mig hyfsat tät just nu o lägger gärna "överdrivet mycket pengar i förhållande till ramen" för att det är kul, för feel-good-känslan och självklart för att det är roligare att cykla med bra komponenter.

Ramen är ju svart så skulle faktiskt kunna tänka mig att en svart record kolfibergrupp o svarta hjul skulle bli hyfsat ballt?

Bygger drömcykeln
Det blir snyggt med Record-grupp.
Och satsa på Hyperon-hjul, det blir både snyggt och bra. Går ofta att hitta beg till ok priser. Køpte mina før NOK 5500.- av en som hellre ville ha høgprofilhjul :)
Går garanterat att hitta før runt 10000.-

Bygger drömcykeln
Hyperon låter nice, gipfelsturm låter kul men folk verkar inte jättesugna på att sälja o har inte tänkt lägga 30k på hjul (:

Finns det många årsmodeller av hyperon one, hur står sig sådana som är 10år gamla mot nya? "Veknar" kolfiber med åren/milen eller är ett par begagnade men välskötta fortfarande jättebra?

Bygger drömcykeln
Stålram o lightweight med campa låter toppen! Hyperon oxå för den delen. Sålde ett par i väras för 6 lr 7k i bra skick (tror jag..), så de finns där ute till rimliga priser.

Senast ändrad:
Bygger drömcykeln
Hitta dessa färdigbyggda hjul på ebay och funderar på att köra lat-versionen istället för att vänta på häftiga kolfiber-hjul:

http://www.ebay.co.uk/itm/Handbuit-...cycling_bikeparts_SR&var=&hash=item257e5db097

Lightweight-hjul vore ju coolt men tror inte de går att få tag på för under 20k sek och då känner jag att jag kanske även skulle vara lite orolig för att de skulle t.ex bli stulna..

Vänta på ett par bättre begagnade Campagnolo Hyperon One är alternativet

Bygger drömcykeln
Kollat in beg hjul på weightweenies? Många fina hjul där. Annars borde väl Racerdepån kunna bygga ett par schysstare hjjul än de på Ebay. Recordnav med DT Competition ekrar och så fina tubfälgar från Ambrosio. Antingen Crono F20 eller om man vill köra lite tyngre Nemesis. Vackert, stiligt och superbra med ett par findäck på.

Tillbaka
Topp