[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Låter som ett strömförsörjningsfel. Prova det lilla programmet 'Who Crashed?'

Du städar väl innanmätet ibland?

Senast ändrad:
Plus ett på en linuxvariant. Jag skulle nog lägga lite mer tid på att kolla vilken skrivbordsmiljö eller fönsterhanterare som funkar för dina behov än exakt dist. XFCE är nog den som är resurssnålast i förhållande till mängd arbete som kan tänkas krävas.

Vad kör ni för OS på maskiner från tidigt 10-tal? Jag har en Folio 1020 från 2015 som jag kör W11 på, men det är en rätt seg historia..

Valfri Ubuntu (eller Debian) funkar bra. Så länge man inte snålar på RAM-minne.

Den enda anledningen till att jag hade pensionerat min bärbara dator från 2010 var att den stödde endast föråldrade WiFi-standarder vilka inte kunde längre konkurrera med flera grannar i flerfamiljshusets bullriga radiomiljö. Den började tappa Wifi-anslutning. Jag kunde ha uppgraderat dess Wifi-kort, men bestämde mig att det var kanske dags att skaffa mig något nytt.

Jag kör fortfarande win 10. Min egen, om den nu håller, kan lika gärna kör random linux men de andra ska ju snurra roblox och fortnite. Jag trodde jag kunde komma undan med beggade xbox men så var det minecraft java

Jag kör Ubuntu på min privata huvuddator från ca 2019. Den är förvisso dual boot med win 10 (hw stöder inte win 11)
Om man vill ha en version som kräver mindre av hårdvaran finns det flavors, tex Lubuntu och Xubuntu.

Tillbaka
Topp