[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Låter som ett strömförsörjningsfel. Prova det lilla programmet 'Who Crashed?'

Du städar väl innanmätet ibland?

Senast ändrad:
Plus ett på en linuxvariant. Jag skulle nog lägga lite mer tid på att kolla vilken skrivbordsmiljö eller fönsterhanterare som funkar för dina behov än exakt dist. XFCE är nog den som är resurssnålast i förhållande till mängd arbete som kan tänkas krävas.

Vad kör ni för OS på maskiner från tidigt 10-tal? Jag har en Folio 1020 från 2015 som jag kör W11 på, men det är en rätt seg historia..

Valfri Ubuntu (eller Debian) funkar bra. Så länge man inte snålar på RAM-minne.

Den enda anledningen till att jag hade pensionerat min bärbara dator från 2010 var att den stödde endast föråldrade WiFi-standarder vilka inte kunde längre konkurrera med flera grannar i flerfamiljshusets bullriga radiomiljö. Den började tappa Wifi-anslutning. Jag kunde ha uppgraderat dess Wifi-kort, men bestämde mig att det var kanske dags att skaffa mig något nytt.

Jag kör fortfarande win 10. Min egen, om den nu håller, kan lika gärna kör random linux men de andra ska ju snurra roblox och fortnite. Jag trodde jag kunde komma undan med beggade xbox men så var det minecraft java

Jag kör Ubuntu på min privata huvuddator från ca 2019. Den är förvisso dual boot med win 10 (hw stöder inte win 11)
Om man vill ha en version som kräver mindre av hårdvaran finns det flavors, tex Lubuntu och Xubuntu.

Valfri Ubuntu (eller Debian) funkar bra. Så länge man inte snålar på RAM-minne.

Den enda anledningen till att jag hade pensionerat min bärbara dator från 2010 var att den stödde endast föråldrade WiFi-standarder vilka inte kunde längre konkurrera med flera grannar i flerfamiljshusets bullriga radiomiljö. Den började tappa Wifi-anslutning. Jag kunde ha uppgraderat dess Wifi-kort, men bestämde mig att det var kanske dags att skaffa mig något nytt.

Så länge datorn har 8gb ram så skall det vara lugnt med åtminstone Debian, då det är deras rekommenderade gräns.

Tycker de lättare är rätt tradiga. Höll på med det rätt mycket för 15 år sen och gissar att jag fortfarande vill ha nåt gnome2 liknande.

EDIT. Då ska jag ha MATE säger google

Jaha, snygga laptop har numera snapdragon. WTF is up with that? Det var väl bra som det var?

Vill man ha snapdragon? Verkar inte som spel kommer att funka?

Jaha, snygga laptop har numera snapdragon. WTF is up with that? Det var väl bra som det var?

Det verkar ju bättre på många sätt med ARM utom just mjukvarustödet som du är inne på. Apple har ju kört det länge och deras laptops springer ju i cirklar runt windowsutbudet känns det som (utan att ha ägt en, jag har bara laptopen jobbet lånar ut till mig och den är inget och skriva hem om).

Skall du sitta på fincafé och vara cool influenser hela dagen, och de har ont om vägguttag, vill du ha snapdragon.
Om din laptop i praktiken är en flyttbar dator som alltid är inkopplad till ström ändå vill du ha Intel/AMD.
Så har åtminstone jag fattat läget.

Det verkar ju bättre på många sätt med ARM utom just mjukvarustödet som du är inne på. Apple har ju kört det länge och deras laptops springer ju i cirklar runt windowsutbudet känns det som (utan att ha ägt en, jag har bara laptopen jobbet lånar ut till mig och den är inget och skriva hem om).
Jag har också bara powerpoint laptop från jobb. Hade lätt bytt till en samsung snap-12. Intel(dell) blir varm bara av surf.

har mac ARM? Det är första frågan, är mac airbook (som barnet faktiskt vill ha) bättre för spel än snap-win?
Tänkte tanken redan igår men klockan var mycket och farligt att gå tillbaka till apple avdelningen

Skall du sitta på fincafé och vara cool influenser hela dagen, och de har ont om vägguttag, vill du ha snapdragon.
Om din laptop i praktiken är en flyttbar dator som alltid är inkopplad till ström ändå vill du ha Intel/AMD.
Så har åtminstone jag fattat läget.

Ja, men google säger att för en intel motsvarande galaxy snap så ska vi ut med 18000+ och samma gäller airbook?
faktiskt behov är väl ungefär värt 0:- men jag är en sucker som inte kan säga nej....men bortom 11000 känner jag motståndet komma. (Vill jag uppfostra barn som får en laptop för 20k?)

För mig har det rationella valet alltid varit liten laptop +fet stationär.

Edit. Det verkar gå att spela minecraft på snap med lite trix

Ok, mac är samma skit MEN

The Core Problem: The OpenGL BottleneckMinecraft Java is built on OpenGL, an older graphics framework.MacBook (Apple Silicon): macOS natively translates and accelerates OpenGL very efficiently on its graphics hardware.Galaxy Book (Snapdragon X Elite/Plus): Windows on ARM does not natively support OpenGL in its Qualcomm Adreno graphics driver. Instead, Windows has to map OpenGL instructions into DirectX 12 using an emulation layer. This creates a massive performance bottleneck.

Edit. Ok, men då stöds det väl inte på intel heller

Ja, men google säger att för en intel motsvarande galaxy snap så ska vi ut med 18000+ och samma gäller airbook?
faktiskt behov är väl ungefär värt 0:- men jag är en sucker som inte kan säga nej....men bortom 11000 känner jag motståndet komma. (Vill jag uppfostra barn som får en laptop för 20k?)
18000+ för att kunna spela Minecraft? Does not compute 🤖

18000+ för att kunna spela Minecraft? Does not compute 🤖
Nej. Precis som jag inte själv sagt till mina föräldrar att jag behövde en commedore 64 för skolan

Google håller med barnet om att mac is the shit
Apple MacBook Air 13" (2026, M5)

Känns mer som examenspresent än ad-hoc

Nu jobbar det stackars barnet och vill betala hälften själv så det kanske ska nämnas

Nej. Precis som jag inte själv sagt till mina föräldrar att jag behövde en commedore 64 för skolan
Det gick aldrig mina föräldrar på.
I efterhand kan jag konstatera att Commodore 64 möjligen har varit den bästa investeringen mina föräldrar någonsin gjort. Men då fanns ju inte så många billigare alternativ...
Google håller med barnet om att mac is the shit
Apple MacBook Air 13" (2026, M5)

Känns mer som examenspresent än ad-hoc

Nu jobbar det stackars barnet och vill betala hälften själv så det kanske ska nämnas
Stor skillnad tycker jag. Där har jag ibland tänkt så här: det du behöver som är rimligt kostar X. Villhöver du något som kostar X+Y så kör på. Men jag betalar inte Y.
Har du inte råd för du köpt för mycket ski*t? Tough shit, antingen får du nöja dig eller så vet du vilka rabatter som behöver rensas från ogräs.

Tillbaka
Topp