Bygget i Bohuslän - Projektlogg

För läskig bana för att jag skulle våga mig på den. :O

En mindre spejsad bana hade varit roligt oxo, så alla kan åka. ;D

Har bara 3 mil till Dingle så kanske skulle svänga förbi och kika på stället någon gång, om någon visade på en karta var det är. :)

Stora delar av banan är inte alls så halsbrytande och alla de större tekniska grejerna har sidospår så att man ska gradvis ska kunna öka på i tack med skills.
Du är mycket välkommen att komma förbi och bygga och cykla nån dag. PMar dig med kontaktinfo.

Einarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> För läskig bana för att jag skulle våga mig
> på den. :O
>
> En mindre spejsad bana hade varit roligt oxo, så
> alla kan åka. ;D
>
> Har bara 3 mil till Dingle så kanske skulle
> svänga förbi och kika på stället någon gång,
> om någon visade på en karta var det är. :)

Just precis!

Tycker jag låter som en bra garanti. PMat dig med kontaktinfo.

Lite sköna filmer på flowet vore i sin ordning nu när det börjar bli lite att åka på.

Tack!

xenomorf skrev:
> hur fan kan jag ha missat denna tråd? jag borde
> avlivas på fläcken :-)
>
> kan garantera att jag och fler FR-kollegor kommer
> och hjälper till under 2012...
>
> vi har även ett par gopros att filma med om der
> kan vara intressant?
>
> Mycket proffsigt!

Håller på och ska påbörja något liknande i nkpg.

Skulle behöva lite tips om att kapa med motorsåg, är total nybörjare på det.

Alla plankor har ni klyvt själva eller? Med motorsåg? Och alla skinnies ni har?

Ni har inte lust att dela med er om tips på hur man tex absolut inte ska göra om man vill behålla ben och armar?

Startgas skrev:
> Håller på och ska påbörja något liknande i
> nkpg.
>
> Skulle behöva lite tips om att kapa med
> motorsåg, är total nybörjare på det.
>
> Alla plankor har ni klyvt själva eller? Med
> motorsåg? Och alla skinnies ni har?
>
> Ni har inte lust att dela med er om tips på hur
> man tex absolut inte ska göra om man vill
> behålla ben och armar?

Det tycker jag du gör rätt i! Fram för mer byggande och grävande.

Allt sågar är gjort på plats med sågar i lite olika storlekar. Jag har en Stiehl MS 360 som är hyfsat kraftfull för sin vikt men lite klen ibland till att klyva tjocka stammar. Fördelen är att den är liten och lätt nog att såga precisions-arbeten med oxå.

Having said that: Merparten av arbete ligger inte i sågande utan i allt mark och form arbete i kurvor och hopp. Jag skulle tippa att 80% av arbetstiden har gått till gräva, baxa, kärra, forma, fylla, etc.

Vad gäller säkerhet så ska du absolut investera i ordentlig skyddsutrustning; sågbyxor och stövlar plus hjälm med ansikts-skydd. sågen kapar sönder ben och armar på ingen tid alls om den skulle råka hoppa till. Om du är helt grön på kedjesåg så är det en bra idé att få lite handledning från nån i din närhet som kan mer.
Eller så hoppar du helt enkelt in i bilen och kommer och bygger med oss nån helg :)

Ja motorsågar är verkligen något du ska behandla med största respekt. Kraften i en hoppande motorsåg är större än man tror och har överraskat även erfarna användare.

Inget du ska lära dig på internet utan som twingate sa, leta reda på någon i din närhet som kan guida dig i detalj.

Ja, jag började kolla lite på skyddsutrustning. Upptäckte att det fanns ett forum enbart avsett för skogsvård. :D Ska åka till 2 butiker i min närhet på måndag.

Ja, så kan det nog vara. Men till en början så blir det nog mest att bygga en massa broar. Träd har vi tillgång till, men inte grus eller jord än.
Betydligt mer stökig terräng än vad det ser ut att vara i eran skog, så behöver fylla ut eller bygga broar på flera ställen för att få ett bra flyt i åkningen.

otto_g skrev:
> det ser sjukt bra ut d där... kommer gärna upp
> å hjälper till mot att man får köra lite... =)

Du är mycket välkommen att haka på. PM:a mig dina kontaktdetaljer.

Startgas skrev:
> Ja, jag började kolla lite på skyddsutrustning.
> Upptäckte att det fanns ett forum enbart avsett
> för skogsvård. :D Ska åka till 2 butiker i min
> närhet på måndag.
>
> Ja, så kan det nog vara. Men till en början så
> blir det nog mest att bygga en massa broar. Träd
> har vi tillgång till, men inte grus eller jord
> än.
> Betydligt mer stökig terräng än vad det ser ut
> att vara i eran skog, så behöver fylla ut eller
> bygga broar på flera ställen för att få ett
> bra flyt i åkningen.

Jag vandrade igenom en hel del terräng innan jag valde just det området och ett av kriterierna var just att jorden vad bra att bygga av. Det är svårt att få till riktigt bra flow om marken är väldigt svårbyggd och/eller om det inte finns bra jord. Naturligtvis bör det finnas en god portion naturlig variation (klippor, branter, raviner, etc.) så att det finns lite kul att bygga på.

hello.. börjar det bli dgs för en tur och hälsa på hemma?? Hr ni börjat cykla där hemma än??

Det är fortfarande en massa snö här uppe i Oppdal :(

Hur går det för er? Nu har vi börjat snickra lite lätt i Norrköping.

Ingen av er som har något ärende i norrköpingsområdet som vill komma förbi och visa hur man bygger? :D

Annars får vi väl packa ihop oss i några bilar och komma förbi på studiebesök.

@Baazius: Jodå, vi har kommit igång, hade en riktigt fin dag förra helgen med, för ovanlighetens skull, bara cykling utan byggande. Klart du ska ta dig hemåt och hojja!

@Startgas: Kul att höra att ni kommit igång. Kan mycket väl bli av att vi kommer o hälsar på - bjud in oss med lite framförhållning så.. I annat fall är ni mycket välkomna att komma ned nån helg och få lite känsla för hur vi gjort.

För alla som är intresserade av att komma o bygga och cykla: PM'a mig

En opostad teaser - Flowet är riktigt bra vid det här laget efter allt intrimmande.
pano-25-small.jpg

sweDeath skrev:
> Hejsan ser riktigt kul ut! Hur gör man för att
> delta?

Pm'a "Twingate", dock är det inte så aktivt där uppe för tillfället.

Einarsson skrev:
> Hur går det för er boys?

Jag tror inte de har varit så aktiva nu under sommaren. Jag lyckades fråga i bra tid då jag fick följa med upp och kolla läget uppe på berget, och det såg allt bra ut! Men då var bara "Twingate" och ägarens son med. Tror det kommer hända lite mer nu under hösten.

Winberg skrev:
> En update hade varit nice :)

Vi var ett gäng där uppe för några veckor sedan och byggde lite grann. Ska förhoppningsvis dit till helgen igen och greja!

Tänkte kolla ifall det fortfarande finns folk som är intresserade av att komma bort på helger och bygga, eventuellt cykla. För er som inte har läst mycket av tråden så ska man förstås hjälpa till och bygga om man vill cykla. Banan blir nog aldrig färdig så länge det finns folk som vill arbeta! Vi har en del planer för framtida projekt också som t.ex. en "riktig" downhill bana, om ni är intresserade så är det bara till att skriva här i tråden! Banan ligger någon mil utanför Dingle i Munkedal!

marway skrev:
> Tänkte kolla ifall det fortfarande finns folk som
> är intresserade av att komma bort på helger och
> bygga, eventuellt cykla. För er som inte har
> läst mycket av tråden så ska man förstås
> hjälpa till och bygga om man vill cykla. Banan
> blir nog aldrig färdig så länge det finns folk
> som vill arbeta! Vi har en del planer för
> framtida projekt också som t.ex. en "riktig"
> downhill bana, om ni är intresserade så är det
> bara till att skriva här i tråden! Banan ligger
> någon mil utanför Dingle i Munkedal!

Lite mer exakt? :P
Hjälper gärna till när jag har tillfälle! Bor i Lysekil!

Superolle: om du PMar till Twingate, så kan du få mer info om när vi e där och vart de e..
Vi har inte uppdaterat den senaste tiden med de byggs och cyklas när vi har tid.

Häftigt värre! Hade varit kul med ett sånt här bygge uppe i Stockholm.
Men det kanske redan finns utan att jag vet om det? Stockholm är ju stort :)

Önskar jag bodde närmre. Då hade jag bott vid den där anläggningen (Byggt och cyklat)...

Men sjukt gediget arbete där! Hade mer än gärna kommit upp och skådat, testat och kanske byggt lite på det någon gång. :)

Senast ändrad:
Jag filmade för några månader sedan, dock var kameravinkeln väldigt dålig:
Men jag ska försöka få en bättre video inom kort.
Förövrigt blir det bygghelg till helgen 27-28 , så ni som är intresserade kan skicka iväg ett pm så fixar vi något. (Bygghelg med cykling förstås)

Nice!
Har läst hela tråden och är sjukt impad. Jag har precis köpt en heldämpad stålhäst och är rejält biten av sporten. Vill gärna hjälpa till om projektet fortfarande är igång. Har motorsågskörkort A och B samt två sågar. Vore kul att få reda på vart ni håller hus så man kan åka förbi och titta lite. Tack

Ubbe

Ja, det är fortfarande igång, och vi är snart "klara" med första banan. Dock är det inte så jätteofta att folk faktiskt är där, men desto fler desto fler aktiva, desto fler gånger kan man vara där!

Lägg gärna upp det i kalendern så man kan se när något är på gång.
Hjälper gärna till men behöver lite framförhållning.

Tillbaka
Topp