[byggtips] DIY Halogenbelysning!!

Valhalla

Ny medlem
Nu i dessa mörkrets tider köper folk cykelbelysning som aldrig förr. Vintern närmar sig med stormsteg och så gör också de allt mörkare eftermiddagarna. Jag tyckte att det nu börjar bli dags att införskaffa en rejäl framlampa så jag kan köra obehindrat i skogen. Men dessa är så dyra att man blir lite avskräckt. Så det fick bli en vanlig Sigma ellipsoid. En trotjänare bland många, men en pina i skogen.

Efter att ha kört fyra ggr i skogen med en ellipsoid, fick jag nog. Således gick jag till Jula för att se vad för godis som kunde hittas där.

Jag kom hem med en sån här:
PICT0042.JPG ht=317

Det är något slags trädgårdsbelysning i aluminium med en 10W halogenlampa som ingår (art.nr: 422158). Pris 99 kr. Det är en vanlig 12V "G4" lampa utan reflektor. Jag tyckte 10W lät ganska lite så jag köpte ett 2-pack med 20W lampor för 29 kr. Totalkostnad: 128 kr.

Äh...
PICT0050.JPG ht=317

Lampan i närbild. Stor är den:
PICT0043.JPG ht=317

Ta nu din Sigma Ellipsoid och slakta den på följande sätt. Det är endast två skruvar som håller i denna del:
PICT0045.JPG ht=317

Nämen så passande!
PICT0046.JPG ht=317

Se bara till att fila till denna lite. Det sticker ut en liten pigg (den till vänster) som bör tas bort. Jag var dessutom tvungen att ta bort lite mer material där denna pigg sitter, för optimal passform mot lampan.
PICT0048.JPG ht=317

Om ni inte räknat ut det än, så skall fästet från sigman alltså skruvas fast i trädgårdslampan med två skruvar. M3 fungerade bra för mig. Se bara till att de inte blir för långa då de annars kan interferera med reflektorn. Ett nytt hål för kabeln borrades upp på ett mer passande ställe:
PICT0049.JPG ht=317

Klart!!
PICT0053.JPG ht=317

PICT0051.JPG ht=317

PICT0052.JPG ht=317

Hoppas nu att jag inspirerat någon att också slakta sin Sigma Ellipsoid och bygga detta monster istället! Totalkostnad (utan sigman) 128 kr!! En sigma ellipsoid hittar man på Classe för en hundring.

Nu gäller det bara för mig att införskaffa ett 12V batteri och sedan är det bara att åka ut i skogen och testa!!

(Jag har för övrigt testat i vardagsrummet med ett nätaggregat på 12V och visst fasen lyser det!)

Senast redigerad av en moderator:
Hur klarar den värmen med 20 w lampan?

Borde klara lätt regn:
IP 44 = (Första siffran:) petskyddad mot föremål som överstiger 1 mm i diameter och (Andra siffran:) tål strilande vatten från alla vinklar.länk

Kul, jag håller på att bygga en pannlampa av en Amalfi. Den ger ett klart vitt ljus med bra ljusbild.
Den är inte klar, men jag återkommer med en rapport.

Du kan överspänna lampan och få ett bättre ännu vitare ljus, jag kommer att köra 14,4 volt.

Om den tål värmen från 20W lampan vet jag faktiskt inte. Reflektorn är i plast, men hålet runt glödlampan är aningen större, så den är ju på lite avstånd i alla fall. Jag tror inte det ska vara några som helst problem, då jag endast tänker använda den under dessa mörka och framför allt kalla tider. Det är ju inte så att man kommer åka omkring med den en varm och solig sommardag :).

Får se hur jag gör med batterierna. Hur fungerar det att köra med blyack? Ingen risk att man har sönder dessa pga vibrationer? För i så fall har jag en 12V 4Ah liggandes här. Det är dock lite "fel" form på den, då den inte går in i en flaska.

Och apropå vikten så väger denna lampa faktiskt mindre än en sigma ellipsoid (med batterier i), den är ju bara ett tomt skal. Så den lär ju inte vrida sig neråt och hålla på, när man kör lite hårt.

Ska se om jag kan ladda min blyack över natten och komma iväg på en runda imorgon kväll eller så. Annars blir det väl att jag testar den på måndag-tisdag någon gång. Senare får jag se om jag kan hitta ett mer lämpligt batteri.

Jag hittade en ficklampa på jula som har en inbyggd blyacc på 6V 4Ah för 69 kr. Inklusive laddare! Jag köpte två, så nu har jag "en" 12V 4Ah ack samt laddare! Köpte även säkringar samt en strömbrytare.

Ackarna är nu fulladdade och ett test följer ikväll, om det inte regnar alltför mycket!

Valhalla skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hittade en ficklampa på jula som har en
> inbyggd blyacc på 6V 4Ah för 69 kr. Inklusive
> laddare! Jag köpte två, så nu har jag "en" 12V
> 4Ah ack samt laddare! Köpte även säkringar samt
> en strömbrytare.
>
> Ackarna är nu fulladdade och ett test följer
> ikväll, om det inte regnar alltför mycket!

Vad har du för artikelnummer på den där ficklampandu köpte?

Nu har jag kört en liten runda och det känns helt ok. Ljusbilden är gigantisk i jämförelse mot vad jag är van vid!

Jag var dock tvungen att göra en liten modifikation för att flytta fram reflektorn en aning då det ger bättre fokus. I standardutförande så blir det ett "svart hål" i mitten, därför att reflektorn är för långt bak.

Ursäkta min kameras usla mörkeregenskaper.

Sigma ellipsoid:
PICT0059.JPG ht=480

Mitt DIY lyse (innan reflektorn flyttats fram):
PICT0060.JPG ht=480

måste ju bara få visa mitt bygge :D , som inte är färdigt än , men ett steg närmare ifall :D

la till lite photshop , för att typ se hur det kommer att bli :D 3x 20w irc 51mm, två (tre vid switch (till/från)) på "heljus" o en på halvljus

Bilagor

• lamp23.jpg
    lamp23.jpg
    62.4 KB · Besök: 45
  • lamp24.jpg
    lamp24.jpg
    40 KB · Besök: 24
Senast redigerad av en moderator:
haha , har du ett bra tipps? annars hade jag tänkt att ha 14,4v o 7ah till att börja med. blir inte några långa turer me full kräm :D

Ärligt talat skulle jag dela på skapelsen och fördela ut den på både styre och hjälm (om du nu tycker dig behöva så mycket ljus). En BEMA-blyacc i flaskstället och 20st R6 i ryggan.

Själv gillar jag tv-spelskänslan med en ensam hyggligt smal kon (24gr) rakt fram. Då räcker det med en lampa.

Jag körde en lite längre runda här om dagen, i regn och rusk. Jag hade införskaffat en enkel pannlampa som är i princip lika stark som en vanlig ficklampa. Dock kan man ändra fokus på strålen. Tillsammans så fungerade dessa lampor mycket bra, fast jag blev förvånad över hur mycket enklare det var att köra med en pannlampa. Om jag fått välja skulle jag nog bara ha pannlampa.....

Men styrlampan gjorde sitt jobb mycket bra och lyste upp allting i ens närområde till en nivå som man inte alls är van vid. Dock tog batteriet slut lite för tidigt. Tydligen räcker inte 4Ah så länge med en 20W lampa. Kanske man skulle ta och testa med 10W och se hur bra det lyser. En sak till som är lite irriterande är att blyaccar är fruktansvärt skrymmande.

Rhino:
Värmen från lampan var inget som helst problem. Kanske beror det på att det var rätt kallt ute, men det fungerade ypperligt. Reflektorn var inte jobbig att flytta fram. Jag limmade helt enkelt fast den i den främre delen av lampan (den som går att skruva av) med kontaktlim och la brickor under gummiringen för att få fram hela alltet en millimeter ungefär. Lite svårt att förklara såhär, men har man lampan framför sig blir det lättare.

Svårt att säga, då jag i stort sett bara hade belysningen på då den verkligen behövdes. Jag körde inte slut på acken, men däremot blev belysningen väldigt klen. Kanske strax över en timma med starkt ljus och därefter något klenare. Och då får man även ta hänsyn till att ackarna bara laddats och laddats ur två gånger innan dess. Så efter några cykler så borde de räcka längre.

får väl lägga upp litta bilder på bygget igen, det går sakta men säkert framåt.
Fick tag i tre 35mm halogenare istället för mina 51:or, får bygga ett hus till dom oxå nån dag.

Bilagor

• tst_bel.jpg
    tst_bel.jpg
    36.1 KB · Besök: 27
  • tst_bel2.jpg
    tst_bel2.jpg
    46.6 KB · Besök: 31
Hallå igen!

startar igång den här gammla tråden igen med ett par frågor!...

Har själv nu också sen ett tag fått ihop en lampa med delar från jula.

Använder också batterierna från 2 st http://www.jula.se/Butik/default.as...cs/produkt.asp?pf_id=SE-604044&dept_id=SE-604 "jula-lampor" (seriekopplat 12 V 4Ah). Tycker dock att batteritiden blir aldeles för kort... ca 45 min med riktigt bra ljus (med 20W halogen) men sen blir det alldeles för mörkt för att fortsätta i skogen...

Hur har ni andra lyckats och vad använder ni för batterier??

Tillbaka
Topp