[Byggtråd] Airdrop Edit V2, nu med ram

Astraboy

Aktiv medlem
Jag tänkte ta ett steg in i den moderna geometrin och storleken och därför uppgradera min vardag med ny cykel.
Min plånbok är inte fetast så därför kommer det bli en del genvägar till en början, med delar plockade från min 26":a där jag kan. Tanken är att uppgradera dessa delar senare, om jag känner att det behövs.
Jag ville hitta en kul ram att ha som grund och efter lite letande i diverse trådar här så hittade jag denna!

2400-Edit-v2-Frame-01_2000x.jpg

Har läst en hel del om det här lilla, lilla företaget och blivit lite kär. Den är long, low and slack men inte till någon överdrift utan någonstans i mitten
Seat Tube 470
Top Tube 640
Reach 468.2
Stack 611.6
Chainstay 435
Head Tube Angle 66°
Effective Seat Tube Angle 76°
Bottom Bracket Drop -10
Wheelbase 1220

Ramen är förbeställd tills nästa batch kommer i slutet av augusti, så det blir till att nätsurfa delar tills dess.

En liten spec över bygget (Finns säkert grejer jag inte tänkt på, eller glömt).

Nya delar
Ram: Airdrop Edit V2, storlek Large med antracit-metallic dekaler
Bakdämpare: Rockshox Monarch Debonair Plus RC3 150mm i slag
Headset: Hope ZS44/ZS56 i orange kulör
Sadelklämma: Hope i orange kulör
Styrstam: Truvativ descendant 40mm
Hjulset: Electro/Alpine30 27,5" från Superstar Components
Däck: ??
Bashguard: 77 designz i orange kulör (anar ett tema)

Gamla delar som byts ut allt eftersom
Gaffel: Rockshox Pike RC 27,5", 150/160mm i slag
Styre: Raceface
Bromsar: Shimano XT, förra generationen med 180/180 skivor
Växelväljare: Shimano Saint
Bakväxel: Shimano Zee
Vevparti: Shimano XT med NW-klinga
Vevlager: Saint
Dropper: Brand-x 125mm

Jag har inte bestämt mig för vilka däck som ska sitta på. Detta blir ju en enduro-hoj med 150/160 i slag som kommer köras mestadels i Göteborgstrakten med fokus på nerför snabbt, uppför så lätt som möjligt men inte nödvändigtvist så snabbt ;) I höst/vinter kommer det bli blött och lerigt med all säkerhet.
Fälgarna är 30mm innerbredd vilket gör att jag skulle kunna välja fetare däck. Jag är inne på Maxxis Minion DHF WT Maxxterra 2.5 fram och antingen Aggressor WT bak, eller Forekaster WT. Aggressor för ett mer stryktåligt och greppigt bakdäck, eller Forekaster för lite mer rull men ändå okej grepp. Forekaster är även tänkt för blötare underlag vilket är vad som bjuds i Göteborg under kommande halvår. Åsikter, eller andra förslag mottages gärna!!

Updates kommer med mer bilder allteftersom det börjar droppa in delar!

Senast ändrad:

Astraboy

Aktiv medlem
Hjulen kom häromdagen]

9B49528B-849A-4D6B-8CD2-C86594157136.jpeg

DCE1F5CF-59AF-4795-8545-BD60AFBAE8EC.jpeg

[attachment 358243 B9CB2328-6862-459E-BF45-5D60A23437DC.jpeg

Bilagor

• B9CB2328-6862-459E-BF45-5D60A23437DC.jpeg
    B9CB2328-6862-459E-BF45-5D60A23437DC.jpeg
    487 KB · Besök: 66

Jimel

Aktiv medlem
Ser ut att bli en trevlig hoj :)
DHF fram tror jag på men skulle nog satsat på ett dhr2 bak för de leriga turerna men det är jag det, bryr mig inte så jätte mycket om rull.

larsaw

Aktiv medlem
Jimel sa:
Ser ut att bli en trevlig hoj :)
DHF fram tror jag på men skulle nog satsat på ett dhr2 bak för de leriga turerna men det är jag det, bryr mig inte så jätte mycket om rull.

Diggar också DHR2 i baken (främst under slasksäsongen)

Astraboy

Aktiv medlem
Jo jag vet haha, jag är lite ambivalent kanske. Det kommer med stor sannolikhet blir dhf/aggressor.
En kortare stam tror jag att jag kommer vilja ha också, fast provar med min gamla först.

Kul att se en Airdrop till!

Så här tight är det med ett slitet Magiska Mary (2,35 brett på 27 mm fälg) på min Edit v1... Det fastnar mkt snö på vintern.
Jag vet inte om det är mer plats på v2, men det kan vara värt att kolla om du hade tänkt ha bredare däck än 2,4.

Lycka till med bygget!
Mvh
Magnus

Bilagor

• 20180813_183656.jpg
    20180813_183656.jpg
    158.8 KB · Besök: 54
Fan vad fett, det här lär man ju följa när man själv åker Airdrop! Har DHF 2.5WT fram på 25mm innerbredd fram och DHRII 2.4WT bak och det funkar kanon.

Bilagor

• 20180505_140239 (2).jpg
    20180505_140239 (2).jpg
    704.2 KB · Besök: 78

Astraboy

Aktiv medlem
Jesperababa sa:
Fan vad fett, det här lär man ju följa när man själv åker Airdrop! Har DHF 2.5WT fram på 25mm innerbredd fram och DHRII 2.4WT bak och det funkar kanon.

Skönt att höra. Gubbsen på AirDrop specar ju sina egna hojar med 2.5 däck, iofs från WTB och ännu fetare fälgar än de jag tänkt köra med.
Hur rullar ditt bakdäck? Har aldrig provat så grovt däck bak.

Rattnalle

Aktiv medlem

Astraboy

Aktiv medlem
Okej, testade lite igår med både hårtork och label-off och kom ganska snabbt fram till att det inte var värt besväret....
Dekalerna är lövtunna och i små delar, vilket gör att varje bit måste tas bort var för sig.
Mina försök gjorde ingenting på den lilla remsa jag provade på förutom möjligtvis några små små smulor som jag inte kan avgöra om det var dekal eller damm. Jag vågar inte skrapa riktigt för att inte skada fälgen och litar inte heller riktigt på att kabel-off inte löser upp mer än bara dekalens lim.

Ramen kommer inte förrän om tidigast två veckor och donatorcykeln ska ju användas under tiden, så ikväll fick jag roa mig med att tejpa fälgarna för att lindra vänte-ångesten.

Det kom dock ett litet tillskott till bygget idag, en liten bashguard från 77 designz
826538CF-C9E0-4236-A5B6-897B18682ADC.jpeg

Astraboy

Aktiv medlem
Skam den som ger sig! Efter att ha provat värme, label-off och diverse hushållskemikalier så hittade jag rätt!! Min bonus-dotters nagellacksborttagare. Hon lovade att det inte var aceton i och med lite gnuggande så gick alla de printade dekalerna bort
7255896B-CA1E-404F-AD51-9F9CD4C620B1.jpeg

Astraboy

Aktiv medlem
Kom ett litet paket idag i väntan på det stora
BCAAA9A4-D736-4336-8588-CB2A1C77F76A.jpeg

Minion dhf wt 2.5 och aggressor wt 2.5
Monterade på däck och pumpade upp till max psi för att lämna över natten. De är ”true-to-size” där aggressor är någon millimeter fetare än dhf.
Hursomhelst så ser de brutalt feta ut på en fälg med 30mm innerbredd. Hoppas de får plats i ramen bara.

Astraboy

Aktiv medlem
264E4119-4981-4484-A7DF-5A7CA766B85E.jpeg

6 57763573-DB61-478C-9890-C99B372D4DA8.jpeg]

Ramen är verkligen ”raw alu”. Man ser slipmärken osv. Jag hittar inte min våg just nu, men den känns rejäl ;-)
En descendent-stam och hope-lager följde med också

Bilagor

• D209F5E9-6395-471B-9073-8DCD0D00BF36.jpeg
    D209F5E9-6395-471B-9073-8DCD0D00BF36.jpeg
    532 KB · Besök: 64

Astraboy

Aktiv medlem
Liten update.
Vikt inklusive bakdämpare, maxle, sadelstolpsklämma och styrlagerkoppar blev 4020 gram, så ingen lättviktare.

9411126A-286D-4AE1-AC40-8A425B090D46.jpeg

Helt okej med utrymme där bak för Maxxis widetrail 2.5:or. Typ samma distans vid de nedre stagen.

Senast ändrad:

Astraboy

Aktiv medlem
D5523454-2A50-4845-8329-8C77DCE2B266.jpeg

Slängde på hjulen så att man kan få en bild av hur den kommer ta sig ut.
Skyddstejp på utsatta ställen, styrkombo, gaffel, frambroms, sänkstolpe och bashguard på plats.

Astraboy

Aktiv medlem
ja den ser oldschool ut tack vare att rören är mekaniskt böjda istället för hydroformade som är det vanligaste nuförtiden. Sen ser man ju alla svetsfogar väldigt tydligt när den är raw och bara klarlackad :)

Astraboy

Aktiv medlem
973D2A1F-5BF1-44E4-B61A-AFF83A2053D3.jpeg
88B7DD69-2CB6-4CCF-A717-B492A9231958.jpeg

Nu var hojen äntligen färdigbyggd!!
Har inte hunnit mer än att svänga några varv på gården ännu, men den känns asskön. Large känns bra för mina 181cm, hade säkert kommit undan med en medium också.

Bilagor

• 13DE5AD4-6653-4278-88BE-A62F7999FBE9.jpeg
    13DE5AD4-6653-4278-88BE-A62F7999FBE9.jpeg
    821.8 KB · Besök: 86

H.

Aktiv medlem
+1 på snygg!

Men sadeln, har du grävt djupt i gömmorna eller ser de fortfarande ut så där?

Senast ändrad:

Astraboy

Aktiv medlem
En update efter att ha haft cykeln en månad. Jag har inte hunnit med så mycket cykling som jag velat, men det har blivit några turer i Änggården och förra helgen fick den bekänna färg i Vallåsen.
Jag har alltså en Canyon Nerve AL+ från 2013 med typ 67,5 graders gaffelvinkel och rejääält mycket kortare hjulbas och reach att jämföra med. Det som också skiljer är 26" vs 27.5" och 2.30 Maxxis mot nya WideTrail-diton. Jag hoppade ju på bredfälg-tåget, med innerbredd på 30mm.
Vikten på cyklarna skiljer också, Canyon 13.5kg mot Airdrop 15kg blankt!
Första turen var inget kul alls, haha! Min kondis är i botten för tillfället och cykelns högre vikt och fetare sulor gjorde att klättringen upp till Änggårdens topp var jobbigare än jag hade tänkt mig. Jag upplever att tekniskt så klättrar den minst lika bra som Canyon. Trots sin längd så är det lätt att lyfta framhjulet över stenar etc. Men det känns med den extra vikten och däcken har sämre rull helt klart!
När jag sedan vände cykeln nedför så märkte jag direkt att mina inställningar var helt off. För mycket tryck i gaffeln, dämparen och framförallt däcken. Jag tycker man kan köra med minst 30% sag på bakdämparen för att få rätt känsla och trycket i däcken sänkte jag med ungefär 0,2 bar fram o bak jämfört med smalare däck.
I Vallåsen så var cykeln helt magiskt bra. Satte PR på två sträckor utan att förta mig och då har jag ändå väldigt lite cykling i benen. Detta att jämföra med min DH som jag kört med innan i Vallåsen. Det enda som saknas är liite mer slag i de värsta stenpartierna. I Tajta switchbacks upplevde jag såklart att det blev lite svårare att bara köra igenom. Man fick vara mer aktiv, lägga ner cykeln lite mer på grund av den längre hjulbasen. däremot upplever jag cykeln som väldigt balanserad och med det extra utrymmet så har man inga problem att röra sig över cykeln och peka den dit man vill. Bra stand-over höjd har den också.
Jag har precis installerat en debonair-upgrade som även höjer slaglängden till 160mm fram.

Sammantaget så upplever jag att Airdroppen kan göra allt som min gamla hoj kunde, även om det krävs lite mer benkraft i vissa situationer. Utför så är den mycket mer kapabel, speciellt vid någotsånär öppen terräng. Den är mer åt snabb bröt-hållet än poppig lekfull.
Till våren blir det däck med lättare rull som gäller. Jag är inte helt såld på breda fälg/däck-hypen. Jag funderar faktiskt på att byta "ner" mig till fälgar med runt 25-26 mm innerbredd och däck i 2.35-2.40 bredd. Har aldrig upplevt att jag saknat grepp med mina gamla hederliga Maxxis och saknar det rullet nu.

Rattnalle

Aktiv medlem
Du kan gå ner till vanliga 2,3-2,4 på 30 mm innerbredd utan några som helst problem. WT kommer väl till sin fulla rätt från 30 mm och uppåt där mönstret börjar hamna på fel ställe.

Sen är jag nyfiken på var du kört switchbacks eftersom de inte direkt växer på träd i Sverige :-)

Astraboy

Aktiv medlem
Okej, värt att prova med standard-däck då :)
Nu valde jag switchbacks som term, fast det kanske inte är riktigt switchbacks som jag avsåg. Jag tänkte mer på snäva berms, typ som vissa delar av "Spruffs" i Vallåsen till exempel, eller "Tårtan" för den delen. Med det sagt så satte jag nytt PR i båda dessa i helgen.
Snabbare än en Trail-hoj i bröt och snabbare än en DH i allt förutom möjligtvis grova stenkistor och "döds-drop" haha

Astraboy

Aktiv medlem
Nu såhär snart två år in i ägandet kan jag säga att jag är nykär i min Airdrop.
Efter ett inbrott så har jag blivit av med min DH-hoj, men fått tillökning med en YT Jeffsy 29". Airdroppen går numera som mini-dh med den äran, eftersom Jeffsy funkar något bättre som ren stighoj.

Topp