Astraboy
Aktiv medlem
[Byggtråd] Airdrop Edit V2, nu med ram
Jag tänkte ta ett steg in i den moderna geometrin och storleken och därför uppgradera min vardag med ny cykel.
Min plånbok är inte fetast så därför kommer det bli en del genvägar till en början, med delar plockade från min 26":a där jag kan. Tanken är att uppgradera dessa delar senare, om jag känner att det behövs.
Jag ville hitta en kul ram att ha som grund och efter lite letande i diverse trådar här så hittade jag denna!
Har läst en hel del om det här lilla, lilla företaget och blivit lite kär. Den är long, low and slack men inte till någon överdrift utan någonstans i mitten
Seat Tube 470
Top Tube 640
Reach 468.2
Stack 611.6
Chainstay 435
Head Tube Angle 66°
Effective Seat Tube Angle 76°
Bottom Bracket Drop -10
Wheelbase 1220
Ramen är förbeställd tills nästa batch kommer i slutet av augusti, så det blir till att nätsurfa delar tills dess.
En liten spec över bygget (Finns säkert grejer jag inte tänkt på, eller glömt).
Nya delar
Ram: Airdrop Edit V2, storlek Large med antracit-metallic dekaler
Bakdämpare: Rockshox Monarch Debonair Plus RC3 150mm i slag
Headset: Hope ZS44/ZS56 i orange kulör
Sadelklämma: Hope i orange kulör
Styrstam: Truvativ descendant 40mm
Hjulset: Electro/Alpine30 27,5" från Superstar Components
Däck: ??
Bashguard: 77 designz i orange kulör (anar ett tema)
Gamla delar som byts ut allt eftersom
Gaffel: Rockshox Pike RC 27,5", 150/160mm i slag
Styre: Raceface
Bromsar: Shimano XT, förra generationen med 180/180 skivor
Växelväljare: Shimano Saint
Bakväxel: Shimano Zee
Vevparti: Shimano XT med NW-klinga
Vevlager: Saint
Dropper: Brand-x 125mm
Jag har inte bestämt mig för vilka däck som ska sitta på. Detta blir ju en enduro-hoj med 150/160 i slag som kommer köras mestadels i Göteborgstrakten med fokus på nerför snabbt, uppför så lätt som möjligt men inte nödvändigtvist så snabbt ;) I höst/vinter kommer det bli blött och lerigt med all säkerhet.
Fälgarna är 30mm innerbredd vilket gör att jag skulle kunna välja fetare däck. Jag är inne på Maxxis Minion DHF WT Maxxterra 2.5 fram och antingen Aggressor WT bak, eller Forekaster WT. Aggressor för ett mer stryktåligt och greppigt bakdäck, eller Forekaster för lite mer rull men ändå okej grepp. Forekaster är även tänkt för blötare underlag vilket är vad som bjuds i Göteborg under kommande halvår. Åsikter, eller andra förslag mottages gärna!!
Updates kommer med mer bilder allteftersom det börjar droppa in delar!
Min plånbok är inte fetast så därför kommer det bli en del genvägar till en början, med delar plockade från min 26":a där jag kan. Tanken är att uppgradera dessa delar senare, om jag känner att det behövs.
Jag ville hitta en kul ram att ha som grund och efter lite letande i diverse trådar här så hittade jag denna!
Har läst en hel del om det här lilla, lilla företaget och blivit lite kär. Den är long, low and slack men inte till någon överdrift utan någonstans i mitten
Seat Tube 470
Top Tube 640
Reach 468.2
Stack 611.6
Chainstay 435
Head Tube Angle 66°
Effective Seat Tube Angle 76°
Bottom Bracket Drop -10
Wheelbase 1220
Ramen är förbeställd tills nästa batch kommer i slutet av augusti, så det blir till att nätsurfa delar tills dess.
En liten spec över bygget (Finns säkert grejer jag inte tänkt på, eller glömt).
Nya delar
Ram: Airdrop Edit V2, storlek Large med antracit-metallic dekaler
Bakdämpare: Rockshox Monarch Debonair Plus RC3 150mm i slag
Headset: Hope ZS44/ZS56 i orange kulör
Sadelklämma: Hope i orange kulör
Styrstam: Truvativ descendant 40mm
Hjulset: Electro/Alpine30 27,5" från Superstar Components
Däck: ??
Bashguard: 77 designz i orange kulör (anar ett tema)
Gamla delar som byts ut allt eftersom
Gaffel: Rockshox Pike RC 27,5", 150/160mm i slag
Styre: Raceface
Bromsar: Shimano XT, förra generationen med 180/180 skivor
Växelväljare: Shimano Saint
Bakväxel: Shimano Zee
Vevparti: Shimano XT med NW-klinga
Vevlager: Saint
Dropper: Brand-x 125mm
Jag har inte bestämt mig för vilka däck som ska sitta på. Detta blir ju en enduro-hoj med 150/160 i slag som kommer köras mestadels i Göteborgstrakten med fokus på nerför snabbt, uppför så lätt som möjligt men inte nödvändigtvist så snabbt ;) I höst/vinter kommer det bli blött och lerigt med all säkerhet.
Fälgarna är 30mm innerbredd vilket gör att jag skulle kunna välja fetare däck. Jag är inne på Maxxis Minion DHF WT Maxxterra 2.5 fram och antingen Aggressor WT bak, eller Forekaster WT. Aggressor för ett mer stryktåligt och greppigt bakdäck, eller Forekaster för lite mer rull men ändå okej grepp. Forekaster är även tänkt för blötare underlag vilket är vad som bjuds i Göteborg under kommande halvår. Åsikter, eller andra förslag mottages gärna!!
Updates kommer med mer bilder allteftersom det börjar droppa in delar!
Senast ändrad: