Byggtråd, årets spurtvapen

Vilken ironi, trots försiktigt filande och klar förbättring blev det inte stabilt - på lätta växlar klättrar kedjan av ändå. Fick dra på en framväxel som tillfällig kedjestyrare.

1x vs 2x: 0-1

Bilagor

• 28F0DDEB-655E-4A0F-B3B7-F216CE430E14.jpeg
    28F0DDEB-655E-4A0F-B3B7-F216CE430E14.jpeg
    242.2 KB · Besök: 155
  • B8A00041-BBE6-4223-94AA-CEFE23221323.jpeg
    B8A00041-BBE6-4223-94AA-CEFE23221323.jpeg
    233.5 KB · Besök: 140
Lejon sa:
Vilken ironi, trots försiktigt filande och klar förbättring blev det inte stabilt - på lätta växlar klättrar kedjan av ändå. Fick dra på en framväxel som tillfällig kedjestyrare.

Trist, men det är väl viktigare att det är pålitligt än supercleant. Finns ju smidigare (och svartare) styrare att köra med.

Bengt-re sa:
Lejon sa:

Trist, men det är väl viktigare att det är pålitligt än supercleant. Finns ju smidigare (och svartare) styrare att köra med.

Ja, jag köper en riktig styrare om jag inte lyckas pyssla ihop nåt smart ur lådorna (med risk för ännu mer pinsamheter).

Du måste fila av mer, tror jag. Tror att det inte finns tillräckligt rum till inneplattorna. Om man tittar på andra NW drev från ovanpå tänderna, ser man att tänderna har en + profil. Men en + profil är nästan omöjligt att fila. Vad skulle funka är att fila ner alla breda tänderna på samma bredde som dom smala.

Berk sa:
Du måste fila av mer, tror jag. Tror att det inte finns tillräckligt rum till inneplattorna. Om man tittar på andra NW drev från ovanpå tänderna, ser man att tänderna har en + profil. Men en + profil är nästan omöjligt att fila. Vad skulle funka är att fila ner alla breda tänderna på samma bredde som dom smala.
Du har antagligen rätt även om jag filade mer än vad som syns på bilden. Jag testcyklar lite på riktigt med framväxeln och ser hur det går innan jag ev filar lite till.

Diskuterade igår 1x på lvg med en kollega (jag har bara erfarenhet med 1x på mtb). Han sade att 3T teamet har haft problem att kedjan hoppade av och Degenkolb kraschade därför. Problemet kommer när man kör snabbt, trampar inte och kör över en bump. Då är kedjan inte spänt och hoppar av klingan. På 2x kan framväxel och småklinga fånga kedjan. Så det verkan smart att köra med chainguide, framförallt på en spurtvapen, även om klinga skulle funka bra.

Berk sa:
Diskuterade igår 1x på lvg med en kollega (jag har bara erfarenhet med 1x på mtb). Han sade att 3T teamet har haft problem att kedjan hoppade av och Degenkolb kraschade därför. Problemet kommer när man kör snabbt, trampar inte och kör över en bump. Då är kedjan inte spänt och hoppar av klingan. På 2x kan framväxel och småklinga fånga kedjan. Så det verkan smart att köra med chainguide, framförallt på en spurtvapen, även om klinga skulle funka bra.

Det där att kedjan hoppar när man inte trampar har jag råkat ut för på crossen ett par gånger.

Tror fortfarande på att kedjan är lite micro för lite kort. , samt att tändernas form på klingan ser ut att ha lite utrymme för "fel" längd på kedjan .
Och tror den passar efter några mil och några spurter där du släpp loss alla hästar du har i benen ...

Lejon sa:
Berk sa:
Du har antagligen rätt även om jag filade mer än vad som syns på bilden. Jag testcyklar lite på riktigt med framväxeln och ser hur det går innan jag ev filar lite till.
Fast innerplattorna sitter väl likadant på 10d, 11d och 12d...
(2,4mm rulle, så säg 2.4-2.45 mellan insida innerlänkar. Mellan ytterlänkar så borde det vara 4.1-4.2 på 10d, 3.9-4.0 på 11d och 3.8-3.85 på 12d : Ids inte gå ut och mäta och har inget 12d heller för den delen :-))

Miss Lycka 2.0 sa:
Varför vill du ha 1x12 och med vilken kassett?
Jag gillar 1x-konceptet (enkelt, rent, tyst) och nu med 12-delat och 11-32-kassett med 52klinga får jag ungefär samma lägsta växel som tidigare 52/39 med 11-25 och tillräckligt täta växlar.

Sen - om man ändå ska ha kedjestyrare - så kan man ju lika gärna ha en klinga för smal trackkedja.
(Fast hitta en sån till den veven :-) )

emmer sa:
Lejon sa:
Berk sa:
Fast innerplattorna sitter väl likadant på 10d, 11d och 12d...
(2,4mm rulle, så säg 2.4-2.45 mellan insida innerlänkar. Mellan ytterlänkar så borde det vara 4.1-4.2 på 10d, 3.9-4.0 på 11d och 3.8-3.85 på 12d : Ids inte gå ut och mäta och har inget 12d heller för den delen :-))

Ja, men som jag skrev högre upp i trädet, verkar det att klingan funkar inte heller bra på 11-speed.

Berk sa:
Ja, men som jag skrev högre upp i trädet, verkar det att klingan funkar inte heller bra på 11-speed.
Såg det och jag menade mer att det är ju synd att tro, gissa och verka när det bara är att mäta på klinga och kedja han har framför sig... Felsökning på grundskolenivå eller hur man ska uttrycka det :-) Om man har ett skjutmått vill säga.

emmer sa:
Berk sa:
Såg det och jag menade mer att det är ju synd att tro, gissa och verka när det bara är att mäta på klinga och kedja han har framför sig... Felsökning på grundskolenivå eller hur man ska uttrycka det :-) Om man har ett skjutmått vill säga.

Håller med principen, men jag tror att problemet inte är bredde, men formen av tänderna. Alla NW klingor jag har sett har + profil på breda tänderna och smalaste delen är bred som smala tänderna, men så är det inte på den här Rotor klingan.

emmer sa:
Berk sa:
Jag har mätt; klinga och kedja har enligt skjutmåttets noggrannhet samma bredd resp innermått som 12-delad SRAM men klingan är högre och har lite annan form där kontakt med kedjans inre delar sker. Att fila försiktigt känns rätt safe och alternativet är ju att beställa annat drev som inte finns.
Den allmänna uppfattningen på nätet verkar ju vara att 11-delade klingor och 12-delade kedjor är kompatibla, menmenmen.... Borde läst mer om just Rotors klingor känner jag nu. I så fall hade det nog blivit tråk-SRAM Force 1 istället.
Tror iofs att jag är lite ivrig, har ju inte ens hunnit testa på riktigt än, gör det i eftermiddag.

Lejon sa:
men klingan är högre och har lite annan form där kontakt med kedjans inre delar sker
Jo, radien på "toppen" mot rullen (upp mot ytterdiameter) och ytterdiametern (i förhållande till delningsdiametern) ökar när antalet kuggar ökar.
En orsak, av fler, till att små drev håller så dåligt :-)

I ditt fall , som jag förstått är med och tävlar , hade jag inte gett mig föränn du får optimal funktion .
Dels för effektförlust om inte allt lirar smutt men även tillförlitlighet .
En av fördelarna med singel är som sagt vikten , optimalt då också om det funkar utan styrare .
Om det är bredden som spökar så är det noga att ta skapligt lika mkt på samma sida så att kedjan slipper agera orm .

M

Hej!
Jag testade ett tag med singel fram på tempocykeln men det sket sig, kedjan hoppade av nån gång nu och då.
Hade en singelklinga från Garbaruk, så då blev valet mellan styrare och framväxel, valde det senare.

//F

Jag hade använt Campas komponenter rakt av och kört med 2 klingor. Det fungerar utan problem.
För övrigt har jag kört med tempocykel och klinga utan framväxel i 40 år. Aldrig drällt av kedjan.

Miss Lycka 2.0 sa:
Jag hade använt Campas komponenter rakt av och kört med 2 klingor. Det fungerar utan problem.
För övrigt har jag kört med tempocykel och klinga utan framväxel i 40 år. Aldrig drällt av kedjan.
Ja det är du det. Nu väljer jag nåt annat. Men kul att du delar med dig av din ofantligt oerhörda visdom baserad på forntid.

Nu har kag testat skarpt på grusiga och tjälskadade vägar: funkar klockrent till min förvåning och glädje! En kedjestyrare ska inköpas sen är den klar.

Bilagor

• 97A98425-B9AE-43EA-B07A-6C5126556466.jpeg
    97A98425-B9AE-43EA-B07A-6C5126556466.jpeg
    690.3 KB · Besök: 140
Lejon sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Ja det är du det. Nu väljer jag nåt annat. Men kul att du delar med dig av din ofantligt oerhörda visdom baserad på forntid.

Nu har kag testat skarpt på grusiga och tjälskadade vägar: funkar klockrent till min förvåning och glädje! En kedjestyrare ska inköpas sen är den klar.

Läcker cykel onekligen! Skriv gärna om du hittar någon bra styrare. Har en cykel som också kan slaska av kedjan ibland...

Bengt-re sa:
Lejon sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Läcker cykel onekligen! Skriv gärna om du hittar någon bra styrare. Har en cykel som också kan slaska av kedjan ibland...
Praxis och K-Edge är de enda jag vet som passar lött fäste men fan vet om de klarar mer än CX-drev :-)
Osså sparar man ju tretti á fyrtio gram jämfört med en växelförare :-)

emmer sa:
Bengt-re sa:
Lejon sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Praxis och K-Edge är de enda jag vet som passar lött fäste men fan vet om de klarar mer än CX-drev :-)
Osså sparar man ju tretti á fyrtio gram jämfört med en växelförare :-)
Tack. Kikade lite på K-Edge, får se vad som kan passa.

Nu slipper jag skammen med framväxel. Smidig liten styrare. Hoppas den kommer klara sitt jobb.

Bilagor

• ED7DFEF4-F7D8-45D3-ABFC-2B374D1D0A0F.jpeg
    ED7DFEF4-F7D8-45D3-ABFC-2B374D1D0A0F.jpeg
    276.2 KB · Besök: 148
  • 82F7FE4E-0970-45E9-8850-F45676689899.png
    82F7FE4E-0970-45E9-8850-F45676689899.png
    71.2 KB · Besök: 134
Tillbaka
Topp