pMr skrev:
-------------------------------------------------------
> Just det, det där var ju jag själv lite orolig
> för kommer jag ihåg nu. Nu lär jag ju cykla
> omkring och känna efter, haha. Jag har som du
> märker ite tänkt på det. Lite oväntat,
> eftersom navet bara har 12 (!) poe. AmCl pratar ju
> istället stolt om deras 6 prawls, och att dom har
> överlägset mest/störst "anläggningsyta"
> istället, iom de 6 prawlsarna.
12! Nu fattar jag ingenting, jag har WTB's heavyduty OEM-variant av det navet, alltså AC Disc 225 Rear Hub.
Enl av vad jag har förstått så har AC-navet 24 POE, men den greppar tag med 12 POE, samtidigt!
"Disc 225 135mm
The rear hub uses a patented six pawl cam, and 24 ratchet teeth for engagement with the pawls. To be exact, the six pawl cam actuated engagement system consists of six double-tipped pawls, which engage in unison with 12 of the 24 ratchet teeth on the cassette."
Källa:
http://www.gramslightbikes.com/2009/08/american-classic-all-mountain-wheelset_7725.html
Sen vet jag inte om mitt WTB har en annan "Cam-plate" för det känns snabbare är 24 POE och räknar jag i minnet (från senaste nav-servicen) antalet hullingar på Cam-plate'n så känns det som bra många fler än 24.
När body'ns sprint/fjäder fastnar i en hulling på Cam-plate, aktiveras de sex dubbel-klackarna samtidigt. Vet dock inte om 24, 30 eller 40 hullingar skulle göra ngn skillnad eftersom body'n har just 24 :/
Välfungerande nav är det hur som helst, även om konstruktionen är lite onödigt komplicerad.
Dock har jag haft ETT haveri, men det var enbart beroende av "skit bakom spakarna" och det var jag som satt just där bakom spakarna...
(också lärde jag mig läxan, att läsa HELA instruktionstexten inte bara de första 80%'en...)
// Larsa