[Byggtråd] Banshee Phantom

Just det, det där var ju jag själv lite orolig för kommer jag ihåg nu. Nu lär jag ju cykla omkring och känna efter, haha. Jag har som du märker ite tänkt på det. Lite oväntat, eftersom navet bara har 12 (!) poe. AmCl pratar ju istället stolt om deras 6 prawls, och att dom har överlägset mest/störst "anläggningsyta" istället, iom de 6 prawlsarna.
Körde Hopes äldre ProII Evo innan med 24 poe. Det är säkert skillnad, men jag har iaf inte börjat fundera på andra hjul än.

Gamla SRAM X7 har väl 12 punkter? Jag tycker man tydligt kan känna av att det är lite väl lite eftersom det kan bli rätt mycket rundtramp utan att den tar i när kadensen och växeln just är i sync med frihjulshastigheten. Jag tror däremot aldrig kan jag skylla på någon miss på långsam engagement :D

Jag har 48POE nu och steget upp dit från pro2 jag hade innan var ett steg jag inte vill ta åt andra hållet. Det känns helt enkelt mycket "tightare". 12 poe låter väldigt lite..

Var det gamla pro2 med 24 punkter? Jag har kört 12, 32 och 40. Jag tycker 32 räcker, 40 är en extra bonus, men efter det är ju osäker på om jag skulle märka någon skillnad. 12 ger däremot en olustig känsla ibland.

Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har 48POE nu och steget upp dit från pro2 jag
> hade innan var ett steg jag inte vill ta åt andra
> hållet. Det känns helt enkelt mycket "tightare".
> 12 poe låter väldigt lite..

+60

Jag har 60 poe på "fincykeln", och när jag cyklar på mina andra MTBs känns det som om jag trampar luft ibland. Många poe är verkligen skönt att ha, särskilt vid knixiga klättringar där man behöver ta om tag för att få in några tramptag mellan stenarna. (Särskilt i kombination med lågt BB)

pMr skrev:
> Just det, det där var ju jag själv lite orolig
> för kommer jag ihåg nu. Nu lär jag ju cykla
> omkring och känna efter, haha. Jag har som du
> märker ite tänkt på det. Lite oväntat,
> eftersom navet bara har 12 (!) poe. AmCl pratar ju
> istället stolt om deras 6 prawls, och att dom har
> överlägset mest/störst "anläggningsyta"
> istället, iom de 6 prawlsarna.

12! Nu fattar jag ingenting, jag har WTB's heavyduty OEM-variant av det navet, alltså AC Disc 225 Rear Hub.
Enl av vad jag har förstått så har AC-navet 24 POE, men den greppar tag med 12 POE, samtidigt!

"Disc 225 135mm
The rear hub uses a patented six pawl cam, and 24 ratchet teeth for engagement with the pawls. To be exact, the six pawl cam actuated engagement system consists of six double-tipped pawls, which engage in unison with 12 of the 24 ratchet teeth on the cassette."
Källa: http://www.gramslightbikes.com/2009/08/american-classic-all-mountain-wheelset_7725.html

Sen vet jag inte om mitt WTB har en annan "Cam-plate" för det känns snabbare är 24 POE och räknar jag i minnet (från senaste nav-servicen) antalet hullingar på Cam-plate'n så känns det som bra många fler än 24.
När body'ns sprint/fjäder fastnar i en hulling på Cam-plate, aktiveras de sex dubbel-klackarna samtidigt. Vet dock inte om 24, 30 eller 40 hullingar skulle göra ngn skillnad eftersom body'n har just 24 :/

Välfungerande nav är det hur som helst, även om konstruktionen är lite onödigt komplicerad.
Dock har jag haft ETT haveri, men det var enbart beroende av "skit bakom spakarna" och det var jag som satt just där bakom spakarna...
(också lärde jag mig läxan, att läsa HELA instruktionstexten inte bara de första 80%'en...)

// Larsa

jofahjalm skrev:
> Var det gamla pro2 med 24 punkter? Jag har kört
> 12, 32 och 40. Jag tycker 32 räcker, 40 är en
> extra bonus, men efter det är ju osäker på om
> jag skulle märka någon skillnad. 12 ger däremot
> en olustig känsla ibland.

Gamla med 24. Nya med 40 lockar nog mest till nästa hjulpar, särskilt nu när man kan få dom i lila.. :)

pMr skrev:
> Jag visste inte riktigt om jag skulle tolka deras
> text som 24 eller 12 poe, om jag ska vara helt
> ärlig..

Helt klart förvirrande, dock är ju solklart att systemet med Cam-plate funkar, om än något långsammare än de vanliga system.
Ska mig tusan ta o göra lite fältstudier på detta för att ta reda på den viktiga faktorn. Hur mycket vevarmsrörelse behövs mellan varje "klick"?

Sen kan man ju undra varför inte AC förfinat idéen, om dom nu har ett system som greppar runt HELA body'n, varför inte pressa i dubbla aktiveringsfjädrar och åtminstone dubbla antalet klackar på body'n?

Något vi får diskutera nästa gång vi rullar...

// Larsa

Riktigt snygg! Ser riktigt fin ut på alla sätt och vis oavsett POE!
Vad är det för vinklar och mått? Kanske har nänts men hittar inget i tråden...

Tackar!

Screenshot2014-06-1708.35.52.png

Hehe.
För den typen av cykling vi körde igår är den ju HELT perfekt. Snabba stigar med stök och en hel del utför. Där är den riktigt bra.

Jag tycker Phantom verkar vara en grym hoj.
Men då jag endast är 168cm är jag orolig att deras minsta (medium) kommer bli för stor för mig. Vad säger ni som kan storlekar?
Jag är intresserad av en hoj som ligger mellan xc och am, och då torde detta vara en intressant hoj? Varför jag frågar är för att det vore kul att både kunna köra något långlopp och SBR/Enduro. Förstår att det blir en kompromiss men Phantom är kanske ett alternativ?

desmo skrev:
> Jag tycker Phantom verkar vara en grym hoj.
> Men då jag endast är 168cm är jag orolig att
> deras minsta (medium) kommer bli för stor för
> mig. Vad säger ni som kan storlekar?
> Jag är intresserad av en hoj som ligger mellan xc
> och am, och då torde detta vara en intressant
> hoj? Varför jag frågar är för att det vore kul
> att både kunna köra något långlopp och
> SBR/Enduro. Förstår att det blir en kompromiss
> men Phantom är kanske ett alternativ?

Jag är lika lång som dig och köra en Banshee Spitfire i storlek S med en 50 mm styrstam. En Phantom i storlek M med en 35 mm styrstam skulle ge samma reach, så jag tror det skulle kunna funka för dig.

Jag har beställt en rami medium (är 175 cm) med leverans i Jan. Skall bli mumma men en till cykel. Och det blev inte svart. Blev lite skrikigare färg.. :)

pMr skrev:
> Jag är 171 cm och kör 50 mm stam på M. Spot on
> för mig.

Tack. Allt hade blivit så mkt enklare om den inte hade passat.. :-/

Vad säger du om användningsområdet då? Långlopp och SBR-inspirerat. Rimligt eller bara en fånig förhoppning från min sida?

Det handlar nog mest om ambitionsnivå. Jag hade inte tvekat att köra långlopp på den, med lätta hjul och däck. Men då har jag inga ambitioner att vinna, haha. Det blir inte den lättaste hojen i startfältet, men snabb är den.
Ser din cykelprioritering ut ungefär i den här ordningen;
- Snabb, rolig, stökig stig
- Några SBR
- Ett och annat långlopp, kanske
Då är den din sockiplast i gympahallen. För SBR har jag svårt att komma på nån bättre hoj. Snabb både uppför o nedför, och den kommer inte att gå av på mitten.

pMr skrev:
> Det handlar nog mest om ambitionsnivå. Jag hade
> inte tvekat att köra långlopp på den, med
> lätta hjul och däck. Men då har jag inga
> ambitioner att vinna, haha. Det blir inte den
> lättaste hojen i startfältet, men snabb är
> den.
> Ser din cykelprioritering ut ungefär i den här
> ordningen;
> - Snabb, rolig, stökig stig
> - Några SBR
> - Ett och annat långlopp, kanske
> Då är den din sockiplast i gympahallen. För SBR
> har jag svårt att komma på nån bättre hoj.
> Snabb både uppför o nedför, och den kommer inte
> att gå av på mitten.

Som alternativ/konkurent till fantomen finns ju också Devinci Atlas i "SBR-alu" eller "Långlopps-carbong":
http://www.devinci.com/bikes/scategory_81

// Larsa

Ah, jag läste någon spec med kort gaffel. Den ser dessutom ut att ha superlåg BB även med 140 mm gaffel? Jag förstår mig inte alls på den cykeln nu.

jofahjalm skrev:
> Ah, jag läste någon spec med kort gaffel. Den
> ser dessutom ut att ha superlåg BB även med 140
> mm gaffel? Jag förstår mig inte alls på den
> cykeln nu.

Är väl samma BB som på Phantom nästan? På Phantomen i M så är det 341 mm? Och Devinci 345 mm?

Jag lägger ner, det hela blir för förvirrande :) Med den korta gaffeln har den 326 mm bb listad. Det känns inte cyklingsbart. Om man kör den med 140 mm gaffel för att den ska bli flack blir den nog ingen långloppsmaskin. Då tror jag mer på Phantomen som redan är superflack med en 120 mm gaffel.

jofahjalm skrev:
> Jag lägger ner, det hela blir för förvirrande
> :) Med den korta gaffeln har den 326 mm bb listad.
> Det känns inte cyklingsbart. Om man kör den med
> 140 mm gaffel för att den ska bli flack blir den
> nog ingen långloppsmaskin. Då tror jag mer på
> Phantomen som redan är superflack med en 120 mm
> gaffel.

Min Rune har gått 12H race med 150 gaffel så att ;)

12H är fortfarande inte lika dåligt som ett svennelånglopp. I ett svennelånglopp kommer man säkert fortfarande vilja ställa sig i någon backe. I 12H kan man lika gärna sitta och snurra hela tiden... :)

Oj, spännande alternativ. Var inte meningen att trådkapa.
Långlopp ligger närmare till hands än SBR.
Är det något annat ni vill tipsa om med den informationen?

Makten skrev:
> Åsså finns ju Nicolai Helius TB om man vill ha
> typ den snyggaste ramen i världshistorien:-)
>
>
>
>
> http://nicolai.net/23-1-Helius+TB.html
>
> 68,5° gaffelvinkel och i övrigt liknande
> geometri som Phantom.

Ja jävlar! Nicolai är bra coola! Men hur styvt blir det utan stag mellan sadelstagen? Känns som om det borde bli en del flex där.

desmo skrev:
> Oj, spännande alternativ. Var inte meningen att
> trådkapa.
> Långlopp ligger närmare till hands än SBR.
> Är det något annat ni vill tipsa om med den
> informationen?

Jag skulle undvika en för lång gaffel eftersom det verkligen tokgungar om mans ska stå och pressar. En flack gaffelvinekl är roligt i stök och stör inte speciellt mycket annars. Om man ska klättra jättebrant kan man få ett framhjul som vandrar när man inte aktivt pressar ner det, men speciellt farligt tycker jag inte det är. Jag har inte kört CV, men om jag gjorde det skulle jag nog tycka det var helt ok med en ganska flack cykel när jag ska cykla grusvägsnedförsbacke jättefort. Att Bansheen är relativt tung gör väldigt liten skillnad (betydligt mindre jämfört med en 140 mm gaffel).

Luthman Photography skrev:
> Ja jävlar! Nicolai är bra coola! Men hur styvt
> blir det utan stag mellan sadelstagen? Känns som
> om det borde bli en del flex där.

Jo, förmodligen. Men å andra sidan är ju rören grova som fan jämfört med hos många andra cyklar. Särskilt med tanke på att det ju är nån slags stigcykel snarare än AM/Enduro.
Jag hade nog föredragit en Phantom i alla fall (och risken finns att det blir en sån i höst). Nicolai är lite väl dyrt och jag ser ingen direkt innovation på det sätt som Banshee pysslar med.

jofahjalm skrev:
> Jag skulle undvika en för lång gaffel eftersom
> det verkligen tokgungar om mans ska stå och
> pressar. En flack gaffelvinekl är roligt i stök
> och stör inte speciellt mycket annars. Om man ska
> klättra jättebrant kan man få ett framhjul som
> vandrar när man inte aktivt pressar ner det, men
> speciellt farligt tycker jag inte det är. Jag har
> inte kört CV, men om jag gjorde det skulle jag
> nog tycka det var helt ok med en ganska flack
> cykel när jag ska cykla grusvägsnedförsbacke
> jättefort. Att Bansheen är relativt tung gör
> väldigt liten skillnad (betydligt mindre
> jämfört med en 140 mm gaffel).

+1

Trampeffektivitet och egenskaper som gör att man klarar branta klättringar verkar mer handla om var arslet är i förhållande till vevlagret, samt hur lång reach man har. En flack gaffel kommer ju dessutom att gunga mindre än en brant, om slaglängden är samma.
Om jag ser till min XC-cykel så fattar jag inte varför den har så brant gaffelvinkel (71,5°). Det finns fan ingen som helst fördel med det, nånsin, så länge man befinner sig på något som liknar en stig. Det skulle vara när man i knapp styrfart ska leka trial-nisse, men det är ju rena motsatsen till vad den är avsedd för. Vansinne.

Nu finns det minst tre Fantåmer i Sverige. Fast bara en i badrumsblått:-)

_DSC0926.jpg

Psykeln har lite enklare spec än trådskaparens utan att tulla på viktiga saker såsom hjulen. Mitt första intryck är att den är fantastisk. Känns inte som något annat jag provat, på ett bra sätt.
Man kan nog säga att den är ungefär som den ser ut; inte som andra kortslagiga tjugonior. Jag tycker att pMr:s beskrivning om en "sänkt jeep" stämmer utmärkt.

Mer utförlig rapport kommer när jag cyklat ordentligt i stök och bök men redan nu har jag märkt att den verkligen uppmuntrar till jävelskap:-) Samtidigt känns den rapp trots att den är ganska tung samt flack i geometrin. Kanske de lätta hjulen hjälper till.

Nu öl!

-------------

PS. Det är trådskaparen som byggt cykeln åt mig och jag kan varmt rekommendera hans tjänster. DS.

Makten skrev:
> Nu finns det minst tre Fantåmer i Sverige. Fast
> bara en i badrumsblått:-)
>
> Nu öl!
>

Snyggt. Själv går mitt bygge lååångsamt.

desmo skrev:
> Makten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu finns det minst tre Fantåmer i Sverige.
> Fast
> > bara en i badrumsblått:-)
> >
> > Nu öl!
> >
>
> Snyggt. Själv går mitt bygge lååångsamt.

Öka! Du har en makalös manick att se fram emot:-)
Håller just på att under viss ölpåverkan dra om diverse kablage (buntbandstång kan vara den bästa uppfinningen nånsin), ta dän klibbor och montera en Marshguard.

Tillbaka
Topp