[Byggtråd] Biltema-Yeti A.R.C

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Kul projekt! Spännande att se målningen sen.

Kommer du ha någon typ av kedjestyrare fram? Risk att kedjan hoppar av annars ifall du inte har narrow-wide drev fram. På första bilden ser det ut att sitta en plastbit på utsidan av drevet som kedjestyrare. Den hade jag satt tillbaka.

Det hade kanske räckt med 140mm skiva fram? Har du hydrauliska skivbromsar av deorekvalitet (ser handtaget ut att vara på bilden) så kommer hojen ändå bromsa bättre än 99% av alla 20”:are på marknaden. 160mm var kanske på redan från början?

Ifall du ändå vill pressa ned vikten lite till en rimlig peng så köp schwalbe extralight innerslangar. Mkt lätta och bra i jämförelse med standardslangar. Kostar typ 80kr/st. Jmfrt med stsndardslang blir det 100-200g lättare hjul totalt (och man behöver ju ändå reservslang).

Senast ändrad:

JBogevik

Aktiv medlem
Kul projekt! Spännande att se målningen sen.

Kommer du ha någon typ av kedjestyrare fram? Risk att kedjan hoppar av annars ifall du inte har narrow-wide drev fram. På första bilden ser det ut att sitta en plastbit på utsidan av drevet som kedjestyrare. Den hade jag satt tillbaka.

Det hade kanske räckt med 140mm skiva fram? Har du hydrauliska skivbromsar av deorekvalitet (ser handtaget ut att vara på bilden) så kommer hojen ändå bromsa bättre än 99% av alla 20”:are på marknaden. 160mm var kanske på redan från början?

Ifall du ändå vill pressa ned vikten lite till en rimlig peng så köp schwalbe extralight innerslangar. Mkt lätta och bra i jämförelse med standardslangar. Kostar typ 80kr/st. Jmfrt med stsndardslang blir det 100-200g lättare hjul totalt (och man behöver ju ändå reservslang).

Tack för alla inputs! Är alltid tacksam för de tips som ni ger mig. :)

- kedjestyrare fram, jag har kvar dem och jag har funderat på att montera dit dem igen, kommer att behöva något för att få kedjan att stanna kvar, dock så är de så pass fula att jag funderar på mer estetiska alternativ. Detta är faktiskt en väldigt aktuell fundering. 🤔

- Det är 160 orginal så därför har jag fortsatt så, monterade bromsarna på cykeln för 2 år sedan då min brorson hade den, med så mycket bromskraft så var det svårt för däcken att få fäste men den blev rolig att "sladda" med 😄

Har valt att sätta i Continentals slangar som inte var allt för tunga så det får duga initialt. Hade jag byggt mera för prestanda så hade det blivit helt andra lösningar gällande hela bakhjulet som tyvärr tragiskt tungt, frågan är om det inte väger i närheten av mitt 29" DT swiss 1501 med Maxxis Aggressor? Ska väga det och lägga upp bild...

JBogevik

Aktiv medlem
20" hjulet med "kassett" och skiva hamnar på 2,33 kg

20210516_120549.jpg

29" DT-swiss med samma attiraljer men gucka istället för slang hamnar på 2,55 kg. Mot vad jag trodde så är 20" faktiskt drygt 200g lättare... stackars barn oavsett. 😄

20210516_120637.jpg

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Tunga hjul på 16-24” barncyklar verkar vara standard tyvärr. Oftast även 19mm innerbredd istället för lite bredare/modernare. Inte bara på Biltemas hojjar. Vill man gå all in kan man ju alltid bygga egna hjul med MK3 Crestfälgar (för ”billiga” 1tkr/fälg).

JBogevik

Aktiv medlem
Tunga hjul på 16-24” barncyklar verkar vara standard tyvärr. Oftast även 19mm innerbredd istället för lite bredare/modernare. Inte bara på Biltemas hojjar. Vill man gå all in kan man ju alltid bygga egna hjul med MK3 Crestfälgar (för ”billiga” 1tkr/fälg).

Jo det är lite hopplöst, ett problem är ju att 20" används under en så kort period innan de växer ur dem så det är inte värt att gå all in bara för skojs skull.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer