[Byggtråd] Bird Aeris

mg25

Aktiv medlem
[Byggtråd] Bird Aeris
Då jag kommer få sämre med plats snart så kommer mina två sålda hojar bli ersatta av detta Bird Aeris bygge. Jag har suttit och kollat vad jag ska ha för ram och komponenter på min nästa cykel. Tänkte i början att jag skulle ha en lätt cykel med mycket kolfiber. Sen ändrade jag mig helt så att det blir så lite kolfiber som möjligt istället. Nu har det börjat trilla in lite lådor med komponenter inför bygget till nästa års hoj.
IMG_1997.JPG

Specen är följande.
Ram: Bird Aeris
IMG_2004.JPG

Bakdämpare: RS Monarch Plus Debonair
IMG_2002.JPG

Gaffel: Bos Deville 160 TRC
IMG_2003.JPG

Vevparti och vevlager: Hope
IMG_1998.JPG

Bromsar: Hope Tech 3 E4
IMG_1999.JPG

Nav: Hope Pro 4
IMG_2001.JPG

Under nästa vecka borde det mesta av resterande delarna komma som består av.

Växelsystem: Sram GX
Sadel: Specialized Phenom Comp
Handtag: Specialized Enduro XL
Fälgar: Spank Spike Race 33
Ekrar: DT Swiss Revolution
Styre: Spank Oozy Vibrocore
Stam: Spank Spike 35mm
Pedaler: Time Atac MX8
Framdäck: Conti Der Baron Projekt 2,4
Bakdäck: Conti MK 2,4

Dropperstolpe kommer få vänta ett tag då jag har tänkt att testa E13 när den släpps i januari. Om det inte blir den så funderar jag på Bike Yoke Revive eller en Yep. Ska bli kul att testa hojen när våren kommit och min tumme läkt.

Senast ändrad:
[Byggtråd] Bird Aeris
Det verkar inte spränga banken helt, vilket är trevligt. Ram, vevparti och vevlager är begagnat medan resten kommer vara nytt. Då ramen har livstidsgaranti även för andra ägare så känns det bra.

Bakdämparen hittade jag ny här på k&s och gaffel såldes ut på Commencal store.

[Byggtråd] Bird Aeris
Hehe ja säg till när vi ska ekra hjul sist var det ju ett par till en Ariel mc med sidovagn ?
Men både dina å mina verkar ju hålla så...Å jag har ju ingen sådär magiskt tensiometer eller nåt!
Tror det blir en bra cykel det där å tur att man känner andra ägaren?

[Byggtråd] Bird Aeris
Idag kom det lite mer saker så nu börjar det bli dags att skruva ihop sakerna. Ena reduceringen till bakdämparen är fortfarande restnoterad så vi får se när cykeln blir ihop skruvad.
IMG_2025.JPG

[Byggtråd] Bird Aeris
Jaja vi fixar nån dag inga problem? din gamla mavic fälg har nu överlevt två ramar tror jag så så illa kan det nog inte gå? fast jag inte har såna magiska nycklar som känner spänning osv....

[Byggtråd] Bird Aeris
Leverans från de små mästerbyggarna?

Bilagor

• IMG_20161022_174000.jpg
    IMG_20161022_174000.jpg
    336.7 KB · Besök: 42
  • IMG_20161022_174326.jpg
    IMG_20161022_174326.jpg
    274.7 KB · Besök: 41
[Byggtråd] Bird Aeris
Aha, nu ser jag vem som skaffat en sån fin hoj!

Jag säger bara lycka till att cykla utan däck...

Bastun dödseldar för nu är jag för avis på alla fina hojar, får se om det blir någon morgondag. ?
20161022_182910.jpg

[Byggtråd] Bird Aeris
Imorgon blir det till att sätta ihop det mesta av cykeln. Det tråkiga är att det som är restnoerat är ett litet reduceringskit till bakdämpar fästet :(

[Byggtråd] Bird Aeris
Tyvärr har jag inte fått ihop cykeln så mycket som jag hade tänkt. Har aldrig haft Cane Creek lager förut och man behöver tydligen ha bättre verktyg för att få dit deras crown race än vad jag har hemma. Men här är lite bilder på vad som monterats idag iaf.
IMG_2042.JPG

IMG_2043.JPG

IMG_2039.JPG

IMG_2044.JPG

[Byggtråd] Bird Aeris
Cc har en gummitätning runt hela crown race. Onödigt att såga i.
Bauhaus har lämpliga avloppsrör i plast för ändamålet.

[Byggtråd] Bird Aeris
Stoppa gaffel i frysen och lagergrunkan i hett vatten en stund. Då kommer de förhoppningsvis ploppa ihop hur lätt som helst, om du är tillräckligt snabb:-)

[Byggtråd] Bird Aeris
mikipedia_ sa:
marr sa:
Cc har en gummitätning runt hela crown race. Onödigt att såga i.
Bauhaus har lämpliga avloppsrör i plast för ändamålet.

Det hade mit hope oxå, men det var sågat iaf.

Jepps, tror dyrare cc är skurna med.
Är hopes tätning runt hela ändå? Minns inte. Sett vissa där även tärningen har ett jack.

Men oavsett så är det ganska enkelt att få dit. Desto värre att få av om man inte har spezial verktug.

Tillbaka
Topp