[Byggtråd] Bonicon bygger retro MTB:s

Coolt med en Stooge. Står högt på min önskelista men tror jag ändock skulle trivas bättre på min smidiga Karate Monkey jag redan har. Men gräset är alltid grönare…

Angående fälgar för 29+ så är det rätt trist. Någon Race Face (mjuk som smör?) och en WTB typ. Så jag gick över ån och skaffade en kinakål med i35 mm från Btlos men är faktiskt riktigt nöjd med den. Lätt och verkar oförstörbar.

IMG_6481.jpeg

Stooge-Speedbomb-TheGasserKlunker - 1.jpeg

Levererades idag, ser riktigt bra ut...tror jag kommer att göra den SS med BMX-vevar, filar på följande beställning från Parano Garage där jag köper mina BMX-delar:

demolition-external-euro-bb-kit-black-22mm_1.jpeg
premium-2pccrank_1.jpeg
odyssey-halfbash-guard-sprocket-black-28t.jpeg
animal-hoder-710-chain-black_1~2.jpeg

Motivationsbild från Juan Pablo Morado BMX:

Odyssey-Chainring.jpeg

Det där ser vansinnigt fett ut, för Gasser-Looken vill jag ha en bred kedja (1/2"x1/8"), vad tror ni? (Hylsa för 73mm BB har jag också i korgen, borde lira med Euro-BB).

Visa bilaga 646745

Levererades idag, ser riktigt bra ut...tror jag kommer att göra den SS med BMX-vevar, filar på följande beställning från Parano Garage där jag köper mina BMX-delar:

Visa bilaga 646747Visa bilaga 646750Visa bilaga 646749Visa bilaga 646746
Motivationsbild från Juan Pablo Morado BMX:

Visa bilaga 646748

Det där ser vansinnigt fett ut, för Gasser-Looken vill jag ha en bred kedja (1/2"x1/8"), vad tror ni? (Hylsa för 73mm BB har jag också i korgen, borde lira med Euro-BB).
Alltså.jag förstår tanken bakom komponentvalet. Men fundera om det är värt straffet viktmässigt.

Ang polerade fälgar, om det ändå ska va custom så får du väll köpa lösa banor och slip och polera. Dangerholm gjorde ju det på sitt gambler DH bygge. Känns som en fälg har relativt tunn lack m, kanske ibland till och med anoidisering så borde gå helt okej lätt. Allt är relativt ?
oftast är det anodisering, det man får leta efter är väl utan shotpeenad yta isåfall så man bara behöver slipa bort den och inte texturen också

Kedja 100+ gram mot en 11spd

Premiumvevarna verkar väga in just över 900gram
Xt just över 500gram

Odysseydrev med bash är nog tyngre än xt DM

Så 500gram känns rimligare
Premium 2PC vevar: 765g
Odyssey klinga: 150g
Demolition Euro-BB: 130g
Animal Hoder 710 kedja: 405g

Inte så illa, drevet bak lär också vara lättare än en pizzalik kassett...men ja, ett visst viktstraff. Å andra sidan har jag börjat med powerlifting igen efter 2 års uppehåll, så om det håller i sig kliver jag nog över i 100-plus-klubben igen över vintern. Det spelar inte så stor roll...

Riktigt snygg ram. Och har också funderat på det där med blanka fälgar. Tror det kunde vara riktigt snyggt med helblanka hjul (nav, ekrar och fälgar) till den ramen.

Lite delar har jag beställt idag, eftersom jag kommer att bygga hjulsetet med breda fälgar först senare blir v1.0 med 29x2.6 däck, köpte kombon Vittoria Mescal III / Barzo:

Vittotria-Barzo-TNT-01OZVeCMBaJqqyy.jpeg

Bromsarna har jag redan på en annan hoj, Shimano BR-MT520/BL-MT501, riktigt bra bromskraft med 4-kolvsok, de har dubblerats i pris sedan jag köpte dom för att par år sen:

Screenshot 2023-08-18 at 17.10.15.png

Skivorna blev Shimano SM-RT86, 180mm bak och 203mm fram:

Screenshot 2023-08-18 at 17.26.53.png

Headset FSA Orbit MX:

FSA_Orbit-MX_black_800x800@2x.jpeg

Liten statusuppdatering av Speedbomb-bygget.

Dropoutsen var lite knepiga att montera eftersom klarlacken var rätt tjock, fick slipa ner innan de gick in:

Stooge-Speedbomb-TheGasserKlunker - 1 (1).jpeg
Stooge-Speedbomb-TheGasserKlunker - 1 (2).jpeg

BMX-delarna är beställda, bestämde mig för svarta BMX-handtag med flans och till det en silvrig stem för att få lite kontrast i det hela. Ser det skit ut tar jag en svart från en annan hoj, men jag tror det kan bli bra och poppa lite mer med silver:

premium-sub-10-v3-topload-stem_1~2.jpeg
premium-team-grips_1.jpeg

Däcken gick på tubeless men håller inte luft pga 2 år gammal tejpning...ny tejp kommer imorgon så det är nog bara att tejpa om och kränga på däcken igen, tyvärr de värsta fälgarna jag någonsin bytt däck på -- jag brukar ju inte mecka med nya cyklar och kanske är det helt enkelt bara så enormt tajt för tubeless-ready fälgar och däck.

Liten statusuppdatering av Speedbomb-bygget.

Dropoutsen var lite knepiga att montera eftersom klarlacken var rätt tjock, fick slipa ner innan de gick in:

Visa bilaga 647753Visa bilaga 647754

BMX-delarna är beställda, bestämde mig för svarta BMX-handtag med flans och till det en silvrig stem för att få lite kontrast i det hela. Ser det skit ut tar jag en svart från en annan hoj, men jag tror det kan bli bra och poppa lite mer med silver:

Visa bilaga 647755Visa bilaga 647756
Däcken gick på tubeless men håller inte luft pga 2 år gammal tejpning...ny tejp kommer imorgon så det är nog bara att tejpa om och kränga på däcken igen, tyvärr de värsta fälgarna jag någonsin bytt däck på -- jag brukar ju inte mecka med nya cyklar och kanske är det helt enkelt bara så enormt tajt för tubeless-ready fälgar och däck.
den där lacken är ju riktigt läcker! vad är det för hjul/däck?

Stooge-Speedbomb-TheGasser - 1.jpeg
Stooge-Speedbomb-TheGasser - 1 (1).jpeg

Gaffeln är förberedd, tog svarta torx-bultar för hålen, kommer nog att provköra ett tag med spacers innan jag bestämmer mig för var den ska kapas.

Jag använder ett PVC-rör för att dunka på crown race, innan hade jag gaffeln i frysen och värmde sen upp ringen, gick på fint.

Stooge-Speedbomb-TheGasser - 1 (2).jpeg

En första Mock-Up...tyvärr är det rätt stor skillnad i storlek på 2.6 tums Mezcal/Barzo...med 30i fälgar mäter jag 67 mm på Mezcal och 62 mm på Barzo, vilket man också klart ser med blotta ögat. Större fram med mer aggressiva dubbar ser bra ut, men större bak ser mer ut som en misslyckad mullet. Scheisse. Får ser om jag köper ett till Mezcal eller går på nåt i 3 tum medans denna reverse mullet får funka som övergångslösning.

Visa bilaga 648268

En första Mock-Up...tyvärr är det rätt stor skillnad i storlek på 2.6 tums Mezcal/Barzo...med 30i fälgar mäter jag 67 mm på Mezcal och 62 mm på Barzo, vilket man också klart ser med blotta ögat. Större fram med mer aggressiva dubbar ser bra ut, men större bak ser mer ut som en misslyckad mullet. Scheisse. Får ser om jag köper ett till Mezcal eller går på nåt i 3 tum medans denna reverse mullet får funka som övergångslösning.
Det lirar ju med gasser-looken iofs. Fläskigt bak och tunnt och smalt framtill. ?

Brukar inte tycka det ser så skumt ut med lite bredare bak, iallafall på hardtail körde jag 2.8 fram och 3.0 bak rätt länge, lite större luftkammare bak för att dämpa när inte ramen gör det liksom

Brukar inte tycka det ser så skumt ut med lite bredare bak, iallafall på hardtail körde jag 2.8 fram och 3.0 bak rätt länge, lite större luftkammare bak för att dämpa när inte ramen gör det liksom
Jo, bara lite snopet eftersom jag var säker att ett aggressivare däck skulle se fläskigare ut...5mm skillnad i bredd är rätt mycket. Men får se hur det blir då styret kommer på plats, kanske det hela får mer balans.

Stooge-Speedbomb-TheGasser - 1 (6).jpeg
Stooge-Speedbomb-TheGasser - 1 (5).jpeg

Headset monterat, litet test med billig Kina-stam och inte så billig Stooge Junker bar.

Ute i garaget upptäckte jag att den enda 30.9 stolpe som fanns var på grabbens hoj och redan rejält avkortad...på vinden har jag en pogo-stick Reverb som sitter i en trasig fully, måste gå ock kolla vad den har för dimension, behöver nåt för att känna in höjden på styret innan jag plockar fram bågfilen.

Visa bilaga 648402Visa bilaga 648401

Headset monterat, litet test med billig Kina-stam och inte så billig Stooge Junker bar.

Ute i garaget upptäckte jag att den enda 30.9 stolpe som fanns var på grabbens hoj och redan rejält avkortad...på vinden har jag en pogo-stick Reverb som sitter i en trasig fully, måste gå ock kolla vad den har för dimension, behöver nåt för att känna in höjden på styret innan jag plockar fram bågfilen.
Den där färgen alltså... ?

Jag hittade en Newman Evolution stolpe i 30.9x400mm hos Bike Discount för 20 euro, så det fick bli den tills jag köper en dropper, ett par Hookworms (29x2.5) följde med av bara farten:

Newmen-Evolution-30-9x400mm-Sattelstutze-20118659_a.jpeg
Maxxis-Hookworm.jpeg

Medans jag väntar på delar finns inte mer att göra än att linda kedjestaget, som vanligt fick det bli med innerslang:

Stooge-Speedbomb-TheGasser - 1 (7).jpeg
Stooge-Speedbomb-TheGasser - 1 (8).jpeg

Stooge-Speedbomb-TheGasser - 1 (10).jpeg
Stooge-Speedbomb-TheGasser - 1 (12).jpeg

Stem och vevar, ser bra ut, tyvärr är hylsan för Demolition-lagret för kort, hade jag beställt en av de billigare varianterna hade det funkat eftersom de har tjockare lager:

Stooge-Speedbomb-TheGasser - 1 (11).jpeg

Hylsan som följde med är 71mm (för 68mm vevlagerhus), jag behöver 76mm, precis som hos Dartmoor eX Pro:

dartmoor-euro-ex-bb-pro-innenlager-2.jpeg

Ja, det hade varit intelligent att köpa ett sånt från början...

Visa bilaga 649250Visa bilaga 649252

Stem och vevar, ser bra ut, tyvärr är hylsan för Demolition-lagret för kort, hade jag beställt en av de billigare varianterna hade det funkat eftersom de har tjockare lager:

Visa bilaga 649251
Hylsan som följde med är 71mm (för 68mm vevlagerhus), jag behöver 76mm, precis som hos Dartmoor eX Pro:

Visa bilaga 649259
Ja, det hade varit intelligent att köpa ett sånt från början...

Kanske är jag som tänker snett, men hylsan behövs väl egentligen inte?

Kanske är jag som tänker snett, men hylsan behövs väl egentligen inte?
På den här typen av lager och vev behövs den definitivt, du drar fast vevarmen med en central bult och kommer att dra sönder lagren utan hylsan...men det är på g nu, beställde Dartmoor lagret som kommer med rätt längd.

Ett verktyg/avdragare för vevarmen måste jag också beställa, mycket special för att få det här på plats...

Dessutom lite mer delar som dök upp igår:

141984_15203491467509.jpeg

MuddyFox-Courier-1987 - 1 (10).jpeg
Stooge-Speedbomb-TheGasser - 1 (28).jpeg

Jag släpade kidsen runt Eibsee i närheten av Zugspitze idag...egentligen rätt lätt 7km vandring men när 5-åringen börjar knorra de sista 3 blev det en del bärande sista biten. Väl hemma har DHL varit och ringt på och sen tagit mitt paket till en packstation, så det var bara att slänga sig på cykeln och trampa dit, för ikväll vill jag gärna få dit vevlagret. Den speciella vevarmsavdragaren har jag ännu inte fått så helt klart blir det inte ikväll.

Vad mer kan jag säga för att fylla ut en post med nåt matnyttigt? PRIDE drevet är "designed and developped in France", inte CNC-fräst som jag trodde, men 5mm brett vid basen så det lär inte sabba själva bodyn. 28-14 kanske blir lite högt för att klättra med men i början blir det nog mest de flacka stigarna här hemma...eftersom det är min första 29er och SS så blir det lite trial-and-error...dessutom är det ju enklare att korta en kedja om jag nu måste ta till ett större bakdrev. Edit: ölens logik...

Gaffeln kapade jag igår, fortfarande bara en liten bit så jag kan känna in hur många spacers jag behöver...men starnutten är inslagen och gaffeln är därmed körbar. Med lite tur kanske en första tur under helgen...

Senast ändrad:
Stooge-Speedbomb-TheGasser - 1 (64).jpeg

Lite småjusteringar på Klunkerduron, jag är ute en runda i princip varje dag på den och den blir bara bättre...en Cambium C17 känns bättre, testade även en B17 och den var också OK men jag hade lite svårt att se just den sadeln på den här hojen. Pedalerna bytte jag till MKS Allways, tror jag byter tillbaka för de andra hade mer grepp och det kanske behövs för tendensen är att jag kör mer aggressivt med den här hojen än de andra i stallet.

Visa bilaga 652549

Lite småjusteringar på Klunkerduron, jag är ute en runda i princip varje dag på den och den blir bara bättre...en Cambium C17 känns bättre, testade även en B17 och den var också OK men jag hade lite svårt att se just den sadeln på den här hojen. Pedalerna bytte jag till MKS Allways, tror jag byter tillbaka för de andra hade mer grepp och det kanske behövs för tendensen är att jag kör mer aggressivt med den här hojen än de andra i stallet.
Så himla cool! Hög vill ha faktor på den.

Trek970-Streetfighter - 1 (1).jpeg

Det börjar på fredagkvällen som en impuls:

"fan, måste få treken körklar igen efter slakten av drivlinan...sen vore det ju smutt om den blev lite snabbare och ännu mer mördande svart...lite mer streetfighter-stuk, du vet..."

Aha. OK. Sen står man där på måndag med en hoj som känns lite sämre än tidigare, och 3 inte mer körbara hojar som jag plockat delar av som Kaminmannen utan hämningar. Droppet är för aggressivt, eller jag för gammal...den kändes helt enkelt mycket bättre med Moto-bar, så det är väl bara att gå tillbaka till det. De svarta cantisarna ser iallafall bättre ut än V-bromsarna jag hade innan, och reglagen (BL-M733) passar bättre. Vevarna sprutmålade jag så får se hur bra det håller, klingan med 32t är för låg och den andra med 38t tog i kedjestaget, men med 104 BCD är en billigt att köpa en till 36t NW.

Till treken? Tycker inte alls bilden ser ut som 129mm men kanse bara är formen som lurar en
Ja vi får se, att beställa från ebay är alltid lite av ett lotteri...tvärstaget sitter lågt på den, skulle inte skada om det därmed blir lite vibrationsdämpning. Det är tänkt till Treken, och om det inte funkar där finns det andra kandidater. Det andra moto-styret jag har är kring 150 mm och funkade bra på Treken innan jag plockade över den till Bootzippern. Det rör sig en hel del i stallet, det enda som är konstant är att jag alltid har delen jag behöver på en annan hoj.

Liten uppdatering om Project Ratbike där jag marinerade en engelsk Saracen stålram i linolja och brände på med blåslampan...den ramen har hängt ute i trädgården hela sommaren för att rosta till sig lite mer. Det hände dock inte så mycket, den såg i princip ut som efter själva grillningen:

Ratbike-Project - 1 (2).jpeg

För att snabba upp processen mixade jag ihop en lösning av H2O2, salt och vinäger:

Ratbike-Project - 1.jpeg

Efter att ha applicerat det så hände det en hel del över en natt:

Ratbike-Project - 1 (1).jpeg

Lite till, den ska bli precis så där krispigt lite-för-länge-i-ugnen-grillkycklingbrun, sen oljar jag in den igen med linolja.

Trek970-Tommassini-Motobar - 1 (7).jpeg
Trek970-Tommassini-Motobar - 1 (5).jpeg
Trek970-Tommassini-Motobar - 1 (6).jpeg
Trek970-Tommassini-Motobar - 1 (4).jpeg

Tommaselli-styret var ett fynd: 820 mm brett, drygt 120 mm rise och väger 929 g. Böjarna och svetsfogarna helt OK, bättre än jag förväntat mig för 24.95 euro. Nu sitter jag bra på den igen, kan trimma ner styret ett par cm men det får bli först efter jag kört såhär ett tag. En ny klinga (NW 34t) levererades precis så den ska på också.

Specialized-Stumpjumper-1990-SS - 1 (1).jpeg
Specialized-Stumpjumper-1990-SS - 1 (10).jpeg

Ett ny version av fruns Stumpjumper: förra året byggde jag en monstercross av den som aldrig riktigt föll i smaken, efter en riktigt geggig gravelrunda stod den oanvänd i garaget. När jag plockade fram den så märker jag att det nya vevlagret är kört av leran eller tvätten. Kaputt. Jag rotar fram en passande axel och delar från ett gammalt lager och sätter ihop det utan cages, fria kulor alltså, snurrar på fint. Eftersom ramen har nästan horisontella dropouts bestämmer jag mig för att köra singlespeed, till detta ett par Maxxis DTH och en Sakae-stamm samt ett par svarta BL-M733 handtag utan shifter. Sadeln låg i min parts bin och var vidrigt vit och grön, men med lite svart färg blev den perfekt.

Bilagor

• Specialized-Stumpjumper-1990-SS - 1 (11).jpeg
    Specialized-Stumpjumper-1990-SS - 1 (11).jpeg
    944.1 KB · Besök: 85
  • Specialized-Stumpjumper-1990-SS - 1 (7).jpeg
    Specialized-Stumpjumper-1990-SS - 1 (7).jpeg
    428.6 KB · Besök: 81
  • Specialized-Stumpjumper-1990-SS - 1 (6).jpeg
    Specialized-Stumpjumper-1990-SS - 1 (6).jpeg
    257.8 KB · Besök: 70
  • Specialized-Stumpjumper-1990-SS - 1 (5).jpeg
    Specialized-Stumpjumper-1990-SS - 1 (5).jpeg