[Byggtråd] Bonicon bygger retro MTB:s

Det har varit lite väl mycket halvslaktade cyklar i garaget senaste tiden, nu börjar det hela rikta upp sig lite...3 1x11 konverteringar rullar igen:

Trek970-Motobastard-XTR - 1 (13).jpeg

Ratbike-Mullet69er-Basket - 1 (7).jpeg

Trek950-1990-1x11-Driveline - 1 (7).jpeg

Ja, en kedja till Ratbiken skulle ju inte skada...

Jag funderar på att köpa en gaffel igen, ögonmåttet säger att denna skulle kunna svälja lite mer än 2.0 tum:

Cannondale-Monstercross-1x11 - 1.jpeg
Cannondale-Monstercross-1x11 - 1 (8).jpeg

Det var ett tag sen jag gjorde en monstercross och den här kommer att vara min enda.

Bilagor

• Cannondale-Monstercross-1x11 - 1 (6).jpeg
    Cannondale-Monstercross-1x11 - 1 (6).jpeg
    310.4 KB · Besök: 80
  • Cannondale-Monstercross-1x11 - 1 (4).jpeg
    Cannondale-Monstercross-1x11 - 1 (4).jpeg
    492.4 KB · Besök: 85
  • Cannondale-Monstercross-1x11 - 1 (3).jpeg
    Cannondale-Monstercross-1x11 - 1 (3).jpeg
    438.2 KB · Besök: 75
  • Cannondale-Monstercross-1x11 - 1 (2).jpeg
    Cannondale-Monstercross-1x11 - 1 (2).jpeg
    336.5 KB · Besök: 72
Minion och high roller sätter verkligen monster i monstercross. Inget dåligt växelspann heller, tar växelföraren en så stor kassett och framväxel?

Minion och high roller sätter verkligen monster i monstercross. Inget dåligt växelspann heller, tar växelföraren en så stor kassett och framväxel?
Jag köpte en drös Maxxis-däck i konkursutförsäljningen hos fahrrad.de, normalt sett hade jag inte satt på så aggressiva däck. Det blir ett experiment att se om den kan växla 2x, går förmodligen inte, men jag har redan NW drev som ligger och väntar.

En 11-delad kedja saknas men i övrig är Lady Gravelmullet klar:

Scott-Montana-1990 - 1 (27).jpeg

Scott-Montana-1990 - 1 (26).jpeg

En äkta 69er, 26-tum bak och 29er fram, båda med 2.1 tums däck. Jag bytte gaffel för att åstadkomma detta utan att behöva nån speciallösning för bromsarna. Kabeldragningen var nåt jag velat testa ett tag, normal sett brukar jag lägga växelhöljet till barends längs med styret upp till stammen. 2x med 46t/24t fram är också ett test, på den här ramen så funkade det att lägga stora klingan på mittenpositionen utan att det tar i kedjestaget.

Visa bilaga 707236

Jag köpte ett framhjul med disc förra veckan, så idag kunde jag äntligen montera frambroms på ratbiken. Den börjar kännas rätt kompetent nu, det enda jag funderar på är en raw gaffel som finns hos CNC-bike...

Visa bilaga 707239
Tycker ändå att kontrasten med den som sitter på nu funkar riktigt bra!

Saracen-Ratbike-69er-Motobars - 1.jpeg

Jag köpte ännu en motobar:

Det blev sinnessjukt bra, jag behövde lite mer rise och den här har cirka 13 cm, 81 cm bred och precis under kilot (996,00 gram med @LWB precision). Steel is real som dom säger...om jag nu får tummen ur och beställer den råa gaffeln i förra inlägget så kommer jag nog att strippa färgen och göra nåt med svetsfogarna som ser rätt amatörmässiga ut:

Saracen-Ratbike-69er-Motobars - 1 (7).jpeg

Det vore kul att testa löta och få till en sån där guldig Moné-liknande fog. Vid böjen ser man även att röret inte har en jämn radius, det är största skillnaden när jag jämför med en dyrare variant, som min Stooge Junker 100. Men, för 25 euro inklusive frakt känns den OK, det är alltid lite av ett lotteri att handla från ebay med bara nån sunking produktbild som referens.

Saracen-Ratbike-69er-Motobars - 1 (14).jpeg

Saracen-Ratbike-69er-Motobars - 1 (13).jpeg

Till sist, för de som undrar vad det är för en dog collar på stammen...ja, jag hade slut på spacers och tog till en tillfällig nödlösning tills nästa beställning dyker upp:

Saracen-Ratbike-69er-Motobars - 1 (10).jpeg

Visa bilaga 708654

Det blev sinnessjukt bra, jag behövde lite mer rise och den här har cirka 13 cm, 81 cm bred och precis under kilot (996,00 gram med @LWB precision). Steel is real som dom säger...om jag nu får tummen ur och beställer den råa gaffeln i förra inlägget så kommer jag nog att strippa färgen och göra nåt med svetsfogarna som ser rätt amatörmässiga ut:

Visa bilaga 708657

Det vore kul att testa löta och få till en sån där guldig Moné-liknande fog. Vid böjen ser man även att röret inte har en jämn radius, det är största skillnaden när jag jämför med en dyrare variant, som min Stooge Junker 100. Men, för 25 euro inklusive frakt känns den OK, det är alltid lite av ett lotteri att handla från ebay med bara nån sunking produktbild som referens.

Visa bilaga 708651
Visa bilaga 708652

Till sist, för de som undrar vad det är för en dog collar på stammen...ja, jag hade slut på spacers och tog till en tillfällig nödlösning tills nästa beställning dyker upp:

Visa bilaga 708659
Ser ut att vara typ samma som jag kört på flera cyklar också, mitt ska vara till en Yamaha dt, men finish, vikt och utformning är snarlika.

Blir riktigt bra det här förövrigt!

Ser ut att vara typ samma som jag kört på flera cyklar också, mitt ska vara till en Yamaha dt, men finish, vikt och utformning är snarlika.

Blir riktigt bra det här förövrigt!

Jag tror jag också har "DT-styret", det sitter på min Bootzipper -- det har dock mer rise och jag har för mig att det är 760 mm. Spec:en på den nya passar mig bättre, i kombo med en kort BMX-stamm så blir det riktigt bra på en 90s MTB.

Jag tror jag också har "DT-styret", det sitter på min Bootzipper -- det har dock mer rise och jag har för mig att det är 760 mm. Spec:en på den nya passar mig bättre, i kombo med en kort BMX-stamm så blir det riktigt bra på en 90s MTB.
Aha, spännande!
Ja, det ligger kanske lite mittemellan dt och det jag har på min lastcykel i rise, intressant!

Visa bilaga 708654

Visa bilaga 708657

Visa bilaga 708651
Visa bilaga 708652

Visa bilaga 708659
81 cm är ju sinnessjukt brett :) Kul bygge alltså. Man blir onekligen inspirerad att plundra skrotlådorna och bygga något...

En kul hoj, storleken är 51 cm C-T, trodde först den var mindre pga det relativt korta styrröret...de släta fogarna och "överhänget" på bakre kedjestagen ger verkligen karaktär åt ramen:

Cannondale-SM2000 - 1 (33).jpeg
Cannondale-SM2000 - 1 (39).jpeg

Cannondale-SM2000 - 1 (32).jpeg

Finskruv i varje hål är ett måste efter att ha polerat och vaxat ramen. Ett par mer eller mindre passande kreationer med beads:

Cannondale-SM2000 - 1 (34).jpeg

Bromsarna tar OK och skriker inte, men de känns lite svampiga, tror det kan bero på att kabelstoppen var så trånga att en normal hylsa inte gick in, så jag körde utan på ett par ställen...får fixa till det då jag får hem några snyggare hållare för straddelvajern (årets nya ord, har jag hört).

För övrig den fetaste gaffeln jag sett på en gammal MTB, tror 3-tummare skulle gå in enkelt, Hookwormsen har gott om plats.

Cannondale-SM2000 - 1 (36).jpeg
Cannondale-SM2000-Tunnel.jpeg

Pelago rack med billig korg. MKS Allways pedaler. Motobars med Stridsland shims.

Senast ändrad:
Corratec-FullyTrekker - 1.jpeg

Kan det bli mer tysk ful-trekking? Jag tror inte det, men den var gratis, halvpaj och har fina skärmar och en del annat godis som kan komma till nytta. XT M760 komponenter. Fantastiskt bra bromsverkan. Tung. Nästan allt har "Corratec" branding. Problemen med växlingen var enkelt fixade, jag har aldrig sett en mer nerguckad bakväxel, den hade en kompakt skiva av olja och skit kring trissorna. Jag blev nästan sjösjuk på vägen hem eftersom den gungade så, men efter att ha justerat fjädern och gaffeln med mycket preload så känns den bättre, tom med stenhårda Schwalbe Marathon som alla pendlare verkar köra med. Jag avvaktar lite med rivningen och tar nog och testar konceptet på min 5-mila (tor) pendling imorgon. Cool blir den aldrig med den ramen.

M760 är för övrigt en jäkligt udda bakväxel, den växlar tvärtom, mer vajerspänning trycker den utåt och skjuter i en högre växel. Weird.

Corratec-FullyTrekker - 1 (4).jpeg
Corratec-FullyTrekker - 1 (6).jpeg
Corratec-FullyTrekker - 1 (2).jpeg
Corratec-FullyTrekker - 1 (1).jpeg
Corratec-FullyTrekker - 1 (3).jpeg

Rapid Rise bakväxel? Är inte de lite eftertraktade av vissa? Låter lite cool iaf. Hur är den att använda?

M760 är för övrigt en jäkligt udda bakväxel, den växlar tvärtom, mer vajerspänning trycker den utåt och skjuter i en högre växel. Weird.
Väldigt praktiskt om ens växelvajer går av ofta, så kan man trampa hem på lägsta växeln istället för det högsta

Om inte ändläget är feljusterat och den kör in sig i ekrarna förstås

Jag tog den till jobbet imorse, helt OK, inte speciellt snabb men det går inte att förneka att det är lite S-Klass känsla av att flyta fram på grusvägarna med stenhårda Marathons. Fortfarande lite gung då man trampar på. Växlingen funkar riktigt bra då man har mappat om upp/ner i skallen...rätt lång cage så jag skulle gissa att den lirar med en större kassett. Den får bo på jobbet ett tag, jag cyklade hem med monstercrossen, 2.5 mil med DHR II och HighRollers var ingen höjdare, fan vad segt det var.

Breezer - 1 (7).jpeg

Breezer - 1 (8).jpeg
Breezer - 1 (12).jpeg

Lite mer bilder här i egna tråden på den Breezer Storm från 1993 som jag fyndade för 30 euro igår.

Ramen är en 19-tummare, jag hade behövt den större 21-tummaren, men den kan nog funka ändå. Även om lacken inte är i bästa skick så tror jag det blir mer av en renovering än full tilt moddning den här gången. Kul projekt blir det iallafall...

Bilagor

• Breezer - 1 (13).jpeg
    Breezer - 1 (13).jpeg
    505.4 KB · Besök: 63
  • Breezer - 1 (14).jpeg
    Breezer - 1 (14).jpeg
    689.1 KB · Besök: 69
  • Breezer - 1 (16).jpeg
    Breezer - 1 (16).jpeg
    500.3 KB · Besök: 68
  • Breezer - 1 (17).jpeg
    Breezer - 1 (17).jpeg
    508.4 KB · Besök: 61
  • Breezer - 1 (18).jpeg
    Breezer - 1 (18).jpeg
    358.1 KB · Besök: 63
  • Breezer - 1 (19).jpeg
    Breezer - 1 (19).jpeg
    370.8 KB · Besök: 66
  • Breezer - 1 (20).jpeg
    Breezer - 1 (20).jpeg
    330.4 KB · Besök: 63
  • Breezer - 1 (21).jpeg
    Breezer - 1 (21).jpeg
    582.8 KB · Besök: 65
Breezer - 1 (27).jpeg

Bam, tar ju hur feta däck som helst! Hans Dampf brukar vara knepigare än Hookworms, här fortfarande bekvämt med plats. Pogostick-stolpen och fulsadeln rykte också igår med allt annat skit den var nerlusad med. Jag ska testa lite styren och stammar nu, kommer att behöva rejält med rise om jag ska använda den...

Visa bilaga 718731

Bam, tar ju hur feta däck som helst! Hans Dampf brukar vara knepigare än Hookworms, här fortfarande bekvämt med plats. Pogostick-stolpen och fulsadeln rykte också igår med allt annat skit den var nerlusad med. Jag ska testa lite styren och stammar nu, kommer att behöva rejält med rise om jag ska använda den...

Oooo, en Breezer! Det var en drömcykel för 45 år sedan, supersnygg! Skulle gärna haft en i garaget bara för att se på.

Jag kan ha blivit sinnessjuk, men det känns som om jag bara måste hålla mig till ett "klassiskt" MTB-bygge med Breezern:

Breezer-Storm - 1 (1).jpeg

Breezer-Storm - 1 (5).jpeg

Jag kollade ramnumret och den börjar på "H1" vilket enligt de lärde ska det betyda 1991, däremot säger LX M560 komponenterna 1993, så förmodligen byggdes den upp först då.

- KORE styre med Onza barends.
- Gravelking SK på hjulset med XT-nav.
- Ramen är polerad och vaxad. Köpte nagellack idag, OK nyans för att göra en sån där 3-meters-ser-ju-bra-ut-lackjobb...
- Ett par polerade XT M732 cantisar ligger redo, så även ett par KoolStop Eagle II.
- Ritchey Logic vevarna från Cannondale SM2000 kommer jag att plocka över hit, likaså XT-tummisarna och Ritchey Logic bromshandtagen. Förmodligen XT M735 drivlina i övrigt.

Det kan vara kul att experimentera ibland, och här kommer en idé som legat i bakhuvudet ett bra tag: kan jag bygga en Rivendell med skit som ligger och skräpar i garaget?

Vi börjar med en studie av Rivendell's "Clem Smith Jr.", som även är rätt lik deras Susie W. Longbolts/Wolbis Slugstone, ett bygge med foton från Bluelug:

ClemSmithJr.jpg
ClemSmithJr-Lugs.jpg
ClemSmithJr-Toptube.jpg
ClemSmithJr-Cockpit.jpg

Luggad Stepthrough-ram med extremt långa kedjestag, 650b hjul med silvriga Velocity-fälger, väldigt lång och låg med brett styre med mycket backsweep. Billiga Shimano V-brakes med dyra Dia Compe ENE shifters, verkar vara 2x10. Kontrasten av den skickliga lindningen av handtagen med dessa trista handtag skär sig lite i mina ögon, det hade definitivt varit snyggare med Dia Compe bromshandtag också. Hållare för stor flaska eller packning på toppröret. OK, en hel del detaljer i designen att gå på, men det viktigaste är ändå intrycket av denna speciella geometri som just Rivendell drar till sin spets.

Det som ligger och skräpar i mitt garage är denna donator:

CBBO2025 - 1.jpeg

Det som startade dagens experiment var att jag tryckte dit ett 26-tums hjul bak, vilket jag följde upp med att byta ut gaffeln och hjul fram från en 26-tummare, vilket ger oss detta (2.25" bak, 2.5" fram):

Stepthrough-Lowrider - 1.jpeg

Om jag nu försöker mig på en smutsig overlay i Powerpoint så kan vi få en någorlunda fingervisning om det nu är en Poor Man's Rivendell som håller på att ta form:

PoorMans-Rivendell - 1 (1).jpeg

Rivendellen är onekligen väldigt lång, men det är tillräckligt nära för att kunna fortsätta. Det jag funderar på nu är att färgstrippa ramen och gaffeln och sen på med linolja...inte helrostig som ratbiken, men med en raw finish som typ Moné. Vad tror ni?

Kul projekt! Nån tanke med lösning för bakbroms, antar att fästena hamnar för högt?

Jag har hört om folk som kört Magura HS22 på 650b konverteringar, eftersom de kan justeras rätt mycket i höjdled, så det är värt att testa. Alt 2 vore en klunkerlösning med navbroms...alt 3 att köra utan bakbroms...

Jag har hört om folk som kört Magura HS22 på 650b konverteringar, eftersom de kan justeras rätt mycket i höjdled, så det är värt att testa. Alt 2 vore en klunkerlösning med navbroms...alt 3 att köra utan bakbroms...
Bra alternativ. Hoppas alt 1 funkar, känns som det bästa!

Hade tagit fasta på ”poor” och behållt ram och gaffel som dom är, men det kanske blir mer av en rått-Rivendell?

Hur som helst, det viktiga är att det finns en pumphållare! På med en Zéfal HPX där, så är du halvvägs framme redan :)

Luggad Stepthrough-ram med extremt långa kedjestag, 650b hjul med silvriga Velocity-fälger, väldigt lång och låg med brett styre med mycket backsweep. Billiga Shimano V-brakes med dyra Dia Compe ENE shifters, verkar vara 2x10. Kontrasten av den skickliga lindningen av handtagen med dessa trista handtag skär sig lite i mina ögon, det hade definitivt varit snyggare med Dia Compe bromshandtag också. Hållare för stor flaska eller packning på toppröret. OK, en hel del detaljer i designen att gå på, men det viktigaste är ändå intrycket av denna speciella geometri som just Rivendell drar till sin spets

Ja, kan någon förklara bluelugsnförkärlek för billiga dereilluers och bromshandtag?
Känns ju lite poserande att först slänga på paul-grejer på en ram för 20' och sen runda av det med en alivio-växel?

Ja, kan någon förklara bluelugsnförkärlek för billiga dereilluers och bromshandtag?
Känns ju lite poserande att först slänga på paul-grejer på en ram för 20' och sen runda av det med en alivio-växel?

Russ verkar sitta i samma båt. Kanske är Acera så pass bra att mer egentligen inte behövs? Speciellt för brukscyklar. Hur många av Blue Lugs cyklar används utanför Tokyo på stökiga grusvägar och i tävlingssammanhang? Fina Paulbromsar däremot är bra när man ska navigera i staden.

1724918403613.png

Senast ändrad:
Russ verkar sitta i samma båt. Kanske är Acera så pass bra att mer egentligen inte behövs? Speciellt för brukscyklar. Hur många av Blue Lugs cyklar används utanför Tokyo på stökiga grusvägar och i tävlingssammanhang? Fina Paulbromsar däremot är bra när man ska navigera i staden.

Visa bilaga 722527

Nä, misstänker också att de är tillräckligt bra, får bara en sån sprezzatura-vib "titta vad skönt avslappnad jag är som inte knäpper översta spännet på mina skor/har ett par slitna jeans till min dubbelknäppta kavaj/har en billig bakväxel på min dyra cykel"

Nä, misstänker också att de är tillräckligt bra, får bara en sån sprezzatura-vib "titta vad skönt avslappnad jag är som inte knäpper översta spännet på mina skor/har ett par slitna jeans till min dubbelknäppta kavaj/har en billig bakväxel på min dyra cykel"
Utökade mitt ordförråd lite idag. Tack för det!

Addendum: Man kanske borde läsa Castiglione så att man lär sig de sociala koderna.

Addendum 2: Fast att lära sig de sociala koderna genom att läsa sig till dem känns ju inte riktigt som "sprezzatura". Åtminstone inte om man är öppen med det. Man bör nog på ett lite nonchalant sätt låtsas som att man lärt sig dem ändå, i bara farten. Annars är väl risken att man uppfattas ungefär som Sheldon i The Big Bang Theory.

Senast ändrad:
Att använda enklare Shimanokomponenter är väl något som kommer från Grant himself. Han vurmar extra för Altus om jag inte minns fel.
Ja det låter ju som att allt som kommer från Shimano är bra nog enligt honom. Kanske är resultatet av att försöka utveckla egna växlar och inse hur komplicerat det är?

titta vad skönt avslappnad jag är som inte knäpper översta spännet på mina skor/har ett par slitna jeans till min dubbelknäppta kavaj

LOL. Det var jag när jag var 19 och jobbade på Herr Judit.

Tillbaka
Topp