Byggtråd: Budgetbygge av sprucken ram

Swehedman

Aktiv medlem
Tänkte bygga en billig buddy-bike av en sprucken ram. Tycker själv att det är roligt att läsa byggtrådar så jag tänkte dela med mig lite.

starten är en Transition Scout 2016 i spygrön med spräckt kedjestag.

0DACFDD8-D8D4-4FEF-AD73-C6029CEA7E30.jpeg
CA761ABB-BEB2-4CCB-8D01-1E89C041CA63.jpeg
D79097B5-1144-4A25-92CC-DE804C73081A.jpeg
D8BEF212-DDDC-40F0-8E6E-DF30E0CCA3CE.jpeg

Swehedman

Aktiv medlem
Komponent mässigt blir det en blandning av fynd på Happyride och utbytesdelar som jag har liggandes. Det mesta finns men hjul och framdämp behövde införskaffas.

fyndade ett par DT E1900 för en femhunka som hade tappat ett par ekrar bak och var aningen skevt.

Lite arbete i riktstället så är det i fullt brukbart skick om ej perfekt.

tänke bifoga en film men lyckades inte få in den...

Valhalla_

Aktiv medlem
Den där ramen tycker jag ser bekant ut. (y)

Blev en del materialuppbyggnad, dels var diket jag fick slipa ur rätt djupt och dels ville jag förstyva lite. Gillade inte att den där tjocka delen plötsligt blev tunn och sladdrig i och med lätthålet, just där den spruckit. Lade ju på ett par strängar till efter jag skickade de där bilderna, rätt eller fel men nu finns det mer gods i området, får hoppas det gör susen.
IMG_20210410_084230573.jpg

Ska bli kul att se vad det blir av den där nu.
Och framför allt vad som händer med lacken, nu när någon förstört den sådär :giggle:

Swehedman

Aktiv medlem
Nästa del damp ned på posten idag. Fox 34 från 2016. Några år på nacken men väldigt fint skick samt att 2016 var första året men NA2 luftfjäder och FIT4 dämpare så den borde lira bra!

Sen att dekalerna är som gjorda för ramen får man se som ett plus.😀
4617BF8E-0FCE-4032-B5F7-EBDA0EA62A9A.jpeg

Swehedman

Aktiv medlem
Nu börjar det närma sig en färdig cykel på riktigt. Delar från ”parts-bin” som åkte på idag. En GX eagle grupp som börjat bli glapp men nu har fått nytt liv med ny infästningsbult och pulleywheels. Dropper är en SDG Tellis som är lite sliten men fullt fungerande. Bromsarna är ett par ZEE som jag fyndade på happy och behövde lite kärlek. Nu fullt genomgångna och verkar fungera kanon.

väntar på nytt BB, tubeless-tejp och en längre bromsslang bak som borde komma i morgon. Sen borde det kunna slutmonteras om inget går fel.🙏
5BE609B9-0A98-4644-B500-2C6D413C8D4B.jpeg

Bilagor

• 8A719BA7-08EE-40B5-B5A6-90D4CBE42781.jpeg
    8A719BA7-08EE-40B5-B5A6-90D4CBE42781.jpeg
    823.6 KB · Besök: 34

frippegubben

Aktiv medlem
Efter en stund trillade poletten ner...
När jag läste buddy-bike tänkte jag påhängscykel (typ trailgator) och tänkte att det här blir spännande!
Sen blev det kul i alla fall, men inte som jag trodde...

Swehedman

Aktiv medlem
Efter en stund trillade poletten ner...
När jag läste buddy-bike tänkte jag påhängscykel (typ trailgator) och tänkte att det här blir spännande!
Sen blev det kul i alla fall, men inte som jag trodde...
Hehe, ja kanske va otydligt... tänkte mer extra cykel som man kan låna ut till en kompis som vill hänga med ut på stigen.😀

frippegubben

Aktiv medlem
Nä, det var nog bara min hjärna som associerade uppåt väggarna. Sen måste jag erkänna att det kändes lite mysko att utgå från en normalstor fullgung. Det brukar ju vara typ 20-tummare för barn, men jag tänkte att det kanske är en otroligt omtänksam typ som vill ha med en kompis med nån form av funktionshinder ut i skogen!
Omtänksamt ändå, att bygga en cykel för besökande! Hoppas den kommer till mycket användning!

Swehedman

Aktiv medlem
Nä, det var nog bara min hjärna som associerade uppåt väggarna. Sen måste jag erkänna att det kändes lite mysko att utgå från en normalstor fullgung. Det brukar ju vara typ 20-tummare för barn, men jag tänkte att det kanske är en otroligt omtänksam typ som vill ha med en kompis med nån form av funktionshinder ut i skogen!
Omtänksamt ändå, att bygga en cykel för besökande! Hoppas den kommer till mycket användning!
Hoppas få användning redan på söndag. En kompis har sabbat sitt bakhjul så det blir perfekt med en extrahoj.😀👍

Swehedman

Aktiv medlem
Almost Done! Fullt körbar nu men väntar på ett Angle set från UK också innan den är komplett. Tänkte passa på att uppdatera gaffelvinkeln lite när jag ändå höll på. 67gr orginal är väl inte helt off men jag har börjat vänja mig med hojar på 65-66 så det fick bli en engradare på denna.
862E37C5-C215-4141-BE07-A07491D56988.jpeg

Swehedman

Aktiv medlem
Första provturen idag

Riktigt positivt överraskad. Visst, det märks att den är kortare, brantare och har mindre hjul. Men ändå väldigt kul och kompetent. Kurvtagningen är grym med väldigt lågt BB. Skulle inte skada med lite kortare vevar dock... blev rätt mycket islag.

Nästan för kul för att va Buddy-bike😀
6B020B40-DDD6-4B5B-BDC1-8E87A6F1CAF1.jpeg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer