Byggtråd: Canfield Nimble 9 MK1 SS

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag har haft en Kona Unit 2-9 singlespeed i ett gäng år, en riktig trotjänare som jag gillade bra. I några år var det till och med min enda skogscykel. Sen fylldes stallet på med en Canfield Yelli Screamy för ungefär fyra år sen. Det är en AM-hardtail med geometri som för sin tid var modern och fortfarande nog anses nutida med korta kedjestag, långt överrör och för typen av cykel slack gaffelvinkel.

Plötsligt blev skogskonan en riktig traktor och första kilometrarna på den kändes alltid tråkiga.

I några år har jag kikat på Yellins stålsyskon Nimble 9 som har sliding dropouts och geo liknande Yelli Screamy som uppgradering av Uniten. Problemet har varit att jag egentligen bara gillat första generationen som fanns 2010-2011.

Årslångt trålande gav resultat till slut och nu är den här på väg till mig från Californien:

s-l1600.jpg

Planen är att flytta allt från Konan, som är lite uppgraderad med nytt styre, styrstam, sadelstolpe, sadel, bromsar, bromshandtag och däck.. Eventuellt blir det pulverlackering först.

Senast ändrad:
jomper sa:
Jag har haft en Kona Unit 2-9 singlespeed i ett gäng år, en riktig trotjänare som jag gillade bra. I några år var det till och med min enda skogscykel. Sen fylldes stallet på med en Canfield Yelli Screamy för ungefär fyra år sen. Det är en AM-hardtail med geometri som för sin tid var modern och fortfarande nog anses nutida med korta kedjestag, långt överrör och för typen av cykel slack gaffelvinkel.

Plötsligt blev skogskonan en riktig traktor och första kilometrarna på den kändes alltid tråkiga.

I några år har jag kikat på Yellins stålsyskon Nimble 9 som har sliding dropouts och geo liknande Yelli Screamy som uppgradering av Uniten. Problemet har varit att jag egentligen bara gillat första generationen som fanns 2010-2011.

Årslångt trålande gav resultat till slut och nu är den här på väg till mig från Californien:

Planen är att flytta allt från Konan, som är lite uppgraderad med nytt styre, styrstam, sadelstolpe, sadel, bromsar, bromshandtag och däck.. Eventuellt blir det pulverlackering först.

Kul!

Ser fram emot ett omdöme jämfört med Yellin :)

42Hz sa:
Vad blir det för färg?!? ;)

Ingen aning faktiskt. Har ett dekalark som jag fick med Yellin konstigt nog, den är ju anodiserad.. Nån slags babyblå kanske. Vet inte vad pulverlackering ger för möjligheter, misstänker att allt annat än svart kostar extra via min kontakt :)

Nice jag gillade iförsig den som slopar för jag är kort? Men pulver går att göra massa. Jag har målat många mc ramar å annat å då handlar jag tillsatser härifrån. De har massa kul å det blir asbra!
https://www.paintwithpearl.com
Vet en som lackar här i stan som gillar att testa. Han har lackat allt mitt?

Nu kliar det i fingrarna.

Screenshot_20170130-174435.png

Har lovat mig själv att inte bygga denna förrän hallrenoveringen är klar..

Storleken skiljer sig också, Nimble 9 av första generationen fanns bara i XL sista året så en sådan försökte kan inte ens hitta. Yellin är XL.

Men det blir kul att se om du är stor skillnad mot Konan.

Leverans i fredags, allt väl och skicket mycket bra. Ska bygga ihop och testköra lite innan ev omlackering.

Nu är det paus i bygget tills hallrenoveringen är klar, en sak i taget..

Besvikelsen när man inte läst tråden på ett tag och måste scrolla ner för att finna ....text....och inga bilder:(

Ge kollektivet vad dom vill ha :)

Jag lovar att bju på en bild innan kvällen är slut :)

Vikt kan också presenteras men jag tänker inte knackar ur CK-styrlagret så det får bli inklusive det.

2680 gram inkl styrlager och sadelstolpsklämma.

Urusel bild, men jag orkar inte rigga något mer avancerat än så.
32373441330_2c887ed733_b.jpg
[/url]

Fick rotera huset lite för att få det rakt helt enkelt.

Jo det blir stel gaffel, koller lyfta över allt från min Kona Unit inkl gaffel. Gaffeln har 464mm i AC-mått, borde motsvara en gaffel med 100-120mm slaglängd med 20-30% sag ungefär.

Den ju i exakt samma färg som min frus vintage Surly 1x1.

2017-02-08_09-26-18.jpg

(Inte springcykeln..)

Men vi får se, ska bygga ihop först.

Ah, har jag en sån här tråd.

Ska börja bygga snart. Har lovat mig själv att göra renovering av en hall hemma först och det projektet spårade ur lite men nu är det nästan klart. Det återstår i princip att flytta in.

Börjat fundera lite på vilken kolgaffel som skulle passa.

Det blev en hel massa hemmaprojekt först inkl liten verkstad hemma i lägenheten.

Men nu tog jag mig några timmar för flytt av alla komponenter. Stötte på patrull direkt, 180 mm vevar var som jag misstänkte inte funkis på den här ramen.

Fick norpa gamla xt-vevar från min bättre hälfts sssurly sin ändå ska få ett par andra.

I övrigt rätt problemfritt. Ska kapa styrrör, montera kedja och justera väx.. nä just det.

Dålig bild:

DSC_1293.JPG

Senast ändrad:
Snyggt! Är svårt sugen på att byta ut min Honzo mot en Nimble 9 av senaste modell mest p.g.a ombyte förnöjer.

Honzo är ju riktigt fin annars.

Är sugen på att pröva 2.8:or också på den här. Kommer nog låta ett par hopehjul med Arch ex landa här också när storebror Yelli får nya hjul. Originalfälgarna på Uniten var rätt smala.

Snygg! Vet du om den senaste modellen också bara har styrhuvud för rakt rör? Är det bara från dem direkt man kan köpa? Tänker på tull osv...

Det är 44mm styrrör på de nya så man kan köra vilken typ av styrrör som man vill. Geometrin är ytterligare moderniserad också med lite längre reach och ytterligare flack gaffel. Min Yelli köpte jag direkt från Canfield när jag var i USA, den här är ju importerad som beg och jag fick betala tull osv.

Det finns återförsäljare i Sverige numera så det är lite enklare. http://www.sundstorpscykel.se/ - men jag har ingen aning om hur de ligger till i pris.

Jag har faktiskt provcyklat den också. Allt funkade faktiskt fint direkt, ingen efterjustering nödvändig. Men jag tror att det skulle bli ännu bättre att byta gaffeln mot en med minst 490mm AC, ramen är ju gjord för 120mm-gafflar och många körde den med 140mm.

26414318929_b1138df292_k.jpg

Ovant att köra helstelt så handlederna var en aning ömma i några dagar efter. Men det är sjukt kul!

På den tiden jag körde helstelt såg jag till att inte ha raka gafflar vilket är poppis nuförtiden. Så ska du byta gaffel är mitt tipps att fixa en sån som är lite böjd?
Det är stor skillnad på hur det känns i händerna.

Tillbaka
Topp