Byggtråd Canyon Spectral AL 29

Sohl

Medlem
tänkte det kunde vara kul att starta en byggtråd för den cykel som jag håller på att bygga ihop.

Bakgrund
Dom senaste 5 åren så har jag kört runt på en T-bikes HT 26 som inköptes på detta forum. Jag har trivts på den men har känt ett tag att det skulle vara kul att prova en FS. Jag uppdaterade växlarna förra året på HT från 3x9 till 1x11 så dom får följa med över till den nya cykel.
En kompis köpte precis en ny Spectral och suget på att prova en FS blev större. När det sedan dök upp en spectral ram från 2015 på köp och sälj så slog jag till. Jag har tittat runt, tänkt och börjat köpa delar.

Så idag var det dax att ta bort växlarna från den gamla HT för att förberedda överflytten till den nya cykeln.
image.jpeg

Sakerna som redan finns hemma:
Ram: Canyon Spectal AL 29
Framgaffel: Rockshox Pike rt3 130mm
Sadelstolpe: Rockshox Reverb Stealth
Sadel
Bakväxel: Sram x01 11 del
Växelreglage: Sram X01 11 del
Kassett: Sram XX1
image.jpeg

image.jpeg

Bromsar: Hope Tech 3 E4 (inköpta på köp och sälj)

image.jpeg

Vevparti: Sram X1 (inköpt på köp och sälj)
Pedaler: Shimano xt trail
Handtag: Lizard skins moab
image.jpeg

Sedan är det en hel del saker på ingång som borde komma dom närmsta veckorna.

Senast ändrad:
H. sa:
Crossmax sa:
Sram XX1, Hope E4, en Pike och en Spectralram som redan fanns hemma... Schysst!

+1

Ser ut att kunna bli riktigt fint!

tack.

jag hoppas att resten av sakerna kommer snart så jag kan börja montera ihop allt. Jag försöker så till en bra blandning av funktionalitet och vikt.

fortfarande några frågetecken vid val av däck bara. men jag forsätter att läsa på forumet och hoppas bli lite smartare.

Senast ändrad:
Jag har inte fått mina saker från bike-components som jag har beställt, dom skrev att sakerna skulle skickas 2-7 dagar efter beställning men nu blir det säkert 14 dagar innan dom får iväg dom. Segt men inte mycket att göra nu.

Men jag har lyckas med lite under helgen iallafall. Jag beställde hem 3M plast och har plastat in valda delar för att skydda lacken.
Som jag köpte framgaffeln begagnad på nätet så vet jag inte när det genomfördes en service senast så jag genomförde en service av underbenen, första ggn som jag gjorde det men det gick smidigt.
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Passade även på att kolla hur många token som satt i gaffeln. Alla 3 satt i, antagligen för det var lättare under transport. Så jag tog bort 1 att börja med.

Vevlager och vevparti monterat!
Hämtade även ett ramskydd i kolfiber på posten, bara att klämma ditt!
image.jpeg

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    150.1 KB · Besök: 43
Senast ändrad:
mikipedia_ sa:
Tjusigt. Hur fäster skyddet? Var frakten snabb och billig?

Skyddet går lite runt röret så det kläms fast, jag satt 3M stenskottsplast under för att minimera risken att repa lacken.

Frakten gick på 5 pund, jag beställde i torsdags och fick det igår onsdag. Så mindre än 1 vecka från UK. Smidigt

Då har det kommit lite nya saker.

styrstam: "spark oozy trail 50 mm"
image.jpeg

Lite titan bultar (ja dom är lila)
image.jpeg

Hjuldelar: Dt swiss 350 nav. Easton arc 27 fälgar
image.jpeg
image.jpeg

så nu hoppas jag att dom sista packeten kommer i veckan så jag kan börja monter allt. det jag väntar på är:
* Bromskivor (Hope floating 180/203)
* Styre (Rental carbon lite 20 mm rise)
* Däck (maxis DHF 2,30 fram och Maxxis Ardent 2,25 bak)Mycket ångest innan jag bestämde mig, jag provar denna kombo.

Senast ändrad:
Nu när styret och skivorna kom så såg jag att dom sålde ut easton styren för halva priset på chainreaction, suck!

så nu är frågan om jag ska köra på rental styret (lite fel färger) eller sälja det och köpa ett nytt? jag orkar inte skicka tillbaka rental styret. Ingen som är sugen på ett Rental fatbar carbon light med 20 mm rise?! Hade varit skönt att börja montera under påsken men jag kommer nog störa mig på guldfärgen på styret, eller så byter jag till nästa session om det stör.
image.jpeg

Senast ändrad:
Ja kändes som ett bra pris på dom, blev Easton Haven Carbon Riser Bar med blå text, kommer passa bra på hojen

Små steg framåt under helgen:
* Styre på plats med handtag och bromsar
* ny växelwire på plats med nytt wire skydd
* bakväxeln på plats
* sadel på plats.

så nu hoppas jag att hjulbyggaren blir klar i veckan så jag får till det sista.
spontant så känns det som broms OK adaptern fram känns fel, känns inte som jag kommer få plats med min 203 skiva fram. Men men vi får se. Sedan så hittar jag mer och mer skruvar som måste bytas till titan, får nog bli en beställning i början på veckan!
image.jpeg

image.jpeg

Senast ändrad:
Det var ett tag sedan jag skrev något, det har tagit lite tid med hjulen men imorgon hämtar jag dom sedans ska det sista ihop till helgen.

Men en liten fråga angående framdrevet, hur nära ekan framdrevet vara ramen? jag kan sätta ditt en 2,5 mm spacer för att få ut drevet på drivsidan om det behövs.
image.jpeg

Senast ändrad:
slutgiltig spec:

Ram: Canyon Spectral 29 AL (2015)

Framdämpare: RockShox Pike rt3 130 mm

Bakdämpare: Cane Creek DBline 130 mm

Drivlina: Sram X01 11 delat (XX1 kassett, XX1 kedja)

Vevparti: Sram X1

Pedaler: Shimano xt trail

Vevlager: Sram pressfit GPX

Framdrev: Absolut black oval 32T

Bromsar: Hope Tech 3 E4

Bromsskivor: Hope floating disc203/180

Nav: DT swiss 350 nav (36 ratchet)

Fälgar: Easton ARC 27 / DT swiss Competion ekrar/ mässings nipplar

Däck: Maxxis DHF 2,3 fram / Maxxis Ardent 2,25 bak

Styre: Renthal fatbar lite carbon 20 mm rise

Styrstam: spark oozy trail 50 mm

Sadelstolpe: Rockshox reverb Stealth

Sadel: Specialized

Bultar: Titan så långt det går

Bilder kommer till helgen

Senast ändrad:
Idag hämtade jag hjulen, äntligen!

Så ikväll så var det premiär att köra slanglöst.
Jag tejpade efter konstens alla regler, jag valde att sätta på däcket första och pumpa upp så det satt sig, sedan så tömde jag så jag fick en liten glipa och hällde i vätskan (orange seal).
Så nu är det bara att vänta till imorgon och hoppas att dom är täta!

Passade även på att sätta ditt kassetten och bromsskivorna.
Så imorgon blir det att sätta på kedjan, fixa bromsar och justera växlar sedan så är det bara att cykla.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Senast ändrad:
Najs bygge! Går det att få dit en distans för klingan så borde det nog bra. Ramarna flexar en del i sidled när man köttar! Kul att du går all in med titanskruvar :D

roskai sa:
Najs bygge! Går det att få dit en distans för klingan så borde det nog bra. Ramarna flexar en del i sidled när man köttar! Kul att du går all in med titanskruvar :D

Jag ska förbi den lokala cykelaffären imorgon och få hjälp med rätt längd på kedjan, tänkte fråga vad dom tycker om framdrevets avstånd från ramen, jag har som sagt en distans som jag kan sätta ditt.

Jag råkade beställa lite fel titasskruv så det får bli ett omtag med några, saknar:
2 till sadeln
klingbultar fram
dom verkar tyvärr inte ha en T25, fult med en stål skruv till reverb stolpen! Vet någon om det finns ett fäste så man kan sätta reverb stolpens remote i bromshantaget?

Hade en löst åtdragen direct mountklinga på en camber. Blev 2 fula märken vid en rätt knepig bottning. Nu har jag en 34t oval och den har inte tagit i än. Kan fota hur tight det är!

Bra för kedjelinjen utan spacer iaf...

Fin cykel. Cykelsugen? :)

NickPick sa:
Hade en löst åtdragen direct mountklinga på en camber. Blev 2 fula märken vid en rätt knepig bottning. Nu har jag en 34t oval och den har inte tagit i än. Kan fota hur tight det är!

Bra för kedjelinjen utan spacer iaf...

Fin cykel. Cykelsugen? :)

Jävligt cykelsugen just nu! Allt har dragit ut på tiden ett par veckor för länge!

image.jpeg

Hjulen på, kedja på och växlarna fixade!
Så nu är det bara att ställa sagen på dämparna, ställa höjden sadelstolpen och köra!

Senast ändrad:
Sohl sa:
...
Vet någon om det finns ett fäste så man kan sätta reverb stolpens remote i bromshantaget?

På min Spectral satt bromsen redan på SRAMs MatchMaker-fästen. Det var inga problem att pilla bort en del därifrån och sätta Reverb remote:n i samma fäste.
Om jag minns rätt så består fästet för remote:n av två längre klämmor och en "spacer" vid skruven. På bromsen var det likadant fast bromsen satt fast i spacern har jag för mig. Jag tog bort den nedre klämman på broms-fästet och ersatte den av den klämma som remote:n satt fast i.
Jag tror iaf det var så jag gjorde. Kan ta lite bilder i helgen om du inte lyckas pussla ihop det själv, men plocka isär båda klämmorna så ska du nog kunna få ihop det utan större problem.

Edit: Tog bort info om framväxel då jag inte har någon =)

Edit 2: Efter lite grävande i foto-arkivet så kom jag på att jag nog bara tog "spacern" som bromsen sitter i och flyttade den till remotens klämma.
IMG_20150809_110906.jpg

Senast ändrad:
ceel sa:
Sohl sa:
...
Vet någon om det finns ett fäste så man kan sätta reverb stolpens remote i bromshantaget?

På min Spectral satt bromsen redan på SRAMs MatchMaker-fästen. Det var inga problem att pilla bort en del därifrån och sätta Reverb remote:n i samma fäste.
Om jag minns rätt så består fästet för remote:n av två längre klämmor och en "spacer" vid skruven. På bromsen var det likadant fast bromsen satt fast i spacern har jag för mig. Jag tog bort den nedre klämman på broms-fästet och ersatte den av den klämma som remote:n satt fast i.
Jag tror iaf det var så jag gjorde. Kan ta lite bilder i helgen om du inte lyckas pussla ihop det själv, men plocka isär båda klämmorna så ska du nog kunna få ihop det utan större problem.

Edit 2: Efter lite grävande i foto-arkivet så kom jag på att jag nog bara tog "spacern" som bromsen sitter i och flyttade den till remotens klämma.

Tack. Jag ska kolla men jag tror inte det funkar med mina bromsar.

Sohl sa:
Hjulen på, kedja på och växlarna fixade!
Så nu är det bara att ställa sagen på dämparna, ställa höjden sadelstolpen och köra!

Självklart kommer dom röda klingbultarna bytas till svarta eller lila titan! Men det var set jag hade hemma som passade!

Någon som har tips för att få bromsarna att inte ligga på? Jag lyckas inte få skivan fram gå fritt, den ligger på lite

Sohl sa:
Någon som har tips för att få bromsarna att inte ligga på? Jag lyckas inte få skivan fram gå fritt, den ligger på lite

Jag har också Hope E4. Kolla på deras hemsida för installationsvideo. Superenkelt. Cykla sedan runt lite och bromsa lätt konstant. Allt tips finns på deras sida

Lycka till

Finns så kallad matchmaker till Hope också, t.ex. http://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/hope-tech-tech-evo-matchmaker-clamps/rp-prod41014

Sohl sa:
ceel sa:
Sohl sa:
...

Tack. Jag ska kolla men jag tror inte det funkar med mina bromsar.

Tillbaka
Topp