[BYGGTRÅD] - Carbonlagning och Abstinensdämpare, Done!

Willie

Aktiv medlem
Sommaren har för lite byggtrådar! Folk verkar helt enkelt verkar helt enkelt vara ute och använda sina cyklar istället för att bygga och internettcykla. Jag tänkte göra samma sak själv men en krasch med brutet nyckelben och ömmande revben satte abrupt käppar i hjulen för dom planerna.

Så vad göra man nu då när smärtorna börjar lägga sig men man ändå inte kan göra speciellt mycket? Skaffar sig ett projekt såklart!
Har länge varit sugen på att byta ut min pendlarhoj mot en cx som kan fylla syftet som både pendlare och lite träningscykel. Så igår när en kraschad carbon cx kom ut på happy kastade jag mig på den!

Och där börjar helt enkelt det här, en kraschad carbonram som behöver lite kärlek, har inga större erfarenheter av att laga carbon men tror att med internets hjälp och lite klurigheter så ska det nog lösa sig!

Steg 1 kommer alltså bestå av att få ordning på ramen, förbereda den för lack och hitta på hur den ska målas. Gaffeln kommer jag nog beställa en ny då det känns för hardcore att ge sig på att laga den som rookie på området.
Sedan ska allt målas i någon rolig kulör, ev med någon grafik. Det får vi se.
Kommer väll samla på mig delar under projektets gång så vad det blir för slutspecs beror lite på vad jag kommer över för delar.

Mycket text blev det, för den som orkat läsa hit så kommer i alla fall lite bildbelöning!

Utgångsobjektet:
image1.JPG

Rensade ramen på vad som fanns kvar.
image3.JPG

Gaffeln är helt av i ena benet vilket känns lite väl att ge sig på att laga som novis så blir att leta fram en ny, några tips?
image5.JPG

Och ramen då, sprucken i yttersidan av det vänstra kedjestage från vajerfästet och neråt. Känns fortfarande hyfsat stabilt. Ska undersökas noggrannare under dagen och resten av ramen skall gås igenom grundligt så det inte finns fler skador!
image6.JPG

Hoppas det kan intressera någon i sommarvärmen! Tar gärna emot all form av tips och trix

Senast ändrad:
Kul med en som lagar kolfiber.
Laga gafflar rekommenderas inte, jag gör det inte iallafall.
Mycket som kan gå fel.

Kul!
Ser fram mot fortsättning.

/Johan (också konvalescent med gott om tid för internetcykling)

Kul att det gillas!

AX3L, tack! Den får jag lusläsa!

Kid1000, Ja, har varit sugen på att testa länge! Man blir ju inspirerad av dig och dom andra som geggar med plast!
Gaffeln hamnar på väggen, vågar mig inte alls på den utan blir att beställa nytt!

JojjeM, Kul med nån mer som bara sitter och internettcyklar, då har man en stadig följare =)

Kikar närmare på sprickan i kedjestaget idag. Borrat ur poppnitarna för vajerhållaren och slipat bort klarlacken för att se hur det såg ut närman kom ner till fibret. Var inte alls så farligt som jag trodde faktiskt! Sprickan/sprickorna är inte alls lika stora som dom gav sken av och har knäckt igenom och visuellt gått igenom ramen i övrigt utan att hitta andra tecken på skador.

image7.JPG

image8.JPG

Vad tror ni om att enbart förstärka utsidan och vika över mot vevpartiet och sadelstolpsröret men undvika insidan för att det inte ska bli för tight med däck?
Och ni som gjutit förut, bör man ha en vacumpåse eller klarar det lilla sig med eltejp? Känns spontant svårt att få det tight med en vacumpåse..

Senast ändrad:
Luthman, är skav från en stänkskärm sa tidigare ägaren. Ser värre ut på bilen än i verkligheten, men har tänkt kladda lite där med när jag ändå är igång!

Senast ändrad:
Kan inte tillföra så mycket ang reperation men ger två stabila tummar upp på mycket intressant byggtråd?

Jag hade inte sparat in på hållbarheten för att få plats med några mm extra breda sulor. Skulle du vilja tävla är det 33mm som är max så det kan du ju ha som riktmärke om du vill.

Glad Midsommar happy!

Nu har det hänt grejer, efter att ha läst på både här och där, kikat youtube video och överlagt lite med folk med erfarenhet tog jag mod till mig och satte igång. Blev lite dåligt fotat under själva processen då plasthandskar och mitella gjorde mobilhandterande struligt.. Men såhär gick jag till väga!

Först skaffade jag fram lite spillbitar kolfiberduk.
image9.JPG

Ramen placerades i meckstället och jag förberedde bänken och måttade upp hur bitarna skulle se ut. Jag gjorde malla i vanligt papper som jag sedan förde över till kolfibret och klippte ut.
Epoxyn blandades på hushållsvåg för att lättare få rätt mängd blandat, supersmidigt!

image11.JPG

image10.JPG

Sedan var det bara på med plasthandskar och masken och sätta igång, själva plastandet gick smidigt och väven la sig fint utan större bekymmer. Blev som sagt dåligt med bilder under själva processen. Skulle hyrt in en fotograf.
Eftersom jag inte hade tillgång till vacumpåse och sug kördes på DIY metoden med tejp. Eltejp funkade kanon då det går att sträcka den bra och få den tight och fin över allt. Den släppte också utan problem från epoxyn när allt skulle av.

image13.JPG

Lät tejpen sitta till dagen efter och rev sedan av den. Resultatet blev över förväntan. Visst det är ingen superfinish och tejpen lämnar små ”klackar” i ytan men då jag ändå ska måla om hela cykeln spelar det mindre roll för mig, kommer bli kanon med lite slip.
Resultatet då:

image15.JPG

image14.JPG

Så nu är den "hel" igen, har även passat på att beställa en gaffel, nu ska de t slipas och fixas med resten av ramen med inför lack. Frågan är bara hur den ska se ut? Jag jar googlat inspiration som en tok men har ni några snygga cx någonstans så tipsa gärna om lite inspiration

Senast ändrad:
Blev en rejält lång lagning.
Hade räckt om den var typ 5cm lång.
Men det blir bra det där också

Hm, ja den blev lite lång men varför tänkte varför inte när jag ändå plastade.. =)

Kassler, ja tänkte det! Är roligare även om det kanske inte blir riktigt lika bra som om man skulle lämna bort det. Blir dock sprayburkar men ska nog kunna hitta på något kul ändå!

hm sa:
johnny165 sa:
Så det enda som behövs är kolfiberväv och epoxylim?
+ sandpapper, eltejp, munskydd och lite kunskap.

Typ så, det är lamineringsepoxy och inte riktigt lim. Men så krångligt är det egentligen inte.. :)

Detta var mitt första laga cykelprojektet men har jobbat en del med glasfiber och kolfiber på bilar och båtar sedan innan.

Kolla etoe på youtube angående laackering, han gör grymma grejer men lägger antagligen mycke tid på en ram också.

Fredrik168, tack såg ut att va mycket kul där! Tittar mycket på swiznooski på IG. Har tänkt lägga rätt mycket tid på lack och design så all inspiration tas emot :)

Mini_me, tack! Kul att det uppskattas och hoppas det inspirerar! Är ju en bit kvar innan det är cykel igen!

Peppen, är ju en kinaram så denna kompletterades självklart med en kinagaffel i finaste kinaplast ;)

Grymt jobb, ser fram emot fortsättningen!
Kolla in Ritte, liknande som baum och festka, snygga som attan.
Sen måste du kolla in squidbike, där finns det grymt mycket inspiration.

En liten lägesrapport, drog iväg till västkusten så har inte hunnit göra så mycket sedan sist.
Men innan dess hann jag i alla fall börja slipa och spackla lite på lagningen. är lite jobb med ramen i övrigt med innan det är dags för lack så ska slita med det nästa vecka.
Har klurat mycket på det här med hur den ska se ut men tor jag har en idé om vart jag vill komma. Kommer bli sjukt mycket maskering och olika lager med färg men blir det som jag vill så tror jag det kan bli riktigt ballt!

Slänger in en bild på vevpartiet som jag köpt med, kommer troligen köra singelklinga fram dock för en cleanare look!

image2.JPG

Senast ändrad:
Angående lacken, hade du tänkt att köpa riktig 2k färg på burk eller vanlig från typ Biltema? Har du tillgång till kompressor hade jag skaffat en liten spruta och lackat med om jag vore dig, men det är ju bara jag.

AX3L, Jag har tillgång till både kompressor och spruta men är en sån process jämfört med sprayburk, gillar enkelheten i det. Visst det blir inte lika slitstarkt men i övrigt ser jag inga nackdelar med det.
Kommer att använda Montana Gold cans

Klurade lite på logor medan det regnade idag

LDSTRM_logos.jpg

Senast ändrad:
Det verkar som att du har koll på det där med färg iaf, ska bli kul att se resultatet :)

Du råkar inte ha varit inne på ROSE hemsida medan du klurade?

Haha, nu när du säger det var det ju sjukt likt, helt omedvetet har dom smugit sig in i mitt bakhuvud! Ninja-marknadsföring!

Får jobba lite mer på det helt enkelt :)

Till ditt försvar så är det ju ingen unik logga egentligen, enkla bokstäver i ett väldigt simpelt typsnitt. Faktiskt vore ju en idé att ta sitt favoritmärke och medvetet göra det så likt som möjligt men byta ut namnet. Lite som den där stegrande ferrari-älgen som sitter på många Volvo, men smakfullt då.

Annars kan du passa på att åka förbi lackman i udddevalla så fixar de tvåkomponents sprayfärg.

Jacoba sa:
Annars kan du passa på att åka förbi lackman i udddevalla så fixar de tvåkomponents sprayfärg.

+1

Eller beställ via deras hemsida! Grym skillnad att "arbeta" med tvåkomponentslack, går att våtslipa, polera och tål bra med stryk!

Tack för tipsen, lackman hade varit något men hade tyvärr inte vägarna förbi.

Kom i alla fall hem idag och då låg en avi och väntade i brevlådan, det visade sig vara gaffeln som dykt upp så nu är den hemma och imorgon tänkte jag hinna slipa lite på dom =)

Bilagor

• image16.JPG
    image16.JPG
    408.9 KB · Besök: 75
Senast ändrad:
Slipar på, har kört 400 våtslip på hela ramen och nya gaffeln nu. Måste köpa hem lite slipgund och primer

image18.JPG

Har även börjat fundera lite på delar i övrigt till cykeln, hjul har jag fått tag på ett par som jag ska kika på i veckan. Styre och stem har jag i lådorna men växlar och bromsar är fortfarande frågetecken.
Rotade lite i lådorna och hittade det här bromsoket, så antingen kompletterar med ett till eller så köper jag nya. Några åsikter? Vad kör folk för bromsar på CX hojjar?

image17.JPG

Senast ändrad:
Nu börjar det närma sig lack och förhoppningsvis bli intressant igen!

Hoppas kunna börja maskera upp lite dekor och mönster ikväll!

image.jpeg

Hasse, tack!

Ianden, Det var bara en matt klarlack över kolfibern, men var en del repor och skav så har varit lite slipande men ganska snällt ändå!

Tänka, tejpa, tänka, tejpa.. Kreativiteten har flödat ikväll! :)

image.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp