[Byggtråd] Cargobike V2

[Byggtråd] Cargobike V2
Jo det kan säkert hända, jag är inget geni så några uträkningar finns inte på hållbarheten.

Jag är ändå inte orolig, gaffeln är ganska bred, bredare än många andra gafflar och det är bra gods också, kunde kräma på väldigt mycket ström när jag svetsa.

Dessutom så har jag bara 24" hjul vilket gör att det blir sämre vridmoment jämfört med 28"
Tror jag låser däcket innan gaffeln går av.

[Byggtråd] Cargobike V2
Vad tror du om de här då?
Du får köpa 2 satser men de är ju inte så fasligt dyra, och de är gjorda av metall.

http://www.ebay.de/itm/Buchel-Schut...839772?hash=item487faf4b1c:g:aPYAAOSwsLtVeeuB

Men då förutsätter jag att du behöver köpa annat till bygget, så att du sprider ut fraktpriset lite. Däck o.s.v.
De har Big Apple med reflex till ett hyfsat pris tror jag.. (34€/par)
Jag har handlat av dem och de är bra.

Senast ändrad:
[Byggtråd] Cargobike V2
Tack för tipset!

Har fortsatt snickra lite på cargo-delen!

Kapade isär det jag slitit så för att bygga ihop:
DSC_2083.jpg

För att sedan svetsa ihopp med ett till rör:
DSC_2085.jpg

Kapade till två rostfria rör:
DSC_2080.jpg

Svetsade och fixade lite:
DSC_2084.jpg

Mätte upp och svetsade två fästöron:
DSC_2086.jpg

DSC_2087.jpg

Och tadaa, stöd! Det ska dit mer pinnar och så:
DSC_2088.jpg

Senast ändrad:
[Byggtråd] Cargobike V2
fredrikforsberg sa:
Det hade varit häftigt men svårt att bocka ett rör med så tunt gods.
Det blir köpesskärmar tror jag bestämmt.

Även om du fyller det med sand tex och rätar ändarna? Det blir ju inte som att rullbocka plåt men iaf? Måste ju bli bättre än utan fyllning + att du får rostfria

[Byggtråd] Cargobike V2
fredrikforsberg sa:
Jo klart bättre med sand. Men det går inte att bocka som jag gjort med delarna till ramen utan man bör nog använda någon form av vals vilket jag inte har.

Utan att ha provat borde man nog kunna använda pressen för att få ut en egentillverkad skärm. Först forma del av omkrets i en plåt och sedan stegvis trycka "kupning" i den. Därefter får man väl handknacka det sista. Det gäller alltså att bestämma sig om man vill lägga tiden och om man gillar när det syns att det är handknackat och inte valsat. Känns som det är mycket jobb för tveksamt resultat. Men det kan ju bli sjukt bra och udda också.

[Byggtråd] Cargobike V2
Borde ju kunna använda fälgen!! Om du tar av däcket sätter fast röret i fälgen och böjer till ,,, låter enkelt eller hur? Och blir rätt radie direkt.

[Byggtråd] Cargobike V2
fredrik168 sa:
Borde ju kunna använda fälgen!! Om du tar av däcket sätter fast röret i fälgen och böjer till ,,, låter enkelt eller hur? Och blir rätt radie direkt.

Helt rätt blir det väl inte, i så fall ska man väl använda en 26" eller 28" fälg beroende på däck, man vill väl ha ett däck 24an på, och då bör skärmen ju följa däckets sväng, inte fälgens.

[Byggtråd] Cargobike V2
h.g.j sa:
fredrik168 sa:

Helt rätt blir det väl inte, i så fall ska man väl använda en 26" eller 28" fälg beroende på däck, man vill väl ha ett däck 24an på, och då bör skärmen ju följa däckets sväng, inte fälgens.
Jo borde bli ganska bra att ta röret jag skrev om och dela det efter bockning,sen kanske man får justera lite när däcket ska dit eftersom det är ett fetingdäck

[Byggtråd] Cargobike V2
Ähum... Finns det inte avgasrör att köpa med lite böj på... Går att såga ur ett lapptäcke och lägga några sömmar... Blir snyggt, tungt och pyssligt- precis rätt alltså! ?

Tycker det ser gött ut i övrigt, bra driv!

[Byggtråd] Cargobike V2
Många idéer!
Det är svårare än man tror att böja rör är min erfarenhet. Att pressa ut en skärm kan funka men jag vet inte..

Kan vara häftigt att gjuta en kolfiberskärm också! Har lite väv liggandes hemma.

Hmm.... :)

[Byggtråd] Cargobike V2
Jag vill minnas att en del mopeder har 24" hjul. Kanske går det att fixa till en sån skärm. De är ju både för lite fetare däck, högre och bredare.

[Byggtråd] Cargobike V2
fredrikforsberg sa:
Många idéer!
Det är svårare än man tror att böja rör är min erfarenhet. Att pressa ut en skärm kan funka men jag vet inte..

Kan vara häftigt att gjuta en kolfiberskärm också! Har lite väv liggandes hemma.

Hmm.... :)
Riktigt djupa aeroskärmar som täcker mesta hjulet? Skulle det passa designen?

[Byggtråd] Cargobike V2
24” på moped avser fälgen, på cykel är det däckets ytterdiameter man menar.

Ett 12" cykelhjul har en fälg med 8" diameter.

[Byggtråd] Cargobike V2
Försöker just nu hitta en cykelfälg som motsvarar en 17" mopedfälg i diameter men det är svårt. En 20" cykelfälg är ett antal centimetrar mindre i diameter, och nästa snäpp upp bland vanliga dimensioner är för stort.

[Byggtråd] Cargobike V2
jomper sa:
Försöker just nu hitta en cykelfälg som motsvarar en 17" mopedfälg i diameter men det är svårt. En 20" cykelfälg är ett antal centimetrar mindre i diameter, och nästa snäpp upp bland vanliga dimensioner är för stort.

Klassiska barn/ungdomscyklar hade väl 22" men det kanske inte går att få tag på? Ofta var de ju fotbromsade så teoretiskt sett bör det finnas överlevande fälgar. Men det kanske ändå inte är tillämpligt i din för mig okända applikation.

[Byggtråd] Cargobike V2
Ot i tråden, men gärna en dimension där det finns lite däck, och gärna 30-40mm bredd.

Det kommer en tråd om projektet på ett annat forum du frekventerar :-)

[Byggtråd] Cargobike V2
jomper sa:
Ot i tråden, men gärna en dimension där det finns lite däck, och gärna 30-40mm bredd.

Det kommer en tråd om projektet på ett annat forum du frekventerar :-)

Ok, sista trådkapningen. Du är alltså också intresserad av släktskap med udda Renault Expresser :-) Om du berättar exakt vad du önskar för ytterdiameter så skall jag gå och titta åtminstone vad jag har för ytterdiameter på mopedgrejer jag har. Även om det inte stämmer precis så kanske det styr dig i någon riktning. Har jag något som stämmer och jag inte behöver så kan du få det.

[Byggtråd] Cargobike V2
fredrikforsberg sa:
Släktskap med udda Renault expressen, det låter snuskigt!

Det är ett elbilsforum. Jag har en Express och det finns förmodligen ett antal happyiter med samma intresse dvs eldrivna fordon. Säkert nåt för dig. Mycket kunskap att ta del av, men jag är tyvärr ingen expert själv.

[Byggtråd] Cargobike V2
Hasse#7 sa:
jomper sa:

Klassiska barn/ungdomscyklar hade väl 22" men det kanske inte går att få tag på? Ofta var de ju fotbromsade så teoretiskt sett bör det finnas överlevande fälgar. Men det kanske ändå inte är tillämpligt i din för mig okända applikation.

Här finns ett hjul med 22", framhjul dock:

A118122W.jpg

http://en.hollandbikeshop.com/bicyc...eel-22-inch/alpina-front-wheel-22-inch-white/

*EDIT* Nu med länk till bakhjul i 22" också:

http://en.hollandbikeshop.com/bicyc...eel-22-inch/alpina-front-wheel-22-inch-white/

Senast ändrad:
[Byggtråd] Cargobike V2
Lite mer mek!
Böjde till ett rör och notchade ändarna:
DSC_2102.jpg

Ska sitta såhär:
DSC_2103.jpg

Helsvetsat, hoppas höjden blir lagom!
DSC_2104.jpg

DSC_2105.jpg

DSC_2106.jpg

Svetsa dit några pinnar på ramen, nöjd med utseendet men svetsa med migen och det ångrar jag bittert, ser fan ut jämfört med tigen så nu funderar jag på att spackla svetsarna innan lack.
DSC_2099.jpg

Nästa blir att foga ihop cargo med bike och hoppas på ett lyckligt slut!

[Byggtråd] Cargobike V2
Jag har gjort det igen! En överarbetad lösning till ett problem som inte finns.

Stödet har ni alla sett men jag ville ha ett stöd som fälls ut av sig självt med en liten manöver och gärna lyfter cykeln med lite last.
Letade fram en 180Nm gasdämpare som jag Kortade, gängade och satte dit en gaffellänk:
DSC_2110.jpg

Målade den svart igen och kollade om mina idéer kan funka:
DSC_2113.jpg

Sen började jag snickra på en släpp-mekanism som släpper stödet med en liten fotknapp:
DSC_2114.jpg

Klar och monterad! Det kommer alltså sticka ut en liten pinne på vänster sida under cargodelen som man trycker på med foten så fälls stödet ner automatiskt,man får manuellt dra upp stödet igen men fjädern i låset ser till att det fastnar och hålls uppe utan knapptryck:
DSC_2115.jpg

DSC_2116.jpg

Sen monterades cargodelen provisoriskt, ska mäta upp och rikta innan det helsvetsas men såhär kommer ramen se ut!! :)
DSC_2117.jpg

DSC_2119.jpg

Väger inte så mycket som man kan tro, inte fjäderlätt men inte alls farligt. Ska försöka väga imorgon.

[Byggtråd] Cargobike V2
Vet inte om all rördragning är klar men utifrån vad man ser är jag lite orolig att det fattas ett rör. Antag att du har mycket last och bromsar hårt fram. Hjulet stannar, lasten matar på, du belastar styret framåt med din kroppsvikt, gaffeln vill vrida styrhuvudet framåt så att det uppstår en kraft som kommer vara riktad framåt och uppåt. Jag tror du behöver en stagning vid styrhuvudet som motverkar detta. Styrhuvud = Head tube.

Edit: Det som borde riskera att ge sig är undre punkten på styrhuvudet. Föreslår en liknande stagning som du gjort i bakändan av lastutrymmet.

Senast ändrad:
[Byggtråd] Cargobike V2
fredrikforsberg sa:
Jo du har nog rätt, ville undvika det men det är nog lika bra.
Tänker jag rätt om en pinne från nedre kanten upp till undre övre röret bör hjälpa?

Nu skrev vi om varandra, men ja det tror jag. Vänta gärna på någon mer bedömning. Jag tyckte mest att det var viktigt att få det sagt innan du går in på att putsa till det hela.

[Byggtråd] Cargobike V2
Hasse#7 sa:
fredrikforsberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Nä det tror jag inte, tror inte man tjänar
> något på det ändå?
>
> Kul! Tack för länken, och kul att det funka för
> honom :) alltid kul att överbevisa skeptiker.

I min elbil är det regenerering. Den är så effektiv att man uppmanas bromsa hårt minst en gång i veckan för att inte bromsarna skall becka ihop. På en vanlig elcykel är det nog överkurs men på ditt ekipage skulle det nog kunna vara effektivt. Anta att du har maxlast och åker ut för en lång backe med en kurva på slutet. Förmodligen skulle du föredra en jämn genererad fart före en vansinnefärd som slutar med maxbromsning på skivbromsarna. Men jag tror inte tekniken är där ännu vad det gäller cykel. Eller är det nån annan som vet?

BionX har regenereringsbroms i flera steg, lite som retarder på lastbil.
http://ridebionx.com
EDIT - pucktvåa

Mycket bra byggtråd!

Senast ändrad:
[Byggtråd] Cargobike V2
fredrikforsberg sa:
Tänker jag rätt om en pinne från nedre kanten upp till undre övre röret bör hjälpa?

Ett alternativ är lite förstärkningsplåtar som EST lagade Jofas spruckna Banshee med. Tråden heter något i stil med The resurection of Jofa. Språkpoliserna kanske kommer jaga mig med blåslampa för stavningen men men. Skitkul tråd och fint bygge!

[Byggtråd] Cargobike V2
snickarklas sa:
fredrikforsberg sa:

Ett alternativ är lite förstärkningsplåtar som EST lagade Jofas spruckna Banshee med. Tråden heter något i stil med The resurection of Jofa. Språkpoliserna kanske kommer jaga mig med blåslampa för stavningen men men. Skitkul tråd och fint bygge!

Förstärkningsplåtarna passar perfekt på ett rough FS-bygge. Här tror jag inte att det är lika passande. Tittar man på bilderna till inspiration är det mycket runda rör som gäller. Men det kanske bara är en smaksak.

[Byggtråd] Cargobike V2
Det kommer nog att hålla som det är, men det kommer att flexa lite vid inbromsning. Jag hade inte varit direkt orolig för att något går sönder, men jag hade själv gjort lite annorlunda från början, och det skadar väl inte med någon slags förstärkning/förstyvning. Pröva cykla med den innan du svetsar på något, och se hur det känns.

Men jag tänkte på stödet - är det inte bättre att du gör funktionen precis tvärt om? Att stödet fäller upp sig själv och håller sig uppe när du bara gungar cykeln framåt vid start, och att du får trycka ner det med foten för att sedan få upp cykeln på det? Och gör stödet med "pinnar" på båda sidor så den står riktigt stadigt när man lastar...!

Tillbaka
Topp