[Byggtråd] Commencal Ramones 20"

Valhalla_

Aktiv medlem
Nu äro ramen kommen.
Det är lite synd att det inte fanns någon gaffel i rätt färg för den där blå nyansen är snygg. Det vita är som lite metallic/pärlemor aktigt. Kanske jag målar gaffeln svart bara? Eller behålla som den är? Oh the options are endless.
IMG_20210105_130436049.jpg

Om jag skulle raw:a den så målar jag nog gaffeln boxxerröd, och drar på lite hemmasnickrade dekaler, om jag nu lyckas trimma in cnc fräsen och min hemmasnickrade ful-skärkniv.
IMG_20210105_114707932.jpg

Skulle uppskatta om ni kunde lägga en röst på hur jag ska gå vidare. Har lite svårt att bestämma mig för jag tycker lacken är rätt snygg, men rå alu är ju också snyggt.

1) RAW:a ramen, måla gaffeln boxxerröd, skär ut egna dekaler
2) Måla gaffeln svart

3) Behålla ram och gaffel som de är

jonte987

Aktiv medlem
Röd gaffel vore snyggt men uppskattas väl mest här på happy. Samma med raw men det skadar nog andrahandsvärdet mer om du bryr dig om det.

Fast om du poserar i pinkbike med morakniv och halvnaken så kanske det motsatta gäller så lyssna inte på mig.... Skrapad av känd happyprofil. Världens lättaste Ramones = vinst.

Valhalla_

Aktiv medlem
Röd gaffel vore snyggt men uppskattas väl mest här på happy. Samma med raw men det skadar nog andrahandsvärdet mer om du bryr dig om det.

Fast om du poserar i pinkbike med morakniv och halvnaken så kanske det motsatta gäller så lyssna inte på mig.... Skrapad av känd happyprofil. Världens lättaste Ramones = vinst.
Men om raw och röd gaffel uppskattas på happy så lär väl inte andrahandsvärdet minska nämnvärt, för det är ju här man säljer den då den tiden är inne.

Andrahandsvärdet är väl egentligen ingen parameter jag funderar så värst mycket på, jag vill att den ska vara snygg.

Jag vet inte om halvnaken blir så bra, har väl nåt kilo för mycket och är rätt blek. Iofs har jag rätt hyfsade lårmuskler, men ingen bränna direkt..

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Men om raw och röd gaffel uppskattas på happy så lär väl inte andrahandsvärdet minska nämnvärt, för det är ju här man säljer den då den tidem är inne?

Andrahandsvärdet är väl egentligen ingen parameter jag funderar så värst mycket på, jag vill att den ska vara snygg.

Jag vet inte om halvnaken blir så bra, har väl nåt kilo för mycket och är rätt blek. Iofs har jag rätt hyfsade lårmuskler, men ingen bränna direkt..
Nä, han har väl mer än morakniven att visa upp.

Boxer röd med dekaler vore cool

MTBemil

Aktiv medlem
1a alternativet är klart ballast, sen så skiljer väl inte andrahandsvärdet på en komplett cykel så mycket om den bara ser fräsch ut och funkar

Valhalla_

Aktiv medlem
Schyssta grejer! Tänk om man hade haft så här fina vevar på cykeln när man var barn. Välbyggda, har 104 bcd så man kan byta drev, och 115 mm långa armar.
Nu saknar jag bara nya frikransen och triggerreglaget, sen ska det byggas!
IMG_20210105_143013937.jpg

Valhalla_

Aktiv medlem
Alltid fantiserat om att göra så här!!
IMG_20210105_200736286_1.jpg

Efter en stunds byggande ser det väldigt lovande ut. Tycker inte det behövs micklas med färgerna, den ser asball ut som den är. Fy fan alltså, tänk om jag varit min egen farsa när jag var barn hehe!!
IMG_20210105_213712483.jpg

Berk

Aktiv medlem
Alltid fantiserat om att göra så här!!

Håller med! Hade tyvärr inget tålamod att göra det med min stig-HT.

Efter en stunds byggande ser det väldigt lovande ut. Tycker inte det behövs micklas med färgerna, den ser asball ut som den är. Fy fan alltså, tänk om jag varit min egen farsa när jag var barn hehe!!

Ja, man kan köpa otroligt fina barcyklar nuförtiden. Min sons Early Rider Urban 20" FBR är otroligt kul i raw alu, med remdrift och 6,3 kg. Tyvärr lite för små nu. Skulle också gärna bygga en barn-mtb själva, men det är svårt att bygga något som är like bra som en Vpace.

Ser helrätt ut!
Hur lång är föraren?
Blir däcken knasiga med 2.6 bredd på smal fälg?
Jag ville själv sätta på 2.6 men minns när jag provade på min egen att med lågt däcktryck blev det väl vingligt, men jag väger ju iofs 87kg o min son 14kg, kanske blir perfekt, vad tror du?

Jag bygger själv om en 20" just nu och försöker efterlikna geon på vpace20, så den ska passa från 105cm. Har fått till dem väsentliga måtten förutom att vevarna är något för långa i jämförelse.
Hittils samma vevar som du, lite justerat sadelfäste så jag får sadeln i botten, kortare stam, lite pullback o rise styre, zee bakväxel

Det jag inte fått till är tubeless, rocket Ron, dem är liksom för slappa och kan inte täta, det är som om dem är ett par millimeter för stora för fälgen.

Valhalla_

Aktiv medlem
Bromsar monterade. Cockpiten blir riktigt bra tycker jag. Körde 50 cm brett styre, barnspecifika lockons med lite mindre mått, och deorehandtag. Saknas bara växelreglage och frikrans så är den komplett!! Synd bara att den måste gå i ide i väntan på dotterns födelsedag till våren.

Vad gäller 2.6 däck på smal fälg så funkar det fint. Profilen är bra tycker jag, bredare fälg och de skulle bli för kantiga. Tror inte heller det kommer kränga ett dugg när det är ett barn som kör. Det kommer bli väldigt bra. Vill du ha aningen smalare däck så säljer commencal Vee Flow Snap 20x2.4. Kul att det finns riktiga jävla däck till barncyklar, och inte bara decathlonskit. Flow snap är ju ett endurodäck, ett riktigt bra sådant också. Men jag körde på Vee Crown Gem 20x2.6 just pga den stora luftkammaren.
Dottern är väl ca 110 cm om jag inte minns fel. Vikt vet jag inte, 15-20 kanske.

IMG_20210106_000738672.jpg

Jag bytte till ett kinakål styre, körde på 58styre som det var original, men det känns brett.
Min är också en present så får vänta nån vecka till med bikefit.
Tack för tips om 2.6
Rocket Ron är på 2.25 iaf. Ska kolla upp crown, verkar få plats.

Valhalla_

Aktiv medlem
Aha ok. Kolstyre osv är ju fint, viktbesparing är nog rätt trevligt på en så liten cykel. Jag har testat 56 cm på min dotter och då håller hon en bit in på handtagen, så tror 50 blir perfekt.

Kolla som sagt commencal store, där köpte jag mina däck. Annars kan man säkert hitta de däcken hos vee tire co's distributörer.

Förresten, de pedaler jag köpt är stora som as. Tjocka, tunga och rätt trista (men snorbilliga). Någon som har tips på vettiga barnpedaler som inte kostar skjortan?

jonte987

Aktiv medlem
Jag ska byta pedaler till grabben tror jag. Happy rekommenderar några...vpd eller nåt. Jag ska kolla upp det. Rätt stora för nån på 110 är de nog.

Berk

Aktiv medlem
Pedaler berör på om barnet behöver metal pins eller inte. Utan verkar VP 225 bra. Med har min son Xpedo Traverse 9 som är riktigt små och bra:
Billigare och lite större är SDG:
Min sons Traverse har blivit lite små ny, tittar på Chromag Radar som är jättebra och snygg, men också dyrt:

Valhalla_

Aktiv medlem
Vägde hojen nyss och blev lite överraskad. Som den är nu, dvs komplett så när som på kedja, frikrans och växelreglage väger den 9,1 kg. Helt utan att jag anstängt mig avseende viktreducering. Så det blir nog sub 10 i alla fall, inklusive allt. Köper man hojen färdig väger den tydligen 10,1 utan pedaler.

Sam

Aktiv medlem
Jag kapar tråden genom att fråga om någon har hittat vevarmar som är 155mm till ett schyst pris? Jag hittar endast Sram SX eller X1 i denna dimension, och då endast från en webshop i USA.

Jag tänkte köpa en 26" alternativt 27.5" i minsta storleken till mina 8,5-åringar och byta vevparti från 170mm till kortare som är bättre lämnade för deras längd på omkring 140 cm.

Berk

Aktiv medlem
Jag kapar tråden genom att fråga om någon har hittat vevarmar som är 155mm till ett schyst pris? Jag hittar endast Sram SX eller X1 i denna dimension, och då endast från en webshop i USA.

Jag tänkte köpa en 26" alternativt 27.5" i minsta storleken till mina 8,5-åringar och byta vevparti från 170mm till kortare som är bättre lämnade för deras längd på omkring 140 cm.

Sram NX är standardtipset, men den verkar var slut överallt. Jag köpte en, billig, Frog 146 mm vevparti, men den har så små q-factor (som är ingen faktor!!!) att jag måste fila bort en del på drivsidan för att får passera vid kedjestagen.

Cinder2i40

Aktiv medlem

Du borde skapa en egen tråd. Jag har gjort samma sak som du täker göra.
Om du klarar dig med fyrkantsaxel är det här bra. https://www.cykelgear.se/reservdelar/vevparti/barncyklar-vevparti/sr-suntour-xct-jr-t202-423222-t

Det fungerar bra att bygga om till singel.
Annars finns suntour zeron men det är svårt att hitta i europa.

MTBemil

Aktiv medlem
när det gäller breda däck och fälgbrädd så har jag fått för mig att det inte kräv lika breda fälgar med mindre hjul, har sett 24x3" däck där den rekommenderade interna fälgbredden var 28mm eller mer. Tänker att det kan bero på att däcken blir styvare och har mindre volym med mindre diametrar

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Vad gäller pedaler funkar det bra med billigs plattisar. Såna här har min dotter haft två säsonger utan problem (70kr):

Förresten:
om någon kan tipsa om billiga barnplattisar i rosa färg vore det toppen

MTBemil

Aktiv medlem
Vad gäller pedaler funkar det bra med billigs plattisar. Såna här har min dotter haft två säsonger utan problem (70kr):

Förresten:
om någon kan tipsa om billiga barnplattisar i rosa färg vore det toppen
Just billiga är väl där skon klämmer, verkar ju som att det finns barnpedaler i balla färger, men då 300 spänn och uppåt. Själv hade jag nog sprejmålat dem

Valhalla_

Aktiv medlem
Klar!! Nu är det bara att vänta på födelsedagen då... Ska köpa NW klinga och smacka dit bara, och får jag tag på smuttare pedaler byter jag nog dem också.

Visade sig då jag mätte, att dottern saknar ett par cm på standover. Men sadelhöjd och reach bör fungera bra. Kanske benen vuxit lagom mycket till kommande säsong så hon kan stå över den utan problem, och förhoppningsvis kan hon sedan ha den i 2-3 år.
IMG_20210106_201121337.jpg

IMG_20210106_201557091.jpg

Obligatoriska cockpitbilden. Tight passning men det blev bra.
IMG_20210106_201423176.jpg

Slutgiltiga vikten.... 9980 gram. Drivlinan vägde mer än jag trodde. Men jag klarade i alla fall 10 kg -sträcket!
IMG_20210106_204146303.jpg

Berk

Aktiv medlem
Fint!
Jag vill bara säga (obligatoriska) slamma stammen! Styre är nu för mycket högre än sadeln.

Valhalla_

Aktiv medlem
Tänkte jag testar att göra en sån "dream build" video på detta bygge, även om det är en rätt enkel hoj. Det är lite kul att se och höra när en cykel byggs tycker jag. :giggle:

Är inte så van med att hålla på och härja med sånt här, men here it goes:

Valhalla_

Aktiv medlem
Redan börjat uppgradera hojen lite smått, innan dottern ens fått den.
Borde förstås köpt dessa grejer från början men då hade jag en budget att hålla. Nu börjar jag förstå hur ekonomer tänker. :ROFLMAO:
Hojen blev en hel del lättare, och lite snyggare också.

Pedaler VP-225, -100g
Quaxar Lynx skivor 160/140 mm, -150g
Insex "qr" axlar, -50g
Shimano frikrans -40g
Katana 30t NW klinga -50g
Med ganska enkla medel skalade jag bort nästan ett halvt kilo. Ca 9,6 kg väger hojen nu, tidigare knappa 10kg.

IMG_20210122_171523156.jpg

Trodde inte man kunde få till 30t på bcd 104 men klingan har inbyggda spacers så kedjan går fri från "armarna" (ja jag ska dra fast pedalerna)
IMG_20210122_171532209.jpg

Snygga och lätta skivor! Blev rätt bra med rött tycker jag.
IMG_20210122_171505318.jpg

Berk

Aktiv medlem
Trodde inte man kunde få till 30t på bcd 104 men klingan har inbyggda spacers så kedjan går fri från "armarna" (ja jag ska dra fast pedalerna)

Bra! Växlarna kan aldrig vara för lätt till barn.

Snygga och lätta skivor! Blev rätt bra med rött tycker jag.

Dom säljes också som Ashima. Snygga och lätta skivor, men dom börjar lätt när man t.ex. ramlar mot en sten.

Valhalla_

Aktiv medlem
Bra! Växlarna kan aldrig vara för lätt till barn.
Nä det har du nog rätt i, de är ju inte så väldigt starka, de små benen. Nu är det 30t fram och 14-34t bak. Är väl ungefär så mycket som går att få till utan att börja modifiera grejerna. Provar så och ser hur det funkar.

Dom säljes också som Ashima. Snygga och lätta skivor, men dom börjar lätt när man t.ex. ramlar mot en sten.
Ja, det kan jag tänka mig, de ser lite klena ut. Men nu har jag ju ett par reservskivor i bra att ha lådan.

Valhalla_

Aktiv medlem
Dagen har passerat då hojen överlämnades. Lekte en liten lek där hon fick en lapp som ledde till nästa och nästa osv, för att till slut leda till ett rum där hojen stod. Först förstod hon inte vad hon skulle titta efter fastän jag hängt ballonger på den. :ROFLMAO: Men när jag förklarat att det var hennes nya cykel (hon trodde väl det var farsans hoj eller nåt) började hon hoppa av glädje.

Första testet av cykeln så gick det lite sådär, det såg svårt ut. Hon välte i stort sett direkt, första gången hon skulle starta igång. Tänkte att vi tagit oss vatten över huvudet, men efter ca 5 min hade hon lärt sig starta igång. Nu såg det rätt stabilt ut till och med. Bromsa var inga problem, det gick fint. Men växla var jättesvårt. Verkade som att triggerreglagen var för tröga att trycka på.

Dagen efter testade vi igen, och helt utan förvarning började hon växla ner inför en uppförsbacke. Sen växlade hon upp i nedförsbacken. Fattar inte hur hon plötsligt kunde det där men hon lärde sig väl i sömnen eller nåt. Så nu kan hon växla (men ibland får man påminna om det). 30t fram och 14-34t bak verksr rätt lagom tycker jag, hon klarar de flesta backarna, och hon kan köra ungefär så fort hon vågar på högsta växeln i nedförsbacke.

Sittställningen tycker jag ser rätt bra ut, efter att ha bytt från riserstyre till rakt, och slammat stammen. Så nu finns justermån uppåt vartefter hon växer. Och skulle det behövas mer reach kan man alltid öka på 35 mm stammen litegrann. Satte henne på kul på gamla hojen, en 16" spez riprock och den ser löjligt liten ut nu.😁

Men hon är nöjd med cykeln och stolt och vill tala om för alla att hon fått en ny och att den har växlar.
Så nu är hon väldigt taggad och älskar att cykla. Mission accomplished!

IMG_20210314_153818099.jpg

nadderf

Aktiv medlem
Denna tråd fick mig att klicka hem en 16" ramones till sonen :D

Har du någon samlad inköpslista som man kan få kopiera? :D

Prismässigt, vad landar den på jämfört med en färdig som kommer i Juni?

Edit: det blev en färdig, leverans 1 april =)

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Denna tråd fick mig att klicka hem en 16" ramones till sonen :D

Har du någon samlad inköpslista som man kan få kopiera? :D

Prismässigt, vad landar den på jämfört med en färdig som kommer i Juni?
Oj, ingen samlad lista tyvärr, har köpt det mesta på bikester, bike24, commencal store och några prylar bl.a hjulen från atredo.

Prismässigt hamnade jag nog säg 500-1000 spänn över färdiga hojens pris, beror lite på hur man räknar för jag har uppgraderat några grejer men jag har slutat räkna. Men då är bromsar, vevar och växlar bättre. Och den blev dryga halvkilot lättare..

nadderf

Aktiv medlem
Oj, ingen samlad lista tyvärr, har köpt det mesta på bikester, bike24, commencal store och några prylar bl.a hjulen från atredo.

Prismässigt hamnade jag nog säg 500-1000 spänn över färdiga hojens pris, beror lite på hur man räknar för jag har uppgraderat några grejer men jag har slutat räkna. Men då är bromsar, vevar och växlar bättre. Och den blev dryga halvkilot lättare..
Tack! När jag såg frakt låg på 500+ så drog det iväg så blev en komplett för 3700 ink frakt

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Fin tråd! Gillar särskilt när du byggde om bakväxeln och även vevarmsinköpet dom medger NW. Tycker ofta de dyraste barncyklarna har för långa bakväxlar. En fullstor slx-växel på en 20-24 tummare hamnar farligt nära marken. Snygg lösning du gjorde!

Valhalla_

Aktiv medlem
Tack! När jag såg frakt låg på 500+ så drog det iväg så blev en komplett för 3700 ink frakt
Ja frakten var inte nådig. Den var en rätt stor del av totalpriset på hojen :oops:

Fin tråd! Gillar särskilt när du byggde om bakväxeln och även vevarmsinköpet dom medger NW. Tycker ofta de dyraste barncyklarna har för långa bakväxlar. En fullstor slx-växel på en 20-24 tummare hamnar farligt nära marken. Snygg lösning du gjorde!
Tack! Ja jag tycker generellt barncyklar inte är så genomtänkta. Långa bakväxlar, på tok för långa vevarmar, ingen NW klinga... Tänk om man själv skulle ha 250 mm långa vevar och en 48t icke NW klinga liksom...

Berk

Aktiv medlem
Grattis! Kul att vi har en stigcyklist till!

Det med växling verkar funkar eller inte. Jag minns inte att jag lärde min son att växla.

Topp