[Byggtråd] Commencal Ramones 20"

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag har funderat ett tag på vad som ska ersätta dotterns Specialized Riprock 16". Hon gillar att cykla men är än så länge kanske inte en stjärna. Ska man satsa på fina grejer eller billigt? Märke eller Biltema? Var alltför nära att köpa Biltema men efter att ha klämt lite på de hojarna insåg jag att risken att hon får en dålig cykelupplevelse ökar. Tröga mek skivbromsar, aslånga vevarmar, kass dämpare, kassa växlar, inget N/W drev, tungt och eländigt.

Som cyklande farsa har man en plikt att se till att barnen har ordentliga grejer. Så det får helt enkelt bli finare grejer istället. Inte over the top, det får bli när hon blir äldre och om hon gillar detta, men bra och fungerande grejer ska det vara.

Efter att ha hört hennes klagomål varje gång jag cyklat med henne är här "hennes" kravlista:
- Växlar, helst med grip shift handtag
- Grova däck med stor luftkanmare
- Hydrauliska skivbromsar
- 20" hjul
- Hyfsat låg vikt

Och min egen kravlista är
- Rimliga komponenter rakt igenom
- Snygg som fan

Så jag klickade hem en lös ram, Commencal Ramones 20" med stel gaffel, ett par fläskiga däck, Vee crown gem 20x2,6. Och mer kommer.

Jag tror detta kommer bli bra. Få se bara vilka kompromisser jag behöver göra för att hålla bättre hälften nöjd. Man jobbar lite i motvind för den har potential att bli lite för dyr. Kravlistan måste i alla fall uppfyllas för annars kan det väl lika gärna bli biltema.

Nåja, denna ram har jag beställt (men gaffeln var i silver). Har inte fått den än utan håller på och klicka hem grejer. Ram, gaffel och däck beställdes i alla fall idag. Knep visst den sista 😁
21RAMONES20LG_2000.jpg

Har lite vaga planer på att kanske RAW:a den och måla gaffeln boxxerröd.

Sen får jag hålla lite koll på k&s efter beggade deore bromsar och lite annat smått och gott.

Ser fram emot att sätta igång med bygget!

Edit:
Klart!

IMG_20210106_201121337.jpg

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Ser bra ut. Var det ekonomiskt rimligt att köpa i delar? Vi behöver en 20'' till hösten troligen.

Jag plågad flickan med dåliga cyklar men det är slut på det nu. Även om jag tycker det får vara prisvärt upp t.o.m 24'' i alla fall.
De som är stjärnor cyklar på vad som helst men för övriga hjälper det med bra grejor. Framför allt att slippa fotbroms var ett lyft för båda barnen.

Valhalla_

Aktiv medlem
Det blir väl bra!

Kan meddela (till bättre hälften?) att bra barn-mtb har otroligt bra andrahandsvärde.
Ja, jag har förstått det och det var argumentet som bet bäst på frun. Det är nog lite "false economy" att köpa biltema för värdeminskningen är nog större. En fin barncykel på happys k&s är nog inte svårsåld.

Valhalla_

Aktiv medlem
Ser bra ut. Var det ekonomiskt rimligt att köpa i delar? Vi behöver en 20'' till hösten troligen.

Jag plågad flickan med dåliga cyklar men det är slut på det nu. Även om jag tycker det får vara prisvärt upp t.o.m 24'' i alla fall.
De som är stjärnor cyklar på vad som helst men för övriga hjälper det med bra grejor. Framför allt att slippa fotbroms var ett lyft för båda barnen.
En färdig ramones går på ca 4 papp, men då är det ändå grejer man vill byta, bromsar, vevpart, kansle växlar. Så ja det blir nog ekonomiskt rimligt i slutändan. Framför allt blir den bättre.

Ja jag tänker att jag ska ge henne de bästa förutsättningarna för rolig cykling. Sen får hon bestämma själv vad hon tycker i slutändan.

jonte987

Aktiv medlem
En färdig ramones går på ca 4 papp, men då är det ändå grejer man vill byta, bromsar, vevpart, kansle växlar. Så ja det blir nog ekonomiskt rimligt i slutändan. Framför allt blir den bättre.
Framför allt vevparti är ett otyg när man försöker få ihop en bra/falsk kalkyl....
Bromsar och övrig lina kan man alltid "hitta".

10s är väl det självklara valet med det visade sig att 8s & 11-34 fungerar bättre än förväntat på dotterns 24a. Så den sitter faktiskt kvar. Bytte bara skivor och däck till sist.

jonte987

Aktiv medlem
En annan sak jag märkte är att på små hjul biter mt200 ok med organiska pads och dyra skivor som fan. Mer än tillräckligt.

Valhalla_

Aktiv medlem
Blev ett 3min19sec vevparti, lagom korta vevarmar och 104 bcd. Så då kan jag köra normal NW klinga. Fantastiskt!
1609326958406.png

En annan sak jag märkte är att på små hjul biter mt200 ok med organiska pads och dyra skivor som fan. Mer än tillräckligt.
Ja det kan jag tänka mig. Behöver kanske inte va några särskilda bromsar då egentligen. Men Deore har så bra reglage så något sådant är högt upp på önskelistan.

Växlarna blir huvudsakliga området där jag får kompromissa. Frikrans, 6 delat och gripshift. Det får funka så länge. Tog short cage växel i alla fall, så man får lite mer kedjespänning.

Hjulset 20" med dubbelbottnade fälgar, 6-bult fäste för skivor och frikransinfästning. Det är funkis, och bättre än det biltema har att erbjuda. Reservdelarna till drivlinan blir billiga också så det är väl ett plus. Vill jag byta till kassett och flådigare växlar längre fram får jag byta nav, så det är inte så blodigt, men som sagt, det får funka nu. Det börjar dra iväg lite... :giggle:
Screenshot_20201230-124420.png

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Aha, det är bra att veta. Hur är det med shimanos 10 delade? De har ju clutch så det vore en given upgrade någon gång. Eller kanske nu på en gång. Om man kan lösa det med wire pull så kan man kanske köra 10d växel på 6d kassett..

Nej, Shimano 10-delat mtb har shift ratio 1.2.

Karl-Luis

Aktiv medlem
Jag har funderat ett tag på vad som ska ersätta dotterns Specialized Riprock 16". Hon gillar att cykla men är än så länge kanske inte en stjärna. Ska man satsa på fina grejer eller billigt? Märke eller Biltema? Var alltför nära att köpa Biltema men efter att ha klämt lite på de hojarna insåg jag att risken att hon får en dålig cykelupplevelse ökar. Tröga mek skivbromsar, aslånga vevarmar, kass dämpare, kassa växlar, inget N/W drev, tungt och eländigt.

Som cyklande farsa har man en plikt att se till att barnen har ordentliga grejer. Så det får helt enkelt bli finare grejer istället. Inte over the top, det får bli när hon blir äldre och om hon gillar detta, men bra och fungerande grejer ska det vara.

Efter att ha hört hennes klagomål varje gång jag cyklat med henne är här "hennes" kravlista:
- Växlar, helst med grip shift handtag
- Grova däck med stor luftkanmare
- Hydrauliska skivbromsar
- 20" hjul
- Hyfsat låg vikt

Och min egen kravlista är
- Rimliga komponenter rakt igenom
- Snygg som fan

Så jag klickade hem en lös ram, Commencal Ramones 20" med stel gaffel, ett par fläskiga däck, Vee crown gem 20x2,6. Och mer kommer.

Jag tror detta kommer bli bra. Få se bara vilka kompromisser jag behöver göra för att hålla bättre hälften nöjd. Man jobbar lite i motvind för den har potential att bli lite för dyr. Kravlistan måste i alla fall uppfyllas för annars kan det väl lika gärna bli biltema.

Nåja, denna ram har jag beställt (men gaffeln var i silver). Har inte fått den än utan håller på och klicka hem grejer. Ram, gaffel och däck beställdes i alla fall idag. Knep visst den sista 😁
Visa bilaga 461714

Har lite vaga planer på att kanske RAW:a den och måla gaffeln boxxerröd.

Sen får jag hålla lite koll på k&s efter beggade deore bromsar och lite annat smått och gott.

Ser fram emot att sätta igång med bygget!
Såg på k&s ett par hayens bromsar för en strunt summa. Kan skicka en länk till dej

jonte987

Aktiv medlem
Ja, med den veven och de hjulen blir det inte så farligt. Annars drar bra vevar gärna iväg till 130 euro och uppåt.

Ram och gaffel har ett tilltalande pris helt klart. Rea nu också

Du ska inte svetsa en ram för större hjul då? Jag funderade på Marino häromdagen. Tänkte i så fall köpa en donator cykel. Det faller nog bla på att jag ändå tycker standover blir för högt direkt efter 16''.

Valhalla_

Aktiv medlem
Nä precis, det blir rätt överkomligt. Det är ju långt ifrån nivån man själv skulle ha på sin egen hoj men jämfört med det som sitter på de flesta barnhojar i 4000 kr klassen är det rätt hyggligt ändå. Tycker det är svårt att hitta grejer öht när det kommer till hjul och vevar i dessa storlekar, det mesta säljs som oem. Och vevar är oftast på tok för långa, eller skitdåliga.

Jag var faktiskt ett tag lite inne på att ta en gammal alu hardtail, kapa ner och svetsa ihop men det är nog för mycket jobb i nuläget. Fick bli commencal ramen dels då det är ett vettigt märke och dels då priset var bra. Jag har nog större ambitioner med detta än dottern och jag får hela tiden ta ner mig själv litegranna så jag inte seglar iväg och beställer hopenav, saintbromsar, kolfiberstyre och manitougaffel.... :LOL:

Berk

Aktiv medlem
Men har för mig att jag sett nån grej man stoppar in mellan, för att ändra ration? Vill nämligen minnas att jag kanske har en 10s xt bakväxel i gömmorna..

Känner bara till Travel Agent för bromsvajer.

Är det då inte bättre att köra 10-delat? Då får man också lättare växlar.

Berk

Aktiv medlem
Jo det är det nog men då måste jag byta nav.

Hmm. Med trigger blir det bättre. Om man använder 10-delat Shimano mtb bakväxel till 6-delat kassett behöver man 2.25 mm cable pull. Tror att Shimano 9-delat växreglage med 2.5 mm cable pull skulle funka. 10-delat road är bättre med 2.3 mm cable pull.

EDIT: nej, konverterade i fel riktning. Man behöver 4.5 mm cable pull. Det är precis 7-delat Sram, men vet inte om man kan hitta en grop shifter till den. 8-delat Sram skulle också funka.

Valhalla_

Aktiv medlem
Hehe nu blir der överkurs här.
Du verkar ha stenkoll på detta (y)

Jag tror jag tar den enkla vägen och börjar med min gamla 9d växel, och ser om jag bara kan korta cagen lite. Sen får vi se om det funkar som det ska.

Berk

Aktiv medlem
Hehe nu blir der överkurs här.
Du verkar ha stenkoll på detta (y)

Jag tror jag tar den enkla vägen och börjar med min gamla 9d växel, och ser om jag bara kan korta cagen lite. Sen får vi se om det funkar som det ska.

Det är klart enklare. Min son hade ingen problem med Sram X4 bakväxel på sin 20" mtb, som jag tror inte har en clutch. Enda problem där var att 30/34 inte tillräckligt lätt för stigarna kring Stockholm.

Valhalla_

Aktiv medlem
Verkligen snålt med 20'' hjul med Hg Body. Man får ut på Ebay och sånt skit vilket jag undviket så här långt.
Ja otroligt svårt. Jag såg dedär och tänkte först köpa dem men lev.tiden var ju sinnessjuk. Då tar jag hellre att behöva byta nav istället..

Johge

Aktiv medlem
Klart dottern ska ha bra grejer👌🏼 Sväng förbi mig efter nyår så kan jag troligtvis skramla fram en uppsättning shimanobromsar i garagets gömmor.

Berk

Aktiv medlem
Känner bara till Travel Agent för bromsvajer.

Letade efter något annan och hittade många växelkonverteringsgrejer:
Men priset är samma som en billig bakväxel eller reglage, så tror inte att det hjälper dig mycket.

Valhalla_

Aktiv medlem
Nu är de sista pusselbitarna införskaffade, om jag nu inte glömt något förstås. Allt borde dyka upp i nästa vecka. Styrlagret chansade jag på att det är ec34 för det är dåligt med info på commencals hemsida, what could posaibly go wrong liksom. :ROFLMAO:

Ett par enklare bromsar donerades av @Johge , stort tack för det! Gjorde en liten rockad och snodde pendlarhojens handtag med servo wave till dessa, så får pendlarn de enklare handtagen. :giggle:
IMG_20210101_164140846.jpg

Så!
IMG_20210101_171440673.jpg

Nu är det bara resten kvar då 😁

Valhalla_

Aktiv medlem
Börjar gradvis fyllas på med grejer :giggle:
Är väl ramen, vevarna, och några till småprylar som jag väntar på.
IMG_20210104_203230596.jpg

Men nu funderar jag på en sak här... Hur fan löser jag gripshift växelreglaget?
Visst, jag kan kapa ena handtaget så längden blir ok, men gripshifthandtagets diameter är gigantisk. Och längden också för den delen. Inte så bra för en liten hand. I synnerhet som vänstra sidan inte har något reglage. Och att styret inte får bli så brett.
IMG_20210104_201844806.jpg

Senast ändrad:

TazD

Medlem
Är oftast särskilda handtag för gripshift reglage, där det ena är kortare (på så vis blir de lika långa när växeln läggs till). Borde gå att kunna kapa ena handtaget till rätt längd? Hojta till om jag skall mäta(har det än så länge kvar på ena grabbens 20”).

TazD

Medlem
Sen vet jag inte hur handtag med låsringar inåt lirar med gripshift. Är väll en liten kant på reglaget som det är tänkt att gummit från handtaget ska hakas på,men det är kanske är mer estetik än funktion?

Valhalla_

Aktiv medlem
Problemet är väl främst att reglaget är stort på alla ledder. Det blir en del av handtaget, som är rätt smalt. Så höger handtags innerdel växer från 28 till 39 mm. Inte bra.

60 spänn kostade reglaget så jag chansar och kortar det, så får vi se hur det blir.
IMG_20210104_222539340.jpg

Ville helst ha kvar läppen och glidbanorna längst ut på inre röret så fick kapa ur en bit och svetsa samman ändarna.. slutresultatet vart väl ok. Får se nu om det duger eller ej.
IMG_20210104_225554232.jpg

Valhalla_

Aktiv medlem
Detta är ju sämst. Kanske man skulle sno tillbaka det längre geglaget på högersidan då.
IMG_20210104_231126194.jpg

Längre bromsreglage blir bättre. Får nog bli så, såvida jag inte hittar något annat gripshiftreglage som verkar vettigare.
2678.jpg

Karl-Luis

Aktiv medlem
Det går inte att sätta dit ett budget cross gashandtag? Dvs handtaget glider samtidigt som gripshiften? Kan bli fel ochså om man pressar ner på styret hårt ev

Valhalla_

Aktiv medlem
Ja det låter lite mysko, vet faktiskt inte. Kanske skulle kunna gå att få det där att funka :giggle:

Men jag ger upp med grip shift. Orkar inte försöka få till det, utan jag beställde 7-delade grejer, vanlig trigger och en frikrans med större spann när jag ändå håller på. Så får jag lämna tillbaka 6-d frikransen jag köpte, och hiva ner gripshiften i skrotbingen. Tror det blir bra. Gripshiftern var ändå rätt trögväxlad och klumpig..

Passade på att beställa mer prylar och tog gratis snabbfrakt till instabox på coop. Står att det planeras levereras imorgon eftermiddag. Kan ju inte vara möjligt?!

1609803987056.png

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Ville just skriva att det finns Sram gripshift, men den inte smalare och alla happyiter föredrar trigget till barn, men då hade jag inte sett dina sista inlägg.

Ja, Bikester (och Addnature) kan vara jättesnabb nuförtiden. Med Corona och mellandagsrea tar dom dock några dagar till.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Det blir bra med triggerväxel. Jag tränar knattar i mtb ibland. Det händer att jag får hjälpa till att vrida tröga gripshift reglage de inte orkar vrida själva när de ska få i lättaste växlarna (högre vajerspänning, trögt att vrida).

jjjj

Aktiv medlem
Det blir bra med triggerväxel. Jag tränar knattar i mtb ibland. Det händer att jag får hjälpa till att vrida tröga gripshift reglage de inte orkar vrida själva när de ska få i lättaste växlarna (högre vajerspänning, trögt att vrida).

Fick byta ut sonens Gripshift till trigger då han inte riktigt orkade med att byta växel med den. Och då var han 11 vid det laget. Mycket nöjdare med trigger.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer