Valhalla_
Aktiv medlem
[Byggtråd] Commencal Ramones 20"
Jag har funderat ett tag på vad som ska ersätta dotterns Specialized Riprock 16". Hon gillar att cykla men är än så länge kanske inte en stjärna. Ska man satsa på fina grejer eller billigt? Märke eller Biltema? Var alltför nära att köpa Biltema men efter att ha klämt lite på de hojarna insåg jag att risken att hon får en dålig cykelupplevelse ökar. Tröga mek skivbromsar, aslånga vevarmar, kass dämpare, kassa växlar, inget N/W drev, tungt och eländigt.
Som cyklande farsa har man en plikt att se till att barnen har ordentliga grejer. Så det får helt enkelt bli finare grejer istället. Inte over the top, det får bli när hon blir äldre och om hon gillar detta, men bra och fungerande grejer ska det vara.
Efter att ha hört hennes klagomål varje gång jag cyklat med henne är här "hennes" kravlista:
- Växlar, helst med grip shift handtag
- Grova däck med stor luftkanmare
- Hydrauliska skivbromsar
- 20" hjul
- Hyfsat låg vikt
Och min egen kravlista är
- Rimliga komponenter rakt igenom
- Snygg som fan
Så jag klickade hem en lös ram, Commencal Ramones 20" med stel gaffel, ett par fläskiga däck, Vee crown gem 20x2,6. Och mer kommer.
Jag tror detta kommer bli bra. Få se bara vilka kompromisser jag behöver göra för att hålla bättre hälften nöjd. Man jobbar lite i motvind för den har potential att bli lite för dyr. Kravlistan måste i alla fall uppfyllas för annars kan det väl lika gärna bli biltema.
Nåja, denna ram har jag beställt (men gaffeln var i silver). Har inte fått den än utan håller på och klicka hem grejer. Ram, gaffel och däck beställdes i alla fall idag. Knep visst den sista ?
Har lite vaga planer på att kanske RAW:a den och måla gaffeln boxxerröd.
Sen får jag hålla lite koll på k&s efter beggade deore bromsar och lite annat smått och gott.
Ser fram emot att sätta igång med bygget!
Edit:
Klart!
Som cyklande farsa har man en plikt att se till att barnen har ordentliga grejer. Så det får helt enkelt bli finare grejer istället. Inte over the top, det får bli när hon blir äldre och om hon gillar detta, men bra och fungerande grejer ska det vara.
Efter att ha hört hennes klagomål varje gång jag cyklat med henne är här "hennes" kravlista:
- Växlar, helst med grip shift handtag
- Grova däck med stor luftkanmare
- Hydrauliska skivbromsar
- 20" hjul
- Hyfsat låg vikt
Och min egen kravlista är
- Rimliga komponenter rakt igenom
- Snygg som fan
Så jag klickade hem en lös ram, Commencal Ramones 20" med stel gaffel, ett par fläskiga däck, Vee crown gem 20x2,6. Och mer kommer.
Jag tror detta kommer bli bra. Få se bara vilka kompromisser jag behöver göra för att hålla bättre hälften nöjd. Man jobbar lite i motvind för den har potential att bli lite för dyr. Kravlistan måste i alla fall uppfyllas för annars kan det väl lika gärna bli biltema.
Nåja, denna ram har jag beställt (men gaffeln var i silver). Har inte fått den än utan håller på och klicka hem grejer. Ram, gaffel och däck beställdes i alla fall idag. Knep visst den sista ?
Har lite vaga planer på att kanske RAW:a den och måla gaffeln boxxerröd.
Sen får jag hålla lite koll på k&s efter beggade deore bromsar och lite annat smått och gott.
Ser fram emot att sätta igång med bygget!
Edit:
Klart!
Senast ändrad: