[Byggtråd] Curve GMX+ Steel

SebastianP

Aktiv medlem
Efter att ha cyklat i mål på Sverigetempot så började suget efter nästa ultralopp växa. Tänkte mig att det kunde bli något unsupported gravel/offroad nästa gång.

Då behöver man ju en till cykel... Siktet var först på en mer normal gravelhoj, men det får vänta ett tag då jag klarar mig hyggligt på min Roubaix SL8.

Var nära att slå till på ett Salsa Cutthroat ramset när jag fick tips om Curve. Fastnade för deras GMX+ ram i fina stålrör.

Blir ett bygge gjort för att klara långa lopp under tuffa förhållanden. Blir en helt mekanisk cykel som går att reparera i fält. En äventyrscykel helt enkelt.

IMG_3449.jpeg
Stilig i Nitro Chocolate.

IMG_3448.jpeg
Stöddig gaffel ändå...

IMG_3453.jpeg
Syncros Silverton SL provmonterade.

Finns många tankar kring det just nu. Atlas Mountain Race är en möjlighet. Silk Road Race ligger lite längre fram tidsmässigt för mig. Unmapping 2025 ligger med i tanken också, men missade föranmälan. @Petert

Ingen fara att ha missat föranmälan @SebastianP Det var en intressekoll. Anmälan öppnar i december (tidigare än tidigare uppgift). Inget maxantal. Klart du ska vara med!

Då har jag byggt om växelreglaget till 12-delat med prylar från Ratio. Inga problem alls, perfekt passform och fina instruktioner.

Så nu har jag en helmekanisk 12-delat XPLR grupp med flattop.

IMG_3711.jpeg
Oväntat servicevänligt.

IMG_3712.jpeg

12 delad "ratchet" till vänster ersätter den gamla rakt av.

Tog lite långfrukost imorse och monterade kassetten. Var lite nyfiken på montaget eftersom den är lite annorlunda.

Det är en 12-delad e*thirteen helix 9-45. Den använder sig inte av gängan på bodyn alls, utan de två största dreven har ett klämförband över XD-splinsen. Sedan monteras den andra kassetthalvan mot den första delen med en bajonettliknande låsning, med en liten låsskruv som håller den i position.

Bra eller dålig lösning? Ingen aning, men det verkar välgjort och bra omdömen.

IMG_3721.jpegIMG_3722.jpeg

Nyfiken på hur du tänker med hjulen? Bygger cykeln helt mekaniskt för att vara "safe" men hjul som inte går att laga om du får in något i hjulet och en eker eller två går?

Nyfiken på hur du tänker med hjulen? Bygger cykeln helt mekaniskt för att vara "safe" men hjul som inte går att laga om du får in något i hjulet och en eker eller två går?
Har resonerat en del med mig själv där. Första argumentet är att jag råkade äga hjulen sedan tidigare. Det sägs att det skall till riktigt mycket våld för att köra av en "eker", dessutom är de fullt körbara med ett ekerbrott. Kör jag sönder mer "ekrar" än detta så tror jag att det även finns fler saker att laga på cykeln... Noterar även att Robin Gemperle körde den något mindre bastanta landsvägsvarianten av dessa på TCR. Får väl packa med en JB FiberWeld i värsta fall.

Tillbaka
Topp