[Byggtråd] Dags att bygga en lekcykel!

Steensma

Aktiv medlem
När ekonomin ser bra ut så börjar det pirrar i mina "köpa-cykelprylar-sinnen" och jag fick för mig att fylla upp stallet med en ny cykel.
Denna gång fick det bli till att bygga upp en park/lekcyklel som är tänkt att användas för att träna teknik, åka i Älvsjö BMX-bana och några turer till The Dome.

Från början ville jag ha en gammal NS Suburban, för nostalgins skull, då jag hade en när jag var yngre och älskade den.
Men sen så såg jag det oslagbara priset på en Mutant Bikes X-ray V2 hos Rite och slog till direkt!

Igår kom ramen i posten och startade officiellt det nya cykelbygget. Återanvänder även lite av delarna jag har liggandes hemma, så som styre, styrstam och handtag.

Komponenter kommer börja trilla in lite titt som tätt framöver.

Ram: Mutant Bikes X-Ray V2 26"
Framgaffel:
Hjul:
Styrlager:
Däck fram: Maxxis Ikon 2.2"
Däck bak: Maxxis DTH 2.15"
Pedaler: OneupComponents Composite
Sadel: Colony Plume Slim
Sadelstolpe: Mutant Bikes SSC MK2
Broms: Shimano SLX M7100
Bromsskiva: Shimano RT66 160mm
Vevparti:
Drev: Cult NWO 25T
Vevlager: Primo Spanish 22mm
Kedja: Tall Order 510
Styre: Raceface Next R 35mm rise
Styrstam: Raceface Turbine R
Handtag: ODI Ruffian
Slang:

84447043_988151874911408_5002507327736119296_n.jpg
20200127-NIC_2145.jpg

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Snygg ram och snyggt pris. Jag har varit sugen länge men måste kunna bygga med 26'' delar för att komma undan med det.

mtb565

Aktiv medlem
Det kommer bli en Manitou Circus Expert, då den ligger i rätt prisklass för mig och är typ den enda som har rakt styrrör :p

Hahaha ja det verkar vara enda alternativet med rakt styrrör. Jag har en rätt risig gaffel på min DJ som jag skulle vilja göra något åt, tänkte om du hittat något spännande alternativ :D

Steensma

Aktiv medlem
Spännande detta ska följas!

bygger du egna hjul eller? för ramen är väl spacead för bmx-nav ?
Låter de trevliga människorna på 26bikes fixa hjulen åt mig (riktigt grym kundservice där, hoppas hjulen håller samma kvalitet som den ;) ).
Nej det är Evolution ramen som har bmx-specade nav, denna har vanliga 135x10mm.

Steensma

Aktiv medlem
Idag kom första paketet (flera är på ingång).
Detta innehöll sadel och sadelstolpe. Det skulle även innehålla styrlager, men CRC fick för sig att det styrlagret jag beställde inte fanns i lager även fast det var i lager när jag beställde det.
20200130_132317.jpg

20200130_132418.jpg
20200130_132544.jpg

Sadelstolpen var helt onödig att köpa visade sig efter att ramen kom. Mutant har tydligen ett eget system för att sätta fast sadelstolpen, SSC (Smile Seat Clamp), där man abra trär en bult genom sadelröret och sadelstolpen där man sedan skruvar fast en mutter.
Man fick även med en sadelstolpe med förborrade hål när man köpte ramen (vilket jag inte visste om, för det stod inte i beskrivningen).

konsp

Medlem
Speciell "lösning" dom hade på sadelklämma då, vad är det för dimension på stolpen jag kan kanske va spekulant till mitt bygge..

Idag kom första paketet (flera är på ingång).
Detta innehöll sadel och sadelstolpe. Det skulle även innehålla styrlager, men CRC fick för sig att det styrlagret jag beställde inte fanns i lager även fast det var i lager när jag beställde det.
Visa bilaga 400734
Visa bilaga 400735Visa bilaga 400736

Sadelstolpen var helt onödig att köpa visade sig efter att ramen kom. Mutant har tydligen ett eget system för att sätta fast sadelstolpen, SSC (Smile Seat Clamp), där man abra trär en bult genom sadelröret och sadelstolpen där man sedan skruvar fast en mutter.
Man fick även med en sadelstolpe med förborrade hål när man köpte ramen (vilket jag inte visste om, för det stod inte i beskrivningen).

VVS-ingenjör? 🤗

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer