[Byggtråd] Dags att svetsa!

edvin_m

Aktiv medlem
Tja,
Jag lär ju knappast vara den enda cyklisten som varit sugen på att bygga en egen ram men nu har jag äntligen fått tillgång till en verkstad igen så nu är det dags!
DSC_0013.JPG

IMG_20210107_214531_149.jpg

IMG_20210107_214531_150.jpg

DSC_0010.JPG

Har svarvat och fräst delar till en fixtur ett tag nu samt notchat rören till fram triangeln. Typ lärt mig svetsat och övat på iaf två rörstumpar, så ikväll så ska iaf framtriangeln svetsas ihop om allt går väl!

Lindahl195

Aktiv medlem
Skaffa en S-neck till svetshandtaget och byt ut bakkappan mot en kortare (finns superkorta) större gaskåpa = längre wolframutstick och bättre gas-täckning. :)

Punkta minst på 4 ställen och svetsa symmetriskt, tiggen drar sig lätt.. speciellt om det är spalt någonstans.👍

Mvh industrirörmontör/rörsvetsare, bland annat.

edvin_m

Aktiv medlem
_20210114_230802.JPG

Så! Nu är fram triangeln ihop. Gick hyffsat att svetsa, fick dra på betydligt mer ampere än jag började med för att få ihop svetsarna.

Måste fixa nått vettigt sätt att kunna ställa upp ramen på bordet i olika vinklar i fortsättningen, tips? Lite skakig på handen så vill gärna kunna ta stöd med handleden.

DSC_0023.JPG

DSC_0020.JPG

Några andra tips med svetsarna? Helt ny på svetsning så alla tips är bra!

edvin_m

Aktiv medlem
Skaffa en S-neck till svetshandtaget och byt ut bakkappan mot en kortare (finns superkorta) större gaskåpa = längre wolframutstick och bättre gas-täckning. :)

Punkta minst på 4 ställen och svetsa symmetriskt, tiggen drar sig lätt.. speciellt om det är spalt någonstans.👍

Mvh industrirörmontör/rörsvetsare, bland annat.
Tack! Ska kolla upp s-necken, var bökigt att komma åt med både handtaget och tillsatsmaterialet innan jag tog loss ramen ur jiggen. Punktade nog upp med 6 stycken svetsar runt varje infästnibg innan jag tog loss den. Passade ganska bra i jiggen igen när jag var klar så verkar ha klarat sig bra :D

Lindahl195

Aktiv medlem
Vad har du för tjocklek på tillsatsen? Vilken ampere körde du på?
Gasflöde?
Ser ut som du även behöver öka på slope, så slipper du "fiskögat" när du avslutar.

Svårt på rör med liten diameter, men man kan lägga gaskåpan emot svetsen om man har lite kortare utstick, då skakar man inte så mycket.

edvin_m

Aktiv medlem
1.6mm tillsatsmaterial, kåpa 8, gasflödet tror jag var ställt på 12 l/m. Körde inte med styrning av strömmen med fotpedalen, ska kolla slope inställningarna!

42 A för BB till ST och DT.
37 A för TT och DT till HT.
33 A för ST till TT

Lindahl195

Aktiv medlem
Amperen verkar ju inte vara onormalt höga, men tillsatsen lite tjock, se om du kan få tag på tunnare, så smälter det ihop lättare.
12l/min är bra 👍

Pedal behöver du inte, men kör du lite längre slope och 2takt så kan man även använda slopen för att anpassa värmen.

• Gilla
Reactions: EST

Viktor86

Medlem
Slipa volframen spetsig och ta av den vassa toppen, håll allt rent rent rent och kom nära smältbadet med pistolen, stöd är ett måste för riktigt fina svetsar. Svetsa mycket så blir du duktig.
presents-the-appropriate-processing-mode-of-the-tungsten-electrode-and-the-effect-of-the.png

Kul att följa, kör hårt!

Bengt-re

Aktiv medlem
Slipa volframen spetsig och ta av den vassa toppen, håll allt rent rent rent och kom nära smältbadet med pistolen, stöd är ett måste för riktigt fina svetsar. Svetsa mycket så blir du duktig.
Visa bilaga 464714
Kul att följa, kör hårt!

Slipa bara med försiktighet. Thorium är inte godis.

Det finns dock två situationer som måste uppmärksammas på:

först, vid svetsning i behållaren, är inte ventilationen fri, de radioaktiva partiklarna i röken kan överskrida sanitetsstandarderna;

För det andra kan koncentrationen av radioaktiv aerosol och radioaktivt damm nå eller till och med överskrida den hygieniska standarden vid slipning av torium-volframstång och där torium-volframstång finns. Radioaktiva ämnen i kroppen kan orsaka kronisk strålningssjukdom, huvudprestanda i det allmänna funktionella tillståndet försvagas, kan se uppenbar svaghet, motståndet mot infektionssjukdomar avsevärt minskat, viktminskning och andra symtom.

Thorium-volframelektroden innehåller thoriumoxid (Th02 eller thoriumoxid), som är den mest använda volframelektroden och har blivit en standard för att bedöma andra volframelektroder. På grund av den lågaktiva radioaktiva faran för volframelektroden har många användare dock bytt till andra alternativ. I allmänhet är en 2% torium-volframelektrod en bra volframelektrod med den lägsta mängden arbete och fungerar bra även vid överbelastningsspänning. Thorium-volframelektrod är överlägsen ren volframelektrod i många aspekter. Thoriumoxid ger cirka 20 procent mer strömförande kapacitet än ren volfram och har i allmänhet en längre livslängd och hjälper till att förhindra svetsföroreningar.

Valhalla_

Aktiv medlem
Toriumelektroder bör man undvika. Finns ju flera andra som inte är radioaktiva, t.ex med 1,5% lantan.

Snyggt bygge, ska bli spännande att se hur det går!!

Smedfan

Medlem
Toriumelektorer är rödfärgade.
Passande wolfram om man vill undvika det,är lila eller guld.
Dom har bättre svetsegenskaper.
( i alla fall i teorin.) 😁

Pajas

Aktiv medlem
Mmmmmm i teorin...... som svetsare så balanserar väl lite radioaktivitet upp lite med tanke på ozon och krom och annat skit man får in i kroppen..... :rolleyes:

edvin_m

Aktiv medlem
Bra helg med både längdskidåkning i Ulricehamn och långfärdsskridskor i Vättlefjäll här i gbg idag. Två sena kvällar på det i verkstan så är jag ganska mör just nu. Lite framsteg med ramen iaf.

Det här är min baktriangel jig. Har laserskurit ut lite bitar som visar vart däck, klinga, vevarmar BB och dropouts är. Bara att passa in allt, såga och fila :) Grymt bra att ha för att se så allt sämmer.
DSC_0027.JPG

Tyvärr visade sig sadelstagen jag köpt ge väldigt lite frigång mot däcken, så fick fulböja dem lite samt snabbt rita upp en till mall för däcket som jag kunde fästa på bakaxeln i svetsjiggen och se så allt skulle gå fritt.

DSC_0034.JPG

Sen så gick inte böjandet så bra utan jag har två ganska osymmetriska sadelstag men det är en annan historia.

DSC_0038.JPG
DSC_0043.JPG

Punktade upp allt och svetsade ihop det ikväll. Brände ett rejält hål i sadelröret när jag glömde ställa ner strömstyrkan från att ha svetsat i dropoutsen. Tack för den! Bara att lappa ihop.

DSC_0045.JPG

DSC_0046.JPG

Ska ordna några förstärkningar för sadelrör mot topprör och vid styrhuvudet. Bygga en liten jigg för bakre bromsfästet mm i veckan om jag hinner :)

edvin_m

Aktiv medlem
Skarvade ihop några bitar till en bromsfästes fixtur. Är ju ny på det här med svets och glömmer bort att jag behöver kunna komma åt alla sidor och punkta fast delarna men men... 😁
En liten förstärkning fick också plats
DSC_0006.JPG

Samma med sadelröret, fulstål från hornbach duger förhoppnibgsvis här :)
DSC_0005.JPG

DSC_0011.JPG

Lindahl195

Aktiv medlem
Ser ut som att det går lite fort/stressigt när du svetsar. Har du testat sänka amperen och värma lite längre? Leta efter "virveln" I smältan för att veta när du har bra genombränna.

Fick du tag på tunnare tillsats? Tror det kommer göra underverk, tillsammans med lite lägre ampere!

På exempelvis staget till sadelröret skulle du kunna vila gaskåpan på materialet så blir det stadigare. Kämpa på, det är bara nöta så sitter det!

Bjuder på en bild på min första skarv på över ett år, smutsen i omstarten är ifrån en svetspunkt, men inget röntgenkrav på detta jobbet... :)
20210121_224130.jpg

edvin_m

Aktiv medlem
Jepp, fick tag på 1.2 mm som jag provade idag. Funkade bättre men jag tycker själv jag fått bättre resultat när jag dragit upp amperen. Kör jag på lägre och "jobbar fram" det så tycker jag att det är enkelt att den tappar ena sidan och inte riktigt smälter fast. Men jag ska prova mer!

efj

Medlem
Dags för uppdatering! :) Har inte svetsat på många år men blir ju sugen igen...

• Gilla
Reactions: EST

Pajas

Aktiv medlem
Stressa mindre och vänta till tillsatsen verkligen smälter och ha tillsatsen i gasskydd innan och även att den är lite ”förvärmd” annars kyler den smältan. Helst när man kör låga ampere.
Det är bara att träna på ......

edvin_m

Aktiv medlem
Med ramen färdig svetsad så är det dags för lite fix!

Tänkte köra med SRAMs UDH hanger, mest för jag hade en extra Maxle bak axel hemma som reserv. Men det gick inte, de hade bytt gänga :( inte nog med det utan det finns inte så många M12x1 på marknaden. Så jag fick köpa en för lång, svarva ner och gänga om.
DSC_0019.JPG

DSC_0022.JPG

Sen var det dags för verktygs inköp. Gängsnitt för vevlagret
DSC_0018.JPG

Sen var jag lite snål och köpte bara själva brotscharna för sadelröret och styrhuvudet. Istället blev det lite svarv och fräsning för att göra hållare av vevlagersverktyget.

Sadelrörsbrotschen
DSC_0075.JPG

Styrhuvudsbrotschen
DSC_0077.JPG

DSC_0074.JPG

Styrhuvudet funkade klockrent att brotscha men sadelröret var värre, värmen från svetsningen har gjort att röret slagit sig och brotschen som är ganska kort går igen utan problem, men en sadelstolpe tar stopp. Tänkte köra på 31,6 mm som jag har på min enduro men blir kanske 30,9 på shims i toppen om jag inte får tag på en längre brotsch :(

Orwar

Aktiv medlem
Har du prövat att göra en styrning till sadelrörsbrotschen för att få den att gå rakt?

edvin_m

Aktiv medlem
Funderat på det, svarva till en bit plast till 31.6 mm och en bättre axel/hållare till brotschen som kan löpa i plast biten och styra den rätt. Men verkar finnas ganska billiga ställbara handbrotschar på t.ex. Amazon som är lite längre.

Säkert ingen super kvalite men ganska smidigt att bara kasta pengar på problemet :)

Valhalla_

Aktiv medlem
Sjukt snyggt! Hur kom du på iden att köra babyblått med färgstänk? Gillar att inte ens gaffelkronan undkom behandlingen.

Skulle du för övrigt behöva dekaler/loggor till den så har jag en skärplotter och lite vinylfolie på ingång. Kanske man kan hjälpa med utskärning om det behövs. Bara PMa i så fall :giggle:

Willie

Aktiv medlem
Sjukt inspirerande tråd!

Snyggt lackat med, ska bli spännande att se den uppbyggd!

edvin_m

Aktiv medlem
Sjukt snyggt! Hur kom du på iden att köra babyblått med färgstänk? Gillar att inte ens gaffelkronan undkom behandlingen.

Skulle du för övrigt behöva dekaler/loggor till den så har jag en skärplotter och lite vinylfolie på ingång. Kanske man kan hjälpa med utskärning om det behövs. Bara PMa i så fall :giggle:

Ingen aning, bara en ide jag fick. Har bubblat ganska många olika tankar, klarlackad raw, ärgad koppar behandling, vantablack etc men kom fram till att jag ville ha nått poppigt. Cykeln kommer nog främst också att användas till transport när jag ska cykla tillbaka till bilen efter att jag forspaddlat med min packraft så extra kul att den matchar min båt.

Tanken var att styrstammen skulle fått samma behandling på en gång, men färgen(Montana Gold) gillade inte aluminiumen utan började bubbla. Får skaffa en annan primer och prova igen.

Har en specialare på G till handtagen i samma stuk om jag får till infärgningen 😁

Btw. Behöver ett framhjul till cykeln, 29" 110x15mm. Svart, inte alltför smal innerbredd. Nån som har nått billigt de vill bli av med?

edvin_m

Aktiv medlem

Tack för erbjudandet, finns faktiskt en plotter på Mikrofabriken där jag är och härjar. Funderade på några dekaler men tänkte att det nog blir svårt att få till bra över färgstänken. Skulle nog ha fått göra negativ och lackat dit i så fall.

mamme1

Aktiv medlem
Tack för erbjudandet, finns faktiskt en plotter på Mikrofabriken där jag är och härjar. Funderade på några dekaler men tänkte att det nog blir svårt att få till bra över färgstänken. Skulle nog ha fått göra negativ och lackat dit i så fall.
Ni har både skidtunnel & fet verkstad, schysst!

edvin_m

Aktiv medlem
Lackhärdning mm tog sin lilla tid men fick äntlgien ihop cykeln i förra veckan. Lite preliminära delar som 27.5" framhjul istället för 29" som det ska vara mm men kul att kunna prova den iaf.

DSC_0171.JPG

135 och 14X mm nav hade visst inte samma avstånd från bromsfästet till axelavslutet. ISO fästet hamnade för långt ut, fick shimsa med brickor tillfälligt. Får lösa något snyggare framöver.

DSC_0167.JPG

3d-printade täcklock till vajerdragningen.
DSC_0155.JPG

Slit-och-släng väggen!
DSC_0181.JPG

Mupp vinkel på foto men får duga :)
DSC_0190.JPG

DSC_0193.JPG

DSC_0197.JPG

DSC_0198.JPG

DSC_0201.JPG

3d-printade täcklock till slangdragningen. Ska på en dropper här så fort jag får tag i nån billig.
DSC_0199.JPG

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer