[Byggtråd] Dartmoor Primal 27,5

Ofärdig

Medlem
Då var det dags att bygga min första cykel! Hoppas med denna ram att få till en cykel jag kan ha kul med lite var som, i skogen ,på gatan i bikepark mm.

Ramen och en del småsaker är beställda från samma butik, men sen tänkte jag jaga efter en hel del begagnade delar som kan tänkas ligga o samla damm hos andra.
Budgeten är aningens ansträngd och för tillfället har jag inte ens en cykel, så det kan hända att en del uppgraderingar kan komma eftersom.
Länk till Specen: http://dartmoor-bikes.com/hardware/enduro-trail/primal-275-0
Kommer att lägga ut en Köpes på delar jag saknar här på Happy så om ni har nåt jag söker är ni välkomna att skicka PM.
Är som sagt helt novis på detta så ni får ursäkta om jag inte förstår allt direkt, jag mottager ideer och tips med öppna armar!
frame_Primal_27.5_black-gray.jpg

Ritchey_Comp_2X_Lenker__31_8mm_9__bb_black1470x849.jpg

DARTMOOR_Primal_Sattel_schwarz1470x849.jpg

Ritchey_Trail_Stem__31_8_0__bb_black1470x849.jpg

Ritchey_WCS_Trail_Griffe_Lock-On_black1470x849.jpg

Cool!
Kör på billig stam + styre åtminstone till du provat och vet vad som passar för dig.
135 mm spacing bak!?! Isåfall kan du behöva specialbeställa hjul eller köpa dem separat.
Vad tusen betyder euro bottom bracket?

Der Kaiser sa:
Cool!
Kör på billig stam + styre åtminstone till du provat och vet vad som passar för dig.
135 mm spacing bak!?! Isåfall kan du behöva specialbeställa hjul eller köpa dem separat.

Utan att över huvud taget besitta någon som helst kunskap så tror jag det finns olika standarder i diameter och gängning etc. Jänkarna kör väl säkert med korsgängat i sextondels alnar eller något annat obegripligt system.

Bonzo sa:
Der Kaiser sa:
Cool!

Utan att över huvud taget besitta någon som helst kunskap så tror jag det finns olika standarder i diameter och gängning etc. Jänkarna kör väl säkert med korsgängat i sextondels alnar eller något annat obegripligt system.

Det var säkert jänkarna som uppfann pressfit. Men jag håller med ofärdig, man kan väl inte tänka sig att de sätter på ita-bb, men både brittisk o italiensk ÄR ju europeisla länder...

Det blir snyggt det där!
Rolig sadel :)

Nu har äntligen ramen anlänt, bedrövlig bild men jag lovar att lägga mer krut på det till helgen. Förhoppningsvis så sitter det då en Marzocchi framgaffel på.
20180130_184050_001.jpg

Du har då för mycket fritid du... Ska du joina "grannen" i ledighetskommiten?

Du kan droppa av cykeln här sen när du är klar ??

20180206_115151.jpg

Då var det klart med framgaffel!
Marzocchi 350 ncr 160mm sitter som en smäck.
Vevlager och pedaler ligger o väntar på att bli hämtade så kanske blir lite mek till kvällen.

Silanderjarl sa:
Ser ut att bli ett riktigt grymt bygge! Vad ska du ha för bromsar?

Lutar åt Sram men jag har lite svårt att bestämma mig. 4 kolvs ok vill man ju ha bara för att det finns ju. Sen känn ju Zee som ett bra alternativ men då är det det här med i -spec vs match maker och om man ska blanda shimano o sram växel o broms...

Ofärdig sa:
Silanderjarl sa:
Ser ut att bli ett riktigt grymt bygge! Vad ska du ha för bromsar?

Lutar åt Sram men jag har lite svårt att bestämma mig. 4 kolvs ok vill man ju ha bara för att det finns ju. Sen känn ju Zee som ett bra alternativ men då är det det här med i -spec vs match maker och om man ska blanda shimano o sram växel o broms...

Jag håller med, känns inte riktigt kosher att blanda shimano och sram av nån anledning. Jag kör Hopebromsar till mitt pågående bygge jag

Maguras bromsar är fan bra grejer alltså, de har lite annan form på grepper än shimano och andra men det är en fråga om att justera in grejerna så det passar en själv.

MatteXC sa:
Maguras bromsar är fan bra grejer alltså, de har lite annan form på grepper än shimano och andra men det är en fråga om att justera in grejerna så det passar en själv.

Nu tar jag dig på orden och beställer ett set mt5. Har dom hemma för 1700kr så det känns ju ok.

Ofärdig sa:
MatteXC sa:

Nu tar jag dig på orden och beställer ett set mt5. Har dom hemma för 1700kr så det känns ju ok.

kul, tror inte att du blir besviken, jag har snäppet under MT5 (MT4) som är enkelkolvsvarianten och de är både lättare, nyper bättre och har bättre modulation än mina shimano SLX (som faktiskt funkar bra).

MatteXC sa:
Ofärdig sa:
MatteXC sa:

kul, tror inte att du blir besviken, jag har snäppet under MT5 (MT4) som är enkelkolvsvarianten och de är både lättare, nyper bättre och har bättre modulation än mina shimano SLX (som faktiskt funkar bra).

Good for you?
Jag tror oxå du blir nöjd! Har mt7or på min?

mikipedia_ sa:
MatteXC sa:
Ofärdig sa:
MatteXC sa:

Good for you?

Låter lovande, kör ni med Maguras skivor eller funkar det med andra? Har precis köpt 2st RT66 180 samt 203mm. Har förstått att Maguras är lite tjockare (2mm) än shimanos.

Gååååååår fööööööör sakta för dig..... du måste ju bakjulspsykla den där över sjön och ta en happykask hos mig innan isen försvinner, i övrigt så ser den lite för fin ut för att användas.

Panozz sa:
Gååååååår fööööööör sakta för dig..... du måste ju bakjulspsykla den där över sjön och ta en happykask hos mig innan isen försvinner, i övrigt så ser den lite för fin ut för att användas.

Hade vart grymt det! Meeen nu serru stötte jag på patrull!!! Adaptern jag beställt för bromsoksmonteringen på gaffeln räcker ju inte till på långa vägar.

Ofärdig sa:
mikipedia_ sa:
MatteXC sa:
Ofärdig sa:
MatteXC sa:

Good for you?

Låter lovande, kör ni med Maguras skivor eller funkar det med andra? Har precis köpt 2st RT66 180 samt 203mm. Har förstått att Maguras är lite tjockare (2mm) än shimanos.

Jag har kört med Ashimas lättviktarskivor :D
180 fram 160 bak räcker fint för mig, det ska ju helst inte bromsas för mycket :D

MatteXC sa:
Ofärdig sa:
mikipedia_ sa:
MatteXC sa:
Ofärdig sa:
MatteXC sa:

Good for you?

Jag har kört med Ashimas lättviktarskivor :D
180 fram 160 bak räcker fint för mig, det ska ju helst inte bromsas för mycket :D
Helt klart skulle jag ju klara mig med 160 runt om men nu går det ju att sätta större? dessutom så kan jag bromsa skenande sj-tåg om det skulle behövas! Köpte adapter för rätt standard nu så borde det bli bra.

20180214_203936.jpg

Så då har jag fått lite broms till framändan! Nu ska slangarna kortas och bromsarna luftas. Väntar på en konvertering till navet bak, skall bli 10×135 ist för nuvarande qr. Håller tummarna att jag får rätt grejjer.

Tillbaka
Topp