[Byggtråd] Deviate Highlander V.2

manneblask

Aktiv medlem
Jaha då damp den ner, nog det lyxigaste jag unnat mig cykelmässigt under mina år.

50% rabatt på ramen, endast en kvar i min storlek, har prylar som passar på hojen rakt av hemma, tjänat lite extra cash på en bilförsäljning.

Var det billigt? Skulle jag inte säga!
Var det behövligt? Verkligen inte!
Var jag värd det? Självklart!

Kikat och följt Deviate ett bra tag och varit nyfiken och tänkt att en sån kommer jag aldrig köpa för den är för dyr. Nu sitter jag här ändå som ett barn på julafton.

Planen är att göra hojen till den ultimata Allt i allo-hojen. Jag kommer från en Propain Tyee som jag kört på i ett år och en Radon Skeen Trail som plattstig-hoj. Propainen har varit grym men jag känner att jag inte behöver så mycket hoj och flacka vinklar. Radonen är bra men funkar inte till allt när det blir för gnarly.

Vad kommer åka på då?

Ram:
Deviate Highlander V.2 i medium
Gaffel: Fox 36 i 150mm (ramen är specad för 140-160). Ger ca 65.5 i gaffel vinkel - helt perfa.
Dämpare: DVO Jade X och/eller DVO Topaz som ger 145mm slag.
Drivlina: Blandat bös av Shimano och SRAM
Bromsar: Shimano SLX M7120
Sänkstolpe: OneUp v.2 180mm
Sadel: Det som finns i gömmorna
Pedaler: DMR Vault
Hjul: DT EX511 med 370-nav (uppgraderad ratchet)
Däck: Maxxis Minion DHR II fram och bak
Cockpit: Bestående av Chromag, PNW och Raceface

Ramen känns väldigt premium, det mesta känns välgenomtänkt och uppskattar den halvexterna höljedragningen än så länge (även om jag föredragit externt).

Byggandet drar igång i veckan. Tills dess blir det att stirra på ramen tills jobbet/livet ger en lite tid över.

Bilagor

• IMG_20240123_201432.jpg
    IMG_20240123_201432.jpg
    390.2 KB · Besök: 199
Senast ändrad:
Lyckades bygga lite idag vid ovanligt hemmajobb och komptimmar ?

Skulle börja plasta ramen och har alltid kört biltemas plast med bra lycka. Denna gång var den slut och hade inget biltema nära tlll hands så provade Julas som jag tänkte var samma. Satan vilket piss alltså! Superklistrigt och ingen skyddsfilm så det var omöjligt att klippa. Gav upp och får beställa nått annat. Jag är inte så brydd om repor, så någon slags invsiframe eller liknande orkar jag inte ?

Interna dragningen av dropper var snorenkelt. Följde med en plastslang som man lätt kunde trä på vajer och hölje och sen dra igenom allt. Följde med skumhölje som jag petade på via styrhuvudet. Broms och växel är extern under överrör sedan in i varje sadelstag, helt klart bättre än helt intern.

Fick chansen att prova mitt amazon-köp för styrlagerpress som inhandlades någon gång för längesedan. Kan verkligen inte rekommendera ? Tog orimligt långt tid att få nedre koppen att gå in rakt så gummiklubban åkte fram ?

Annars är det mesta straight forward.
Ska kapa bakbromsen och montera sen lite småfix, växeljustering och inplastning så är den klar tror jag!

IMG_20240125_124336.jpg

IMG_20240125_162138.jpg

IMG_20240125_160728.jpg

IMG_20240125_161117.jpg

IMG_20240125_161128.jpg

IMG_20240125_161328.jpg

Senast ändrad:
Mäktigt. coil är jävligt snyggt på highlandern.
Kul att kabeldragningen fick bra betyg. Det är en av få saker som jag tyckt verkat lite sådär då halv extern erbjuder det sämsta av båda världar i teorin.

Kul att kabeldragningen fick bra betyg. Det är en av få saker som jag tyckt verkat lite sådär då halv extern erbjuder det sämsta av båda världar i teorin.
Ser ut att vara extern fram och extern bak? Ja, känns olyckligt på bromsar men enklare att dra och inte höger/vänster känsligt.

För dropper föredrar jag halvdragning bromsarna vill jag ha externt.

Ja det ser jäkligt snyggt ut, får se hur den gröna fjädern matchar med allt annat bara ?
Ja alltså jag hade såklart föredragit extern hela vägen, men rätt skönt att slippa pilla med höljen i mörker, trånga utrymmen osv. Nu måste jag ändå kapa bakbromsen för den sitter i en annan ram med intern dragning (och kanske ändå justera slanglängd).

Ser ut att vara extern fram och extern bak? Ja, känns olyckligt på bromsar men enklare att dra och inte höger/vänster känsligt.

För dropper föredrar jag halvdragning bromsarna vill jag ha externt.
Det är externt under överröret och sedan in i ett hål i varje sadelstag. Droppern i denna ram skulle nog bli mer klurig utan lilla plaströret som guide, men när man väl har hölje i så är det ju bara att återanvända som guide i framtiden.

Ja det ser jäkligt snyggt ut, får se hur den gröna fjädern matchar med allt annat bara ?
Ja alltså jag hade såklart föredragit extern hela vägen, men rätt skönt att slippa pilla med höljen i mörker, trånga utrymmen osv. Nu måste jag ändå kapa bakbromsen för den sitter i en annan ram med intern dragning (och kanske ändå justera slanglängd).

Det är externt under överröret och sedan in i ett hål i varje sadelstag. Droppern i denna ram skulle nog bli mer klurig utan lilla plaströret som guide, men när man väl har hölje i så är det ju bara att återanvända som guide i framtiden.
Ja, jag menade så men skrev annat..

Mb31 ramen jag har är dryg att dra men det är främst att behöva klippa bromsen jag blir irriterad på. Nu är det väl kanske inte vanligt att oliven inte får plats i porten...

Ja, jag menade så men skrev annat..

Mb31 ramen jag har är dryg att dra men det är främst att behöva klippa bromsen jag blir irriterad på. Nu är det väl kanske inte vanligt att oliven inte får plats i porten...
Ja det är alltid segt, speciellt om den är rätt längd. Men bara att slippa fippla genom själva underröret (speciellt när det är bara tomrum) är ändå skönt. Luftningen går ju på ett kick ändå.

Lyckades bygga lite idag vid ovanligt hemmajobb och komptimmar ?

Skulle börja plasta ramen och har alltid kört biltemas plast med bra lycka. Denna gång var den slut och hade inget biltema nära tlll hands så provade Julas som jag tänkte var samma. Satan vilket piss alltså! Superklistrigt och ingen skyddsfilm så det var omöjligt att klippa. Gav upp och får beställa nått annat. Jag är inte så brydd om repor, så någon slags invsiframe eller liknande orkar jag inte ?

Interna dragningen av dropper var snorenkelt. Följde med en plastslang som man lätt kunde trä på vajer och hölje och sen dra igenom allt. Följde med skumhölje som jag petade på via styrhuvudet. Broms och växel är extern under överrör sedan in i varje sadelstag, helt klart bättre än helt intern.

Fick chansen att prova mitt amazon-köp för styrlagerpress som inhandlades någon gång för längesedan. Kan verkligen inte rekommendera ? Tog orimligt långt tid att få nedre koppen att gå in rakt så gummiklubban åkte fram ?

Annars är det mesta straight forward.
Ska kapa bakbromsen och montera sen lite småfix, växeljustering och inplastning så är den klar tror jag!

Visa bilaga 677375
Visa bilaga 677376
Visa bilaga 677377
Visa bilaga 677378
Visa bilaga 677379
Visa bilaga 677380
Men vad hände med färgen ?... är den inte brun/svart på första bilden? Eller missar jag nåt? Snygg iaf ?!

En hel del gjort idag. Några saker som behöver fixas:

- Bromsbeläggen ligger sjukt nära skivan hela tiden, ser inte ut som kolvarna är uttryckta (tryckte även in dem och luftade. Får kika vad som pågår.

- Bakaxeln som följer med sitter så sjukt tajt i bakhjulet, nästan så jag trodde det var fel storlek. Har inte hunnit mäta men gick på till slut. Kanske är lite off i tillverkningen där (eller min DT-nav som spökar).

- Behöver längre kedja, hade hoppats på att klara mig. ska se om jag kan sätta ihop en relativt ny kedja jag delade nyss.

- Lite skyddsplast, dra åt skruvar och växeljustering så är vi hemma!

IMG_20240127_133605.jpg

IMG_20240127_133633.jpg

IMG_20240127_151118.jpg

IMG_20240127_151127.jpg

IMG_20240127_151143.jpg

Min lilla bash fick följa med här, har suttit på flera cyklar sedan 2017.
IMG_20240127_151157.jpg

Så jäkla taggad på att höra hur den upplevs att trampa som stighoj. Tycker både highlandern och forbidden druid låter på reviews som de kan vara perfekta hojar för att trampa bröttig gbg stig.

Snyggt!

För en som bara cyklar HT: Vad tillför den annorlunda kedjelinjen? Bör slita mer på framklingan, men å andra sidan ser den inte ut att vara ämnad för Cykelvasan? ?

Snyggt!

För en som bara cyklar HT: Vad tillför den annorlunda kedjelinjen? Bör slita mer på framklingan, men å andra sidan ser den inte ut att vara ämnad för Cykelvasan? ?
Förenklat möjliggör det att man frikopplar kedjans krafter från länkaget. Det har också fördelen att man då kan få hjulet att röra sig snett bakåt i stället för uppåt när länklaget komprimeras. Skall göra att den går bättre över ojämnheter då hjulet får mindre tendens att fastna på saker.

Raw alu är gött! Ska ge kokosplast en chans till, hade det för ett par år sedan och var inte superimponerad av åk-kvalitén..
Enda jag tänker är att så länge tillverkaren har typ 5års garanti hinner man ju hitta problemen om de finns och sen så går ju saker att laga sen vilket inte är så lätt alls på alu.
Inte haft problem på de cyklar jag haft men bara haft alu.

Enda jag tänker är att så länge tillverkaren har typ 5års garanti hinner man ju hitta problemen om de finns och sen så går ju saker att laga sen vilket inte är så lätt alls på alu.
Inte haft problem på de cyklar jag haft men bara haft alu.
Om garantin är nåt värd dvs.

Jag har haft lite blandat med både hanteringen, samt vad det är som slits ut, på mina cyklar.

Deviate har en "Lifetime warranty". Sen vad det innebär i det finstilta har jag inte detaljstuderat ännu.
De är ju ett litet företag så misstänker att hanteringen är rätt bra, de skulle inte överleva om de inte höll vad de lovade.

Nyfiken på hur den känns. Jag spanade på just den där i höstas innan jag köpte Yetin men sortera de lite bort den på att många recensioner beskrev den som att den känns mer kapabel/har mer slag än den har på pappret, och jag ville ha en cykel som kändes som att den har mindre slag. Så ska bli kul att höra hur den står sig på kapabel/lekfull-skalan.

De är ju ett litet företag så misstänker att hanteringen är rätt bra, de skulle inte överleva om de inte höll vad de lovade.

Nyfiken på hur den känns. Jag spanade på just den där i höstas innan jag köpte Yetin men sortera de lite bort den på att många recensioner beskrev den som att den känns mer kapabel/har mer slag än den har på pappret, och jag ville ha en cykel som kändes som att den har mindre slag. Så ska bli kul att höra hur den står sig på kapabel/lekfull-skalan.
Ja jag tänker det med.

Ja det är ungefär så jag uppfattat den med. Ska bli spännande att testa!

Premiären avklarad med toppenföre i ÄGB. Första intrycket av hojen är att den är galet smutt uppför och sjukt rolig nedför. Mer livlig och peppig än propainen men geon gör sig bra i stöket. Sjukt bra att hoppa med också det lilla jag prövade.

Trodde reachen skulle vara lite lång med 40mm stam men den var helt perfekt.
Gaffeln behöver jag labba lite med men 150mm känns bra.

Ändå missödet var att jag glömt dra åt vevpartiet nog hårt ? Sram och deras moment alltså.

IMG_20240203_114842.jpg

IMG_20240203_114709.jpg

IMG_20240203_114629.jpg

Tillbaka
Topp