Byggtråd downhill hardtail

MTBemil

Aktiv medlem
Fullt inspirerad av Rob dis Willis från youtube och instagram (@dis_hucker)har jag bestämt mig för att bygga en retro-inspirerad (2000-2005) downhill hardtail. Med grov ram, feta däck och riktigt långslagig gaffel.
Några av Robs hojar snodda från instagram:
130287746_3120078941426455_4634580890099023072_n.jpg133881578_116891270199697_6515673251095364979_n.jpg72891042_164966864569831_6169916862411938340_n.jpg
Först kollade jag runt efter 243 ramar, men i slutändan så hittade jag en Twofour toy4 ram här på happy som jag köpte:
IMG_20210111_214454.jpg
Det är en bjässe på ca 3kg med justerbara dropouts och clearance för traktordäck, bara färgen som är lite sisådär.

Som sulor tänkte jag halo contra 24x3" bak med antingen 26" eller likadan setup fram. Fälgar i rätt tidsera och med tillräcklig bredd för 3" däck vore nog sun rims double wide eller doubletrack(om det går att få tag i) och jag räknar med att få bygga egna hjul. I gaffelväg har jag kollat på marzocchi monsters, shiver dc eller kanske en rockshox totem. Drivlinan har jag ej bestämt mig om, där enkelheten och hållbarheten av en singlespeed setup är väldigt suktande, men har även haft väldigt bra erfarenheter av zee växlarna så där kanske jag kör moderna komponenter. I bromsväg har jag egentligen inte så stora krav, men drömmen vore ju ett par hope m6 ti sexkolvsbromsar.

Velocipeden

Aktiv medlem
Kör bara!
Renoverade, eller mer grävde ut en Marzocchi Dirt Jam förra veckan, det är en stadig bit metall svårt att säga annat.

MTBemil

Aktiv medlem

Scut

Aktiv medlem
Häftigt!
Senast jag var inne på Sportson i Barkarby så hade de några gamla dammiga gafflar på hyllan, Marzocchi 888 Ti och annat coolt, Slå en signal och kolla ifall de har något kvar.

MTBemil

Aktiv medlem
Fick ett paket idag, tackar @Coffe För fälgarna, var ju bara tvungen att provmontera med mitt surly knard 26x3. Med polerade fälgar så vill man ju gärna hitta en shiver eller monster gaffel i matchande polerat alu.

1610732527282.png
1610732495245.png

Har även börja snegla på nav. Octane One respektive NS verkar vara bland det billigaste som finns, men då oilslick antagligen inte kommer matcha så skulle det kanske vara trevligare å försöka få tag i ett par beggade hope nav.

MTBemil

Aktiv medlem
Då var gaffel inhandlad också, då återstår det bara att se hur dyrt och krångligt det skall vara att få saker skickade från england, men om ups går att lita på så skall den vara framme på torsdag.

MTBemil

Aktiv medlem
En liten uppdatering här då
Köpt både gaffel å nav från pinkbike buysell nånstans i england, det blev hope pro 4 nav och marzocchi bomber super t pro.
Naven som gick med postnord har jag precis betalt moms för så dem lär jag väl kunna hämta ut här i veckan men gaffeln har verkligen varit ett helvette. Gaffeln gick via ups och tog ju endast nån dag mellan england och lagret i jönköping, men där har den legat i två veckor nu, tog även rätt många samtal innan de kunde berätta att de slarvat bort fakturan. Lyckades iallafall skicka det till dem innan helgen men har inte hört nåt sen dess så det kanske man blir tvungen att göra om.

MTBemil

Aktiv medlem
Då var dem äntligen här då. Sämre service har jag nog inte varit med om. Men en marzocchi super T pro och två hope pro 4 nav skall nog göra sig fint till bygget.
På bredden skall ett 3.0 däck gå in i gaffeln, men det återstår att se om 26x3 går på höjden. Sedan lär jag bygga framhjulet på ett magura gustav nav till en början, och får vi se när jag har rätt endcaps.
IMG_20210216_151845.jpg

Ocean

Medlem
Var du tvungen att starta en tråd om ditt bygge???!!!!!
.
.
.
.....man blir ju sjukt sugen själv 🤪. Det där kan bara bli hur jävla bra som helst!(y):love:

Stefan_R

Medlem
Oj vad snyggt. Det var inte igår när man har sett en 2MXTB och sen i den fina camo färgen.

Vilkrn gaffel är det? Är inte så bra på de gamla upside down gafflarna.

Du får gärna posta lite fler bilder. :-D

MTBemil

Aktiv medlem
jo man blir ju rätt avis på m6orna, har ju sett de dyka upp på ebay eller pinkbike då och då, men priset får man ju svettas lite över...

IMG_20210417_030300.jpg

Nu är iallafall äntligen hjulen byggda, beställde först på tok för korta ekrar bak (hade tydligen matat in 32mm som ekerdiametern...).
Ser ju inte riktigt klokt ut med spacerstacken nu, men med nytt headset och konventionell stem så ordnas det.
Verkar som att bygget kommer fortsätta i samma raska takt som tidigare, halo contra verkar inte gå att få tag i förrens nån gång i maj...
Vad tycks om färgerna förresten? står mellan att försöka koordinera och hålla det till silver och blått, eller köra fullt gott och blandat färgsättning

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer