Byggtråd egna skärmar

Snulfert

Aktiv medlem
Byggtråd egna skärmar
Hej,

För några veckor sedan fick jag ett par däck till cykeln som jag tänkte att jag skulle ha inför vintern då de gamla var slitna. Tyvärr passade inte de gamla skärmarna med de nya (för mig) jättebreda däcken 2.35” så jag behövde andra skärmar och fick en idé om att göra dessa själv!

Ett stycke pvc-rör delades på längden och med hjälp av varmluftspistol samt rep formade jag röret över däcket så det fick rätt radie.
Det var lite svårt att böja röret utan att det blev veck men om man drog och böjde lite samtidigt blev det hyfsat.

För att ordna med nya stag så fick jag lite alu-bitar tillklippta på jobbet av skrot som blivit kvar och dessa bockade jag till med hjälp av tving och järnrör sen.

Några borrhål och skruv senare har jag nu nåt som jag hoppas ska kunna funka för dessa däck. Ska fixa nån färg så jag kan måla skärmarna med men annars är det nog ganska klart. Eventuella brister går nog att fixa med varmluften.

IMG_0999.jpeg
IMG_1001.jpeg
IMG_1016.jpeg
IMG_1137.jpeg
IMG_1138.jpeg
IMG_1135.jpeg
IMG_1173.jpeg
IMG_1174.jpeg

Byggtråd egna skärmar
vilken diameter på rör utgick du från? tog du halva röret till varje skärm..?
50mm var det jag tog/som fanns. När jag värmde och formade så breddas de ytterligare.
Små däck är nog svårare att få till än till större skulle jag tro.
Allt material till skärmarna har än så länge kommit från skrotlådor på jobbet så därför kunde jag testa lite fritt tänkte jag..

Bakskärmen har jag inte kapat något på och den känns bra i längd. Framskärmen kapade jag då det inte behövdes lika långt framåt tänkte jag. Ska värma och forma en läpp där fram med tänkte jag.

Byggtråd egna skärmar
50mm var det jag tog/som fanns. När jag värmde och formade så breddas de ytterligare.
Små däck är nog svårare att få till än till större skulle jag tro.
Allt material till skärmarna har än så länge kommit från skrotlådor på jobbet så därför kunde jag testa lite fritt tänkte jag..

Bakskärmen har jag inte kapat något på och den känns bra i längd. Framskärmen kapade jag då det inte behövdes lika långt framåt tänkte jag. Ska värma och forma en läpp där fram med tänkte jag.
Framskärmen kan gott kapas ungefär i bredd med pizzarackstagen, det nedanför/framför kommer inte göra mycket nytta. Däremot behöver den gå betydligt längre ner bak, som de är på bilderna kommer du få väldigt blöta fötter och blöta och skit på kedja och vevparti. Egolappen bör gå ner till 5-10 cm ovanför marken för att skydda ordentligt.
Rejäl monster-pendlar-cross! 😍

Byggtråd egna skärmar
Framskärmen kan gott kapas ungefär i bredd med pizzarackstagen, det nedanför/framför kommer inte göra mycket nytta. Däremot behöver den gå betydligt längre ner bak, som de är på bilderna kommer du få väldigt blöta fötter och blöta och skit på kedja och vevparti. Egolappen bör gå ner till 5-10 cm ovanför marken för att skydda ordentligt.
Rejäl monster-pendlar-cross! 😍
Jag har plattat till framskärmen längst ner och ska imorgon på jakt efter lämplig gummimatta att sätta dit tänkte jag. Angående längden framåt så hade jag ännu längre tidigare så vi får väl se vart det slutar framöver :)

Idag var premiär för jobbpendling och det höll ihop riktigt bra. Stagen är styva och skärmarna rör sig inget i sidled eller på annat sätt.

Cykeln har hängt med sen 2016 och passar mig riktigt bra har det visat sig. 2,6 mil varje vardag ToR till jobbet funkar den ypperligt till. Nu med aerodynamiska breda däck med så räknar jag med starka ben till våren..

Tillbaka
Topp