[Byggtråd] en jäkla liggcykel

Peth

Aktiv medlem
Ropade hem ett vrak till liggcykel för 600kr på auktion i höstas. Det mesta verkar vara slut och behöver bytas och fixas till.
1EE17D40-2557-493C-8A31-15DD6C3FA786.jpeg

Fick loss vevlagret i alla fall. Ett sånt där överjävligt med plastkoppar, men det släppte utan något behov av att bränna upp skiten.
058FB47C-94BB-429B-835A-E88894D20D29.jpeg

Mätte vevlagerhylsan och den är 70 mm, men vevlagret har brittisk gänga – inte italiensk – och verkar inte helt lätt att få fatt på ett nytt. Vad göra, plana ner 2 mm från hylsan?

Ropade hem ett vrak till liggcykel för 600kr på auktion i höstas. Det mesta verkar vara slut och behöver bytas och fixas till.
Visa bilaga 623047

Fick loss vevlagret i alla fall. Ett sånt där överjävligt med plastkoppar, men det släppte utan något behov av att bränna upp skiten.
Visa bilaga 623048

Mätte vevlagerhylsan och den är 70 mm, men vevlagret har brittisk gänga – inte italiensk – och verkar inte helt lätt att få fatt på ett nytt. Vad göra, plana ner 2 mm från hylsan?
Bra pris i alla fall. Möjligt att bygga bra cykel utan att det blir orimligt dyrt.

Familjen stod i fönstret och tittade på när en gubbe i alltför tajta jeans, för första gången i sitt liv, försökte ta några tramptag på sitt vrak till liggcykel.

Systern: man borde kanske säga upp bekantskapen?
Sonen (11 år): mamma borde säga upp bekantskapen.
Sonen: mamma borde göra slut.
Sonen: pappa mår nog inte så bra.

Ovan konversation finns fångad på film …

Systern: man borde kanske säga upp bekantskapen?
Sonen (11 år): mamma borde säga upp bekantskapen.
Sonen: mamma borde göra slut.
Sonen: pappa mår nog inte så bra.
Min erfarenhet: Snacket silas ganska fort, men förståelsen får man hela tiden kämpa för på nytt ;-)

”Mamma - det där är en sådan där sportcykel!!”

Kul att du vill testa, och bra att ta en låg instegströskel!

Har du något speciellt syfte med liggcykeln? Eller är det bara för att man kan ha en sån också? Fullt legitimt skäl enligt min bok.
Vill ju prova hur det känns att liggcykla. Ser ju så trevligt ut när @siebengang och @kontrapunkt bara flyger förbi i nerförsbackarna.

Är det inget för mig så kommer jag inte att ha lagt ner mer än några tusenlappar, och det kan jag nog få igen. Men, jag förväntar mig inte att bli färdig än på bra länge.

Vill ju prova hur det känns att liggcykla. Ser ju så trevligt ut när @siebengang och @kontrapunkt bara flyger förbi i nerförsbackarna.

Är det inget för mig så kommer jag inte att ha lagt ner mer än några tusenlappar, och det kan jag nog få igen. Men, jag förväntar mig inte att bli färdig än på bra länge.
Jag fick ju prova en Carbontrike en gång. Det var en sjukt häftig känsla av fart och lågt luftmotstånd. Lite dyr att köpa. Men underbart är kort.

Kul att du vill testa en liggcykel. :-)
Förresten, ser ut att vara någon gammal modell från holländska M5 (http://m5ligfietsen.nl/), kan vara bra att veta om man vill ha en chans att hitta några mer speciella delar. :-) Framhjulet är troligen lite udda storleken, 451, går att hitta lite här och där (används till junior-landväsgcyklar tror jag), men kan vara en del sökande om du ska renovera något där..

Förresten, ser ut att vara någon gammal modell från holländska M5 (http://m5ligfietsen.nl/), kan vara bra att veta om man vill ha en chans att hitta några mer speciella delar. :-) Framhjulet är troligen lite udda storleken, 451, går att hitta lite här och där (används till junior-landväsgcyklar tror jag), men kan vara en del sökande om du ska renovera något där..
Helt rätt att det är 451 mm, fyndade lite passande däck igår.

Ska kolla upp M5 och om de kanske har passande vevlager.

Ah, kände inte direkt igen den, men ser det nu. En cykel från "Meer Meters Met Minder Moeite". M5 gör, eller åtminstone gjorde, riktigt bra liggcyklar. När jag bodde i Nederländerna har jag tittat på Low racer, men lite dyr och man sitter (för) lågt, så man ser nästan ingenting och andra trafikanter ser dig inte.

0jZTsp-guCzRommsnmOH2WQVJB_qwFT5.jpg

Ah, kände inte direkt igen den, men ser det nu. En cykel från "Meer Meters Met Minder Moeite". M5 gör, eller åtminstone gjorde, riktigt bra liggcyklar. När jag bodde i Nederländerna har jag tittat på Low racer, men lite dyr och man sitter (för) lågt, så man ser nästan ingenting och andra trafikanter ser dig inte.

Visa bilaga 623395
Fler meter med mindre trötthet. ?

Visa bilaga 623395
Den där låååånga kedjan får mig att fundera på om det finns liggcyklar med kardandrift?

Den där låååånga kedjan får mig att fundera på om det finns liggcyklar med kardandrift?
vaxning lär på dessa kedjor vara en no-brainer. vissa låter kedjan löpa genom ett rör.

sen finns ju framhjulsdrift. kortare kedja, men ingen aning om det i övrigt är bra. liggcykel utan fjädring skulle iaf gå bort för egen del.

Hur går det? Inlägget om provturen kan vara det roligaste jag läst på happy. Skrattade så 4åringen undrade vad jag gjorde

Hur går det? Inlägget om provturen kan vara det roligaste jag läst på happy. Skrattade så 4åringen undrade vad jag gjorde
Har beställ nya däck och frågat, men inte fått svar från tillverkaren om det finns nya vevlager. Annars blir det till att plana bort 2 mm. Har även nya handtag och trissor.

Annars går det segt. Cykeln står i sommarstugan, pga platsbrist hemma, och jag är nästan aldrig där.

Visa bilaga 623047

Visa bilaga 623048

Ett fynd! Ett snabbt sådant!

Visa bilaga 623395
Riktigt snabb - på böljande landsväg.

Visa bilaga 623047

Visa bilaga 623048

Alltså ett DH lager och skimsa 3 mm? En uppenbar nackdel kan ju vara att behöva köra DH-vevar...

Hur gick det? Vevlagerfrågan torde ju kunna lösas om man kör gammadags lager med lös axel: engelskgängade koppar, axel från ett italienskt lager. Att plana ner 2mm borde ju i och för sig inte vara någon stor sak annars...

Hur gick det? Vevlagerfrågan torde ju kunna lösas om man kör gammadags lager med lös axel: engelskgängade koppar, axel från ett italienskt lager. Att plana ner 2mm borde ju i och för sig inte vara någon stor sak annars...
Har faktiskt inte gjort något alls med cykeln. Har inte riktigt tiden. Sen, att den ligger magasinerad i sommarhuset gör inte att det går undan direkt. Ser det som ett treårsprojekt.

Visa bilaga 623395
Med en sådan lär man ju klippa en 60-milare i ett nafs! Efteråt behöver man ta igen sig lite genom att ställa sig upp och vila lite förmodar jag, men knappast mer. I min spåkula ser jag mig själv på något dylikt i framtiden. Trots att ett sådant fordon knappast kan sägas vara speciellt elegant..?

Med en sådan lär man ju klippa en 60-milare i ett nafs! Efteråt behöver man ta igen sig lite genom att ställa sig upp och vila lite förmodar jag, men knappast mer. I min spåkula ser jag mig själv på något dylikt i framtiden. Trots att ett sådant fordon knappast kan sägas vara speciellt elegant..?

Jag tycker att den är elegant (hittade inte en bild med mer passande hjul), bara långa kedjan är ful.

När man ligger ner så flack blir cyklar liknande.

Jag har sett roddcyklen men jag minns inte om jag har provat den.
Dock de där två är betydligt mer lika varandra än "alla". Det kan ha att göra med att Derk Thijs and Bram Moens (M5) har båda sina verkstan i Middelburg knappt en mil från varandra. :-D (Jag vet inget om historien bakom just den där ramen, men det går att hitta ett par andra gamla projekt de gjorde tillsammans.)

Dock de där två är betydligt mer lika varandra än "alla". Det kan ha att göra med att Derk Thijs and Bram Moens (M5) har båda sina verkstan i Middelburg knappt en mil från varandra. :-D (Jag vet inget om historien bakom just den där ramen, men det går att hitta ett par andra gamla projekt de gjorde tillsammans.)

Ah, nu kommer upp några vaga minnen.

Lite trådarkeologi såhär på en tisdagseftermiddag.

Plockade loss delen som veven sitter i och gick loss med fil och planingsverktyg. Och se på fan om det inte gick att få ner bredden på aset med två millimeter.
IMG_6181.webp

IMG_6219.webp

Fixade gängorna och i med vevlager.
IMG_6215.webp

IMG_6220.webp

Vev är tillbytt från @L.and en gång i tiden. Kommer inte ihåg vad han fick i utbyte när det begav sig, men kommer å andra sidan knappt ihåg vad mina barn heter och vad jag åt till frukost i morse, såatte …
IMG_6221.webp

Ses om ett par år när resten blir fixat!

Tillbaka
Topp