[Byggtråd] Episk transplantation till förmån för en Orange Spanjor

jansson99

Aktiv medlem
Trillade dit på XXL´s öppningserbjudande i maj och köpte en 29" Merida för 3999 pix att ha till grusvägsträning. Byta lite prylar för att bli av med det sämsta delarna och få den lite roligare klingade i bakhuvudet. Men cykeln fungerade så bra att suget på att uppdatera uteblev efter att jag hade skruvat dit ett annat vevparti där klingorna inte var nitade.

Men att skruva cykel är ju kul och när det dök upp en sprillans ny Orbea-ram på köp & sälj så slog jag till. Tanken var att plocka på delar jag hade liggandes efter ett antal uppgraderingar av andra cyklar. När jag rotade fram det jag hade kändes det inte riktigt lika kul längre, en hög med diverse nonameprylar, vevlager med tveksam kondition och ett repigt styre som av vikten antydde vara gjort av gjutjärn.

Jag gjorde en helomvändning i tankarna och bestämde mig för att transplantera det jag behövde från min Specialized Epic då den mest bara står. Den 9-delade XTR/STI-gruppen från 2007 fungerar ju bra och borde användas mer!

Jag vet, det är mer viktbesparande (och billigare) att gå på muggen innan man drar ut och cyklar än att väga komponenter på gram-våg men jag satte upp ett exceldiagram i all fall för att se vad spanjoren kan tänkas få för slutvikt. Ramen och några komponenter var redan vägda, jag Googlade fram en del och gissade. Precis som när man Excelcyklar Sverigetempot och slår rekord så blir cyklar lätta i Excel. Orbean hamnade på 9860 gram. Sen satte jag igång.

filename=Orbea.JPG

Senast ändrad:
Plockade fram sadelstolpen i Carbon och kom på att jag nog hade någon ytterligare sadel liggandes. Den vita som jag tänkte använda från början vägde 285 gram fick stryka på foten för en svart Selle San Marco Ponza K för att den var 16 gram lättare. 9860 gram blev nu 9844 gram och jag jublade!

Fortsatte i rask takt att väga RaceFace-vevlagret jag fick av JLarsson mot det Shimano Hollowtec II som följde med när jag köpte ramen av Fredrikw som dottern skulle ha. Ytterligare 20 gram kapades och jag började tänka att om jag sparar dessa gram på varje komponent jag väger kommer cykeln att väga 9,2kg när jag är färdig!

Bröt sedan kedjan (Nä jag använder inte kedjelås!) för att få loss bak- och framväxel. Kedja, hmm, den står inte i Exeldiagrammet och vips så vägde Spanjoren 10096 gram, Ridå! Jag avslutade cykelbygget lätt bedrövad, städade upp i verkstan och tog en öl.

Bra. Man ska alltid snygga till i verkstan när man är klar. Och ta en öl.
Ev viktmässiga motgångar glömmer man snart. :-)

Det kom ett paket med en begagnad Pro-Lite Ferrara 29" framgaffel i carbon inköpt på Happys köp & sälj. Den var fin med bara några små märken på klibborna. Jag slängde den på vågen och höll tummarna. De framgooglade 890 glädjegrammen visade sig i verkligheten vara 924 äkta jävla gram.

20140709-221836.JPG

Sen hade jag gissat att Skoglings gamla FSA K-force styre skulle väga 150 gram men missade med 13 gram, åt fel håll! Upptäckte dessutom att det var 25,4 och inte 31,8 mm vilket gjorde att jag var tvungen att ta den läskigt snygga men lite väl tunga Thomson styrstammen istället för den lättare Pro FSR som jag hade tänkt och vips så steg vikten på Excelcykeln med ytterligare 71 gram. WTF? Det här skulle ju bli en lätt cykel.

20140709-221814.JPG

Den donerade framväxelns vikt var felgooglad med 21 gram och dito bakväxel skiljde 8 gram på vågen, åt rätt håll! Gud hör bön tänkte jag när Excel förkunnade vikten till 10185 gram.

20140709-221913.JPG

20140710-213306.JPG

Ingen städning i garaget men absolut en öl till grillningen.

20140710-182341.JPG

En liten fråga, finns det insexnycklar som är 3,5 mm eller kan det vara så att det sitter en insexa med tum där flaskställen ska skruvas?

jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> En liten fråga, finns det insexnycklar som är
> 3,5 mm eller kan det vara så att det sitter en
> insexa med tum där flaskställen ska skruvas?

Spontant skulle jag säga nej och nej, men man vet aldrig.

2.5 finns ju, men 3.5 har jag aldrig stött på. Vålda bort dem och ersätt med några stabila i stål från skrotlådan (totalvikt +10g...). :-)

Trevlig och realistisk mekrapport förresten! Precis så där brukar jag ha det när jag går ut i garaget. Minus öl, fast med svordomar istället.

Jag är mest nyfiken var man hittar flaskstället som används i slutet av första filmen. Det hade suttit fint på min verktygstavla...

tinkerbell skrev:
> Jag är mest nyfiken var man hittar flaskstället
> som används i slutet av första filmen. Det hade
> suttit fint på min verktygstavla...

Artikelnumret syns i slutet av filmen: ParkTool BO-5.

Klockren film! :) Längtar till uppgradering av bostad med meckmöjligheter och kanske ett eget öl-kylskåp!

jansson99 skrev:
> Jamen ingen av mina insexor passar ju!

Inte kuländen heller? Jag har några insexnycklar av tveksamamre kvalisort som är lite för stora i kortänden, men funkar i kuländen. Men som det nämndes, vålda loss skruven och ersätt med en som passar befintlig nyckelutbud.

Var inne i garaget och rotade efter någonting helt annat än cykelprylar då jag hittade en gammal Selle någonting sadel som det stod Karbån på. Jag laddade vågen och konstaterade att den vägde 226 gram vilket är ytterligare 27 gram lättare än förra sadeln. Yes!

Kan dessutom berätta att den mysko dimensionen på insexskruvarna är 1/8 tum. Dax att byta till någonting normalt.

Senast ändrad:
Fortsatte skruvandet nu i kväll och började med att göra rent och montera kassett och bromsskiva på bakhjulet som utan problem skulle kunna användas som bojsänke. Komplett väger det 2265 gram! Hej postkodsmiljonärscykel!

IMG_2576.JPG

Fortsatte med broms/växelhandtag som väger 401 resp. 395 gram komplett med vajrar, slangar och bromsok. Det blir snuggt om inte annat!

IMG_2578.JPG

IMG_2577.JPG

IMG_2580.JPG

När jag köpte carbongaffeln så kunde jag inte motstå att också köpa de smäckra flaskställen i samma material. Jag hade räknat med 80 gram men vågen visade 60! Excelcykeln tänker på badsäsongen och väger numera 10138 gram.

IMG_2581.JPG

Städade upp efter mig, gick in och tog en öl och kollade andra halvlek av bronsmatchen i bollsparkar-VM.

IMG_2584.JPG

Här ska förresten bromsslangen sättas fast på ramen. Vart får jag tag på såna där runda kilar som man trycker dit runt slangen som passar i hållarna på ramen?

20140712-224009.JPG

>
>
>
>
>
> Ingen städning i garaget men absolut en öl till
> grillningen.
>
>

Är det en sméjohanöppnare ?

fredrik168 skrev:
> >
> >
> >
> >
> >
> > Ingen städning i garaget men absolut en öl
> till
> > grillningen.
> >
> >
>
>
> Är det en sméjohanöppnare ?

Vet ej. Den är gjord av en syllspik från någon järnväg si norr om revs i samband med byggandet av Botniabanan.

Det svintunga Excelbakhjulet inkl. däck, slang och extra ALLT gjorde att datacykeln nu väger astronomiska 10441 gram. Jisses!

Det har tagit lite tid att hämta mig från chocken men idag tog jag tag i bygget igen. Garaget är svalt och skönt dagar som dessa och jag har det mesta jag behöver där.

Cocpiten fick sig en uppsnyggning och vajerhöljena kapades och sattes på plats. Alla delar från organdonatorn passade fint förutom framväxelvajern som var några centimeter för kort. Nåja, det är ju lätt fixat.

20140721-184510.jpg

Sen gav jag mig på vevpartiet, det var rolig läsning! Uppskattade 770 gram visade sig vara 695 invägda gram. Pedalerna vägde in på 325 gram för paret.

20140721-184435.jpg

Carbonstolpen jag hittade ville tillbaka till sin rätta cykel vilket gjorde att jag fick leta ny stolpe. Jag hittade en 300mm Ritchey comp 31.6 i en låda. När den vägdes så upptäckte jag ett formelfel i mitt Excelark och trots att den nya fetingen i alu vägde 68 gram mer så sjönk totalvikten med ytterligare 11 gram! Tack vare det lilla räknefelet så väger den spanska Excelcykeln nu 10355 gram.

Om du torkar bort allt fett i gängor osv innan du väger så fixar du några gram till :-)

jansson99 skrev:
> Och förlänga baktriangeln...

Jag sa ju till dig att inte köpa en Small-ram!

Tillbaka
Topp