[Byggtråd][Evil Offering] Schizofren Ondska "Is that a 29er? Ugh!"

theBrand

Aktiv medlem
Uppdatering 15/12:
Det börjar bli dags att beställa lite pryttlar, hjulen får nog bli något relativt billigt, Newmen som någon tipsade om verkar ju fina och lätta. Dock verkar det främst vara baknavet som är riktigt lätt, å andra sidan så är ju det en ganska bra grej. Det blir nog endera Newmen med en tung (billig) kassett eller något billigare (tyngre) med en lite mer dür (lätt) kasssett.

När det gäller Dropper så hade jag gärna velat ha en eThirteen TRS, men det finns risk attt den blir aningens för lång, då ramen inte klarar mer än 25cm instick. Ev kanske det blir en ONEup istället, då den är ca: 2cm kortare trotts 180mm drop vs 170mm.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Då har det äntligen blivit dags att muttra ihop något nytt!
Beslutsprocessen har varit lång och svår. Efter några mysiga år med min Scout ville jag ha något med aningens mer kompetens när det börja bli brant och stökigt och även om horst-länken har vissa trevliga egenskaper så ville jag ha något med lite mindre AS och utan puckeln i början av länkage-kurvan.
Så...
Det som började med planer på en HD4 och gick senare över i drömmar om en babyblå Bronson3, tillbaka till HD4, över till en lila 5010 och har till slut landat i en...

Isthata29er.PNG

29er (?!)

29er tanken började nog när Ripmo släptes, men sen kom Ripleyn och gjorde mig ambivalent, sen kom nya TB4 och verkade kvala in lite mitt emellan de två... Men till slut blev det inte någon av dem, men en 29er blev det.
Ramen är beställd och ska anlända under dagen, bild kommer.

Komponenter är än så länge oklart.
Jag funderar på något grönt i dämperiväg men kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska bygga så lätt som möjligt eller inte (en Pike är ca 300g lättare än en Diamond).

När det gäller växlar är jag lite sugen på att satsa på 11-delat, det kan säkert vara skönt med 50t bak, men som Schreddan en gång sa "Jag hatar att klättra, så jag vill att det ska ta slut så fort som möjligt" :)

Hjul tänkte jag satsa på halvlätta fälgar i alu (tips mottages gärna), nav är lite oklart än så länge.

Bromsar lutar just nu åt nya Hays senaste och dropper blir nog eThirteen.

Jag är också ganska ambivalent kring vilka färger det ska bli, blir det DVO-grejer så bör det ju vara något som går bra ihop med grönt...

Senast ändrad:
Newmen fälgar ska vara ett steg över andra alu fälgar om man tror på dom flesta recensioner på senaste tiden, speciellt dom tyska med lite lab tester osv. Antingen med deras egna nav eller med DT 240 så har man en bra kombo.

Ska du köra 11sp kan jag klart rekommendera Sram X01 10-42 (XG-1195) kassett (260gram!) och shimano XTR växlar. Lägre ofjädrad vikt på gör mycket för hur dämpreiet fungerar och känns! Jag är rätt klen men kör 32t fram med denna setup och där det inte längre går att klättra är det mer lönt att gå upp :p

Rattnalle

Aktiv medlem
Marcus TSD sa:
Newmen fälgar ska vara ett steg över andra alu fälgar om man tror på dom flesta recensioner på senaste tiden, speciellt dom tyska med lite lab tester osv. Antingen med deras egna nav eller med DT 240 så har man en bra kombo.

Ska du köra 11sp kan jag klart rekommendera Sram X01 10-42 (XG-1195) kassett (260gram!) och shimano XTR växlar. Lägre ofjädrad vikt på gör mycket för hur dämpreiet fungerar och känns! Jag är rätt klen men kör 32t fram med denna setup och där det inte längre går att klättra är det mer lönt att gå upp :p
Sådär har jag också tänkt om utväxling tidigare men har ändrat uppfattning efter några bergsresor..

Rattnalle

Aktiv medlem
Du vet att du vill ha en Mezzer och en Mara för att matcha dina Hayesbromsar.

Och så ett nytt nästan tyst Shimanonav bak.

mikipedia_

Aktiv medlem
Najs med ett nybygge! Du vet att Dvo finns i en snygg brun färg oxå va😉😉 skulle du råka 200*57 mått på dämparen så skicka pm😋

theBrand

Aktiv medlem
Marcus TSD sa:

Newmen var ju intressant, riktigt lätta nav och inte allt för dürt :)
(Lite tråkigt att allt vart svart dock :/ )

Inser att jag kör 30*42 på min nuvarande 27,5", så det kan ju ev. vara smart med en lite kralligare kassett kanske...
...eThirteen har ju en bredare 11-delad, men den är ju ganska tung :(

theBrand

Aktiv medlem
Rattnalle sa:

Mezzer verkar ju fin och så, men jag skippar gärna Manitous funktion med utjämning mellan negativa och positiva kammaren genom ventilen. Den här gången vill jag ha något stabilt :)

DVO får ju mycket beröm för hur lätta de är att jobba med, att de dessutom inte är en del av Fox/RS-dominansen tycker jag är en annan positiv sak. Men det verkar som om senaste generationen av RS pryttlar ligger ett snäpp eller två upp i prestanda, lite tråkigare dock :)

Rattnalle

Aktiv medlem
theBrand sa:
Rattnalle sa:

Mezzer verkar ju fin och så, men jag skippar gärna Manitous funktion med utjämning mellan negativa och positiva kammaren genom ventilen. Den här gången vill jag ha något stabilt :)

DVO får ju mycket beröm för hur lätta de är att jobba med, att de dessutom inte är en del av Fox/RS-dominansen tycker jag är en annan positiv sak. Men det verkar som om senaste generationen av RS pryttlar ligger ett snäpp eller två upp i prestanda, lite tråkigare dock :)
Just den delen av gaffeln har aldrig strulat för mig faktiskt. Till skillnad från RS lösning med den där lilla bulan i gaffelbenets vägg som kan kleta igen så att utjämningen lägger av. Inget problem förr när det satt en ventil i botten för att nollställa men nu saknas ju den.

CC Helm är också lättskruvad och riktigt skön att cykla på. Nu när Pike går att köpa som RC2 är den också ett klart rimligt alternativ.

Senast ändrad:

theBrand

Aktiv medlem
Crossmax sa:
Får man gissa? Kan det vara en Druid? Eller en Revel Rascal?
Jag var rätt sugen på en Druid, men det känns som något jag vill provcykla innan jag lägger så mycket pengar på det. Jag är inte helt säker på att jag skulle kunna leva med det (säkert minimala) draget från idlern dock.

Revel verkar fin, men det var något som avskräckte mig, minns inte riktigt vad dock. (Kan ha varit en något slack sadelvinkel)

theBrand

Aktiv medlem
Satt här och väntade på FedEx-mannen, istället ringer PostNord-kvinnan på dörren och har ett rejält paket med sig:

89902709-4F10-49AD-BC6C-0959565A6BA8.jpeg

theBrand

Aktiv medlem
Men det var ingen fara (puh!).
Blev positivt överraskad av att ha fått styrlager med på köpet, men lite mindre glad över att sadelklämman verkade fattas (Men jag hittade den längst ner i kartongen till slut).

(Ursäkta cliffhangern, det var lite knepigt att hitta ljus nog att få en rimlig bild 🙃)
706203F6-48F6-412B-A797-3F75C0A37F26.jpeg

theBrand

Aktiv medlem
Bygget kommer dra ut en del på tiden, det var inte riktigt tänkt att ramen skulle dyka upp så snabbt. Med kötider på flera månader från vissa tillverkare så ville jag vara ute i god tid. Men jag hade kanske inte riktigt räknat med att en beställning från Evil på torsdag kväll skulle resultera i en ram på min trappa måndagen efter :)

Jag har lite svårt att bestämma mig om bygget ska få följa ramens monokroma tema eller om det ska få blir lite färg här och var och vad. Samma sak gäller bakdämparen, jag är sugen på att köra coil igen, samtidigt så tror jag SuperDeluxen ihop med DELTA kommer blir riktigt bra.
Just nu lutar det åt grå/svart tema med en 150mm Pike i fronten, för att hämta in några av de förlorade grammen jämfört med en ripmo (Ondskan är runt 400g tüngre). Vikt är inte allt, men tanken är att bygga en cykel som känns kul så väl på hemmastigarna som i Gesunda.

theBrand

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Så länge vikten är i ramen och du håller nere resten av bygget lite lär de grammen inte märkas ett dugg.
Jo, lite så har jag resonerat också, och det känns ganska tydligt när man håller i ramen att vikten verkligen är centrerad runt BB, så en coil kommer nog inte göra att den känns allt för trög. Kanske skulle satsa på ett matchande DVO-kit ändå...

Crossmax

Aktiv medlem
Fett, kommer bli grym! Jag röstar för någon sorts färginslag så inte hela cykeln går i gråskala (obs, oilpuke räknas inte).

theBrand

Aktiv medlem
Crossmax sa:
Fett, kommer bli grym! Jag röstar för någon sorts färginslag så inte hela cykeln går i gråskala (obs, oilpuke räknas inte).
Ja jag tror det kommer bli riktigt bra 😊

Jag får nog hitta på någon accentfärg, lila ligger nog närmast, men det känns lite uppenbart.

Är lite inne på något inspirerat av klassiska race-Porsches med gulgröna BP-stripes, å andra sidan kommer funktion få gå före utseende. Så det kanske blir svart/grått ändå 😂

Willie

Medlem
Fan va fett, en elaking funderade jag också på ett tag så tycker du gjorde helt rätt!

Men alla vet att kol hjul är det nya svarta alltså spikar jag det åt dig om du ska ha grå/svart tema ;)

Crossmax

Aktiv medlem
theBrand sa:
Crossmax sa:
Ja jag tror det kommer bli riktigt bra 😊

Jag får nog hitta på någon accentfärg, lila ligger nog närmast, men det känns lite uppenbart.

Är lite inne på något inspirerat av klassiska race-Porsches med gulgröna BP-stripes, å andra sidan kommer funktion få gå före utseende. Så det kanske blir svart/grått ändå 😂
Orange?

theBrand

Aktiv medlem
Willie sa:
Fan va fett, en elaking funderade jag också på ett tag så tycker du gjorde helt rätt!

Men alla vet att kol hjul är det nya svarta alltså spikar jag det åt dig om du ska ha grå/svart tema ;)
Evil har uppenbarligen det bästa länkaget, det är ju extra legit 😉

Men några kolhjul blir det inte, jag tycker inte det verkar finnas så mycket att vinna på det och jag är alldeles för duktig på att buckla mina alu-fälgar :)

theBrand

Aktiv medlem
AX3L sa:
Flest kullager i ett länkage vinner, det är sen gammalt.
Om man bortser från dämparen så är det väl fyra ledpunkter, så ungefär lika många som VPP och FSR/Horst. Pratar man DW-länk med klyka så är det fem ledpunkter, fast då ersätter ju klykan en ledpunkt vid dämparen så det är ju ungefär samma lika.
Kan inte direkt komma på någon psykel som inte är direktdriven SP som har färre ledpunkter, fler kan jag bara komma på Knolly :)

Men DELTA - "Dave’s Extra Legitimate Travel Apparatus" har helt den bästa akronymen ;)

EDIT: Nya Svennelized Endo också, men den är ju i princip en variant på Knollys länkage :)

Senast ändrad:

AX3L

Aktiv medlem
theBrand sa:
AX3L sa:
Flest kullager i ett länkage vinner, det är sen gammalt.
Om man bortser från dämparen så är det väl fyra ledpunkter, så ungefär lika många som VPP och FSR/Horst. Pratar man DW-länk med klyka så är det fem ledpunkter, fast då ersätter ju klykan en ledpunkt vid dämparen så det är ju ungefär samma lika.
Kan inte direkt komma på någon psykel som inte är direktdriven SP som har färre ledpunkter, fler kan jag bara komma på Knolly :)

Men DELTA - "Dave’s Extra Legitimate Travel Apparatus" har helt den bästa akronymen ;)

EDIT: Nya Svennelized Endo också, men den är ju i princip en variant på Knollys länkage :)
Nej det var inte så extremt många nu när du säger det. Men jag fick det till totalt 5 ledpunkter/10 lager exklusive dämpare? Det var inget extremt oavsett, under 8 stycken är svårt att komma på VPP etc också.

För övrigt röstar jag på att din accentfärg ska bli blankpolerat/krom!

AddeN

Aktiv medlem
DVO, CC, Öhlins eller Selva hade ju varit roligt.

För egen del lutar det åt DVO vid nästa cykelköp.... just nu iaf.

theBrand

Aktiv medlem
DVO är jag rätt sugen på, men då måste man ju nästan matcha med Jade där bak också.

Samtidigt så kanske man bara ska satsa på något beprövat som verkar funka bra? och då har jag svårt att se att jag skulle vinna något på att gå på en Lyric över en Pike. Det är ju inte som att mina stadiga 65kg kommer få gafflebenen att vika sig dubbla eller så. Och så vitt jag kunnat läsa mig till så är det samma dämpare i Piké/Lyric Ultimate RC2 och då är det väl bara chassit som skiljer? Eller är skiljer det sig på luft-sidan?

Fox är jag inte så sugen på, Öhlins är lite dürt. Formula vore lite kul, men en hel del dyrare än t.ex. DVO. Cane Creek är lite intressant, men jag är lite orolig att den ska vara lite väl hårt dämpad då jag läst flera recensioner där man landat i att köra både LSC och HSC helt öppna (med tyngre testare än undertecknad).

Pratar vi Lyric så kan man nog lika gärna gå på en DVO då det hamnar i ungefär samma viktklass, men Diamond dels är lättare att justera slaget på och över lag känns mer lättjobbad.

Decission, decission...

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer