[Byggtråd][Evil Offering] Schizofren Ondska "Is that a 29er? Ugh!"

AddeN

Aktiv medlem
Personligen gillar jag inte RS. Har provat förra årets Pike, rätt inställd för min vikt och så... nä, inte imponerad. Och årets Lyrik kändes typ likadan, fast där var den inte helt inställd för min vikt så jag bör inte såga den rakt av.
De är framförallt för underdämpade för min smak.

Men jag gissar att de fungerar klart bättre på lättare personer. Har du provat om du gillar dem?
Men iom att DVO är typ samma åris så hade jag inte tvekat. Du kan ju alltid välja en svart eller blå om det är färgmatchning med i tanken. ;)

Rattnalle

Aktiv medlem
AddeN är det med RC2 du testat? Den får ju ändå bra kritik. De andra varianterna verkar klart mer meh.

Herr Brand: Jag upplevde Westmans Helm som sjukt plush jämfört med hur jag kör min Mattoc. Men kommer man från en nästan odämpad RS RCT3 eller Fox CTD är det nog en annan femma.

AddeN

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
AddeN är det med RC2 du testat? Den får ju ändå bra kritik. De andra varianterna verkar klart mer meh.
Lyricen var en RC2, Piken var en RCT3
Recensioner från typ tidningar kommerciella medier litar jag inte en sekund på då det ligger för mycket annonspengar bakom som grumlar objiktiviteten. Men som sagt kanske de är kalas för rätt person.

Rattnalle

Aktiv medlem
AddeN sa:
Rattnalle sa:
Lyricen var en RC2, Piken var en RCT3
Recensioner från typ tidningar kommerciella medier litar jag inte en sekund på då det ligger för mycket annonspengar bakom som grumlar objiktiviteten. Men som sagt kanske de är kalas för rätt person.
Jo men även om man läser på forum verkar RC2 dämparen få hygglig kritik.

theBrand

Aktiv medlem
Om jag förstått det hela rätt så har 2020-pike/lyrik ultimate samma dämpare och samma luftfjäder så det är bara chassiet som skiljer, och jag tror inte jag kommer känna något jättebehov av mer styvhet. Däremot verkar det som om Pike 29" endast kan köras upp till 150mm, nån som vet mer exakt?

Något jag gillar med DVO och CC Helm är möjligheten att justera slaglängd hyfsat enkelt och att man kan justera den negativa fjädern lite efter smak.
(Jag hade länge planer på att fulmodda min Mattoc så att den fungerade som Helm, med en knapp för utjämning, visste inte för än nu att Helm hade den funktionen :) )

Men DVO ser ju väldigt trevlig ut på arbetsbänken, och jag tror inte jag läst om någon som haft problem med dem...

Just nu står det nog mellan Pike, DVO-Diamond och CC Helm.

Färgtemat kommer nog mestadels gå i gråskala med lite inslag beige/Brun/Mässing, lite steam-punk typ (tror jag).

glitch

Aktiv medlem
Har de ändrat konstruktionen? För annars tycker inte jag det var så lätt att ändra slaget på Diamond. Det var rätt pyssligt att ta sig in då det krävdes rejält med värme för att smälta loctiten och udda verktyg (pin spanner). Då var air shaft bytet på en RS ett smidigare projekt.

Lätt man skjuter bort fjädrar och kulor från lsc /hsc reglagen också....men dvo är roligare än rs :)
Tyvärr har de gått över till bultad axel, min har det nu i alla fall. Mina hojar åker i bilen så det är piss att behöva hålla på med verktyg för att ta av framhjulet.

Rattnalle

Aktiv medlem
Helm är rätt jämförbar med Mattoc avseende vad det innebär att byta slaglängd.

marr

Moderator
Forumvärd
glitch sa:
Har de ändrat konstruktionen? För annars tycker inte jag det var så lätt att ändra slaget på Diamond. Det var rätt pyssligt att ta sig in då det krävdes rejält med värme för att smälta loctiten och udda verktyg (pin spanner). Då var air shaft bytet på en RS ett smidigare projekt.

Lätt man skjuter bort fjädrar och kulor från lsc /hsc reglagen också....men dvo är roligare än rs :)
Tyvärr har de gått över till bultad axel, min har det nu i alla fall. Mina hojar åker i bilen så det är piss att behöva hålla på med verktyg för att ta av framhjulet.
D1 är smidigare.

theBrand

Aktiv medlem
marr sa:
glitch sa:

D1 är smidigare.
Jag kikade på nån video på DVOs sida och det verkade inte allt för komplicerat, lossa en mutter med blocknyckel, plocka bort en låsring och sen hade man hela härligheten framme, men det kanske är meckigt att plocka ur luftenheten?

Fjädrar och kulor som vill ut på äventyr får man en del av när man plockar av dämparenheten på Mattoc också, tror iofs det gäller de flesta gafflar (vill minnas att det var samma sak på min gamla RS-gaffel).

glitch

Aktiv medlem
marr sa:
glitch sa:

D1 är smidigare.
Då så! Då är det bara köra grönt! :)

marr

Moderator
Forumvärd
glitch sa:
marr sa:
glitch sa:

D1 är smidigare.
Då så! Då är det bara köra grönt! :)
Man behöver tex. Inte värma :)

theBrand

Aktiv medlem
Liten updatering:

Hjul har beställts efter mycket velande, men det blev till slut ett par RaceFace Aefect-R på rea. Jag var länge sugen på endera komplett Newmen eller att býgga något eget, men när RF hjulen var så billiga var det svårt att motivera.

Sadelstolpe blev också beställd på CKs konkurs-rea (får se om den dyker upp..), en Oneup V2 blev det, däremot vet jag inte riktigt vilket reglage det ska bli än.

Gaffel är också beslutat, men inte beställt än.

Just nu funderar jag mest över styrstam och styre, jag är väldigt sugen på 77-designs stam, men jag vill gärna ha lite rise på styre och misstänker att det lirar dåligt med deras onepice-konstruktion (deras eget styre verkar ju fint, är inte helt hundra på hur hög jag vill ha min cockpit och jag är lite skeptisk mot kolfiber i styret).
Någon som har ett bra tips på en annan relativt lätt stam med lite mer stilren design?

Bromsar börjar jag överväga magura, MT7 finns till ruskigt bra pris, men ska vara rätt tråkiga i känslan jämfört med MT5 med nya bromsarmen. Kanske får hålla kvar vid utstakad kurs med Hayes...

jonte987

Aktiv medlem
Intend men det måste vara samma problem att få in ett rise styre? Samma koncept vad jag kan se.

sndMrk

Medlem
Intend med 35mm rise:

Det går men det är säkert inget att rekommendera.

qma

Aktiv medlem
glitch sa:

I manualen kör de med vanlig (intern) låsringstång och classes (cotech) funkar bra för mig. Dock en rätt onödig sorts specialmutter så bra om de bytt ut den till D1-versionen.

Westman

Aktiv medlem
Heja, fint bygge! Helt i min smak med filosofin allmänt, utom kanske insnålningen på hjul men verkligheten finns ju att förhålla sig till. Du valde ramen jag hade som runner Up, så helt klart Westman approved! :)

Går att köpa ngt lättare senare! Newmen ser väldigt vassa ut (våga vägra kolfälgar), spanar på sådana till Jennies kommande bygge. (Som också blir i samma kategori, dvs AM29, och troligen snarlik eftersom jag specar)

theBrand sa:
Just nu står det nog mellan Pike, DVO-Diamond och CC Helm.

Färgtemat kommer nog mestadels gå i gråskala med lite inslag beige/Brun/Mässing, lite steam-punk typ (tror jag).
Tycker du tänker helt rätt med Pike U snarare än Lyrik. Nu när Piken finns med RC2 behöver man inte Lyrik för kombon 150mm och 65kg med normal åkstil, trevligare med lätt front på stigen då än mer styvhet än som behövs. För hård körning däremot är en riktigt styv gaffel trevligt. Helm är rejält styv för en 35mm f ö.

Min Helm gick från överdämpad och lite stiction-aktig till finfin först efter ca 30h. Nu efter en ovanligt lång inkörningsperiod är den plush plush och jättefin även vid lugnare cykling. Jag tror mao att de flesta recensioner inte cyklat den länge nog för att uttala sig.

Att kunna ställa neg och pos luftkammare separat är guld. Går verkligen att få den jättefinkänslig och i kombination med Helmens alla andra inställningar kan man få den att bete sig väldigt olika. Lätt att byta slaglängd på den var det också.

Diamond D1 ser också jättefin ut. Vet att du pratat DVO länge, nu när du bygger drömhoj är det kanske dags? Den kommer dock med lite viktstraff och saknar väl separat neg luftkammare (men har OTT).

Om du inte vill modda slaglängd hemma vs borta tror jag Piken blir jättebra. Vill du modda upp är Helmen ett mycket bra val. Gunmetal borde se bra ut för att ge dig lite steampunknyanser att komplettera också.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag kan plusetta att Helmen kändes riktigt bra. Rätt lik Mattocen i känslan på det stora hela men den använde lite mindre slag för samma känsla vilket är positivt.

theBrand

Aktiv medlem
Argh!!
Jag som precis hade bestämt mig för DVO...

Fick One Up-stolpen idag i alla fall, 180mm ser ut att funka fint.
Däremot hade den lite skum vinkel på kabelanslutningen i botten, den pekade snett framåt. Jag hade helst velat ha den pekande bakåt, funderar på hur man fixar det enklast. Det borde gå att plocka ur alla stift och rotera inre röret 1/3-varv kanske?

theBrand

Aktiv medlem
Hjulen dök äntligen upp efter att ha åkt karusell i PNs importlager några dagar.
7BE681E3-8B7D-47F9-BCEC-27282FE195A0.jpeg

De kom med tejp och ventiler installerade och vägde in på 1960g (d.v.s runt 1930g "naket") och fem extra ekrar (samma längd på alla ekrar).

glitch

Aktiv medlem
theBrand sa:
Argh!!

Däremot hade den lite skum vinkel på kabelanslutningen i botten, den pekade snett framåt. Jag hade helst velat ha den pekande bakåt, funderar på hur man fixar det enklast. Det borde gå att plocka ur alla stift och rotera inre röret 1/3-varv kanske?
Anslutningen sitter så för att passa bättre på nya Santa Cruz ramar bland annat. Men det borde gå att göra som du säger spontant.

theBrand

Aktiv medlem
glitch sa:
theBrand sa:
Argh!!

Anslutningen sitter så för att passa bättre på nya Santa Cruz ramar bland annat. Men det borde gå att göra som du säger spontant.
Aha, jag som trodde att de bara skruvade i den tills den bottnade och därför hamnade lite olika 🤷‍♂️🙃

Jag hade ju trott att den skulle se ut som på bilden:

Men jag hittade den här bilden från en recension och där pekar den framåt vänster medans min pekar framåt höger. (Den lilla QR-koden markerar bakåt på stolpen)

Jag har skickat ett meddelande till OneUp och frågat om det går att göra något åt, får se vad de svarar.

marr

Moderator
Forumvärd
theBrand sa:
glitch sa:
theBrand sa:
Argh!!

Aha, jag som trodde att de bara skruvade i den tills den bottnade och därför hamnade lite olika 🤷‍♂️🙃

Jag hade ju trott att den skulle se ut som på bilden:

Jag har skickat ett meddelande till OneUp och frågat om det går att göra något åt, får se vad de svarar.
Hur den pekar, spelar ju absolut ingen roll.

theBrand

Aktiv medlem
marr sa:
Hur den pekar, spelar ju absolut ingen roll.
Det trodde jag också först, men på min ram så möter sadelröret ett annat rör och anslutningen på stolpen är dessutom lite vinklad, så den styr kabeln åt helt fel håll.

50693079-F30D-4837-8D7D-33D1B8ACA622.jpeg

theBrand

Aktiv medlem
Jimel sa:
Är det inte bara att vrida den?
Nja, den är gängad, så jag gissar att den ska dras tills den bottnar. Men jag ska gänga ur den och se om jag inte kan göra ett litet shim för att få den att bottna lite tidigare.

Men jag har inte hittat någon bra guide för att byta insatsen.

glitch

Aktiv medlem
theBrand sa:
Jimel sa:
Nja, den är gängad, så jag gissar att den ska dras tills den bottnar. Men jag ska gänga ur den och se om jag inte kan göra ett litet shim för att få den att bottna lite tidigare.

Har du kollat
https://www.oneupcomponents.com/products/dropper-v2-oversized-pin-kit-1

Finns en länk till sprängskiss där och instruktioner för att byta pins, i den övningen tar man av actuatorn.

theBrand

Aktiv medlem
glitch sa:
theBrand sa:
Jimel sa:

Har du kollat
https://www.oneupcomponents.com/products/dropper-v2-oversized-pin-kit-1

Finns en länk till sprängskiss där och instruktioner för att byta pins, i den övningen tar man av actuatorn.
Perfekt, tack!

mg25

Medlem
Om du inte bestämt dig för gaffel än så såg jag att Manitou Mezzer trillat ner under 9000 i pris.

Om du vill ha Öhlins RXF 36 evo så ligger den några hundringar över från TFTuned.

theBrand

Aktiv medlem
Om du inte bestämt dig för gaffel än så såg jag att Manitou Mezzer trillat ner under 9000 i pris.

Om du vill ha Öhlins RXF 36 evo så ligger den några hundringar över från TFTuned.
Hmm, jag hade ju lite avskrivit Öhlins p.g.a det omotiverat höga priset, men EVO verkar ju inte vara så långt ifrån V2 i prestanda, hur är det, kräver EVO också speciallager till headsetet?

mg25

Medlem
Hmm, jag hade ju lite avskrivit Öhlins p.g.a det omotiverat höga priset, men EVO verkar ju inte vara så långt ifrån V2 i prestanda, hur är det, kräver EVO också speciallager till headsetet?
Jag har en Evo på min Fuel Ex och den var bara att sätta på Crown race från styrlagret för att det skulle funka. Tror dom gick ifrån den krona/styrrör i ett stycke för nåt år sen och nu har en två delat version.

marr

Moderator
Forumvärd
Jag har en Evo på min Fuel Ex och den var bara att sätta på Crown race från styrlagret för att det skulle funka. Tror dom gick ifrån den krona/styrrör i ett stycke för nåt år sen och nu har en två delat version.
Evo är uppdatering applicerbar på alla gafflarna. Så det finns både med och utan inbyggd crown race. Jag har en med inbyggd. Det gör de ganska svårt att köra angleset tyvärr.

Tomcaten

Aktiv medlem
Öhlins gaffel blir snyggt till. Manitou får du serva helt själv i Sverige eller sända offshore vilket blir ett besvärligt minus.

EST

Aktiv medlem
På tal om manitou så betalade polaren 8 papp för sin Mezzer från Per på racing bike Sweden!
Å för egen del så trycker jag det är en grym gaffel första som jag kan ha inställd så den både tar stora smällar och allt vanligt småstök 😁

Bilagor

Tomcaten

Aktiv medlem
Okej okej men försök att få den servad där också och skriv till mig sedan. 🥴

Rattnalle

Aktiv medlem
Serva en sån lär man ju få göra själv. Sedan om det är ett problem är ju upp till var och en.

EST

Aktiv medlem
Okej okej men försök att få den servad där också och skriv till mig sedan. 🥴
Jag skickar bakdämpare en gång per år dit å gaffel vartannat å har gjort sen jag hittade stället typ när han hade flyttat till Sverige. Känner jättemånga i Örebro som skickar till han. Ska skicka min bakdämpare snart dit å fick tillbaka 2 dämpare för nån vecka sen till min dh därifrån. Så jag har inga problem. Känns som det mest kompetenta stället i detta land. Sen är han ju själv så under högsäsong försöker jag undvika😊

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer