[Byggtråd] - finally a Resolution!

HåkanC sa:
patten sa:
det går att få komfortabla och hållbara cyklar i de flesta material.
+1
Dessutom är det så att ramens material har väldigt lite att göra med den kompletta cykeln komfort.

patten sa:
Stål lockar mest just nu, kolfiber har jag funderat på förut men känslan är inte helt hundra. För mig är det känslan som skapar upplevelsen och då vill jag att ramen och resten av cykeln känns helrätt till tänkt användningsområde
Självklart skall du välja det du vill ha.
Men tyvärr är det så att många, kanske inte just du, har en övertro på att jus materialet som ramen är byggd av på något sätt skulle medföra vissa egenskaper för hur hela cykeln upplevs.

/Håkan

Jag håller till fullo med! Det blir nästan ett religiöst förhållningssätt till materialvalet till ramen, ibland. Det skulle inte vara helt oväntat och omöjligt om det slutar med ett annat rammaterial än stål, kan vara en smula impulsiv om det dyker upp något som känns väldigt bra :)

Hittade den här ramen https://www.bike-components.de/en/Ritchey/Road-Logic-Rahmenkit-p49726/ för en relativt billig peng eller väldigt billigt tycker jag. Är det något jag missar med köpet av rimkittet? Funderar på om storleken, någon som kan komma med något vettigt i den frågan?
Jag är 173 och innerben ca: 80-81. Jag pendlar på en caadx storlek 51 med stack 541 och reach 376, är nöjd med den storleken trots att jag rekommenderades en 53:a. Är lite rådvill här men vill gärna inte missa ett sådant här tillfälle :)

Det är en fin ram, men den äldre versionen. Tänk på att det tillkommer ≈5% på priset om du inte redan ställt in att leveransland är SWE.

patten sa:
Hittade den här ramen https://www.bike-components.de/en/Ritchey/Road-Logic-Rahmenkit-p49726/ för en relativt billig peng eller väldigt billigt tycker jag. Är det något jag missar med köpet av rimkittet? Funderar på om storleken, någon som kan komma med något vettigt i den frågan?
Jag är 173 och innerben ca: 80-81. Jag pendlar på en caadx storlek 51 med stack 541 och reach 376, är nöjd med den storleken trots att jag rekommenderades en 53:a. Är lite rådvill här men vill gärna inte missa ett sådant här tillfälle :)

Scrollar man ner lite så ser man geometritabellen. Ur den
"51 cm:
- Stack: 523 mm
- Reach: 387 mm
"
Det verkar vara samma som hos: https://ritcheylogic.com/media/wysiwyg/frame-geometry/Ritchey-Geometry-Road-Logic.pdf

Så med ~två cm distanser och ~1cm kortare styrtapp (alt styre med kortare reach) borde du få samma sittställning som på din CAADX.
Men om det går och hur det påverkar din upplevelse av cykeln (ffa styrning) kan ju ingen annan svara på.
Och om du ffa skall ha cykeln till längre turer kanske du vill ha styret ännu högre? Oavsett utseendet så brukar många tillverkare avråda från för många cm distanser, max 2-3 cm brukar vara vanligt (kan annars bli för stora brytkrafter i styrröret).
Då kvarstår en uppåtriktad styrtapp, vilket många tycker är ett no-no pga utseendet. Men som tidigare: valet är ditt.

/Håkan

NLC sa:
Det är en fin ram, men den äldre versionen. Tänk på att det tillkommer ≈5% på priset om du inte redan ställt in att leveransland är SWE.

Missade det men ändå en bra rea trots påslaget!

Om jag ska köpa den ramen vill jag hitta fälgbromsar som tar 30-däck.
Är det någon som vet någon fälgbroms som skulle funka på den ramen som tar 30 mm-däck?

patten sa:
Är det någon som vet någon fälgbroms som skulle funka på den ramen som tar 30 mm-däck?
Det finns flera sådan bromsar, åtminstone om man letar lite, men en av de bästa skall vara
Shimano BR-R650
6492_00_d.jpg

74,99 € här: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=6492;menu=1000,4,320,321

/Håkan

HåkanC sa:
patten sa:

Scrollar man ner lite så ser man geometritabellen. Ur den
"51 cm:
- Stack: 523 mm
- Reach: 387 mm
"
Det verkar vara samma som hos: https://ritcheylogic.com/media/wysiwyg/frame-geometry/Ritchey-Geometry-Road-Logic.pdf

Så med ~två cm distanser och ~1cm kortare styrtapp (alt styre med kortare reach) borde du få samma sittställning som på din CAADX.
Men om det går och hur det påverkar din upplevelse av cykeln (ffa styrning) kan ju ingen annan svara på.
Och om du ffa skall ha cykeln till längre turer kanske du vill ha styret ännu högre? Oavsett utseendet så brukar många tillverkare avråda från för många cm distanser, max 2-3 cm brukar vara vanligt (kan annars bli för stora brytkrafter i styrröret).
Då kvarstår en uppåtriktad styrtapp, vilket många tycker är ett no-no pga utseendet. Men som tidigare: valet är ditt.

/Håkan

Jag har nog inga problem att sänka styret någon cm. På caadxen är det skönt att sitta lite mer upprätt då jag pendlar en del i stadsmiljö. Att komma ned något skulle nog kännas mer bekvämt på längre sträckor.

HåkanC sa:
patten sa:
Det finns flera sådan bromsar, åtminstone om man letar lite, men en av de bästa skall vara
Shimano BR-R650

74,99 € här: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=6492;menu=1000,4,320,321

/Håkan

Tackar! Med bromsar som skulle kunna fungera så är ett köp mycket nära...ska fundera en lite stund här.

patten sa:
Med bromsar som skulle kunna fungera så är ett köp mycket nära...ska fundera en lite stund här.
Ett ytterligare tips kan vara att vänta med köp av bromsar till du har mätt på ram + gaffel vad som verkligen behövs

Mät så här
forkreach266.jpg

"This fork and rim combination call for a brake caliper that can be adjusted to provide a 45 mm reach. "
Läs mer här: http://www.sheldonbrown.com/calipers.html#reach

/Håkan

Jag är dock tveksam till att du får in 30:or i den ramen. Jag har samma ram och vad jag har hört så är 28:or max. Jag kör med 25:or. Min ser ut så här:

Bilagor

• 613B05C1-FAF3-430F-9B24-0C1400A91558.jpeg
    613B05C1-FAF3-430F-9B24-0C1400A91558.jpeg
    414.7 KB · Besök: 114
Steel is Real sa:
Jag är dock tveksam till att du får in 30:or i den ramen. Jag har samma ram och vad jag har hört så är 28:or max. Jag kör med 25:or. Min ser ut så här:

Den är sjukt läcker! ?

12-25 kassett på långfärdscykel?

HåkanC sa:
patten sa:
Med bromsar som skulle kunna fungera så är ett köp mycket nära...ska fundera en lite stund här.
Ett ytterligare tips kan vara att vänta med köp av bromsar till du har mätt på ram + gaffel vad som verkligen behövs

Mät så här

"This fork and rim combination call for a brake caliper that can be adjusted to provide a 45 mm reach. "
Läs mer här: http://www.sheldonbrown.com/calipers.html#reach

/Håkan

Jag väntar med alla andra köp innan jag fått hem ramen, jag har ingen brådis att få ihop cykeln. Tanken är att det ska vara färdigt till våren!

Steel is Real sa:

Den där är riktigt snygg! På årets modell så ska det enligt Ritchey själva gå in 30 C. Kan det vara skillnaden mellan mellan den grå och den blå?

Steel is Real sa:
@patten: Jo, om de skriver 30c på hemsidan för nya modellen så stämmer ju det. Jag har gamla modellen & den ska ta max 28:or.

Kollade runt på deras hemsida lite och de hade både den grå och blå som kompletta cyklar. Den grå tar 28:or och den blå 30:or. Har kört på 37, 33 och 24 på min caadx. 37 och 33 är komfortabelt men 24 var inte alls lika roligt :) jag har ingen erfarenhet av 28:or och om det skulle vara någon skillnad med 30. Förstår också att det finns andra faktorer än själva bredden på däcket som spelar roll. Vill att det ska vara komfortabelt att rulla 15+ mil, fast klarar alla andra det så lär väl även jag klara det :)

Jag körde 12-23 på Concorden vid senaste 20-milaren. Lite ovant i kombination med 53/39 över Lindrödsåsen när man är van att kunna hålla kadensen över 90 rpm.

Hade likaså 12-23 10sp på Genesisen för långcykling halva säsongen 2015 och hela 2016 vilket var funkis även på längre turer med 50/34 fram (testade även enkelklinga fram med 42x12-28) . Numera kör jag 11 delat och kan kosta på mig 12-25 utan att offra täthet i kassettens stigning.

patten sa:
Gubbcyklist sa:
Om disc blir en dealbreaker; Ritchey Swiss Cross?

Skivbroms är inget måste men inser att det underlättar vis bredare däck än 28. Swiss Crossen tar väldigt breda däck och jag kan tycka det ser lite lustigt/fult ut med för smala däck i en sådan ram, förmodligen en släng av fåfänga men det är väl vad cykling går ut på? :)

Smoothien ser trevlig ut! Ska kolla närmare på den.

Tommasini X-Fire är väldigt fin, dock ser priset lite för mastigt ut i dagsläget, dock kan det ändras så den får ligga kvar som ett lite lyxigare alternativ :)

Faema tackar för tipsen, ska kolla upp det ordentligt. Har du erfarenhet av dem själv?

Bob Jackson ser också trevliga ut.

Inser att det finns massor av fina cyklar! Alternativen blir fler och ett beslut blir allt svårare. Dock känns det som ett angenämt problem att välja en snygg och bra ram av många fina alternativ!

Har handlat mycket av Veloform, bl a byggde han en Genisis croix de fer med Campagrejer, en daglig pendlare och touringcykel. Veloform säljer nästan uteslutende stål cyklar/ramar, en hyvens cykelhandlare.

Faema sa:
patten sa:
Gubbcyklist sa:
Om disc blir en dealbreaker; Ritchey Swiss Cross?

Skivbroms är inget måste men inser att det underlättar vis bredare däck än 28. Swiss Crossen tar väldigt breda däck och jag kan tycka det ser lite lustigt/fult ut med för smala däck i en sådan ram, förmodligen en släng av fåfänga men det är väl vad cykling går ut på? :)

Smoothien ser trevlig ut! Ska kolla närmare på den.

Tommasini X-Fire är väldigt fin, dock ser priset lite för mastigt ut i dagsläget, dock kan det ändras så den får ligga kvar som ett lite lyxigare alternativ :)

Faema tackar för tipsen, ska kolla upp det ordentligt. Har du erfarenhet av dem själv?

Bob Jackson ser också trevliga ut.

Inser att det finns massor av fina cyklar! Alternativen blir fler och ett beslut blir allt svårare. Dock känns det som ett angenämt problem att välja en snygg och bra ram av många fina alternativ!

Har handlat mycket av Veloform, bl a byggde han en Genisis croix de fer med Campagrejer, en daglig pendlare och touringcykel. Veloform säljer nästan uteslutende stål cyklar/ramar, en hyvens cykelhandlare.

SKa kolla med dem och se vad de har att erbjuda. Roligt om det går att få tag på loklat även om jag kan tycka det finns en charm med att sitta och söka och leta :)

Här skjuts det högt och lågt, från alla håll och kanter med förslag, från fantastiskt fina till mindre glamorösa. Hitta denna Jamis-ram, kan väl erkänna att jag har dålig koll på märket men https://www.evanscycles.com/en-se/jamis-renegade-escapade-2018-road-bike-frameset-EV306054 kanske skulle kunna göra sitt jobb. Dock ställer jag mig tveksam till att det går i så feta däck i den. Det som tilltalar med den är väl mest priset. Har hittat några få inlägg om renegaden på några forum, dock exakt denna ram men snarlika som tycker den är bra.

Med det sagt! Någon som har koll på Jamis-cyklar? Tänker på kvalitet och sådant som kan vara bra för en ägare till en sådan ram!

Har nästan bestämt mig! Har mailat lite fram och tillbaka, är nöjd med både servicen och de svar jag fått såhär långt. Sitter och gör de sista övervägningarna, samt att jag inväntar ett sista mail, sedan kan det nog bli att det trycks på köpknappen. Om det inte känns rätt med denna så funderar jag starkt på en peruansk stålracer, såg på marinos ig att han gör racercyklar också.

Dags att lägga lite tankar på komponenter så att det blir en rullbar cykel. Först ska jag få hem ramen så att jag inte gör något förhastat. Kommer förmodligen att trycka hem en ultegra 6800-grupp då det är ganska bra pris på dessa nu. Skivbromsok ska jag leta efter så att jag får några lätta och smidiga, föredrar enkelheten med mekaniska om något skulle hända när en är ute och trampar på längre sträckor, samt att det blir billigare än hydrauliska.

Sadelstolpe blir kolfiber, den är redan klar om det blir den ram jag tänkt. Tänker att komforten blir skönare med en stolpe med lite flex.

Hjul är jag inte helt hemma på. Har kollar superlight och där finns några prisvärda och lätta hjul. Finns det andra roliga alternativ? Att bygga själv skulle säkert också funka, det är trots allt ett vinterprojekt, lämnar dörren på glänt för eget bygge.

Vad bör jag tänka på för att bygga en cykel som ska vara bekväm för längre turer, är det någon komponent eller del som gör turerna extra bekväma, bortsett en skön sadel :) Styret? Har det någon betydelse? Ge gärna förslag. Det får inte vara för tunga grejer, viss viktfåfänga finns.

Däckfrågan är jag också medveten om, glömde nämna det helt. Har dålig koll på vad som är bekvämt, bortsett från de jag nu kör Vittoria Voyager Hyper. De är bekväma men det är väldigt stor volym i de jag kör på. Skulle kunna plocka ett par 32 mm Vittoria Voyager Hyper men tror det finns annat som kan funka också!

Stolpen som jag kan inhandla med ramen är så pass liten summa så det känns dumt att inte köra på den!

patten sa:
Sadelstolpe blir kolfiber, den är redan klar om det blir den ram jag tänkt. Tänker att komforten blir skönare med en stolpe med lite flex.
Det är långtifrån säkert att en sadelstolpe blir komfortabel bara för att den är gjord av kolfiber,
det krävs att den är konstruerad för att vara flexande och/eller vibrationsdämpande för det.
Men då kan den gör en oväntat stor skillnad, åtminstone blev det en oväntat stor skillnad för mig när jag skaffade en Syntace P6 HiFlex trots en diameter på hela 31,6mm!. Här står det mer: https://happyride.se/forum/read.php/1/2083922/2084008#msg-2084008
Billigare alternativ: https://www.rosebikes.se/artikel/rose-rc-170-flex-carbon-seat-post/aid:743186

patten sa:
Vad bör jag tänka på för att bygga en cykel som ska vara bekväm för längre turer, är det någon komponent eller del som gör turerna extra bekväma, bortsett en skön sadel :) Styret? Har det någon betydelse?
Styret bör passa dina händer, som jag skrev på länken ovan kan en passande styrlinda även bli komforthöjande, tex fi´zi:k BAR:GEL http://www.fizik.com/eu_en/men/accessories/bar-gel/bar-kit-gel-1.html
Men tex Rose säljer endast gel-kuddar om du vill använda ngn annan styrlinda
https://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-zonepax-sl-gel-pads/aid:117498
https://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-zonepax-anatomic/aid:379604

/Håkan

Ang sadelstolpe är utstick också en faktor att ta i beaktande när man diskuterar "sittkomfort". Liksom setback och sadelrörsvinkel.

Är det jag som läst slarvigt men har du bestämt dig för Ritcheyn? Den nya versionen av denna tar ju 30 mm däck men måste det till long reachbromsar då?

Om ramen tar 30 mm "kan det gå" även med vissa standard drop calipers, jag hade den turen på min Surly Pacer medan min Genesis Equilibrium har något större utrymme för däck så där blev det long drop Tektro R539.

NLC sa:
Ang sadelstolpe är utstick också en faktor att ta i beaktande när man diskuterar "sittkomfort". Liksom setback och sadelrörsvinkel.
Visst är det så.
Men utstick och sadelrörsvinkel, ofta även setback, förändras ju inte när man byter sadelstolpe.

/Håkan

NLC sa:
TRP Spyre är helt ok mekaniska skivbromsar.

Har faktiskt tänkt dessa bromsar till bygget, de är relativt lätta och bra pris. Funktionen är självklart viktigt men i ett platt Sverige i solsken känns som om de flesta bromsar funkar helt ok.

HåkanC sa:
patten sa:
Det är långtifrån säkert att en sadelstolpe blir komfortabel bara för att den är gjord av kolfiber,
det krävs att den är konstruerad för att vara flexande och/eller vibrationsdämpande för det.
Men då kan den gör en oväntat stor skillnad, åtminstone blev det en oväntat stor skillnad för mig när jag skaffade en Syntace P6 HiFlex trots en diameter på hela 31,6mm!. Här står det mer: https://happyride.se/forum/read.php/1/2083922/2084008#msg-2084008
Billigare alternativ: https://www.rosebikes.se/artikel/rose-rc-170-flex-carbon-seat-post/aid:743186

patten sa:
Vad bör jag tänka på för att bygga en cykel som ska vara bekväm för längre turer, är det någon komponent eller del som gör turerna extra bekväma, bortsett en skön sadel :) Styret? Har det någon betydelse?
Styret bör passa dina händer, som jag skrev på länken ovan kan en passande styrlinda även bli komforthöjande, tex fi´zi:k BAR:GEL http://www.fizik.com/eu_en/men/accessories/bar-gel/bar-kit-gel-1.html
Men tex Rose säljer endast gel-kuddar om du vill använda ngn annan styrlinda
https://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-zonepax-sl-gel-pads/aid:117498
https://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-zonepax-anatomic/aid:379604

/Håkan

Angående sadelstolpen får jag se hur den känns och utvärdera efter det, det är en relativt lätt och inte allt för dyr stolpe. Svårt att veta innan jag testat den, gör en liten chansning här.

Gel-kuddar känner jag inget behov av, det ska vara om jag testar en lite tunnare linda än den jag har på min caadx i dag, hade tänkt något liknade på denna racer.

Styre får bli ett alu-styre, till att börja med. Det springer lätt iväg i kostnader om jag inte begränsar lite av kostnaderna. Det är mest i ben rumpa och rygg som jag känner att komforten är viktigast när det körs längre sträckor.

pewe sa:
Är det jag som läst slarvigt men har du bestämt dig för Ritcheyn? Den nya versionen av denna tar ju 30 mm däck men måste det till long reachbromsar då?

Som det ser ut nu blir det inte Ritcheyn då det inte går på mer än 28 mm på den modellen jag tittade på, som det är rea på. Uppdaterar vilken ram det gäller lite längre fram :)

Har börjat kolla lite på hjul och har hittat märket Prime på chainreaction. Är det någon som har erfarenhet av detta märke? Ser prisvärda ut men om så är fallet är en helt annan sak. Den lilla info jag hittat så verkar de helt ok! Kollar lite på superlight comp också.

HåkanC sa:
NLC sa:
Visst är det så.
Men utstick och sadelrörsvinkel, ofta även setback, förändras ju inte när man byter sadelstolpe.

/Håkan

Samtidigt som mät/testresultat för en specifik stolpe gäller vid ett visst utstick och vinkel. I tidigare trådar har (i princip) konsensus varit att huvudsaken av komfort kommit från bredare och följsamma däck, har själv inte upplevt att sadelstolpsval gjort någon förnimmbar skillnad. Fast jag kanske är en betonghäck.

NLC sa:
I tidigare trådar har (i princip) konsensus varit att huvudsaken av komfort kommit från bredare och följsamma däck
+1 på däck, förstås!

NLC sa:
har själv inte upplevt att sadelstolpsval gjort någon förnimmbar skillnad. Fast jag kanske är en betonghäck.
Som jag skrev i inlägget jag länkade till ovan
HåkanC sa:
I vilket fall fungerar sadelstolpens vibrationsdämpning rent subjektivt fantastiskt bra.
Jag har aldrig tidigare upplevs en sådan stor skillnad mellan vibrationerna i rumpan, händerna och fötterna på dåliga vägar, tex gatstenarna i och mellan rondellerna på Kvarnbergsplan (Lännavägen) i Huddinge: https://maps.google.se/maps?hl=sv&ll=59.241182,17.995042&spn=0.001221,0.003659&t=m&z=18
Stolpen ifråga är alltså en Syntace P6 HiFlex-stolpe med hela 31,6mm diameter.

/Håkan

Efter lite velande, sökande och åter sökande så har jag insett att det finns massor av ramar att välja på. Det finns många olika varianter och aspekter att väga in i köpet av ram. Lite roligt är det att leta och söka, någon form av fetisch som jag har. Efter att ha lagt ett antal timmar på att hitta den rätta ramen så har valet slutligen landat på en Mason Resolution! Har mailat lite med dem för att kolla om det kommer någon ny uppdatering på ramen och lite rådfrågande i storlek.

Just storleksfrågan gör mig lite brydd. Jag gillar tydligen att cykla på "för små" ramar enligt till de rekommendationer som ges. När jag köpte min Caadx rekommenderades jag en 54 till mina ståtliga 173 och 80-81 i innerben, slutade med att jag köpte en 51 då jag tyckte den är mer bekväm. Körställningen på den ramen är jag nöjd med bortsett från några små justeringar, vill ha en lite längre reach och ett högre dropp mellan sadel och styre. Mason rekommenderar mig därför en ram i storlek 50 , snarlik min Caadx i geo...det är två storlekar från den rekommendation de har på sin sida. Jag förstår att jag ska följa känslan och att det är väldigt personligt men undrar vad nackdelen med att köra runt på en "för liten ram"?

Har även sökt massor på vilka komponenter jag vill ha och är relativt klar i vad det blir. Dock avvaktar jag med den delen ett tag!

Tillbaka
Topp