[Byggtråd] - finally a Resolution!

patten sa:
Efter lite velande, sökande och åter sökande så har jag insett att det finns massor av ramar att välja på. Det finns många olika varianter och aspekter att väga in i köpet av ram. Lite roligt är det att leta och söka, någon form av fetisch som jag har. Efter att ha lagt ett antal timmar på att hitta den rätta ramen så har valet slutligen landat på en Mason Resolution! Har mailat lite med dem för att kolla om det kommer någon ny uppdatering på ramen och lite rådfrågande i storlek.

Just storleksfrågan gör mig lite brydd. Jag gillar tydligen att cykla på "för små" ramar enligt till de rekommendationer som ges. När jag köpte min Caadx rekommenderades jag en 54 till mina ståtliga 173 och 80-81 i innerben, slutade med att jag köpte en 51 då jag tyckte den är mer bekväm. Körställningen på den ramen är jag nöjd med bortsett från några små justeringar, vill ha en lite längre reach och ett högre dropp mellan sadel och styre. Mason rekommenderar mig därför en ram i storlek 50 , snarlik min Caadx i geo...det är två storlekar från den rekommendation de har på sin sida. Jag förstår att jag ska följa känslan och att det är väldigt personligt men undrar vad nackdelen med att köra runt på en "för liten ram"?

Har även sökt massor på vilka komponenter jag vill ha och är relativt klar i vad det blir. Dock avvaktar jag med den delen ett tag!

Kraftigt förenklat så riskerar du att behöva en jättelång styrstam, med en massa spacers under. Men hellre det än en för stor ram skulle jag säga.

patten sa:
Efter lite velande, sökande och åter sökande så har jag insett att det finns massor av ramar att välja på. Det finns många olika varianter och aspekter att väga in i köpet av ram. Lite roligt är det att leta och söka, någon form av fetisch som jag har. Efter att ha lagt ett antal timmar på att hitta den rätta ramen så har valet slutligen landat på en Mason Resolution!

Det verkar vara en riktigt fin ram. Snygg iaf! Hoppas du genomför köpet!
Var själv sugen, men tyckte den var lite för dyr jämfört med vad jag ville betala.

desmo sa:
patten sa:
Efter lite velande, sökande och åter sökande så har jag insett att det finns massor av ramar att välja på. Det finns många olika varianter och aspekter att väga in i köpet av ram. Lite roligt är det att leta och söka, någon form av fetisch som jag har. Efter att ha lagt ett antal timmar på att hitta den rätta ramen så har valet slutligen landat på en Mason Resolution!

Det verkar vara en riktigt fin ram. Snygg iaf! Hoppas du genomför köpet!
Var själv sugen, men tyckte den var lite för dyr jämfört med vad jag ville betala.

Jag tycker också den är snygg, samt att jag tror den passar att sitta och trampa på i några timmar :) Lär märkas på kontot, får se det som en investering i min cykling och känslan för cykling :) Köpet avvaktas då det inte går att lägga en förbeställning på en blå 50:a, på andra ramar och storlekar går det...lite märkligt men det löser sig inom kort hoppas jag!

Ramstorlek som baken å smaken. Jag vill absolut ej ha för liten ram, har haft några med ont i rygg o knän som följd + att fötterna krockade med framhjulet när man svänger. Är 180cm med 90 ben, kör stl 60.
Mason Resolution är en ycket fin cykel, skuller passa bra med ne svart Campa Potenza.

Faema sa:
Ramstorlek som baken å smaken. Jag vill absolut ej ha för liten ram, har haft några med ont i rygg o knän som följd + att fötterna krockade med framhjulet när man svänger. Är 180cm med 90 ben, kör stl 60.
Mason Resolution är en ycket fin cykel, skuller passa bra med ne svart Campa Potenza.

Ja smaken är som baken, absolut! Jag tycker uppenbarligen att mindre ramar är mer bekväm, blev mest lite brydd över att det var så stor skillnad på rekommenderad och min upplevelse, förmodligen något vanskapt :)
Hur får du ont i knäna av en för liten ram?

Potenza-gruppen ser lockande ut, lite tight inom tänkt budjet. Blir inte bättre av att ramen ligger en aning över tänkt budget.

Fick ont i knän a pga sadel förnärma vevarna, skulle behöva en sadestolpe med jätteseatback. Kunde ej sträcka ut ryggen, fick cykla med "rund" rygg. Foten i framhjulet mycket ofta.
Klart att en sån fin cykel ska ha Campa!!! veloce finns ju också,

Det lockar inte med de premisserna :) skulle valt en större ram också om jag hade samma upplevelse.

Haha Campa är ett måste på en italiens stålracer alltså....får se vart det slutar. Annars har jag kikat på Ultegra 6800 som det är ganska bra pris på just nu...

thisismycat sa:
https://www.brothercycles.com/shop/kepler-disc-sunset/
Du verkar redan ha bestämt dig, men jag kan alltid hitta en ursäkt att posta Brother Kepler. Finns nu även med kolfibergaffel. Tar dock 42mm så ser kanske löjligt ut med 30mm däck...

Ja det ser lite lustigt ut när en kör med 30 mm, samt att jag tyckte den där kolfibergaffeln var väldigt tung, går att köpa från annat håll också om det vore så. Gillade några lackeringar men Mason ligger ändå högre på listan. Priset var väldigt lockande dock :)

freddiesan sa:
Här är även ett intressant projekt. Ett samarbete mellan två brittiska rambyggare:

https://www.isenworkshop.com

Den där såg riktigt intressant ut! Inga prisuppgifter skvallrar väl om att priset ligget över min tänkta budget :p

Har för mig att preorder på förra batchen var typ i stil med 1200 gbp men kan minnas fel.

edit: var ju iaf inte helt off. Detta är *snipped* från lfgss

"The price for this frameset, and everyone to like you? £1750. That includes the Columbus Futura fork and a Chris King headset. But what's this? A MaSS1VE D1SC0uNT for LFGSS gang?

£1290. That's right. The headset and fork cost near enough £437 (they actually cost more, but just run with me on this) which means you're getting a frame, built by me and Caren for £853. Woah, symmetry. Look how far we've come, but still humble! (You can't buy the frame seperately, don't even ask bro). This offer is for the first batch of 30 framesets, when they're gone they're gone. Isn't that a great phrase? Repeat something for effect. Repeat something for effect."

Senast ändrad:
Nu har jag slutat fundera på ramen, lagom när ISEN äntrat scenen. ISEN är väldigt snygg och priset var inte överdrivet högt...dock har jag lagt en order på denna

MasonResolution.jpg

Är övertygad om att jag kommer bli nöjd med den här ramen :) Nu får jag snällt vänta tills de byggt färdigt och lackat ramen. Har ingen brådis, nu blir det att ta det här med komponenterna ett varv extra. Har börjat sukta mer och mer efter Campas Potenza, jag får se hur min ekonomi ser ut längre fram. Gruppset och hjul kommer att beställas efter hjul, något av det i slutet av februari för att nyttja en förmån från min arbetsgivare som ger lite mer pengar i kassan.

Tackar för alla förslag och input på ramar!

Senast ändrad:
Vet inte hur pass stor prisskillnaden är mer senaste Centaur ser ju typ likadan ut som Potenza, och då får man ett Ultra-Torque vevparti istället för Power-Torque (även om den senaste versionen av denna tillsist är själv-avdragande). Beställde du inklusive hjulen från Hunt också?

Jag är inte alls insatt i campas grupper så jag får ta och söka mig fram till informationen men har förstått att de har fler grupper än sram och shimano.
Hoppade att beställa hjulen då jag inte vet vilken grupp jag kommer att köra med. Var lockande från början men känner nu att det finns så mycket att välja på och vill sondera marknaden helt innan jag bestämmer mig.

patten sa:
Jag är inte alls insatt i campas grupper så jag får ta och söka mig fram till informationen men har förstått att de har fler grupper än sram och shimano.
Hoppade att beställa hjulen då jag inte vet vilken grupp jag kommer att köra med. Var lockande från början men känner nu att det finns så mycket att välja på och vill sondera marknaden helt innan jag bestämmer mig.

http://road.cc/content/buyers-guide/202763-your-complete-guide-campagnolo-road-bike-groupsets

Pfaff sa:
patten sa:

http://road.cc/content/buyers-guide/202763-your-complete-guide-campagnolo-road-bike-groupsets

Tackar :) har jag en bra grund att börja med :)

Ser ut att vara ett mycket bra val! Snygg ram.

Även om svart ofta ser "rejsigare" ut tycker jag det skulle vara spännande med så mycket polerat som möjligt. Blått och polerat är en snygg kombo.

Bra val av ram, tror du kommer bli nöjd!

Jag kanske missat något i diskussionen om grupp, men om du sneglar på Campa (vilket jag för övrigt också skulle valt) ska du inte ha en H11-grupp då? Ramen är ju för skivbromsar.

Gubbcyklist sa:
Ser ut att vara ett mycket bra val! Snygg ram.

Även om svart ofta ser "rejsigare" ut tycker jag det skulle vara spännande med så mycket polerat som möjligt. Blått och polerat är en snygg kombo.

Tackar :)
Jag har tänkt mig en sadelstolpe i kolfiber och då ser det knasigt ut om jag tar polerat på andra delar. Tanken är att köra svart sadelstolpe, styre och stamm, grupp och hjul. Orange styrlinda och orange/svart sadel, samma orange som på ramen hade jag tänkt försöka hitta. Pedaler får vi se vad det blir men svarta är mest logiskt :) Tanken var först att ha vitt där jag nu istället väljer orange. Men det kan nog ändras det också :)

emilh sa:
Bra val av ram, tror du kommer bli nöjd!

Jag kanske missat något i diskussionen om grupp, men om du sneglar på Campa (vilket jag för övrigt också skulle valt) ska du inte ha en H11-grupp då? Ramen är ju för skivbromsar.

Tackar, tror också det!
Jag är som sagt väldigt novis när det kommer till campa så jag har ingen aningn om vad som finns och inte finns. Tanken är att köra mekaniska bromsar då jag tycker om enkelheten om något skulle inträffa på en längre tur, samt att jag inte ser några problem med själva bromsningen och justerandet. Har siktat in mig på TRP Spyre! Men ska kika vidare på campa-grupperna för att få mig en uppfattning och sedan ta ett beslut.

Tanken är att det ska vara en SUP 9kg utan att för den del rusa iväg i kostnad.

Senast ändrad:
Ska du ha trp bromsar ska du ha vanliga mekaniska reglage dvs inte h11.
Vilken grupp som helst går bra sedan byter du bara ut bromsarna mot den variant av trp du nu valt.
Campa e såklart rätt val :)

Under 9 kg låter inte som det borde bli allt för svårt även om skivbromsar lägger på en del. Hade en stålis som vägde 7 förut i stl 58/59.

Håller också med gubbcyklist ovan om att blått och silver e en jäkligt nice combo.

Senast ändrad:
Tycker också att blå med blanka grejer är snyggast, Campa Veloce eller Athena sitter fint där. Men är man vikt-talliban får man nog snegla på de mer ädla grupperna i Campas register. Med skivbromsar får man nog lägga till upp emot ett kg gentemot pivot-bromsar, naven blir också tyngre med skivisar.

PS: kolfiber kan glänsa det med

båtbensbudet sa:
Ska du ha trp bromsar ska du ha vanliga mekaniska reglage dvs inte h11.
Vilken grupp som helst går bra sedan byter du bara ut bromsarna mot den variant av trp du nu valt.
Campa e såklart rätt val :)

Under 9 kg låter inte som det borde bli allt för svårt även om skivbromsar lägger på en del. Hade en stålis som vägde 7 förut i stl 58/59.

Håller också med gubbcyklist ovan om att blått och silver e en jäkligt nice combo.

Jag antog att h11 är hydr. men var inte ritkigt tydlig med det kanske :) Att bytet till skivbroms är odramatiskt är jag helt med på så det ser jag inte som något problem.

Tror heller inte att 9 blir allt för svårt men får ändå vara något medveten om vikten på komponenterna.

Håller med om att silver och blått är stilfullt!

Faema sa:
Tycker också att blå med blanka grejer är snyggast, Campa Veloce eller Athena sitter fint där. Men är man vikt-talliban får man nog snegla på de mer ädla grupperna i Campas register. Med skivbromsar får man nog lägga till upp emot ett kg gentemot pivot-bromsar, naven blir också tyngre med skivisar.

PS: kolfiber kan glänsa det med

Ett kilo behöver det inte bli! Har kikat runt en del och det är skiljer inte allt för mycket mellan skivbromsar och pivot-bromsar. TRP spyre-oken är lättare än vissa pivot-bromsar. Lika med hjulen, det skiljer inte allt för mycket där heller, tycker jag!

patten sa:
Nu har jag slutat fundera på ramen,
dock har jag lagt en order på denna
Grattis, hoppas du blir nöjd med den

patten sa:
Har börjat sukta mer och mer efter Campas Potenza, jag får se hur min ekonomi ser ut längre fram.
Om du har möjlighet, och det verkar du ha eftersom provcyklingen verkar dröja flera månader, tycker jag att du bör försöka prova nya Ultegra R8020, dvs nya Ultegra med mekaniska växlar, med hydrauliska skivbromsar.

Men vad gäller Potenza, eller ngn annan campagrupp, så tycker jag att du inte bör köpa den utan att ha provat en cykel med Campa Ergopower. Växlingen, och ffa själva växlingsrörelsen, skiljer en hel del mot Shimano. Vissa gillar det andra inte. Därför kan det vara viktigt att själv prova och bilda sig en egen uppfattning.
Men vad gäller potenzagruppen så har tidningen Tour testat Potenza, i nr 7/2016, och då även jmf mot Ultegra (6800).De tyckte bra om Potenza, så pass mkt att även om den var (en aning; 80g) tyngre än Ultegra fick den (en aning) bättre betyg, mkt beroende på bromsarna, som pga nytt bromsgummi fick 15% bättre bromsverkan jmf med Ultegra i torrt, men sämre än Ultegra när det är blött. OBS: Detta gäller alltså fälgbromsarna, så kanske inte så intressant för dig.
Läs mer här: http://www.tour-magazin.de/komponenten/komplettgruppen/neue-campagnolo-potenza-2016/a40541.html

I Tour 3/2017 testar de 53(!) olika cyklar, i testerna ger de även delbetyg på växling och bromsförmåga.
titel_3-2017.jpg

http://www.tour-magazin.de/magazin_..._medium=rand_Heftwidget&utm_campaign=Verweise
http://www.delius-klasing.de/zeitsc...idget&utm_campaign=tour-magazin.de Verweise l
https://itunes.apple.com/de/app/id698586715
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pressmatrix.tourmagazin'
Köp gärna, och läs, tidningen, där förklaras, bland mycket annat, även hur testerna går till, eller läs här.

De flesta cyklar har Shimano, varav de flesta Ultegra(6800) eller 105(5800), men några få har Potenza.
De Potenza-utrustade cyklarna får 2,0 i betyg för växlingen
De Ultegra-utrustade cyklarna får 1,5 i betyg för växlingen
Även de 105-utrustade cyklarna får 1,5 i betyg för växlingen
Potenza-bromsarna får däremot toppbetyg, åtminstone om cyklarna inte har kolfiberhjul. OBS: Än en gång; fälgbromsar.

OBS
Tyska betygsskalan (lägre = bättre), läs mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Utbildning_i_Tyskland#Betyg

Redigerat
Engelska kanske är enklare? Potenza finns recenserat här: http://www.velonews.com/2016/03/bikes-and-tech/first-ride-campagnolo-potenza-groupset_398720
De var inte så imponerade...

Efter att senaste året ha cyklat en hel del på en cykel med ST-RS685 och BR-RS805 så tycker jag än en gång att du bör kolla på Ultegra R8020.

/Håkan

Senast ändrad:
HåkanC sa:
patten sa:
Nu har jag slutat fundera på ramen,
dock har jag lagt en order på denna
Grattis, hoppas du blir nöjd med den
Tackar! Jag tror att jag blir nöjd :)

HåkanC sa:
patten sa:
Har börjat sukta mer och mer efter Campas Potenza, jag får se hur min ekonomi ser ut längre fram.
Om du har möjlighet, och det verkar du ha eftersom provcyklingen verkar dröja flera månader, tycker jag att du bör försöka prova nya Ultegra R8020, dvs nya Ultegra med mekaniska växlar, med hydrauliska skivbromsar.

Men vad gäller Potenza, eller ngn annan campagrupp, så tycker jag att du inte bör köpa den utan att ha provat en cykel med Campa Ergopower. Växlingen, och ffa själva växlingsrörelsen, skiljer en hel del mot Shimano. Vissa gillar det andra inte. Därför kan det vara viktigt att själv prova och bilda sig en egen uppfattning.
Men vad gäller potenzagruppen så har tidningen Tour testat Potenza, i nr 7/2016, och då även jmf mot Ultegra (6800).De tyckte bra om Potenza, så pass mkt att även om den var (en aning; 80g) tyngre än Ultegra fick den (en aning) bättre betyg, mkt beroende på bromsarna, som pga nytt bromsgummi fick 15% bättre bromsverkan jmf med Ultegra i torrt, men sämre än Ultegra när det är blött. OBS: Detta gäller alltså fälgbromsarna, så kanske inte så intressant för dig.
Läs mer här: http://www.tour-magazin.de/komponenten/komplettgruppen/neue-campagnolo-potenza-2016/a40541.html

I Tour 3/2017 testar de 53(!) olika cyklar, i testerna ger de även delbetyg på växling och bromsförmåga.

http://www.tour-magazin.de/magazin_..._medium=rand_Heftwidget&utm_campaign=Verweise
http://www.delius-klasing.de/zeitsc...idget&utm_campaign=tour-magazin.de Verweise l
https://itunes.apple.com/de/app/id698586715
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pressmatrix.tourmagazin'
Köp gärna, och läs, tidningen, där förklaras, bland mycket annat, även hur testerna går till, eller läs här.

De flesta cyklar har Shimano, varav de flesta Ultegra(6800) eller 105(5800), men några få har Potenza.
De Potenza-utrustade cyklarna får 2,0 i betyg för växlingen
De Ultegra-utrustade cyklarna får 1,5 i betyg för växlingen
Även de 105-utrustade cyklarna får 1,5 i betyg för växlingen
Potenza-bromsarna får däremot toppbetyg, åtminstone om cyklarna inte har kolfiberhjul. OBS: Än en gång; fälgbromsar.

OBS
Tyska betygsskalan (lägre = bättre), läs mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Utbildning_i_Tyskland#Betyg

Redigerat
Engelska kanske är enklare? Potenza finns recenserat här: http://www.velonews.com/2016/03/bikes-and-tech/first-ride-campagnolo-potenza-groupset_398720
De var inte så imponerade...

Efter att senaste året ha cyklat en hel del på en cykel med ST-RS685 och BR-RS805 så tycker jag än en gång att du bör kolla på Ultegra R8020.

/Håkan

Läste det du skrev i emmers tråd om potenza och har fått uppfattningen om att ultegra och ponteza är snarlika, personligt vad som är bäst för en själv.

Funderade lite på ergopower (tumväxling?) när jag cyklade till och från jobbet, hur mitt grepp passar till den typen av växling. Jag måste testa för att se hur det skulle funka.

Viktigast för min del är att växlingen och där tycker jag att ultegra har en högre prestanda, om jag tolkat omdömen rätt.

Bromsarna lutar mer åt mekaniska. Dels priset men jag tycker mekaniska funkar bra och behovet av hydrauliska speglar inte alls prisskillnaden. På mtb:n är hydrauliska ett stort plus men på landsväg inte alls.
Tackar för all input!

Personligen tycker jag hydrauliska bromsar är ett stort plus även på landsväg. Det är inte som att fördelarna med fin modulation och fjäderlätta reglagerörelser inte kommer till sin rätt på vägarna.

Jag har kört mycket med Shimano och kör numer med Campagnolo och SRAM, föredrar den mer distinkta växlingen hos de senare samt den dubbla funktionen hos bromsreglaget på Shimano. Med Campa (och Shimano samt SRAM eTap) slipper du den enda nackdelen med SRAMs DoubleTap: att en önskad uppväxling i stressade ögonblick ibland kan bli en nedväxling och vice versa.

Alla tre tillverkares grupper gör dock sitt jobb väl, både när det kommer till växling and bromsning. Smaksak vad som är bäst.

emilh sa:
Personligen tycker jag hydrauliska bromsar är ett stort plus även på landsväg. Det är inte som att fördelarna med fin modulation och fjäderlätta reglagerörelser inte kommer till sin rätt på vägarna.

Jag har kört mycket med Shimano och kör numer med Campagnolo och SRAM, föredrar den mer distinkta växlingen hos de senare samt den dubbla funktionen hos bromsreglaget på Shimano. Med Campa (och Shimano samt SRAM eTap) slipper du den enda nackdelen med SRAMs DoubleTap: att en önskad uppväxling i stressade ögonblick ibland kan bli en nedväxling och vice versa.

Alla tre tillverkares grupper gör dock sitt jobb väl, både när det kommer till växling and bromsning. Smaksak vad som är bäst.

Håller med om allt! Dock har jag inte känt behovet av hydrauliska, jag är medveten om fördelarna men kan också se fördelar med enkelheten med mekaniska. Kanske är en av få som tycker det är enklare med mekaniska än hydrauliska :)

Sedan är det som du säger en vanesak som skapar personliga preferenser. Jag är van med shimano men är inte främmande för något annat, tror att jag är kapabel av att köra med olika reglage på olika cyklar :) jag vet vad jag tycker är viktigast och det är där jag får prova mifäg fram för att hitta rätt. Kan lätt bli entusiastisk när någon nämner något nytt med en positiv vinkling :)

patten sa:
Jag måste testa för att se hur det skulle funka.

Viktigast för min del är att växlingen och där tycker jag att ultegra har en högre prestanda, om jag tolkat omdömen rätt.
+1

patten sa:
Bromsarna lutar mer åt mekaniska. Dels priset men jag tycker mekaniska funkar bra och behovet av hydrauliska speglar inte alls prisskillnaden.
Försök att få prova själv, och då gärna nya Ultegra R8020, innan du bestämmer dig.

/Håkan

HåkanC sa:
patten sa:
Bromsarna lutar mer åt mekaniska. Dels priset men jag tycker mekaniska funkar bra och behovet av hydrauliska speglar inte alls prisskillnaden.
Försök att få prova själv, och då gärna nya Ultegra R8020, innan du bestämmer dig.

/Håkan

Jag ska testa innan jag bestämmer mig, har några månader på mig. Den största nackdelen är väl priset, det springer lätt iväg och det är inte helt ovanligt att kostnaderna skenar när det kommer till att bygga ihop en cykel :)

Har kollat mycket på Mason ramarna. Riktigt snygga och verkar välgjorda. Den blå färgen är ursnygg. Kan inte låta bli att ge mig in i Campa diskussionen med risk för upprepningar. Har kört på Campa Potenza under sommaren. Hur bra som helst!!! Snygg och oslagbar funktion. Powershift handtagen är riktigt trevliga. Skillnaden till Ultrashift är att du inte han göra flera nedväxlingar med en tumrörelse utan måste lägga i varje växel med ett tryck. Men nedväxlingsreglaget är så väl utformat att det är inga som helst problem. Uppväxlingsfunktionen som ändå är viktigast är densamma som på Ultrashift. Jag har inte noterat någon skillnad på Ultratorque eller Powertorque i funktion. Däremot behöver man en 14 mm sexkantshylsa för att dra åt vevpartiet.
Återkom gärna framåt våren med slutresultatet. Jag är nämligen också på jakt efter en stålracer med skivbromsar och Mason är definitivt ett alternativ.
/Henrik

Henrik1 sa:
Har kollat mycket på Mason ramarna. Riktigt snygga och verkar välgjorda. Den blå färgen är ursnygg. Kan inte låta bli att ge mig in i Campa diskussionen med risk för upprepningar. Har kört på Campa Potenza under sommaren. Hur bra som helst!!! Snygg och oslagbar funktion. Powershift handtagen är riktigt trevliga. Skillnaden till Ultrashift är att du inte han göra flera nedväxlingar med en tumrörelse utan måste lägga i varje växel med ett tryck. Men nedväxlingsreglaget är så väl utformat att det är inga som helst problem. Uppväxlingsfunktionen som ändå är viktigast är densamma som på Ultrashift. Jag har inte noterat någon skillnad på Ultratorque eller Powertorque i funktion. Däremot behöver man en 14 mm sexkantshylsa för att dra åt vevpartiet.
Återkom gärna framåt våren med slutresultatet. Jag är nämligen också på jakt efter en stålracer med skivbromsar och Mason är definitivt ett alternativ.
/Henrik

Tackar för utförlig recension av reglagen! Tänkte kolla runt lite och känna efter vad som lockar mest.
Resultatet kommer att komma framöver, inget datum bestämt ännu mer än att premiärturen kommer ske när det är fint på vägarna. Har fått samma intryck som du av ramen och blåa färgen, samt att de hade en bra service med snabba svar när jag mailade, det är det som lockat till köp :)

Ramen ser ut att dröja då det är fler än jag som vill ha en Mason...
Har dock börjat inhandlandet av komponenter och kikat på vad jag vill ha. Har varit och kikat och känt på campa-reglagen. Första känslan var att mitt grepp inte lirade helt med reglagen, förmodligen en vanesak. Är nöjd med shimano-reglagen och tycker de är sköna att växla och bromsa med. Hittade ett erbjudande på en Ultegra 6800-grupp som jag inte kunde motstå, trots att jag inte testat ny Ultegra hydrauliska, kändes som om priset var för bra för att bortse från och jag har hela tiden tänkt köra med mekaniska disk-ok.

Blir att sälja av Ultegra-bromsarna!

Det som nu står på listan att köpa in är:
Bromsar - TRP Spyre
Skivor - Inte bestämt ännu. 160 fram och 140 bak.
Styre - 3T Ergosum Pro
Styrstam - Inte bestämt ännu
Styrlinda - Inte bestämt ännu
Sadel - Cosine TI Sprint eller Endurance. Köper båda för att testa bredden på sadeln då haft smalare och platta sadlar innan. Var så pass billiga så det får testas med dessa.
Pedalre - Blir någon form av lättare spd-pedaler. XLC PD-S15 eller så hade BBB ett par som såg helt ok ut.
Hjulset - Prime Pro Disc till att börja med. Tanken är att sedan bygga ett hjulpar så att jag har ett par låga och ett par med en högre profil.
Däck - Fairweather Tyre For Traveler 32 mm

Så ser specen ut på ett ungefär just nu! Det kan komma att ändras om jag hittar något roligt under resans gång. Kostnaderna hålls nere något då jag räknar med en lite snävare budget så får vi se var det landar i när våren närmar sig :)

Senast ändrad:
TRP spyre köps med fördel från Ebay. Jag köpte ett par för 840kr.

Dock så har jag det eländiga problemet med trasig justerskruv, så innan du monterar dem kan det vara värt att släppa på båda justerskruvarna (2 per ok). De sitter med loctite så går de inte att rubba verkar värme fungera för att få dem att lossna lite.

De finns ju även med kolfiberarm, lite bättre vikt på dem :)

evirob sa:
TRP spyre köps med fördel från Ebay. Jag köpte ett par för 840kr.

Dock så har jag det eländiga problemet med trasig justerskruv, så innan du monterar dem kan det vara värt att släppa på båda justerskruvarna (2 per ok). De sitter med loctite så går de inte att rubba verkar värme fungera för att få dem att lossna lite.

De finns ju även med kolfiberarm, lite bättre vikt på dem :)

Har kollat på ebay och nätbutiker. Billigast blir ju att beställa par men tänkte ha en flat mount fram och post mount bak, blir snyggast så då fästet på gaffel och ram är olika. Kikade på en adapter om jag köpte ett post mount men tyckte inte det var allt för vackert :) Jag kikar runt på alternativ!

Tack för tipset om att kolla på justerskruvarna innan jag skruvar fast dem på cykeln!

Det här skulle vara ett vinterprojekt och beställningarna skulle läggas i lugn och sans. Nu så här en månad efter att ramen är beställd har jag hunnit med mer än vad jag tänkt. Har bytt storlek till en 52:a, efter lite mätande!
Andra inköp som gjorts är typ alla komponenter! Det som nu saknas är att ramen skall komma, samt att styre, styrlinda, bromsskivor och däck ska beställas. Det var så många reor nu under senhösten att det var svårt att motstå alla inköp :)

Väntar ivrigt på att ramen skall bli färdig och sedan levererad!

Nu är allt beställt, bortsett från däcken som jag hoppas komma med jultomten! Allt är inte hemma ännu men under leverans, bortsett från ramen. Ramen kommer i slutet av januari och jag kan inte mer än att vänta och gilla läget. Även om premiärturen lär dröja så är det ändå lite otåligt att vänta!

Spec
Stlracer.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp