[Byggtråd] - finally a Resolution!
patten sa:Efter lite velande, sökande och åter sökande så har jag insett att det finns massor av ramar att välja på. Det finns många olika varianter och aspekter att väga in i köpet av ram. Lite roligt är det att leta och söka, någon form av fetisch som jag har. Efter att ha lagt ett antal timmar på att hitta den rätta ramen så har valet slutligen landat på en Mason Resolution! Har mailat lite med dem för att kolla om det kommer någon ny uppdatering på ramen och lite rådfrågande i storlek.
Just storleksfrågan gör mig lite brydd. Jag gillar tydligen att cykla på "för små" ramar enligt till de rekommendationer som ges. När jag köpte min Caadx rekommenderades jag en 54 till mina ståtliga 173 och 80-81 i innerben, slutade med att jag köpte en 51 då jag tyckte den är mer bekväm. Körställningen på den ramen är jag nöjd med bortsett från några små justeringar, vill ha en lite längre reach och ett högre dropp mellan sadel och styre. Mason rekommenderar mig därför en ram i storlek 50 , snarlik min Caadx i geo...det är två storlekar från den rekommendation de har på sin sida. Jag förstår att jag ska följa känslan och att det är väldigt personligt men undrar vad nackdelen med att köra runt på en "för liten ram"?
Har även sökt massor på vilka komponenter jag vill ha och är relativt klar i vad det blir. Dock avvaktar jag med den delen ett tag!
Kraftigt förenklat så riskerar du att behöva en jättelång styrstam, med en massa spacers under. Men hellre det än en för stor ram skulle jag säga.