[Byggtråd] Fulpendlare blir fin-allt-i-allo

n3wton

Aktiv medlem
Efter mycket ångestframkallande funderingar är nu Stragglern såld och hämta-barnen-med-cykelkärra-och-en-massa-annat-cykeln nedplockad och hydraulisk lvg-grupp införskaffad.

Tidigare har jag cyklat både fort (nåja), långt (nåja) och mycket (nåja) med min Genesis Borough med mustasch-styre och Claris-grupp och insett att man kommer långt med ganska lite materialande. Stålram, rostfria skärmar, navdynamo och bra belysning är en bra grej, och för min del kommer jag både uppför branta backar med cykelkärra och kan ta Strava-KOM på relativt korta flat-out-segment där toppfart är avgörande, med samma cykel. Pakethållare och porteur-rack parat med stålram är inte så avgörande när cyklisten är tung.

Två cyklar ska bli en, och mellan Surly Straggler och Genesis Croix de Fer (som Boroughen är baserad på) drog Stragglern det korta stråt. Jag sörjer det horisontella överröret men det för mig något långa överröret gjorde att Stragglern fick stryka på foten.

Hittills har ramen som lidit av fyra års slit och släng fått sig en omgång puts tillsammans med en mock-up med nytt styre och lite andra saker som ska ingå i det färdiga bygget. Planen är att cykeln ska hämta på dagis på vardagarna, gå lokala motionsrundor och i så stor utsträckning som småbarnsåren bjuder på långcyklas. Även en del gruppcykling är tilltänkt även om utväxlingen kommer vara lite begränsande i det fallet. Högkadensare som jag tydligen är så bör det räcka till 50-55 km/h i någorlunda bekväm kadens enligt beräkningarna, med möjlighet till att gå lite större på stora fram (46 idag, 48 enligt planen men 50 fullt möjligt). Att det är en 11-32-kasett med stora steg och en ocyklingsbar 11:a väljer jag att bortse från. Punkt.

Läget idag ser ut som följer:

3F33122C-8CD3-47EA-8955-00ED9966BDEF.jpeg

CD9D0813-AF22-47C0-9045-7BCA824F505A.jpeg

7C106D51-40BF-489C-BD04-8DE25330AE61.jpeg

Bygget i korthet:
- Genesis Borough-ram (samma som Croix de Fer 2015)
- 2 snarlika hjulpar med Hope-nav och SON-dynamo för att snabbt kunna byta mellan dubb- och findäck
- SON-belysning med stand-light (världens grej)
- Nya hydrauliska Tiagra-gruppen för att hålla någon form av budget-tanke
- Porteur-rack fram till lås och nedkissade kläder från förskolan, samt styrväska vid långcykling
- Pakethållare bak till Ortlieb-väskor vid pendling
- Ganska mycket krom/rostfritt eftersom jag tydligen går längre och längre åt traditionellt rando-cykel-hållet

Alla delar finns förutom några restade skruvar till hydraulslangarna i reglagen. Helt sjukt att de inte ingår till reglagen, och ganska svåra att få tag i just nu enligt typ ett tiotal lokala verkstäder. Bör vara påväg från Storbritannien i ett kuvert vilken dag som helst.

Uppdaterar allt eftersom är planen!

Skall de pendlas på vintern oxå?
En tår rinner jäms med min kind när jag tänker på allt slask, salt, skit o snö som kommer hamna på den vackra cykeln isf.

Ja, den ska cyklas utan att reflektera över vädret är tanken. Jag cyklar sällan dagligen i saltet, utan pendlar när det passar med arbetsplatsen som flyttar runt i Göteborgsområdet. Däremot så blir det cykling vintern igenom till förskola och allmän motion, och då blir det ju såklart salt oundvikligen.

Den tidigare varianten på cykeln överlevde ganska bra, även om det såklart blir ganska sunkigt ibland. Bra skärmar gör nytta tror jag!

och stänklappen:))

om du är bekymrad över 11t bak, och det ska du verkligen vara med så liten storklinga fram; kan du byta ut två minsta dreven bak till exempelvis 12-13-- de säljs prisvärt styckvis.

om du ändå ska byta storklingan kan du kompensera där.

du får en drivlina med betydligt bättre hållbarhet, och en högstaväxel som svara med fart istället för oljud när du trampar till.

el_gabri sa:
Är det GB-skärmar? Isf är det den långa eller korta varianten(framtill)?

Stämmer. Lite osäker när du frågar om långa och korta, tar för givet att dessa är långa. Har inte haft det valet trots flera skärmköp från Gilles Berthoud!:)

kais01 sa:
och stänklappen:))

om du är bekymrad över 11t bak, och det ska du verkligen vara med så liten storklinga fram; kan du byta ut två minsta dreven bak till exempelvis 12-13-- de säljs prisvärt styckvis.

om du ändå ska byta storklingan kan du kompensera där.

du får en drivlina med betydligt bättre hållbarhet, och en högstaväxel som svara med fart istället för oljud när du trampar till.

Precis, stänklappen är ju också såklart avgörande! Omsorgsfullt snidade Ikea-skärbrädor..

Det där med 11:an har jag inte upplevt som något stort problem, och det är nog främst för att jag cyklar så lite gruppcykling. Jag håller ca 50-55 km/h med 46-11 och det är under såpass korta stunder att det inte är något problem. Visst trampade jag ur även 50-12 som satt på förra ”snabba” cykeln, men det är för sällan för att bekymra sig i nuläget.

Sparar tipset om 12:a som minsta bak och har ju då även möjlighet att gå upp till 50 fram.

Fan, ett sånt där Porteur-rack skulle man ju ha, idag kör jag med aptung ryggsäck på pakethållaren och då blir den lite lätt baktung, med en sån där blir det ju onekligen mer tryck på framdäcket (pendlingscyklar alltså på en gubb-hybrid med ganska upprätt körställning).

Snyggt!
Nyfiken på vilken sadel det är? Håller på att snegla på en GB att ha på vardagshojen men vet inte om det skall bli en aspin eller en soulor/galibier.

larsaw sa:
Fan, ett sånt där Porteur-rack skulle man ju ha, idag kör jag med aptung ryggsäck på pakethållaren och då blir den lite lätt baktung, med en sån där blir det ju onekligen mer tryck på framdäcket (pendlingscyklar alltså på en gubb-hybrid med ganska upprätt körställning).

Det är kalasbra! Just mitt är ett Soma i rostfritt, och sitter lågt och fint. Brukar ha en garderobskorg i typ exakt samma storlek som racket ståendes på, fäst med spännremmar så man enkelt kan få av den. Blir som en rejält stor cykelkorg, men kan snabbt plockas av om behovet inte finns.

Har kört en låda som var 1x1x0,5 meter ungefär några gånger, och en motorkap som tyngst tror jag. Inget flex eller något sådant. Klart att tyngdpunkten på cykeln blir lite annorlunda, och man vill nog helst ha en framgaffel som är byggd för frontlast egentligen.

torsten-var-namnet sa:
Snyggt!
Nyfiken på vilken sadel det är? Håller på att snegla på en GB att ha på vardagshojen men vet inte om det skall bli en aspin eller en soulor/galibier.

Tack! Det är en Soulor, som är deras smalaste sadel. Gick uteslutande på utseendet då den ser ganska sportig ut gentemot många andra lädersadlar (år 2014 ca, skyller på att jag var ung och fåfäng). Först var jag inte alls nöjd, men efter ganska rejäl uppspänning av lädret nyligen (dvs mer än vad jag egentligen trodde var bra) så blev den mycket bättre. Den satt tidigare på en cykel som inte användes i princip, sen flyttades den till pendlarcykeln och kompletterades med en plastpåse under railsen till när cykeln ibland lämnades ute i regn.

Räknar det fortfarande som inkörningsperiod efter sisådär 100 mil, så jag tror vi blir bra kompisar tillslut.

Jättefint bygge! Jag är svag för randocyklar för jag gillar funktionalitet. Svart styrlinda, byta till kromad sadelstolpe och styrstam sen kanske?

n3wton sa:
torsten-var-namnet sa:
Snyggt!

Tack! Det är en Soulor, som är deras smalaste sadel. Gick uteslutande på utseendet då den ser ganska sportig ut gentemot många andra lädersadlar (år 2014 ca, skyller på att jag var ung och fåfäng). Först var jag inte alls nöjd, men efter ganska rejäl uppspänning av lädret nyligen (dvs mer än vad jag egentligen trodde var bra) så blev den mycket bättre. Den satt tidigare på en cykel som inte användes i princip, sen flyttades den till pendlarcykeln och kompletterades med en plastpåse under railsen till när cykeln ibland lämnades ute i regn.

Räknar det fortfarande som inkörningsperiod efter sisådär 100 mil, så jag tror vi blir bra kompisar tillslut.

Saknas nog ett par 100mil innan den leverera sitt bästa, gillar verkligen stilen på bygget, håller själv på med en tourer i ungefär samma anda men försöker hålla ned det svarta till minimum dock kommer jag inte undan på växlarna men tycker du lyckats det stör inte alls så mycket som jag trodde att det skulle.
Jag bygger min på en Kona Rove ram.

HåkanC sa:
Ser ut att bli ett snyggt, bra och funktionellt bygge

n3wton sa:
Sparar tipset om 12:a som minsta bak och har ju då även möjlighet att gå upp till 50 fram.
För att bygga om en 11-32 => 12-32 behövs tre(3) kassett klingor, när jag gjorde det var de billigast hos Rose (<135 SEK)
Här står det mer om hur man gör:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3311422/3311855#msg-3311855

/Håkan

Varför krångla till det?. SRAM 1050 finns färdiga i ett litet snyggt paket som 12-32. Samt i ytterligare varianter som alla börjar på 12.

PS, fin hoj!

Senast ändrad:
Pfaff sa:
HåkanC sa:

n3wton sa:
För att bygga om en 11-32 => 12-32 behövs tre(3) kassett klingor, när jag gjorde det var de billigast hos Rose (<135 SEK)

/Håkan

Varför krångla till det?. SRAM 1050 finns färdiga i ett litet snyggt paket som 12-32. Samt i ytterligare varianter som alla börjar på 12.

PS, fin hoj!

såklart:) men kanske tycker man det trots allt är värt besväret för att få tajtare växlar med 1 kuggs hopp mellan högsta växlarna.

each to his own.

gillar själv lättviktaren 1080, den finns bara med 11.

Murdock sa:
Jättefint bygge! Jag är svag för randocyklar för jag gillar funktionalitet. Svart styrlinda, byta till kromad sadelstolpe och styrstam sen kanske?

Ja, när jag satte på Thomson-stolpen så förstod jag direkt att en kromad stolpe måste till. Stammen gillar jag dock hittills, den har någon form av fin finnish som jag inte riktigt kan sätta fingret på..

kais01 sa:
Pfaff sa:
HåkanC sa:

n3wton sa:

/Håkan

PS, fin hoj!

såklart:) men kanske tycker man det trots allt är värt besväret för att få tajtare växlar med 1 kuggs hopp mellan högsta växlarna.

each to his own.

gillar själv lättviktaren 1080, den finns bara med 11.

Gillar detaljnivån i diskussionen! :D

Crocko sa:
n3wton sa:
torsten-var-namnet sa:
Snyggt!

Saknas nog ett par 100mil innan den leverera sitt bästa, gillar verkligen stilen på bygget, håller själv på med en tourer i ungefär samma anda men försöker hålla ned det svarta till minimum dock kommer jag inte undan på växlarna men tycker du lyckats det stör inte alls så mycket som jag trodde att det skulle.

Har sett ditt bygge, det kommer bli riktigt bra! Jag har väl i princip påbörjat en resa mot mer krom och silver som pågått några år, och det slutar väl med kromade fälgar osv också innan det är färdigt.

Som du skrev i din byggtråd så är det många kromade och rostfria komponenter som är som konstverk. Sen finns det ju saker som kanske inte har samma finnish, typ som min ena SON-dynamo i silver som är en aning för matt. Får väl gå på med autosol..

n3wton sa:
Crocko sa:
n3wton sa:
torsten-var-namnet sa:
Snyggt!

Har sett ditt bygge, det kommer bli riktigt bra! Jag har väl i princip påbörjat en resa mot mer krom och silver som pågått några år, och det slutar väl med kromade fälgar osv också innan det är färdigt.

Som du skrev i din byggtråd så är det många kromade och rostfria komponenter som är som konstverk. Sen finns det ju saker som kanske inte har samma finnish, typ som min ena SON-dynamo i silver som är en aning för matt. Får väl gå på med autosol..

Autosol, trollull och lite olika fina papper är guld värt. När jag byggde min de rosa insåg jag att oftast är det bättre att köpa en sliten del med rätt former och gå loss med slipdukar och jobba sig ner till autosol för en ny hemmapolering glänser bättre än gulnad klarlack dessutom är det så lätt att fixa till märken som blir av användning.

Men vissa delar förvånar mig fortfarande att det är så sjukt dyrt, skall ju köra 3-delat fram och behöver klingbultar, bara för att det är lite ovanliga längder och 10st till antalet vill de flesta ha 3-500 för en sats, som tur är tror jag att det ligger ett som jag kan slakta och återanvãnda bultarna ifrån.

Hur som helst så var Velo orange fälgarna blanka och fina, så snart blir det hjulbygge.

Nu är det mesta ihopsamlat på ett och samma ställe. Under bygget blir det kanske några delar som byts ut, men först och främst är prio på att få cykeln cykelbar så fort som möjligt. Drar cykelkärra med min Brompton för tillfället..

8332330E-F5C6-41C9-B226-BFC493D82E7D.jpeg

Nu är ramen nästan strippad och ska få nya vev- och styrlager. Nyss såg jag att det diskuterades rostskydd i Surlys och Genesis ramar, och efter ca 500 mil och fyra år i Göteborg (som ju inte är så mycket, men ändå något) så ser ramen ut såhär:

7F02A8D8-F2FC-46C5-935D-EAD008B826FF.jpeg

F4843C51-DDD8-416E-A490-24F01D46D7B9.jpeg

Det var en del löst rostdamm vid demonteringen, men efter att ytorna torkats rent så finns i princip noll ytrost inuti ramen. Näst intill helt blanka, svarta ytor. Denna ram har alltså inte behandlats av mig tidigare, utan kom monterad från fabrik.

Trots det så kör jag en liten rostskyddsbehandling eftersom planen är att cykeln ska hålla många år. Senast körde jag någon form av linoljebaserad spray, men denna gång provar jag linolja och terpentin på flaskborste!

image.jpg

Igår blev cykeln klar! Det mesta blev snabbt monterat men sen blev cykeln stående ett par veckor eftersom tiden inte räckte till cykelmek riktigt. Min Brompton har fått extraknäcka som cykelkärredragare under tiden, och det har fungerar för bra för att påskynda färdigställandet av Genesisen.

Igår fick jag lindat styret och tog en liten premiärrunda i höstmörker och regn - kändes fantastiskt bra!

D222912F-D42A-4EA7-92EE-08AF6428F5E1.jpeg

DD1A7269-B783-44FA-BD74-339FD776CF9A.jpeg

65C912A9-5ECF-41CD-A0BB-9EAADB60D0C6.jpeg

Styret har traditionell bock och ganska lång reach, och det var en aning ovant på ett bra sätt. För första gången på cykel sitter jag bekvämare i bocken än på hoodsen. Tidigare har jag haft en del handproblem på långturer, vilket jag upplevt kommit från att ha haft för små reglage (Campa) och varit tvungen att sitta med händerna uppe på hoodsen eftersom dåvarande styret haft en för mina händer opassande böj i bocken. Större och ganska platta Shimanoreglage tillsammans med en massa olika handpositioner på styret, samt lite kortare ram, ska förhoppningsvis vara bekvämare på långa turer. Nu är det bara reglagen som ska upp en liten liten aning för att allt ska bli perfekt!

Sadelstolpe och styrstam kommer förmodligen bytas mot silvriga motsvarigheter när sittpositionen är optimalt utprovad. Har också insett att Thomson-stolparna mest ser ut att vara skeva med sin krökning..

Frågade Saida-tråden om var min 750-kronors handgjorda ringklocka tagit vägen utan framgång, så sista köpet blev en Crane-klocka som också sattes på igår. Ganska fin!

Tyvärr är datorfäste och cykelkärrefäste samt kommande cykelstolsfäste och barmitts nödvändiga, även om det inte är superskoj att montera dessa när cykeln i övrigt blev ganska fin.

n3wton sa:
Igår blev cykeln klar! Det mesta blev snabbt monterat men sen blev cykeln stående ett par veckor eftersom tiden inte räckte till cykelmek riktigt. Min Brompton har fått extraknäcka som cykelkärredragare under tiden, och det har fungerar för bra för att påskynda färdigställandet av Genesisen.

Igår fick jag lindat styret och tog en liten premiärrunda i höstmörker och regn - kändes fantastiskt bra!

Styret har traditionell bock och ganska lång reach, och det var en aning ovant på ett bra sätt. För första gången på cykel sitter jag bekvämare i bocken än på hoodsen. Tidigare har jag haft en del handproblem på långturer, vilket jag upplevt kommit från att ha haft för små reglage (Campa) och varit tvungen att sitta med händerna uppe på hoodsen eftersom dåvarande styret haft en för mina händer opassande böj i bocken. Större och ganska platta Shimanoreglage tillsammans med en massa olika handpositioner på styret, samt lite kortare ram, ska förhoppningsvis vara bekvämare på långa turer. Nu är det bara reglagen som ska upp en liten liten aning för att allt ska bli perfekt!

Sadelstolpe och styrstam kommer förmodligen bytas mot silvriga motsvarigheter när sittpositionen är optimalt utprovad. Har också insett att Thomson-stolparna mest ser ut att vara skeva med sin krökning..

Frågade Saida-tråden om var min 750-kronors handgjorda ringklocka tagit vägen utan framgång, så sista köpet blev en Crane-klocka som också sattes på igår. Ganska fin!

Tyvärr är datorfäste och cykelkärrefäste samt kommande cykelstolsfäste och barmitts nödvändiga, även om det inte är superskoj att montera dessa när cykeln i övrigt blev ganska fin.

Superfin, men du har inte lite väl mycket extra kabel för inkopplingen i navet, kan bli otrevligt om den vill in i hjulet. sen skulle jag personligen vilja ha lampan lite mer centralt för en optimal ljusbild men det är ju småsaker på en fin hoj.

Crocko sa:
n3wton sa:

Superfin, men du har inte lite väl mycket extra kabel för inkopplingen i navet, kan bli otrevligt om den vill in i hjulet. sen skulle jag personligen vilja ha lampan lite mer centralt för en optimal ljusbild men det är ju småsaker på en fin hoj.

Det kan nog se så ut, men cykel har rullat flera hundra mil på så vis och konceptet är stulet från hur jag sett en återförsäljare montera kabeln. Den är buntbandad till en tight ögla som ger lite flex när man drar loss kabeln vid punktering samtidigt som man har lite ”extra” kabel om man bygger om och därmed flyttar framlampan eller dylikt. Kanske inte så estetiskt, men funktionellt är min upplevelse!

Placeringen av lampan kommer från att det fanns färdigt fäste på porteurracket just där. Jag störde mig på att ljusbilden hamnade förskjutet åt sidan, så jag har monterat den med en skruv som är en aning bockad och därmed centrerar ljusbilden framför cykeln. Ljuskäglan är lite skev, men det är så lite så att man inte störs av det.

Om man skulle montera den centralt på racket så hamnar den rätt i sprutet från däcket, så det är nog ingen bra lösning..

Edit: tittade själv på bilden, och det ser faktiskt inte bra ut med kabelöglan.. Jag drog om kabeln en aning vid pakethållaren fram och kanske fått med någon centimeter kabel mer än tidigare. Får eventuellt se över det. Nu väntar morgonpendling i mörkret om några minuter! :)

Senast ändrad:
Jättesnygg och trevlig. En sån cykel man blir sugen att känna på, på riktigt, bara utifrån intryck av bilden. Bra jobbat.

Tjena!

Snygg hoj, inspirerande! Vad använder du för bromsar ihop med tiagra-reglagen? Är det moderna flat mount bromsfästen eller gamla is-fästen?

Min fina, men numera gamla, pendlarcross behöver renoveras och det är en massa att lära sig...

Ett mycket vackert bygge! Jag har en sådan baklampa liggandes men har inte fått tummen ur för att montera den än. Kan du posta någon detaljbild på kabeldragningen?

Tack för fina kommentarer!

kaj a sa:
Tjena!

Snygg hoj, inspirerande! Vad använder du för bromsar ihop med tiagra-reglagen? Är det moderna flat mount bromsfästen eller gamla is-fästen?

Min fina, men numera gamla, pendlarcross behöver renoveras och det är en massa att lära sig...

Det är gamla fästen så jag har använt mtb-ok.

Jag är lite osäker på exakt vad oken heter, men satt från början ihop med vanliga mtb-reglage och heter något i stil med BR-M500 eller något i den stilen. Inte så noga, eftersom jag förstått det som att de flesta mtb-ok funkar med lvg-reglage. Mao, köp valfritt mtb-ok och para ihop ”som vanligt”.

Finns ett par små noteringar som jag nämnt i andra trådar. Dels att man bör använda den nyaste bromsslangen som heter något med 90 i modellnamnet, samt att de pins som trycks in i slangen skiljer sig mellan nya och gamla slangen (som heter något med 59). Dels att muttern som man skruvar fast slangen i reglaget med inte ingår i reglagen, och sådana var för min del lite krångliga att få tag i. Beställ samtidigt som du köper reglagen är mitt tips!

Reivennob sa:
Ett mycket vackert bygge! Jag har en sådan baklampa liggandes men har inte fått tummen ur för att montera den än. Kan du posta någon detaljbild på kabeldragningen?

Ska försöka lösa bild vid tillfälle.. Kabeln är indragen i skärmen precis intill kedjestaget genom ett hål som är lite större än kabeln. Därefter ligger den bakom uppviket på skärmen, vilket i princip har en optimal passform åtminstone på dessa Gilles Berthoud-skärmarna. Vid lampan är det borrat ett hål för skruven som håller lampan och ett för kabelgenomföringen. Där kabeln gå in i skärmen vid kedjestaget har jag satt lite krympslang eftersom det blir en ganska stygg knäck på kabeln. Vid lampan kan hålen vara större då det ligger en rostfri plåt som bricka mot insidan av skärmen (följer med lampan). Lite meckig montering som gör att det tar lång tid att bygga en sån här cykel, men det blir också en fantastiskt fin installation!

thomaslundstrom sa:
Vad är det för flaskhållare du har monterat på hojen? Den ser praktisk ut.

Velo Orange! Just denna är ny, men tog av en som var slit-och-släng-använd och den har fungerat utan anmärkning. Går att klämma ihop om man behöver tighta ihop den, och jag har uteslutande cyklat med ganska tunga rostfria flaskor hela tiden.

Hade ju med mig cykeln till arbetsplatsen idag kom jag på. Såhär ser kabeldragningen till baklampan ut, dvs det man kan se av den..

955A18E8-676B-4A9E-A05F-FF38B1424E72.jpeg

Baklampan sett bakifrån. Kräver nog stabila skärmar för darrfritt ljus bakåt.

40F4C334-CA09-406B-B0D3-9380078F06D5.jpeg

Kan ju även passa på att nämna att jag har en Trailermatic monterad också, dvs en ”släpvagnskontakt”. När man kopplar in kabeln från vagnen släcks cykelns baklampa och man får ljus på vagnen istället. Smidigt!

2CFB75E2-50F5-4C8C-8BA9-40E1321A6CD9.jpeg

Underbar funktionell alltiallocykel. Den skulle jag ha lite svårt att ställa ifrån mig låst - vilket skulle få den att tappa massa funktion. Gediget U-lås och sedan sådana där låshattar på insexskruvarna skulle jag ordna med.

Annars har jag inte mycket att tillägga. Du verkar ju vara händig, så kabellös dragning till navdynamon kanske är nästa grej? Någon här på forumet gick igenom hur han filade lite på dropouts fram för att få till det.

Jättefin. Vill ha!

Senast ändrad:
Murdock sa:
Underbar funktionell alltiallocykel. Den skulle jag ha lite svårt att ställa ifrån mig låst - vilket skulle få den att tappa massa funktion. Gediget U-lås och sedan sådana där låshattar på insexskruvarna skulle jag ordna med.

Annars har jag inte mycket att tillägga. Du verkar ju vara händig, så kabellös dragning till navdynamon kanske är nästa grej? Någon här på forumet gick igenom hur han filade lite på dropouts fram för att få till det.

Jättefin. Vill ha!

Jo, det där är ju lite kinkigt. Cykeln började sitt liv just som en budgetpendlare, men så fort det blivit skärmar, belysning etc så är ju nedlagda summorna för stora för att ställa ifrån sig. Nu är det väl än lite värre.. Kompromissar lite genom att låsa med ett eller flera bygellås, samt inte ställa den på dumma ställen. Fattar att risken är ganska stor att man blir av med det trots det, men jag måste samtidigt kunna använda cykeln till vardags. Skulle aldrig ställa den längre stund än det tar att springa igenom mataffären!

Har kikat lite på sådan lösning för navdynamon, men det blir nog på en framtida cykel. Kräver väl nytt nav också om jag inte missminner mig? Grymt fint dock!

Nu har cykeln gått tre turer. Gjorde en justering av reglagen innan avfärd idag, och nu känns den bra i sittställningen. Grymt nöjd med att jag valde Genesisen istället för Surlyn som upplevdes lite lång.

Senaste turen var tänkt som en grusvägsrunda för att gena mellan pågående arbetsplats och barnens förskola. Tyckte det såg ut att gå grusväg hela vägen, men som vanligt så brukar mina rundor sluta med stigcykling förr eller senare. :P Lite problematiska stigdäck och skärmarna tar i och fylls med barr, men grejerna ska användas!

6681D5D4-DE7D-4E65-B97A-6F56A742872E.jpeg

6DB37A37-1881-4E09-842A-C5B3B42463DD.jpeg

3A55EA50-0D71-43C3-A075-6F737ACB21C5.jpeg

Nu räknas nog cykeln som inkörd!

Åk till Veloform och köp ett stag till och sätt på bakskärmen.
Jag har samma skärmar med dubbla stag och det är rock solid. Funkar finfint i skogen!

Bilagor

• 20191110_155625.jpg
    20191110_155625.jpg
    638.5 KB · Besök: 198
Glenn Dahl sa:
Åk till Veloform och köp ett stag till och sätt på bakskärmen.
Jag har samma skärmar med dubbla stag och det är rock solid. Funkar finfint i skogen!

Du misstolkade mig nog, menade att det funkar fint på mina skärmar just för att de är sjukt stabila. :)

Ser att du har GB-skärmar också. Kul att se dom i svart, fin cykel! Det lär bli rejält hållbart med två stag bak. Jag har cyklat ganska ”brötigt” med mina i flera år och det händer liksom ingenting med dom. Nu under ombyggnationen så justerade jag dom en aning för att de skulle linjera perfekt med hjul/däck igen, men det var endast en estetisk åtgärd.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp