[Byggtråd] Fulpendlare blir fin-allt-i-allo

n3wton sa:
Nu har cykeln gått tre turer. Gjorde en justering av reglagen innan avfärd idag, och nu känns den bra i sittställningen. Grymt nöjd med att jag valde Genesisen istället för Surlyn som upplevdes lite lång.

Senaste turen var tänkt som en grusvägsrunda för att gena mellan pågående arbetsplats och barnens förskola. Tyckte det såg ut att gå grusväg hela vägen, men som vanligt så brukar mina rundor sluta med stigcykling förr eller senare. :P Lite problematiska stigdäck och skärmarna tar i och fylls med barr, men grejerna ska användas!

Nu räknas nog cykeln som inkörd!

Börjar nästan kännas som jag sysslar med plagiering när jag ser din cykel men skall försöka skilja på några detaljer innan jag blir klar i alla fall, men blir grymt sugen på ditt bakljus finns det fortfarande hos GB kunde inte se det igår när jag kollade skärmar och funderar på om du kör 60mm och med vilka däck.

Riktigt snygg och funktionell hoj verkar du lyckats med, grattis.

Crocko sa:
n3wton sa:
Nu har cykeln gått tre turer. Gjorde en justering av reglagen innan avfärd idag, och nu känns den bra i sittställningen. Grymt nöjd med att jag valde Genesisen istället för Surlyn som upplevdes lite lång.

Senaste turen var tänkt som en grusvägsrunda för att gena mellan pågående arbetsplats och barnens förskola. Tyckte det såg ut att gå grusväg hela vägen, men som vanligt så brukar mina rundor sluta med stigcykling förr eller senare. :P Lite problematiska stigdäck och skärmarna tar i och fylls med barr, men grejerna ska användas!

Nu räknas nog cykeln som inkörd!

Börjar nästan kännas som jag sysslar med plagiering när jag ser din cykel men skall försöka skilja på några detaljer innan jag blir klar i alla fall, men blir grymt sugen på ditt bakljus finns det fortfarande hos GB kunde inte se det igår när jag kollade skärmar och funderar på om du kör 60mm och med vilka däck.

Riktigt snygg och funktionell hoj verkar du lyckats med, grattis.

Haha, det vet jag inte om jag håller med om.. Tror din cykel kommer bli väldigt fin, gillar silvriga fälgarna etc. Samma styre är väl mest en tillfällighet - men jäklar vilken finish det har! Lite tråkigt att linda in allt i svart linda.

Bakljuset är från SON. Tror de säljer de skärmmonterade efter vilken skärmbredd man har.

Tror mina skärmar är 50 mm om jag inte missminner mig. De är anpassade av mig för att få plats mellan kedjestagen, så bak är det sämre frigång än fram. Jag har 19 mm fälgar (ocyklingsbara?) med Compass-däck i 42 mm fram och 38 bak. Eller var det 35 bak tom kanske..? och 38 fram? Äh, blandar ihop det lite nu, får kolla imorgon. Lite tråkigt att gå ner i storlek bak där volymen behövs som bäst, men saknar utrymmet för bredare. Hur som helst så är däcken så jäkla bra!

Tack!

Nu har jag lagt kanske 15 mil bakom styret, och jag är så jäkla nöjd! Jag har ju fuskat lite eftersom de flesta komponenter är utprovade på denna eller annan cykel sedan innan, men helheten blev verkligen klockren för min typ av cykling (vilket innefattar ett ganska brett spektra). Gillar kombinationen robust och funktionell men samtidigt ganska nätt känsla väl på cykeln (med betoning på ”ganska”).

När man säger att man vill ha bra bromsar så utsätter man sig för en viss risk att bli hånad, men jäklar vad skönt det är att slippa wirebromsade BB7:or som satt på tidigare bockstyrecykel av liknande snitt! Tiagragruppen känns verkligen kanon i jämförelse mot vad jag kört tidigare, trots ett ganska modest pris. Det är fel cykel för finare grupp, men jag saknar ingenting heller. Och som nämnts tidigare - gött med bra bromsar! Eftersom jag cyklat mycket hydrauliska Shimanobromsar vintrarna igenom tidigare är jag inte orolig för funktionalitet osv, men vi får väl se. Har reserv-ok liggandes!:)

Förresten, cykeln kommer inte fincyklas..

40135E1D-4F6D-41A6-8EF9-97C4E98D49F3.jpeg

Skärmarna och däcken sätter lite begränsningar för framfarten, men jag är hopplöst dålig på att reka grusrundor och det brukar sluta med en bit stig innan det är färdigt.

Har cyklat på andra cyklar hela året, men för någon vecka sedan rotade jag fram min Genesis på nytt. Den har gått ganska mycket sedan ombyggnationen, och efter att senaste bilden i denna tråden togs har både jag och cykeln blivit ganska mycket snabbare. Trots att andra cyklar får ganska mycket mer uppmärksamhet i långa perioder är detta ändå cykeln jag lagt flest timmar i sadeln på och förmodligen är det denna jag skulle spara om jag bara fick ha en enda cykel.

Vi har rullat randolopp, bikepackingäventyr och ganska många vinterdistanspass. Idag stod Miyata-tråden-gänget-tur på schemat och herregud vad jag älskar denna cykel!

Ingen av mina andra cyklar ger så många kommentarer som denna. Det är något speciellt med den gröna färgen i kombination med de rostfria skärmarna tror jag. Det är lite kul och gör ju såklart att man gillar cykeln ännu mer.

8352D9D0-FC19-4F85-BFA4-5110372CC56C.jpeg

Har cyklat på andra cyklar hela året, men för någon vecka sedan rotade jag fram min Genesis på nytt. Den har gått ganska mycket sedan ombyggnationen, och efter att senaste bilden i denna tråden togs har både jag och cykeln blivit ganska mycket snabbare. Trots att andra cyklar får ganska mycket mer uppmärksamhet i långa perioder är detta ändå cykeln jag lagt flest timmar i sadeln på och förmodligen är det denna jag skulle spara om jag bara fick ha en enda cykel.

Vi har rullat randolopp, bikepackingäventyr och ganska många vinterdistanspass. Idag stod Miyata-tråden-gänget-tur på schemat och herregud vad jag älskar denna cykel!

Ingen av mina andra cyklar ger så många kommentarer som denna. Det är något speciellt med den gröna färgen i kombination med de rostfria skärmarna tror jag. Det är lite kul och gör ju såklart att man gillar cykeln ännu mer.

Visa bilaga 586503

Jag har också en Genesis i BRG!

1665346192274.png

Så fint, förstår att den får mycket uppmärksamhet med en härliga färgen och allt blankt. Blir en fin retro mix i modern och funktionell förpackning.

Och det är något speciellt med göra allt cyklar.

Jag har ju också snöar in mig på en Genesis CDF efter många pendlarbygge och håller verkligen med om att det är en hoj man trivs på även om min fått lite mer hipster stil än klassisk..

Vi kanske behöver en tråd likt miyata sekten ;) (avundsjuk)

Idag träffade min Genesis en kompis på grustur i Vättlefjäll! Fortfarande den trevligaste cykeln jag äger skulle jag säga. Observera att vi båda cyklat stig på stora klingan fram till fikaplatsen - vi la självklart inte upp kedjan på stora bara för att ta kort..?

11E2B982-B217-4B1E-AF13-5555F3040677.jpeg

Innan @Moses95 (ägaren till den vita) sprider lögner om att jag fick stanna tre gånger och pilla bort grusslask armerat med tallbarr från framskärmen för att kunna cykla vidare så vill jag bara säga att med 50-millimetersskärmar på en Croix de Fer så kan man behöva gå ner till 35 istället för 38 mm däck fram. Vill också säga att det är just slaskigt grus i kombination med tallbarr som är denna cykels enda akilleshäl, i övrigt kan den allt!?

Nä du Moses, pics or it didn't happen!

Oops..

03F0DAF0-0A3F-4A7B-ABBC-5F0B595CF8AF.jpeg

Idag träffade min Genesis en kompis på grustur i Vättlefjäll! Fortfarande den trevligaste cykeln jag äger skulle jag säga. Observera att vi båda cyklat stig på stora klingan fram till fikaplatsen - vi la självklart inte upp kedjan på stora bara för att ta kort..?

Visa bilaga 611541

Innan @Moses95 (ägaren till den vita) sprider lögner om att jag fick stanna tre gånger och pilla bort grusslask armerat med tallbarr från framskärmen för att kunna cykla vidare så vill jag bara säga att med 50-millimetersskärmar på en Croix de Fer så kan man behöva gå ner till 35 istället för 38 mm däck fram. Vill också säga att det är just slaskigt grus i kombination med tallbarr som är denna cykels enda akilleshäl, i övrigt kan den allt!?

Nä du Moses, pics or it didn't happen!

Oops..

Visa bilaga 611542
B4BF1657-0797-4AD2-9086-63E61E21EA73.jpeg
C45D4E57-4B55-42E7-A3DB-26120DC94D61.jpeg

Tallbarr och gegga gav mig en möjlighet att hänga på dig, så för alla tränade skulle jag säga att det är coolio! Resten av oss 90% på forumet får lida genom gegga-spray på ryggen!

Tillbaka
Topp